Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 407 009
  • 15 514

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan ja maksan kohtuullisen n.50€ vuosikustannuksen siitä, että työttymyyden tullessa saan ansiosidonnaista sen 500 päivää. En halua maksaa järjettömiä summia jostain kalenterista tai ammattilehdestä, minkä voi lukea työpaikan vessassa.

Moni järjestöjyrä on minuakin yrittänyt saada lippua heiluttamaan, mutta yksikään siinä ei ole onnistunut. Olen lupautunut tekemään työt silloin kun he lakkoilevat ja kerään siitä sievoisen summan taskuuni. Haluaisin myös nähdä sen päivän kun ammattikuntani on lakossa ja minä poika menen töihin, niin kuka minut ovella pysäyttää?

Eikös jokaisen ammattiliiton ole järjestettävä myös mahdollisuus kassajäsenyyteen, jolloin olet liiton jäsen, mutta maksat vain murto-osan muihin nähden? Eikös laki näin sano?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Re: Tanskan mallista

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Tosin kun työnantajataho puhuu Tanskan mallista, niin he eivät yleensä tarkoita koko pakettia, vaan haluaisivat poimia rusinat pullasta. Työnantajamaksut alemmmaksi ja irtosanomista vieläkin helpommaksi.

Vai luuletko, että työnantajat haluaisivat korottaa palkkoja ja työttömyysturvan tasoa sekä kestoa sekä antaa työttömien löhöillä sohvalla entistä kauemmin ilman kurssitusta?

En luule, mutta ehkä tuo irtisanomissuojan heikkous vaikuttaa työhalukkuuteen, lisää työn tuottavuutta ja mahdollistaa korkeammat palkat sekä paremman sosiaaliturvan. Tosin Tanskassa saa myös rauhassa vetää kaljaa ja vaikka Gammel Danskea työaikana.
Tanskassa myös rajoitetaan suurten ulkomaisten yritysten toimintaa ja hankaloitutetaan kilpailua estämällä esim. suurten ulkomaisten kauppakeskusten toiminta parhailla paikoilla. Niille osoitetaan kuulemma paikat ns. syrjäkylille, joten tanskalaiset vähät valittävät EU:n kilpailulainsäädännöstä. Aika lailla erilaista toimintaa kuin muissa Pohjoismaissa, mutta enpä ole kuullut tanskalaisten hirveästi valittavan.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti tombraider
Itse kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan ja maksan kohtuullisen n.50€ vuosikustannuksen siitä, että työttymyyden tullessa saan ansiosidonnaista sen 500 päivää. En halua maksaa järjettömiä summia jostain kalenterista tai ammattilehdestä, minkä voi lukea työpaikan vessassa.

Tunnetko jonkun työsuhdejuristin joka auttaa sinua ongelmien sattuessa? Onko sinulla kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus? Vai oletko niitä joihin irtisanominen ei koskaan napsahda? Oletko mukana kolmikantapöydässä esittämässä mielipiteesi vuosiloma-, työaika-, työsopimus-, yhteistoiminta- yms sinänsä merkityksettömistä laeista? Jos et ole niin kelpaako sinulle esim työnantajan esittämät muutokset em ja palkkatasoon (käy EK:n sivuilla). Tiedätkö miten ja mistä rahoista tuota Loimaan kassaakin rahoitetaan? Hyväksytkö ylipäätään ansiosidonnaisen ja eritoten sen rahoituskanavat?

Olet oikeassa siinä että työntekijä voi kuulua pelkästään kassaan. Oman alansa tai sitten tuohon Loimaan kassaan, jolla yksi Etelä-Suomalainen suku on hankkinut merkittävän omaisuuden.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti tombraider
Eikös jokaisen ammattiliiton ole järjestettävä myös mahdollisuus kassajäsenyyteen, jolloin olet liiton jäsen, mutta maksat vain murto-osan muihin nähden? Eikös laki näin sano?

Näinhän se laki kertoilee. Kustannuksesta en tiedä verrattuna "normaalijäsenyyteen."

Itse kuulun myös tuohon YTK-kassaan. Tosin harkinnassa on vaihto omaan Akavalaiseen liittoon, tosin pelkkään työttömyyskassaan.

Tuon YTK-kassan kohdalla on viimeaikoina ollut kuulemma epäselvyyksiä; systeemit kuulemma eivät välttämättä pelaa niinkun pitäisi. Ansiosidonnaisia korvauksia ei ole maksetty kuin tappelun jälkeen. Ei anna kovin hyvää kuvaa ko kassan toiminnasta. Poikkeuksiahan nämä ovat olleet, mutta kuitenkin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti PeteX
siihen kun lisätään vielä tuleva eläkepommi kaikissa länsimaissa, niin tarttis varmaan tehdä jotakin. Ay-liikkeen rooli tulee jatkossa olemaan lähinnä taistelu tuulimyllyjä vastaan ja kapuloiden rattaisiin laittaminen.
Niin, kenen tarttis tehdä? Saako liitto auttaa vai oletko valmis hoitamaan kaiken itse? Valtio auttaa tietenkin jonkun verran, mutta taas toisaalta, ammattiyhdistysliike osallistuu myös aktiivisesti tämän asian keskusteluun.

Esim. Ruotsissa vanha eläkesysteemi on romutettu.
Entinen eläkejärjestelmä perustui voimaakkaaseen taloudelliseen kasvuun ja nopeasti kasvavaan asukaslukuun. Tämä, ja se että elämme yhä pidempään on tehnyt sen että eläkejärjestelmä on uusittu Ruotsissa. Nyt se on kolmi-osainen.

1) Yleinen eläke (entinen kansaneläke), jonka valtio maksaa, sen mukaan miten kauan olet työskennellyt ja miten paljon olet ansainnut. Tästä summasta saat itse päättää mitä pienelle osalle siitä tapahtuu. Voit sijoittaa eri rahastoihin. Näitä rahoja saa siirrellä eri rahastoihin milloin haluaa ja oman mielensä mukaan, vaikka kotoa Internetin avulla.

2) Virkaeläke (sori hirveet käännökset..), joka on työantajan ja ammattiliiton välinen sopimus siitä miten paljon työnantaja maksaa työntekijän eläkettä varten. Myös tästä voin valita itse miten ja kuka pitää huolta 2%:sta, työantajani maksamista rahoista eläkkeeseeni asti. Valinta tehdään tavallisen vakuutuksen, tai rahaston väliltä.

3) Oma säästäminen. Jokaisella pankilla taitaa olla oma vaihto-ehto jos haluaa säästää omaa eläkettään varten. Lisäksi myös vakuutusyhtiöt tarjoavat erilaisia eläkevakuutuksia.

Tuntuu myös hieman hullulta kun 20-vuotiaat ihmiset joutuvat tänä päivänä päättämään miten sijoittavat rahaa eläkettään varten, mutta taas toisaalta, tämä on uusi systeemi ja uusi aika, joten myös eläkesysteemissä tapahtuu paljon. Summana voisin sanoa että tavoitteena on että myös yksilö itse voi päättää enemmän miten suuri hänen eläkkeensä on.

Itse olen käynyt läpi koko prosessin. Olen sijoittanut pankkini rahastoihin osuuden, jonka saan itse valita. Internetin kautta voin seurata vaikka päivittäin miten rahastot kasvavat tai laskevat.
ITPK (2) menee perinteiseen vakuutuksen, jonka ammattiliitto on järjestänyt.
Minulla on myös eläkevakuutus, joka takaa minulle sen että eläkkeeni tulee olemaan 90% palkastani. Tämä ja rahastojen kasvun pitäisi riittää siihen, että eläkkeeni tulee olemaan sama kuin palkkani.
Lisäksi, Me saamme bonuksen yhtiön tuloksesta. Muutaman kerran tämä on ollut ihan kiva summa. Meidän liittomme oli valveilla tässä ja järjesti jäsenilleen mahdollisuuden alkaa keräämään näitä bonuksia erikoiseen rahastoon, jossa ne kasvavat. Näin säästymme myös maksamasta veroa bonuksista.

Kuulostaako hullulta? Ehkä, mutta taas toisaalta, maailman pörssit nousevat ja laskevat, romahtelevat ja kääntyvät jyrkkiin nousuihin. Omasta mielestäni on hyvä levittää riskit isommalle alalle.

Käytännössä kaikki tämä merkitsee sitä että postilaatikossa on joka viikko jotain, jolla on jotain tekemistä eläkkeiden kanssa. Siis pieni viidakko.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti kausi
Vai oletko niitä joihin irtisanominen ei koskaan napsahda? Oletko mukana kolmikantapöydässä esittämässä mielipiteesi vuosiloma-, työaika-, työsopimus-, yhteistoiminta- yms sinänsä merkityksettömistä laeista?

Eikös minua liittoon kuulumatonta kolmikannassa edusta tämä kolmas kanta eli valtiovalta?
Jos en kummankaan kahden muun pilarin näkemyksiä voi sellaisenaan tukea, niin miksi liputtaisin kovasti kummankaan puolesta?

Jos haluaa vain ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten pitää liittyä vain kassaan.
Eikä ainoa tapa puolustaa oikeuksiaa ole laittaa liittoa ajamaan asiaa. Toki monesti se voi olle helpompi tapa, mutta jokaisen on itse oma tilanteensa arvioitava. Painostus, uhkailu ja kiristys ovat kenen tahasa käyttäminä arveluttavia keinoja.

Irtisanomista säätelee lainsäädäntö, jonka tulkkina on Suomessa oikeuslaitos. Lakeja vielä kun viimeksi tarkistin, sääti eduskunta. Toki käytännössä yleislakolla ja sen uhkalla voi demokraattisesti valittuja päätöksen tekijöitä kiristää. Tästäkin on esimerkki ihan lähihistoriasta.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Jos haluaa vain ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten pitää liittyä vain kassaan.
Jos kuuluu vain työttyyskassaan Suomessa, miten paljon sieltä saa tänä päivänä korvauksia työttömyyden sattuessa?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Jos kuuluu vain työttyyskassaan Suomessa, miten paljon sieltä saa tänä päivänä korvauksia työttömyyden saatuessa?
Eikös se ole kaikille sama?
Täällä kassa ja liitto ovat eri asia, vaikka sitä ei haluttaisi tunnustaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Eikös se ole kaikille sama?
Täällä kassa ja liitto ovat eri asia, vaikka sitä ei haluttaisi tunnustaa.
Tarkoitan selvää rahaa. Miten suuri työttömyyskorvaus on, jos olet vain työttömyyskassan jäsen? Ihan vaan tiedonjanon vuoksi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Laki sanoo näin:

Ansiopäivärahan ansio-osa ja korotettu ansio-osa
Ansio-osa on 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Kun palkka kuukaudessa on suurempi kuin 90-kertainen perusosa, ansio-osa on tämän rajan ylittävältä päiväpalkan osalta 20 prosenttia. Ansiopäiväraha lapsikorotuksineen on enintään 90 prosenttia ansiopäivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta, kuitenkin vähintään mahdollisella lapsikorotuksella korotetun perusosan suuruinen.

Ansiopäivärahan korotettu ansio-osa on 55 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Kun palkka kuukaudessa on suurempi kuin 90-kertainen perusosa, ansio-osa on tämän rajan ylittävältä päiväpalkan osalta 32,5 prosenttia. Ansiopäiväraha lapsikorotuksineen on tällöin enintään yhtä suuri kuin ansiopäivärahan perusteena oleva päiväpalkka, kuitenkin vähintään mahdollisella lapsikorotuksella korotetun perusosan suuruinen.

Muunnettaessa kuukautta kohti laskettua palkkaa päiväpalkaksi tai päinvastoin katsotaan kuukauteen sisältyvän 21,5 työpäivää.

Lähde:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290?search[type]=pika&search[pika]=työttömyysturva

Tämä on siis lailla säädetty taso, joka koskee kaikkein kassojen jäsenia. Liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei vaikuta. Liiton jäsen toki lienee aina myös kassan jäsen, mutta ei tarvitse olla liiton jäsen ollakseen alansa kassan jäsen. Siis periaatteessa.


Peruspäiväraha on 22,22 euroa päivältä ja sitä saa 500 päivän jälkeen myös kassaan kuulunut.
 
Viimeksi muokattu:

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti finnishninja
Tarkoitan selvää rahaa. Miten suuri työttömyyskorvaus on, jos olet vain työttömyyskassan jäsen? Ihan vaan tiedonjanon vuoksi.

Tässähän ei ole mitään yhtä ainoaa summaa. Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta saa (jossen väärin muista) 500 päivää työttömyyden alkamisesta laskettuna, suuruus riippuu siis työssäoloajan tuloista. Kuuluu sitten liittoon ja työttömyyskassaan tai pelkkään työttömyyskassaan.

Sen jälkeen putoaa peruspäivärahalle liiton jäsenyydestä huolimatta.

Mitään eroa ei siis ole.

Edittinä: Heinähattu kertokin aika hyvin liiton/kassan erot. Lisäyksenä sen johdosta: jos et ole kummankaan jäsen, saat pelkkää peruspäivärahaa. Joka lienee tällä hetkellä tuo msg:n mainitsema summa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta työttömyyskassa/ammattiliitto -jutusta on pakko vielä kommentoida:

Kysymyksessä siis tosiaan on kaksi eri asiaa:
a) työttömyyskassa
b) ammattiliitto

Molempiin tulee liittyä jos haluaa nauttia ko. järjestön tarjoamista eduista. Näistä eduista mainittakoon työttömyyskassan kohdalla ansiosidonnainen päiväraha työttömyyden tullessa ja ammattiliiton kohdalla vaikkapa avustaminen lakikysymyksissä.

Kumpaankin liittyminen on täysin vapaaehtoista, joskin ymmärtääkseni pelkkään ammattiliittoon ei voi liittyä (saatan olla väärässäkin) vaan siihen kuuluu aina myös työttömyyskassan jäsenyys. Jota tuskin kukaan on koskaan edes kyseenalaistanut.

Työttömyyskassaan sen sijaan voi liittyä vaikkei ammattiliittoon kuuluisikaan. Ammattiliitoilla on usein oma työttömyyskassansa, tai ne ovat jäsenenä jossakin alan työttömyyskassassa. Sen lisäksi on olemassa tämä YTK josta monet ovat tässäkin threadissa kirjoittaneet.

On siis yksinkertaisesti väärin puhua YTK:sta liittona, se ei ole minkäänlainen liitto vaan työttömyyskassa jonka toiminta perustuu lain suomiin mahdollisuuksiin. En jaksa niitä tässä sen kummemin kerrata, sen verran vain että työttömyyskassa ei suinkaan itse maksa kuin hyvin hyvin hyyyviiiin pienen osuuden ansiosidonnaisesta päivärahasta, sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Korvausperuste on sama oli kassa sitten liiton tai ei, kuului kassan jäsen sitten liittoon tai ei.

Ammattiliitot eivät yleensä ole kovin hanakoita tarjoamaan pelkkää kassan jäsenyyttä, ymmärrettävästi. Mutta tarjottiin sitä tai ei, siihen liittyminen tulee olla mahdollista vaikkei liittoon kuuluisikaan. Myöskään pelkän kassan jäsen nimenomaan _ei_ ole liiton jäsen millään lailla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tarkistin myös täällä päässä.
Työttömyyskorvaus muodostuu kahdesta eri asiasta, peruskorvaus ja vapaa-ehtoinen tuloihin perustuvan vakuuksen muodossa.
Itse saan työttömyyden sattuessa a-kassasta maksimaalliset 80,40€ ensimmäiset 100 päivää, sen jälkeen 74,89€. Tähän sisältyy siis myös vapaaehtoinen ammattiliiton hoitama vakuutus, joka löytyy myös minulta.

Minimikorvaus on 35,24€, elikkä peruspäiväraha jäsenelle, joka ei ole a-kassassa mukana, ei ole ollut tarpeeksi kauan ammattiliiton jäsen tjms.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti msg
Eikä ainoa tapa puolustaa oikeuksiaa ole laittaa liittoa ajamaan asiaa. Toki monesti se voi olle helpompi tapa, mutta jokaisen on itse oma tilanteensa arvioitava. Painostus, uhkailu ja kiristys ovat kenen tahasa käyttäminä arveluttavia keinoja.

Irtisanomista säätelee lainsäädäntö, jonka tulkkina on Suomessa oikeuslaitos. Lakeja vielä kun viimeksi tarkistin, sääti eduskunta. Toki käytännössä yleislakolla ja sen uhkalla voi demokraattisesti valittuja päätöksen tekijöitä kiristää. Tästäkin on esimerkki ihan lähihistoriasta.

Pienehkö tutustuminen siihen mitä kolmikannalla tarkoitetaan, mitä sieltä pullahtaa ulos ja kuinka eduskunta lakeihinsa viime kädessä päätyy vastaisi kaikkiin kysymyksiisi. Joka tapauksessa, sinua ei edusta kukaan ellet jonkin liiton tms kautta saa yksinäistä ääntäsi kuulumaan. Näissä valmistelupöydissä, pakko sanoa valitettavasti, minkäänlainen ilman painostusvoimaa esitetty rationaalinenkaan argumentti ei menesty. Ja siinäkin leikissä voisi juurikaan liioittelematta todeta tulleen koko ajan takkiin ay-liikkeelle.

Eikä tähän syyllisty pelkästään työntekijäliitot. Samanlaista pelinavausta tulee koko ajan myös ta-leiristä.

Tuon irtisanomissuojaa koskevan lainsäädännön on kyllä ajanut ihan pelkästään ammattiyhdistysliike. Ta:lle sopisi varsin hyvin se, ettei työntekijän irtisanomiseen vaadittaisi mitään perustetta. Vrt esim Viro jossa ns tuta-syyt ovat välitön purkuperuste työsuhteen päättämiseen.

Yleis- ja tavallisella lakkouhalla kyllä kiristetään työnantajia eikä edustajia.

Joka tapauksessa kiinnittäisin edelleen huomiota siihen että ammattiyhdistysliikkeillä on eroja. Tämän ymmärtämisessä monella tuntuu olevan hankaluutta. On kokonaan eri asia kuulua vaikkapa TEKkiin kuin Rakennusliittoon. Väittäisin että suurin osa negasta, joko on kyllä paikoin aiheellistakin, kohdistuu nimenomaan näihin perinteisiin liittoihin, joiden toiminta koetaan nykymaailmalle vieraaksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti kausi
Yleis- ja tavallisella lakkouhalla kyllä kiristetään työnantajia eikä edustajia.
Täytynee muistaa että myös työantaja lukitsee joskus työntekijät portin ulkopuolelle, ellei uudesta sopimuksesta ole päästy yhteisymmärrykseen.

Sitten vielä yksi asia, jota täällä ei ole kukaan sanonut; on aika puusilmäistä takertua vain lakkoihin, taistelutoimiin yms. kun on ammattiliitoista kysymys. Totuus on se että ammattiliitolla on paljon muitakin tehtäviä jäsentensä etuja kehitellessä, olen maininnut jo monta sellaista. He siis eivät vain odota tilaisuutta saada alkaa hankalaksi. Itse olen ollut lakossa vain kerran ja yhden kerran lock outissa, joten haluaisin sanoa että ammattiliiton ja työnantajan välillä vallitsee aika hyvä neuvottelutila tällä hetkellä.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Tarkistin myös täällä päässä.
Työttömyyskorvaus muodostuu kahdesta eri asiasta, peruskorvaus ja vapaa-ehtoinen tuloihin perustuvan vakuuksen muodossa.
Itse saan työttömyyden sattuessa a-kassasta maksimaalliset 80,40€ ensimmäiset 100 päivää, sen jälkeen 74,89€. Tähän sisältyy siis myös vapaaehtoinen ammattiliiton hoitama vakuutus, joka löytyy myös minulta.

Minimikorvaus on 35,24€, elikkä peruspäiväraha jäsenelle, joka ei ole a-kassassa mukana, ei ole ollut tarpeeksi kauan ammattiliiton jäsen tjms.

Onko toi vapaaehtoinen vakuutusosa muka Ruotsissa sidottu ammattiliiton jäsenyyteen/ onko se jäsenille paljon halvempi? Suomessahan, kuten edellä moneen kertaan todettua, ei näin ole.


Viestin lähetti flintstone
Eikö suomalaiset gonat tehneet töitään? Ilmeisesti nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisivat olleet suomalaisia gonia kalliinpia, sillä ammattitaidostahan pitää maksaa, eikö totta? Tämän jutun taustalla ei tietenkään ollut se että nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisi Kvaernerille halvenpia vaan siitä että Kvaerner halusi että työt valmistuvat nopeammin.

Ammattitaidosta pitäisi maksaa automaattisesti käypä markkinahinta, jonka määrää kysynnän ja tarjonnan laki. Ei metalliliiton jäsenkirjan pitäisi olla mikään vapaalippu huippupalkoille lonkkaa vetämällä.


Mielestäni ammattiliitot voisivat panostaa paljon vahvemmin jäsenistönsä ammattitaidon kehittämiseen perinteisen lakoilla uhkailun ja kiristämisen sijaan. Sitten olisi taas varaa vaatia kunnon liksaa.


edit: Tossa 'kausi' hyvin huomioikin sen että kyllä Suomessa on varmaan paljon hyvääkin ammattiyhdistystoimintaa, mutta muutama liian voimakas liitto estää niiden kunnollisen vaikuttamisen.
 
Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Sakallio
Käsittääkseni nykyään työnantajien on ensin ohjattava kyseisistä ongelmista kärsivä ensin hoitoon esimerkiksi työterveyshuoltoon. Usealla työpaikalla on näitä hoitoonohjausmalleja. En tosin tiedä onko tämä velvoite jo tullut lainsäädäntöön.


Itse hoidan henkilöstöasiaoita, joten tiedän niistä jonkin verran. Hoitoonohjaus toimii sellaisissa tapauksissa, jossa töihin tullaan krapulassa ja henkilö pystyy työhöntekoon vaarantamatta työturvallisuutta. Jos tulet umpikännissä, niin se on armoton syy purkaa työsuhde. Uusi laki päihtymysaineitten testaamisesta, mahdollistaa erottamisen melkein joka tapauksessa:
1 vaarantaa työturvallisuuden
2 aiheuttaa taloudellista vahinkoa työnantajalleen tai palvelun saajalle.
Niin sanottu "viihdekäyttö" on sallittu, mutta se ei saa vaikuttaa työntekoon.

Timosusi antaa Marie Antoinetten kaltaisia vastauksia. Jos ei ole leipää niin syökööt kakkua. Opiskelijoitten on helppo antaa vastauksia työntekijöitten hankkimilla eduilla. Taitaa olla korkea virka tiedossa, kun tavallisille pulliaisille ei pitäisi kuulua palkkaa.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Mikä vitun neuvottelutila?

Viestin lähetti finnishninja

Sitten vielä yksi asia, jota täällä ei ole kukaan sanonut; on aika puusilmäistä takertua vain lakkoihin, taistelutoimiin yms. kun on ammattiliitoista kysymys. Totuus on se että ammattiliitolla on paljon muitakin tehtäviä jäsentensä etuja kehitellessä, olen maininnut jo monta sellaista. He siis eivät vain odota tilaisuutta saada alkaa hankalaksi. Itse olen ollut lakossa vain kerran ja yhden kerran lock outissa, joten haluaisin sanoa että ammattiliiton ja työnantajan välillä vallitsee aika hyvä neuvottelutila tällä hetkellä.


Kummasti vaan ihmiset tuppaavat takertumaan tälläisiin pikkuseikkoihin kun seisovat laittoman lakon takia pakkasen pantavina tuntikausia. Aika kalliiksi tulevat yhteiskunnalle ne 60+ ns. tuntiduunaria kun huomenna satamatkin pysähtyvät. Ammattiliitot ovat aina saaneet meikäläisen näkemään kirjaimellisestikin punaista eikä tämä uusin aivoton tempaus ole saanut minua ainakaan muuttamaan mielipidettäni. Päin vastoin tuntuu siltä, että liittojen kiertäminen kaukaa on viisainta mitä olen työurallani tehnyt.
 

scholl

Jäsen
Luulin, että asiakkaat uhkailevat lakkoilevia bussikuskeja, minkä ymmärtäisi, mutta nyt sanomalehtien mukaan tilanne onkin se, että lakkoilevat nilkit uhkaavat tappaa bussia ajavat henkilöt.
No palkkaisivat lakottomia henkilöitä lisää ajamaan kaikki vuorot ja aseellinen vartija paikalle ja lakkoilevat tyypit oikeuteen tappouhkauksistaan.
Eikö nilkit oppineet englannin kaivoslakosta, jenkkien lennonjohtolakosta tai vaikkapa suomen pankkitoimihenkilölakosta.
Kaikille potkut ja rikolliset kuskit vankilaan. Kyllä uusia kuskeja saa rekryttyä. Jos ei löydy tarpeeksi niin työpaikkailmoitus johonkin tallinnalaiseen lehteen. Kyllä esim. HKL:llä on paremmat palkat kuin niillä siellä, joten luulisi joidenkin tulevan tänne ajamaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti timosusi
Onko toi vapaaehtoinen vakuutusosa muka Ruotsissa sidottu ammattiliiton jäsenyyteen/ onko se jäsenille paljon halvempi? Suomessahan, kuten edellä moneen kertaan todettua, ei näin ole.
On.
Itse vakuutus ei tosin ole ammattiliiton, vaan heidän vakuutusyhtiön kanssa käymien neuvottelujen tulos. Vakuutus on nimenomaan sovitettu meidän tarpeisiin ja koskee vain ammattiliiton jäseniä.
Vertailua on vaikea tehdä, sillä en ole edes koskaan kuullut mahdollisuudesta vakuuttaa itsensä osoittain työttömyyden varalle. Mutta eiköhän sekin onnistu tarpeen vaatiessa.
Tässä lisää, jos ruotsinkieli taittuu.
 
Viimeksi muokattu:

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti tombraider
Itse kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan ja maksan kohtuullisen n.50€ vuosikustannuksen siitä, että työttymyyden tullessa saan ansiosidonnaista sen 500 päivää. En halua maksaa järjettömiä summia jostain kalenterista tai ammattilehdestä, minkä voi lukea työpaikan vessassa.

Moni järjestöjyrä on minuakin yrittänyt saada lippua heiluttamaan, mutta yksikään siinä ei ole onnistunut.

Olisitko tyytyväinen jos kaikki suomessa samalla alalla työskentelevät tekisivät saman ratkaisun kuin sinä? Eli eivät kuuluisi ammatiliittoon vaan työttömyyskassaaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti kausi
Tuon irtisanomissuojaa koskevan lainsäädännön on kyllä ajanut ihan pelkästään ammattiyhdistysliike.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin kastiin pitäisi nykyinen demarien puoluesihteeri laskea? Kenen äänellä ja mandaatilla hän puhuu työmarkkina-asioista?
Samoilla argumenteillä taitavat vasemmistopuolueet ja ammattiyhdistysliike olla liikkeellä?

Ja se on totta, että ammattiyhdistyksillä on huomattavia eroja. Liittorajat ylittävää solidaarisuuttakin saa hakemalla hakea.
Ne lakkoilevat, joilla siihen on lihaksia muiden tyytyessä rippeisiin.
Vahvemman lakia se työntekijäpuolikin noudattaa samaan tapaan kuin muukin maailma.
 
Viestin lähetti HABS #11
Olisitko tyytyväinen jos kaikki suomessa samalla alalla työskentelevät tekisivät saman ratkaisun kuin sinä? Eli eivät kuuluisi ammatiliittoon vaan työttömyyskassaaan.

Saanko vastata vaikket minulta kysynytkään?`

Olisin tyytyväinen jos kaikki Suomessa millä tahansa alalla työskentelevät tekisivät oman ratkaisunsa liittokysymyksessä. Jos _kaikki_ olisivat sitä mieltä että liittoja ei tarvita, niin silloihan niitä ei tarvittaisi, eikö niin? Ei minun mielestän ainakaan liitto ole mikään itse itsentä työllistävä laitos vaan jäseniään varten pystytetty _liitto_. Ja jos ei ole jäseniä ketkä liittoutua niin silloin ei ole myöskään liittoa. Josta voidaan tehdä seuraavanlaiset johtopäätökset:
a) tässä tapauksessa liitto olisi katsottu tarpeettomaksi
b) edellä mainittu tilanne on äärimmäisen teoreettinen joten spekulointi sillä lienee turhaa

Korostan että se päätös liittoasiassa tulisi voida tehdä ilman painostusta (markkinointitoimenpiteitä minun puolestani saa tehdä) kenenkään taholta. Ei työnantajapuolen, eikä työntekijäpuolen taholta.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Stolk-2

Timosusi antaa Marie Antoinetten kaltaisia vastauksia. Jos ei ole leipää niin syökööt kakkua. Opiskelijoitten on helppo antaa vastauksia työntekijöitten hankkimilla eduilla. Taitaa olla korkea virka tiedossa, kun tavallisille pulliaisille ei pitäisi kuulua palkkaa.

*Opiskelija tulee maksamaan saamansa etuudet korkeina veroina takaisin korkoineen.

*En valmistu mihinkään virkaan, vaan tulen saamaan sellaisen toimen kuin osoitan kykeneväni hoitamaan - tai jos en osoita niin sitten tuskin saan töitä.

*Tuttava -ja lähipiiriini kuuluu monia "työläisiä". Useimmat heistä tekevät työnsä säntillisesti, ja ansaitsevat mielestäni palkkansa.


En pysty käsittämään kuinka vahvojen ammattiliittojen vaikutuspiiriinsä levittämän kiristysmentaliteetin halveksiminen olisi "tavallisen pulliaisen" - jollaisena itseänikin sivunmennen sanoen pidän - halveksimista. Kuten jo aiemmin kirjoitin, minimipalkka voisi olla lakisääteinen juttu. Sen ei kuitenkaan pitäisi olla epärealistisen korkea. Ja minimipalkan voisi aivan hyvin hoitaa ilman ammattiliittojakin, sitä varten kansa valitsee itselleen 200 edustajaa.



PS. Kiitokset 'finnishninjalle' vastauksesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös