Viestin lähetti PeteX
siihen kun lisätään vielä tuleva eläkepommi kaikissa länsimaissa, niin tarttis varmaan tehdä jotakin. Ay-liikkeen rooli tulee jatkossa olemaan lähinnä taistelu tuulimyllyjä vastaan ja kapuloiden rattaisiin laittaminen.
Niin, kenen tarttis tehdä? Saako liitto auttaa vai oletko valmis hoitamaan kaiken itse? Valtio auttaa tietenkin jonkun verran, mutta taas toisaalta, ammattiyhdistysliike osallistuu myös aktiivisesti tämän asian keskusteluun.
Esim. Ruotsissa vanha eläkesysteemi on romutettu.
Entinen eläkejärjestelmä perustui voimaakkaaseen taloudelliseen kasvuun ja nopeasti kasvavaan asukaslukuun. Tämä, ja se että elämme yhä pidempään on tehnyt sen että eläkejärjestelmä on uusittu Ruotsissa. Nyt se on kolmi-osainen.
1) Yleinen eläke (entinen kansaneläke), jonka valtio maksaa, sen mukaan miten kauan olet työskennellyt ja miten paljon olet ansainnut. Tästä summasta saat itse päättää mitä pienelle osalle siitä tapahtuu. Voit sijoittaa eri rahastoihin. Näitä rahoja saa siirrellä eri rahastoihin milloin haluaa ja oman mielensä mukaan, vaikka kotoa Internetin avulla.
2) Virkaeläke (sori hirveet käännökset..), joka on työantajan ja ammattiliiton välinen sopimus siitä miten paljon työnantaja maksaa työntekijän eläkettä varten. Myös tästä voin valita itse miten ja kuka pitää huolta 2%:sta, työantajani maksamista rahoista eläkkeeseeni asti. Valinta tehdään tavallisen vakuutuksen, tai rahaston väliltä.
3) Oma säästäminen. Jokaisella pankilla taitaa olla oma vaihto-ehto jos haluaa säästää omaa eläkettään varten. Lisäksi myös vakuutusyhtiöt tarjoavat erilaisia eläkevakuutuksia.
Tuntuu myös hieman hullulta kun 20-vuotiaat ihmiset joutuvat tänä päivänä päättämään miten sijoittavat rahaa eläkettään varten, mutta taas toisaalta, tämä on uusi systeemi ja uusi aika, joten myös eläkesysteemissä tapahtuu paljon. Summana voisin sanoa että tavoitteena on että myös yksilö itse voi päättää enemmän miten suuri hänen eläkkeensä on.
Itse olen käynyt läpi koko prosessin. Olen sijoittanut pankkini rahastoihin osuuden, jonka saan itse valita. Internetin kautta voin seurata vaikka päivittäin miten rahastot kasvavat tai laskevat.
ITPK (2) menee perinteiseen vakuutuksen, jonka ammattiliitto on järjestänyt.
Minulla on myös eläkevakuutus, joka takaa minulle sen että eläkkeeni tulee olemaan 90% palkastani. Tämä ja rahastojen kasvun pitäisi riittää siihen, että eläkkeeni tulee olemaan sama kuin palkkani.
Lisäksi, Me saamme bonuksen yhtiön tuloksesta. Muutaman kerran tämä on ollut ihan kiva summa. Meidän liittomme oli valveilla tässä ja järjesti jäsenilleen mahdollisuuden alkaa keräämään näitä bonuksia erikoiseen rahastoon, jossa ne kasvavat. Näin säästymme myös maksamasta veroa bonuksista.
Kuulostaako hullulta? Ehkä, mutta taas toisaalta, maailman pörssit nousevat ja laskevat, romahtelevat ja kääntyvät jyrkkiin nousuihin. Omasta mielestäni on hyvä levittää riskit isommalle alalle.
Käytännössä kaikki tämä merkitsee sitä että postilaatikossa on joka viikko jotain, jolla on jotain tekemistä eläkkeiden kanssa. Siis pieni viidakko.