Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

• 1 480 956
  • 15 547

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Sieltä hieman lisää perseilyn aiheuttamia vaikutuksia. Toistaiseksi toimii jotenkin, mutta lakkojen pitkittyessä tulee ongelmia tälläkin saralla.

HVK:n mukaan käynnissä oleva lakko on jo vaikuttanut merkittävästi polttoainehuollon järjestämiseen.

– Jos lakko pitenee tai laajenee, tilanne hankaloituu myös huoltovarmuuden turvaamisen näkökulmasta, HVK varoittaa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi ne eläkeläiset minun puolesta muuttaa vaikka honoluluun jos perse kestää. Töitähän pitää tottakai tehdä, kuka haluaa leimautua loiseksi?
En kirjoittanut eläkeläisistä vaan työntekijöistä, jotka ovat jo ansainneet 2500 euron eläkkeen. Tuossa vaiheessa kun 2500 euron eläke tulee täyteen kannattaisi lähteä muualle tai jäädä pois työelämästä.

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai rakennusalalla ole yrityksen perustamiseen yhtään rajoitusta, etteikö ihan kuka tahansa saisi tarjota rakennuspalveluita ihan missä tahansa ja mihin hintaan tahansa?

Taksiuudistuksen tai lähinnä koko taksialan vituiksi menosta samaa mieltä kyllä.
Ei ole ei. Markkinoille vain tulee ”villejä” toimijoita, jotka eivät välitä työntekijöiden oikeuksista, minimipalkoista yms. Nämä toimijat vievät sitten kunnollisten yritysten töitä, koska tarjoavat palveluitaan halvemmalla.
Työn laatuhan siinä vääjäämättä kärsii, aivan kuten taksialalla, mutta onpahan halvempaa.

Rakennusalan otin siksi esimerkiksi, että siellä tätä koijaamista tapahtuu jo nyt, eikä tilanne parane paikallisilla sopimisilla.

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
En kirjoittanut eläkeläisistä vaan työntekijöistä, jotka ovat jo ansainneet 2500 euron eläkkeen. Tuossa vaiheessa kun 2500 euron eläke tulee täyteen kannattaisi lähteä muualle tai jäädä pois työelämästä.
Suurimmasta osasta olen kanssasi samaa mieltä mutta itse en ole töissä eläkettä kerryttääkseni. Pessimisti sisässäni sanoo etten eläkettä tulee saamaan. Kyllä mä töissä olen kerryttämässä ihan omia säästöjä ja sijoituksia. Toki jos Li Andersson ja knit saa eurovaaliohjelmansa läpi niin ei taida olla omia säästöjä enää siinä vaiheessa kun pitäisi "eläkkeelle" siirtyä.

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla siis tällainen eläkekatto tehtäisiin? Nykyiset kansanedustajat tekisivät tuosta vaan poliittisen itsarin, kun tällaisesta säädettäisiin 5/6-enemmistöllä, kun laki olisi kaikin tavoin perustuslain vastainen?

Tämä riippumatta siitä, että laskutoimitus vaikutti vähintäänkin erikoiselta.
No maata parantaakseen voi se poliittinen itsari olla paikallaan. Nämähän on näitä vaikeita päätöksiä. Vai eikö rohkeus riitäkään kuin niiden kyykyttämiseen, joilla on vähiten voimaa. Eläkekattohan on liki kaikissa maissa, paitsi Suomessa.

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en ainakaan tee töitä eläkkeen vuoksi. Jos sukuun yhtään tulen niin en tule eläkepäiviä näkemään, sen verran korkeaksi se kerkee nousta.

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Hyvin suppeiden empiiristen havaintojen perusteella ne perseimmät työnantajat ovat niitä duunareita, jotka perustavat oman yrityksen oltuaan ensin jonkun toisen leivissä. Korostan etten halua yleistää, on varmasti hyviäkin duunarityöllistäjiä.
Näille tietämilleni duunariyrittäjille on yhteistä täydellinen ymmärtämättömyys markkinoista, markkinoinnista, strategiasta, katteesta, kannattavuudesta jne. , yritystoiminnan ytimestä toisin sanoen.

Ja jotenkin tuntuu, että tämmöisiä yrittäjiä vituttaa palkata Joku ja varsinkin maksaa sille palkkaa. Tämä johtaa sitten helvetilliseen töistä sluibailun kulttuuriin ja ne harvat hyvin työnsä tekevät vittuuntuvat kun eivät voi saada ansionsa mukaan kun täytyy niille lusmuille maksaa sama palkka Muuten on liiton miehet ovella. Havaintojeni mukaan tosin usein kannustava palkitseminen on näille yrittäjille hepreaa.

Korostan vielä, että näen nämä poikkeustapauksina, mutta todellisina sellaisina.

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Millä tavalla siis tällainen eläkekatto tehtäisiin? Nykyiset kansanedustajat tekisivät tuosta vaan poliittisen itsarin, kun tällaisesta säädettäisiin 5/6-enemmistöllä, kun laki olisi kaikin tavoin perustuslain vastainen?

Tämä riippumatta siitä, että laskutoimitus vaikutti vähintäänkin erikoiselta.
Erinomaisella hallitusohjelmalla tietysti… ei vaan kyllähän se vaatisi tahtotilaa läpi puoluekenttää eikä tälläistä ikinä kukaan tule ehdottamaan juuri tuon poliittisen itsemurhan vuoksi. Joten ei se Suomen tilanne vielä niin vakava olekkaan. Olisi toki tämäkin askel sinne verrokkimaiden suuntaan.

Onko muuten kellään tietoa miten käy jos IMF tulee kylään ja rupeaa laatimaan leikkauslistoja ja joku on ristiriidassa perustuslain kanssa? Silloin kyseinen faksi varmaan menee silppuriin suoraan?

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en ainakaan tee töitä eläkkeen vuoksi. Jos sukuun yhtään tulen niin en tule eläkepäiviä näkemään, sen verran korkeaksi se kerkee nousta.
Joo eiköhän tässä kaikki vähänkään fiksut oman sukupolven edustajat ole hyväksyneet, että eläkkeestä ei montaa vuotta pääse nauttimaan - jos ollenkaan.

Pointtini oli vaan se, että jos se palkasta eläkemaksuihin menevä noin 25 % ei kasvata omaa eläkekertymää, niin ei se työn teosta yhtään houkuttelevaa enää tee. Eli portaittain tuo eläkkeiden leikkaaminen: pienimmistä eläkkeistä ei ollenkaan, keskikokoisista kohtuullinen leikkaus ja merkittävä leikkaus suurista eläkkeistä. Tämä oma resepti.

Vastaus myös @Mr.Moon

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Yhteensä viisi asiaa hallitukselta – tukilakkoihin viilausta, lakkosakkoihin viilausta, paikallisen sopimisen valvonta ratkaistava, luottamusmies ensisijaiseksi paikalliseksi sopijaksi ja 10 vuoden sopimus työehtosopimusten minimitasojen turvaamiseksi – ja SAK on valmis lopettamaan lakot ja neuvottelupöytään.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Omassa työpaikassani on paikallisesti sovittu työnantajan ja työntekijöiden välillä luottamusmiehen avulla asioista jo vuosikymmeniä. Meillä on yhdet suomen korkeimmista tuntipalkoista, työautoissamme ei ole paikanninta, saamme ruoka ja -päivärahat, saamme pekkaset tammikuun 1. päivä käyttöömme kaikki kerralla. Voimme pitää pekkasia loman jatkeena ja niin edelleen.

Meillä se on mennyt niin että jos työnantaja alkaa sössimään niin työtaistelu alkaa heti. Ja työnantaja vie etuja jos työntekijät liikaa perseilee.

Kaikki toimii erinomaisen hyvin. Minä ja kaikki tiedämme miten homma toimii. Teemme budjetin mukaisesti töitä ja tuotamme x määrän rahaa firmalle. Tästä saamme työrauhan toteuttaa kukin omaa työlistaamme parhaaksi näkemällämme tavalla. Firma saa ja me saamme myös. Täydellinen suhde.

Siksi tuntuu helvetin oudolta olla lakossa tällaista työnantajaa vastaan. Työnantajani arvostaa minua ja minä olen ylpeä työnantajastani. Ei meillä ole ongelmia.

Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kansa on puhunut demokraattisesti toteutetussa gallupissa, pulinat pois.
Kummassakohan on suurempi otanta? Jossain gallupissa vai eduskuntavaaleissa? Huonolla tiellä ollaan, jos haluamallasi tavalla mennään. Demokratian irvikuva.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Maaseudun Tulevaisuuden gallupilla voi mitätöidä eduskuntavaalien tuloksen. Siinähän oltaisiin jo demokratian ytimessä.
No mikä nyt noin pahaa tekee, kyllähän tämänkin gallupin tulos on ollut koko ajan tiedossa. Täällä palstalla mielipide tuntuu olevan toisenlainen, mutta toisaalta voidaan myös arvailla, että nämä nimimerkit pitävät vain enemmän "meteliä".

Ja ihan vaan tiedoksi, että gallupien tarkoitus on mitata ihmisten mielipiteitä, eikä niinkään esim. mitätöidä eduskuntavaalien tuloksia.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
No mikä nyt noin pahaa tekee, kyllähän tämänkin gallupin tulos on ollut koko ajan tiedossa. Täällä palstalla mielipide tuntuu olevan toisenlainen, mutta toisaalta voidaan myös arvailla, että nämä nimimerkit pitävät vain enemmän "meteliä".

Ja ihan vaan tiedoksi, että gallupien tarkoitus on mitata ihmisten mielipiteitä, eikä niinkään esim. mitätöidä eduskuntavaalien tuloksia.
Kuka täällä mitätöi tuloksia, en minä ainakaan. Toin tuon gallupin palstalle kun satuin siihen törmäämään. Toki kiintoisaa on, että tämän gallupin mukaan kaksi kolmasosaa kansasta haluaa hallituksen tulevan vastaan.

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kuka täällä mitätöi tuloksia, en minä ainakaan. Toin tuon gallupin palstalle kun satuin siihen törmäämään. Toki kiintoisaa on, että tämän gallupin mukaan kaksi kolmasosaa kansasta haluaa hallituksen tulevan vastaan.
Niin, tuossa lainaamani henkilö jotain sen suuntaista horisi ja siihen vastasin. Onhan se kiintoisaa eikä mitenkään yllättävää, kun onhan niitä vastaavia gallupeja julkaistu aiemminkin.

hk65

Jäsen
Suurimmasta osasta olen kanssasi samaa mieltä mutta itse en ole töissä eläkettä kerryttääkseni. Pessimisti sisässäni sanoo etten eläkettä tulee saamaan. Kyllä mä töissä olen kerryttämässä ihan omia säästöjä ja sijoituksia. Toki jos Li Andersson ja knit saa eurovaaliohjelmansa läpi niin ei taida olla omia säästöjä enää siinä vaiheessa kun pitäisi "eläkkeelle" siirtyä.
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Siinä vaan sitten se, että kun kertymä on täynnä niin edelleen iloisesti - tai kuten toverit sanoisivat käsi taskussasi: solidaarisesti - bruttopalkastasi lähtee edelleen se n.8% tyel-maksua. Mutta nythän se on jo käytännössä lisävero, kun et voi enää hyötyä siitä yhtään millään tavalla. Tämä sen päälle, että kun ansiotuloprosenttisi hipoo 50%, niin kyllä uskoisin, että monella alkaisi pohdituttamaan, että mistähän vitusta minä tässä enää maksan.
Ymmärrän yskän. Pointti oli lähinnä se etten siitä syystä töitä lopeta. Toki jos skenaario toteutuisi niin siinä vaiheessa kun lapset muuttavat kotoota niin kynnys lähteä ulkomaille töihin madaltuisi huomattavasti.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi ne eläkeläiset minun puolesta muuttaa vaikka honoluluun jos perse kestää.

Siihen on jo jossain määrin tottunut että ennen konservatiiviset ajatukset ovat nykyään liberaalia muotia, mutta tämä teikäläisen ”heikompien puolustus” herättää kyllä kummastusta. Eli työpaikkakiusaaminen on ok ja eläkeläiset vaikka honoluluun, ja näin niitä heikompia puolustetaan? Kummalliseksi on mennyt.

Surullinen tilanne työmarkkinoilla ja pelkkä performanssihan tuo lakko on, joskin valtapelin kannalta ymmärrettävä sellainen. Inhorealistina pelkään, että näistäkin jää lopulta kärsimään se aidosti heikoimmassa asemassa oleva kansanosa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy