Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

• 1 607 738
  • 16 331

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Nyt kansat sorron yöstä nouskaa

Viestin lähetti Karamahti
Millä tavoin tämä on eteenpäin menemistä tai elämäntapojen muuttamista? Ennen tein pimeästi töitä ja niin teen välillä vieläkin. Sori, mutta henk.koht. tämä ei ihan täysin auennut.

EDIT: typo
Kirjoitin näin:
Olen tehnyt joskus aikoinaan töitä, joista en ole maksanut veroa. Kyllä.
Nykäänkin saatan joskus tehdä jotain pikku-juttuja viikonloppuna, ilman että maksan aina veroa.
Aukesiko toisella kerralla? Vai haluatko tarkan scheman siitä miten olen leipäni joka vuosi hankkinut kenties? Kiinnostaako tietää miten olen hoitanut maksuni ammattiliittoon?

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Re: Re: Nyt kansat sorron yöstä nouskaa

Viestin lähetti finnishninja
Kirjoitin näin: Aukesiko toisella kerralla? Vai haluatko tarkan scheman siitä miten olen leipäni joka vuosi hankkinut kenties? Kiinnostaako tietää miten olen hoitanut maksuni ammattiliittoon?

Johtuneeko vallitsevasta kuumeesta, mutta ei auennut. Ei välttämättä ihan niin paljoa kiinnosta että tarvitsee ruveta selvitystä laatimaan. Menenpä takasin sohvalle potemaan.

timosusi

Jäsen
finnishninja:
Minullekaan ei oikein avautunut toi varastanharvoinelienolevaras -kohta, olisin perin kiinnostunut valaisusta.
Olisi myös mukavaa jos luettaisiin mitä muut kirjoittajat kertovat eikä vain keskityttäisi julistamaan omaa ilosanomaa:

HABS #11 "Aikaisemmin mainitsin työehtosopimusten yleissitovuudesta. Se tarkoittaa sitä että alalla työskentelevistä yli 50% pitää kuulua liittoon. Mikäli prosenttiluku on alle 50% niin työehtosopimus lakkaa olemasta voimassa."
ja sen jälkeen finnishninja "quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Tuota tuota, avainsana lienee yleissitovuus. Tarvitseeko sanoa lisää?
--------------------------------------------------------------------------------

Tuota noin, tarvitsee..
Tarkoitatko tällä sitä, että ammattiliiton - jonka työntekijät maksavat - tekemät sopimukset automaattisesti koskevat myös heitä, jotka valitsevat mukana seilaamisen ilman omaa panosta?"

Olen elämäni aikana ehtinyt olemaan työmaalla jos toisellakin kesätöissä, ja aina kun on ollut jotain havaintoa ammattiyhdistyksistä, niin havainto on ollut negatiivinen. Ammattiliittoja on poikkeuksetta käytetty peukaloruuvina laiskotteluaikaa kiristettäessä. Täysin epäpätevällekään tai laiskalle, puhumattakaan tuottamattomasta, työntekijälle ei voi antaa kenkää. Siinä sitä sitten sopiikin ihmetellä miksi määräaikaisten työsuhteiden määrä kasvaa. Tai miksi esimerkiksi asuntojen hinnat ovat pilvissä, kun kaiken maailman lisää ja bonusta maksetaan siitä että duunarit vetävät perjantait huikkaa työmaalla ja maanantaina kärsivät kotona saikkua krapulan takia.

Kyllä, ammattiyhdistystoiminta on saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta nykyisellään, ja jo useamman vuosikymmenen, se lähinnä on kaivanut maata kansakunnan vaurastumisen alta. Jotenkin luullaan että jossain on setelikone jota käyttämällä kenenkään ei tarvitse tehdä duunia.
Ja kyllä, myös minä olen nostanut lomarahaa ja viettänyt lauantaivapaata. Kuitenkin jos näistä eduista kieltäytyminen olisi tehnyt SAK:n laittomaksi järjestöksi, niin olisin ilomielin niistä luopunut.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti timosusi
finnishninja:
Olisi myös mukavaa jos luettaisiin mitä muut kirjoittajat kertovat eikä vain keskityttäisi julistamaan omaa ilosanomaa:
Ihan vaan tiedoksiantona; olen nyt keskittynyt lukemaan surullisen viestisi kaksikin kertaa.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti timosusi
Kyllä, ammattiyhdistystoiminta on saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta nykyisellään, ja jo useamman vuosikymmenen, se lähinnä on kaivanut maata kansakunnan vaurastumisen alta. Jotenkin luullaan että jossain on setelikone jota käyttämällä kenenkään ei tarvitse tehdä duunia.

Kyllä Suomessa voi antaa työntekijälle lopputilin jos hän kieltäytyy tekemästä työtä. Myös silloin irtisanominen on mahdollista jos työtä ei oikeasti ole. Sen sijaan et pysty ensin antamaan kokeneelle ja kalliille työntekijälle potkuja ja ottamaan sitten samantien siihen tilalle samaa työtä tekemään halvenpaa kaveria.

Ja se vaurastuminen mistä sinä puhut taitaa koskea työnantaja puolta. Tuossa mallissa vahvat kyllä porkuttavat mutta heikot sortuvan elon tiellä. Meitä on moneen junaan ja sille takapulpetin taavillekin on hyvä antaa edes se minimi toimeentulo vaikka sitä tyhmenpänä olisikin ihan kiva kusettaakin. Käsittääkseni kukaan ei kaiketi pakota työnantajaa ottamaan töihin ketään jota hän ei halua ottaa, vai?

Ilman työntekijöiden järjestäytymistä työnantaja olisi se joka sanelisi ehdot, ota tai jätä uusia ja halvenpia korvaajia löytyy varmasti (ainakin tällä hetkellä tässä suuren työttömyyden tilassa). Yksinäinen ihminen on heikko mutta iso järjestäytynyt joukko ihmisiä pystyy vastustamaan työnantajan mahdollista mielivaltaa.

Viestin lähetti timosusi
Ja kyllä, myös minä olen nostanut lomarahaa ja viettänyt lauantaivapaata. Kuitenkin jos näistä eduista kieltäytyminen olisi tehnyt SAK:n laittomaksi järjestöksi, niin olisin ilomielin niistä luopunut.

Olisit varmaan kieltäytynyt myös minimipalkasta?

Mitä luulet säilyvätkö saavutetut edut jos järjestäytyminen työmarkkinoilla kielletään?

Viimeksi muokattu:

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Kyllä Suomessa voi antaa työntekijälle lopputilin jos hän kieltäytyy tekemästä työtä. Myös silloin irtisanominen on mahdollista jos työtä ei oikeasti ole. Sen sijaan et pysty ensin antamaan kokeneelle ja kalliille työntekijälle potkuja ja ottamaan sitten samantien siihen tilalle samaa työtä tekemään halvenpaa kaveria.
Periaatteessa voit kyllä antaa kenkää, mutta rajanveto on perin hankalaa. Olen nähnyt kuinka kaveria joka ei todellakaan laiskuuttaan ansainnut palkkaansa ei voitu lähettää kilometritehtaalle kun kaikki uhkasivat vetää kiireisellä työmaalla ryömintävaihteen sisään jos kenkää tulee.
Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?
Ja se vaurastuminen mistä sinä puhut taitaa koskea työnantaja puolta. Tuossa mallissa vahvat kyllä porkuttavat mutta heikot sortuvan elon tiellä. Meitä on moneen junaan ja sille takapulpetin taavillekin on hyvä antaa edes se minimi toimeentulo vaikka sitä tyhmenpänä olisikin ihan kiva kusettaakin. Käsittääkseni kukaan ei kaiketi pakota työnantajaa ottamaan töihin ketään jota hän ei halua ottaa, vai?

Ilman työntekijöiden järjestäytymistä työnantaja olisi se joka sanelisi ehdot, ota tai jätä uusia ja halvenpia korvaajia löytyy varmasti (ainakin tällä hetkellä tässä suuren työttömyyden tilassa). Yksinäinen ihminen on heikko mutta iso järjestäytynyt joukko ihmisiä pystyy vastustamaan työnantajan mahdollista mielivaltaa.

Olisit varmaan kieltäytynyt myös minimipalkasta?

Mitä luulet säilyvätkö saavutetut edut jos järjestäytyminen työmarkkinoilla kielletään?

Saavutetut edut varmasti menisivät mikäli siitä voisi pelkästään työnantaja päättää. Kyllä sille takapenkin taavillekin voisi kuitenkin uskoakseni taata minimipalkan ihan lakisääteiselläkin toiminnalla, ja osa "saavutetuista eduista" onkin suorastaan sikamaisen kiristyksen tulosta joten ne joutaisivatkin poistua.

Työnantajan ei ole pakko ottaa ketään töihin, mutta annas olla kun yrittää ottaa ulkolaisperäistä työvoimaa tekemään hyvällä asenteella hommia, niin johan loput äijät uhkaa painaa persettä penkkiin. Vaihtoehtoina on siis ottaa toimintaa hankaloittavaa väkeä, tai lopettaa toiminta kokonaan. Melkoiset hanttikortit.

Olen tavannut kieltäytyä minimipalkasta ja vaatinut - ja saanut - työpanokseen suhteutettua tuloa.

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen kuulunut aina liittoon työhistoriani, enkä ole havainnut mitään pakotuksia liittoon kuulumisesta. Olen kuulunut muutamaan liittoon. Itse koen jäsenyyden vain hyötynä en haittana. Jäsen maksu on pieni verrattuna etuihin mitä siitä saan.

Minä ainakin koen huvittana kuinka liitonjäsen kuvataan aina negatiivisin termein laiska huijari jne. Työnantaja puoli on aina se mukava osapuoli. Hyvin menisi mutta kun se paha liitto estää vaurastumisen. Hyviä tuloksia tekevät yritykset irtisanovat ihmisiä minkä kerkiävät. Globalisaatio on hieno juttu. Saadaan joku kiinalainen tekemään työsi murto-osalla, mutta laskeeko tuotteen hinta. Huonoon suuntaan ollaan menossa. Työaikaa pitäisi pidentää ja eläkeikää nostaa. Palkkojen tulisi olla joustavia, maksaa pitäisi sen mukaan mitä työnantaja haluaa. Tuloerot ovat kasvaneet entisestään. Yritykset nauttivat valtion tuottamista eduista, mutta vastuuta ei kanneta yhteiskunnassa. Töitä teetetään työsopimuksia rikkoen, mutta kuitenkin liitto koetaan syylliseksi kuin tosi syyllinen. Määräaikaiset sopimukset lisääntyvät. Otetaan hyöty irti työntekijästä ja sitten dumpataan kortistoon kun maksimi hyöty on saatu. Työstä pitäisi maksaa suunnitelmatalouden mukaan, mutta hyödykkeistä pitäisi maksaa markkinahinta.

Aika itsestään selvyyksinä pidetään saavutettuja etuja. Haluaisin nähdä kuinka timosusi jaksaisi, jos lauantaina olisi töitä. Perheelle jäisi varmaan entistä enemmin aikaa. Lomarahankin hän palauttaisi, jos sillä saisi näpäyttetyä SAK:ta. Ole mies ja palauta se lomaraha mitä olet saanut. Jos sen saanti satuttaa aatteita, niin palauta se. Puhdas omatunto ennen kaikkea. Lomatkin ovat pahan ammattiliiton saavutus. Luovu siis niistä. Palkallinen sairaslomakin on pahasta, joten maksa palkka niiltä ajoilta takaisin. Palkkaakin voisi tarkistaa. Kyllähän siinä on ilmaa selvästi. Flintstone mainitsi edellä, että työntekijöillä on velvollisuutensa etujen lisäksi. Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa. Ei ole mitään laiskottelusuojaa liiton puolelta. Jos laiskottelua ei saada kuriin on se työnantajan vastuulla. Työnantajan nimittämä esimies valvoo, että työntekijä todella täyttää työvelvollisuutensa. Ei liitoilla ole mitään sanomista jos työntekijä ei täytä velvollisuuksiaan.

Vahvat liitot ovat todella harvassa. Suurin osa liitoista on joutunut tekemään myönnytyksiä, joten joustoa on ollut. Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa. Kuitenkin elämme Suomen vaurainta aikaa. Rahaa on musiikkitaloon, miinakieltoon ja asemalle vielä tehdään tekojäärata. Työntekijöitä irtisanoneet johtajat ovat moninkertaistaneet tulonsa, mutta työtekijöillä pitäisi olla sitä palkkamallia. Hienoa viestiä sitä lähetetään. Kuopataan hyvinvointivaltio ja aletaan kahmia se mitä pystytään. Jos et tule toimeen niin voi voi.

Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta? Kuten edellä mainitsin nuo kolme kohdetta, myös oopperatalon tukeminen on mielestäni kyseenalaista. Rohkeasti käsi pystyyn, jos olet käynyt useammin kuin kerran siellä. Lipunhinnasta tulee puolet valtiolta. Läskiä valtion taloudessa on vaikka kuinka, jos todella kaikkea turhaa leikattaisiin. Miksi noista turhuuksista ei vaadita päitä vadeille, mutta rehellistä työntekijää pitää rangaista joka tapauksessa?

Tobias

Jäsen
Viestin lähetti Stolk-2

Hyviä tuloksia tekevät yritykset irtisanovat ihmisiä minkä kerkiävät. Globalisaatio on hieno juttu. Saadaan joku kiinalainen tekemään työsi murto-osalla, mutta laskeeko tuotteen hinta. Huonoon suuntaan ollaan menossa. Työaikaa pitäisi pidentää ja eläkeikää nostaa. Palkkojen tulisi olla joustavia, maksaa pitäisi sen mukaan mitä työnantaja haluaa.

Ottamatta tässä kantaa siihen, onko globalisaatio hieno vai huono juttu, on todettava, että joka tapauksessa globalisaatio taloudessamme kiihtyy. Siihen on sopeuduttava täällä Suomessa ja se merkitsee työntekijöiltä kovempia ponnisteluja (parempi työn laatu, itsensä kouluttaminen, jne.) ja ennenkaikkea tällä hetkellä opiskelevilta ihmisiltä vaaditaan yhä kovempaa osaamista ja monipuolisuutta. Itse pidän tätä hyvänä asiana. Hinnalla Suomi ei voi kilpailla, mutta laadulla voi. Perinteinen suorittava työ tulee entisestään vähenemään Suomessa.
Työaikaa pitää pidentää ja eläkeikää nostaa, jos halutaan säilyttää sikamaisen kallis nykymuotoinen hyvinvointivaltio. Mielestäni hyvinvointivaltiota tulisi selkeästi tehostaa. Ja kyllä, palkkojen pitäisi olla joustavampia Suomessa, ja tämän vuoksi omasta mielestäni AY-liike on haitallinen.

Yritykset nauttivat valtion tuottamista eduista, mutta vastuuta ei kanneta yhteiskunnassa.

Yritysten tehtävänä on maksimoida omistajiensa hyöty, ei toimia sosiaalilaitoksena tai yhteiskunnallisena vastuunkantajana. Globaalisti toimiva yritys karsii tehottomia osiaan pois voitoista huolimatta.

Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa.

Valitettavasti näin on. Mielestäni siihen on suurimpana syynä Suomen paisunut julkinen sektori ja tehoton hyvinvointivaltio, joka edistää laiskottelua ja on perkeleellinen taakka veronmaksajille.

Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta?

Minä kyseenalaistan. Lisää tarveharkintaa tulonsiirtoihin, työttömyyskorvauksiin ajallinen rajaus. Näkisin myös yksityisesti tuotettujen palveluiden, joita valvotaan julkisen sektorin toimesta, olevan käypä tehostamisratkaisu.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Pistän tässä hieman asiaa, nämä eivät siis ole mitään mielipiteitä.
Vastapainoksi olisi kiva jos joku voisi kertoa hieman Suomen ammattiyhdistyksen toiminnasta, joka sattuneista syistä on jäänyt minulla hieman unholaan.

Nappasin seuraavan infon Hotelli- ja ravintola-alan ammattiliitosta Ruotsissa:

Mitä teet jos:

Et saat sitä palkkaa, johonka sinulla on oikeus?
Oletko varma siitä että työnantajasi on järjestänyt sinulle riittävät vakuutukset työtapaturmien, eläkkeen ja sairauksien varalle?
Mitä tapahtuu jos tarvitset juridista apua kun menetät yllättäen työpaikkasi?

Tässä 10 syytä siihen miksi olla ammattiliiton jäsen:

1) Työehtosopimus.
Työehtosopimus on ammattiliiton tärkein työkalu. Siihen on kirjoitettu sinun palkkasi ja muita tärkeitä ehtoja. Työnantaja, jolla ei ole sopimusta, tukee sitä että kilpailu menee väärään suuntaan ja sitä ettei sinulla ole samoja ehtoja ja vakuutuksia kuin sinun työtovereillasi, joiden työnantajilla on sopimus. Sopimuksessa ilmenee minipalkka, joka estää palkkojen dumppauksen, tulee tosin muistaa ettei sopimuksessa ole mitään, joka estää sinua ansaitsemasta enemmän.

2) A-kassa
Työttömyys voi olla kovaa, eikä se ole yhtään helpompaa ilman rahaa. Ammattiliiton työttömyysvakuutus pitää huolen siitä että sinulla on ekonoominen suoja jos joudut työttömäksi.

3) Oikeusapu
Vaikka kaikki näyttää olevan hyvin sinun työpaikallasi, et tiedä koskaan mitä voi tapahtua huomenna. Jos sinut sanotaan irti yllättäen, sijoitetaan toiseen työhön tai jos joudut työtapaturman uhriksi, sinulla on käytettävissäsi kokeneet lakimiehet, jotka voivat auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla – ilman mitään lisäkustannuksia. Kaikilla jäsenillä on oikeus ilmaiseen nevottelu- ja oikeusapuun.

4) Kotivakuutus
Kaikilla jäsenillä on yhteinen kotivakuutus, joka sisältää myös matkavakuutuksen ja henkivakuutuksen. Jos kotitaloudessa on kaksi jäsentä, vakuutukseen sisältyy myös kaiken kattava vakuutus.

5) Opinnot
Opinnot ovat aina olleet tärkeä tukipilari ammattiyhdistystoiminnassa. Juuri nyt tapahtuu paljon siinä asiassa. Voimme yhä tarjota perinteisiä koulutuksia ja pian on myös mahdollisuus etäisopiskeluun uuden tietotekniikan avulla.

6) Jäsenlaina pankista
Ruotsin LO:n jäsenyys oikeuttaa sinut myös lainaamaan pankista rahaa, hieman normaalia matalammalla korolla. Suurin summa jonka voit lainata on 9 000€ (suunnilleen. 100 000 skr). Jäsenille löytyy myös erikoisia lainoja autonhankintaa varten.

7) Lehti
Saat joka kuukausi lehden kotiisi, joka kertoo alasta ja mitä siellä tapahtuu. Voit lukea kysymyksistä, joita ammattiliitossa käsitellään. Lehdessä on myös ruokareseptejä, haastatteluja, pakinoita, ristisanatehtäviä ja mielenkiintoisia reportaaseja. Lehdestä löytyy tilaa myös vapaalle sanalle. Sinun mielipiteesi on tärkeä!

8) Kulttuuri- ja mielipidesatsaus
Ammattiliiton tulee näkyä. Siksi sijoitamme paljon kulttuuriin ja informaatioon, jotka osasto kokee tärkeinä eri kysymyksissä. Hotelli- ja ravintolaala on tulevaisuuden ala!

9) LO-tietokone
IT ei saa olla kysymys eri yhteiskuntaluokille. LO näki asian näin ja neuvotteli tietokonepaketin, jonka avulla moni saa paljon vastinetta rahoilleen. LO:n jäsenet voivat myös ostaa/vuokrata hyvään hintaan multimediatietokoneen internetyhteyksineen + muut pakettiin kuuluvat komponentit. Voit myös lainata rahaa tätä varten ja maksaa takaisin 36 kuukaudessa.

10) JäsenSähkö
Sähkönjakelun vapaa kilpailu teki sen, ettei tavallinen kuluttaja päässyt nauttimaan hinnanlaskuista. LO on neuvotellut Telge Energin kanssa sopimuksen, jonka mukaan jäsenet voivat ostaa helpolla tavalla sähköä halvemmalla. Tarkoitus oli myöskin painaa sähkön hintaa markkinoilla alaspäin.

- En kuulu tähän liittoon, mutta meidän sopimuksessamme on paljon samoja kohtia.
Henkilökohtaisesti minulle tärkeimmät kohdat ovat 4, 9 ja 10. Siis kohdat jotka näkyvät jokapäiväsessä elämässäni.

Kohta 9 on siitä mielenkiintoinen, että meidän ryhmästämme jokainen valitsi vuokrata tietokoneen. Tarjous oli yksinkertaisesti niin hyvä. Teimme ensin 2-vuotissopimuksen, sen jälkeen saimme ostaa koneen symbolisella summalla ja uusi tarjous tuli muutaman kuukauden kuluttua. n. 80 % meistä valitsi myös uuden koneen suunnilleen samalla sopimuksella. Kolmas paketti tulee ensi syksynä ja sitä jo odotellaan kovasti.

Kohta 4 oli myös mielenkiintoinen. Olimme juuri ostaneet talon ja vakuutukseen sisältyi myös katsastus, jonka arvo oli 500€.

Paljonko/mitä maksaa? Itse maksan 33€/kk. Ylläoleva hotelli- ja ravintolaliiton jäsenet maksavat 34€/kk.

Liian kallis? Päätä itse.

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Stolk-2

Aika itsestään selvyyksinä pidetään saavutettuja etuja. Haluaisin nähdä kuinka timosusi jaksaisi, jos lauantaina olisi töitä. Perheelle jäisi varmaan entistä enemmin aikaa. Lomarahankin hän palauttaisi, jos sillä saisi näpäyttetyä SAK:ta. Ole mies ja palauta se lomaraha mitä olet saanut. Jos sen saanti satuttaa aatteita, niin palauta se. Puhdas omatunto ennen kaikkea. Lomatkin ovat pahan ammattiliiton saavutus. Luovu siis niistä. Palkallinen sairaslomakin on pahasta, joten maksa palkka niiltä ajoilta takaisin. Palkkaakin voisi tarkistaa. Kyllähän siinä on ilmaa selvästi. Flintstone mainitsi edellä, että työntekijöillä on velvollisuutensa etujen lisäksi. Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa. Ei ole mitään laiskottelusuojaa liiton puolelta. Jos laiskottelua ei saada kuriin on se työnantajan vastuulla. Työnantajan nimittämä esimies valvoo, että työntekijä todella täyttää työvelvollisuutensa. Ei liitoilla ole mitään sanomista jos työntekijä ei täytä velvollisuuksiaan.

Teen päätoimista työtäni eli opiskelua säännöllisesti myös viikonloppuisin, ilman sunnuntailisää, ja hyvin on jaksettu.
En tiennyt että miehekkyys on samaa kuin tyhmyys. Miksi palauttaisin rahat ilman että siitä koituu mitään muuta kuin taloudellista tappiota mulle? Tietysti mikäli voit luvata että pystyt niillä rahoilla järjestämään SAK:n kieltävän lain, niin saat rahat heti vaikka omaan käyttöösi.
En tiedä onko irtisanomisperusteiden vahvuudesta julkaistu riippumattomia tutkimuksia, joten en voi varmasti sanoa että olisit väärässä. Kuitenkin omien kokemuksieni perusteella puhut paskaa. Ei minulla olisi mitään ammattiliittoja vastaan jos olisi syytä uskoa niiden toimivan vastuullisesti ja suoraselkäisesti. Tähän mennessä ainakaan minulla ei vain ole ollut syytä.

Vahvat liitot ovat todella harvassa. Suurin osa liitoista on joutunut tekemään myönnytyksiä, joten joustoa on ollut. Suomessa ei työllä rikastu ja nyt ollaan tekemässä työstä vieläkin kannattomampaa. Kuitenkin elämme Suomen vaurainta aikaa. Rahaa on musiikkitaloon, miinakieltoon ja asemalle vielä tehdään tekojäärata. Työntekijöitä irtisanoneet johtajat ovat moninkertaistaneet tulonsa, mutta työtekijöillä pitäisi olla sitä palkkamallia. Hienoa viestiä sitä lähetetään. Kuopataan hyvinvointivaltio ja aletaan kahmia se mitä pystytään. Jos et tule toimeen niin voi voi.

Tää on jo sitten mutua, mutta eikös Valtiovarainministriö ole useampaan otteeseen tarjoillut palkkaveron kevennystä vastapalvelukseksi palkkamaltista, mutta eipä ole työntekijäpuolelle kelvannut?
Eikö kukaan kyseenalaista valtion kulutusta? Kuten edellä mainitsin nuo kolme kohdetta, myös oopperatalon tukeminen on mielestäni kyseenalaista. Rohkeasti käsi pystyyn, jos olet käynyt useammin kuin kerran siellä. Lipunhinnasta tulee puolet valtiolta. Läskiä valtion taloudessa on vaikka kuinka, jos todella kaikkea turhaa leikattaisiin. Miksi noista turhuuksista ei vaadita päitä vadeille, mutta rehellistä työntekijää pitää rangaista joka tapauksessa?

Totta kai kyseenalaistaa. Sellaista ihmistä vaan solvataan heti mainostamasi hyvinvointivaltion romuttajaksi.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tässä 10 syytä siihen miksi olla ammattiliiton jäsen:
1) Työehtosopimus.
Työehtosopimus on ammattiliiton tärkein työkalu. Siihen on kirjoitettu sinun palkkasi ja muita tärkeitä ehtoja. Työnantaja, jolla ei ole sopimusta, tukee sitä että kilpailu menee väärään suuntaan ja sitä ettei sinulla ole samoja ehtoja ja vakuutuksia kuin sinun työtovereillasi ...

Tuossahan tuo on tärkein heti ensimmäisessä kappaleessa. Minä kun en halua, että minulla on samat edut ja palkka kuin muilla. Minä haluan enemmän kuin muut ja olen valmis tekemään sen eteen töitä enemmän kuin muut.

Kannatan, että laissa tai missä vaan määritellään minimipalkka, mutta en halua saada sitä.

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti Stolk-2
Alkoholi on merkittävä irtisanomissyy. Tule työpaikalle kännissä, niin potkut on tulossa.

Käsittääkseni nykyään työnantajien on ensin ohjattava kyseisistä ongelmista kärsivä ensin hoitoon esimerkiksi työterveyshuoltoon. Usealla työpaikalla on näitä hoitoonohjausmalleja. En tosin tiedä onko tämä velvoite jo tullut lainsäädäntöön.

Itse olen aina liittoon kuulunut. Jo opiskeluaikana tuli liityttyä oman alani liiton opiskelijajäseneksi ja eipä ole tullut mielenkään erota. Tosin oma liittoni on mitätön tekijä ja on jäänyt isojen poikien jalkoihin. Liekö naisvaltaisuudella jotain vaikutusta asiaan.

Tällä hetkellä voin todeta, että työni vaativuus ja palkkaus ei kohtaa. Hyvän esimerkin saa, kun aikaisemmin työskentelin AMK-pohjalta samalla alalla eri tehtävissä palkkani oli jopa joissain tilantessa parempi kuin nyt yliopistokoulutuksen suorittaneena. Ja voin sanoa, että nykyinen työni on vaativampaa kuin aikasempi työ.

Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Tässä lienee myös se ideologinen ero. Minäkin uskon, että hyvälle työntekijälle kannattaa maksaa enemmän kuin minimi.
Ehkä sitten on aloja, joilla kaikille voidaan maksaa pennilleen sama summa suoritustasosta riippumatta? Kannustavaako? Ei minun mielestäni.

Enkä tässä yhteydessä ole vaatimassa minimipalkkoja alas, mutta yksilön omalla panoksella tulisi olla vaikutus toimeentulon tasoon.
Ensimmäinen työpaikkani oli eräässä tehtaassa. Valtaosa sen työntekijöistä oli naisia, jotka istuivat koneiden ääressä, päivästä toiseen, vuodesta toiseen, kamaa pumpaten. Kukaan heistä ei erottunut mitenkään toista parempana, se ei yksinkertaisesti ollut mahdollista. Ainoastaan silloin kun joku ei sairauden johdosta pysynyt matkassa. Miten kannustaisit näitä naisia hankkimaan itselleen paremman palkan?
Voisitko esittää jotain kannustavaa 50-vuotiaalle naiselle, joka on istunut puoli elämäänsä koneen ääressä ja tehnyt aina moitteettomasti töitä?

P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Minusta tuntuu, että kaikki saavat enemmän kuin maksavat. Ilmeisesti ikiliikkuja on keksitty vai kuka tämän kaiken rahoittaa?
Yksin LO:lla on yli 2 miljoonaa jäsentä. He rahoittavat tämän toiminnan.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
15 tärkeää tapahtumaa Ruotsin ammattiliiton historiassa:

1898 LO perustetaan
1906 Ammattiliitot sallitaan
1909 Suurlakko, 300 000 työläistä osallistuu
1921 Yleinen äänestysoikeus astuu voimaan, myös naiselle
1928 Ensimmäinen työehtosopimus
1938 Saltssjöbadetsopimus – ehdot työpaikoilla aletaan nyt sopimaan neuvotellen ja sopimuksia tehden
1951 Kolmen viikon kesäloma
1955 Yleinen sairasvakuutus kaikille
1960 LO vaati naispalkkojen poistamista
1963 Sopimus vakuutuksista
1973 8-tunnin työpäivä – palkansaajille 40-tunnin työviikko
1974 LAS – laki työturvasta. Turva työpaikoilla kasvaa. Samana vuonna astuu voimaan äitys-/isyysloma
1977 MBL – Laki mahdollisuudesta osallistua päätöksiin
1995 Ammattiyhdistys Handels voittaa taistelun Toys R US:a vastaan. Työnantaja allekirjoitti työehtosopimuksen.
2000 LO saan ensimmäisen naispuolisen puheenjohtajan, Wanja Lundby-Wedinin

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Luulen, että tälläisen työn tekijöihin lienee sopivaa soveltaa taulukkopalkkamallia.
Myöhemmin heille järjestettiin urakkatyö. Todella luja työ antoi - minun mielestäni - naurettavan lisän palkkaan.
menisivätkö nämä naiset istumalakkoon ja pakottaisivat minut joko hyväksymään heidän tapansa toimia tai jättämään yrityksen?
En usko, vaan sinä olisit liittynyt kiltisti ammattiliittoon, päivänselvänä asiana, riippumatta siitä miten paljon jaksat nostaa penkissä. Minulle esim. se tehdas oli ainoa vaihto-ehto. Se toinen vaihto-ehto oli työttömyys. Samoin näille naisille.
Tällä tehtaalla muuten 100 % sen työntekijöistä kuului metalliin.

Minipalkka on suoja alaspäin. Ylöspäin taas ei ole esteitä. Siitä vaan jos hartiat kestävät:-)
20 vuoden kuluttua tulee sitten uusi mies joka nostaa vielä enemmän. Ja hänen jälkeen täytyy tulla mies jonka täytyy nostaa taas enemmän ansaitakseen enemmän kuin kaveri.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Muutama kommentti, lisää on tulossa, kunhan ehdin noihin paremmin perehtyä:

Finnishninja: ”Hyväksytkö siis sen jos työnantaja palkkaa ainoastaan ihmisiä, jotka kuuluvat tai haluavat liittyä ammattiliittoon?”

En hyväksy liittoon kuulumista/kuulumattomuutta tai liittymishalukkuutta/haluttomuutta palkkausperusteena.

finnishninja: ”Tarkoitatko tällä sitä, että ammattiliiton - jonka työntekijät maksavat - tekemät sopimukset automaattisesti koskevat myös heitä, jotka valitsevat mukana seilaamisen ilman omaa panosta?”

Kyllä. Työehtosopimuslaki 1.luku, 4§:

”Työehtosopimukseen ovat sidotut:
1) ne työnantajat ja yhdistykset, jotka ovat työehtosopimuksen tehneet tai jotka jälkeenpäin ovat aikaisempien sopimukseen osallisten suostumuksella kirjallisesti siihen yhtyneet;
2) ne rekisteröidyt yhdistykset, jotka yhdessä tai useammassa asteessa ovat edellisessä kohdassa mainittujen yhdistysten alayhdistyksiä; ja
3) ne työnantajat ja työntekijät, jotka ovat tai sopimuksen voimassa ollessa ovat olleet sopimukseen sidotun yhdistyksen jäseniä; ja noudattakoot nämä työnantajat ja työntekijät toistensa kanssa tehtävissä työsopimuksissa työehtosopimuksen määräyksiä.

Työnantaja, jota työehtosopimus sitoo, älköön sen soveltamisalalla tehkö sopimuksen ulkopuolellakaan olevan, työehtosopimuksen tarkoittamaa työtä suorittavan työntekijän kanssa työsopimusta ehdoilla, jotka ovat ristiriidassa työehtosopimuksen kanssa.”

Tämän lisäksi työehtosopimus voi olla ns. yleissitova. ”Työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen määräyksiä niistä työsuhteen ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa työtä” (TSL 2.luku 7§). Yleissitovuudesta päättää tapauskohtaisesti Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta.

Finnishninja: ”Kerro, miksi sellaisen ihmisen, joka ei ole kiinnostunut järjestäytymisestä, täytyy tyrkyttää itsensä työpaikkaan, jossa kaikki muut ovat valinneet ammattiliittoon kuulumisen? Miksei hän voi valita sitä omaa yksilövapauttaan suuntaamalla työpaikkaan, jossa hän voi ja saa käyttää vapauttaan?”

Koska kyse on yksilönvapaudesta. Hän voi valita suuntaamalla mihin tahansa työpaikkaan, joka hänet huolii. Työnantaja/muut työntekijät eivät voi edellyttää työntekijältä liittoon kuulumista. Ei myöskään vaatia liittoon kuulumattomuutta.

Finnishninja: ”Ammattiliitto vetää tästä sen johtopäätöksen, että jäsenyys on mielenkiintoista epävarmoina aikona, mutta ei niin mielenkiintoista korkeasuhdanteen vallitessa. ”

Samaahan se on täälläkin, varsinkin noilla mainitsemillasi (ex-) trendikkäillä IT-aloilla. Ihmisillä ei useinkaan ole tapana ajatella pitkälle etukäteen. Ikävä kyllä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Tämähän kuullostaa ihan keskinäiseltä vakuutusyhtiöltä?
Folksam on yksi Ruotsin suurimmista vakuutusyhtiöistä. He ovat, yhdessä ammattiliiton kanssa neuvotelleet tämä sopimuksen.
Voin vain kuvitella mitä Folksamissa tapahtui kun LO soitti - olis 2 miljoonaa jäsentä, paljonko maksaa kotivakuutus yhdelle...
Entäpäs ne, joiden kuuluisikin palkastaa rahoittaa, mutta valitsevatkin osa tuloistaan pimeänä? Romuttaako sellainen ajattelu tämän systeemin?
Ei, niin kauan kun jäsenet maksavat ammattiliiton maksunsa. Jotkut työpaikat pidättävät ammattiliiton maksun suoraan tilistä, toiset taas ovat jättäneet tämän ammattiliiton itsensä hoidettavaksi, kuten esim. minun tapauksessani. Saan joka kuukausi maksulapun kotiin. Kaikkia etuja nauttiakseni minun tulee myös maksaa joka kuukausi, tai sitten anoa vapaa-vuotta, johon tarvitaan joku erityinen syy, esim. opinnot, työttömyys, matka tjms.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)

Puheiden perusteella siihen pystyisi 99,9% suomalaisista korkeakouluopiskelijoista. Ainakin puheissaan. Mutta annettakoon se heille anteeksi, liekö liika teoriatieto sekoittanut raukkojen päät.

EDIT: Typot

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti timosusi

Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?

Niin, ei varmaan minkään takia. Tämähän on huomattu mm. monessa kolmannen maailman maassa toimivassa tehtaassa. Miksi tosiaan maksaa kahta penniä, jos joku tekee pennillä mieluummin kuin jää kadulle taskussaan nolla. Mieluummin kuitenkin otan tämän nykyisen systeemin kuin palaan sadan vuoden takaiseen.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tulihan se sieltä !

Tämähän on oikeastaan ainoa tapa miten AY-liike saapi otsasuoneni sykkimään ja vitutuksen korkealle. Juu, laittomia lakkoja - ja kun ei riitä, niin laitetaanhan siihen vielä laiton tukilakkokin.

Lakkoilla saa, mutta siihen on oltava laillinen syy.[ Eli tämä

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Paljoko maksaa pimeää työtä tekevä näitä maksuja ja muita velvotteitaan?
En tiedä kaikista. Minä maksoin ammattiliiton maksun myös silloin kun tein töitä pimeänä. Uskon tosin että suuri osa pimeänä tekevistä maksavat vain a-kassan maksun - tai eivät mitään.
Suomessa ainakin yleensä nämä ovat prosenttiosuus palkasta.
Metalliliitossa ollessani maksoin myös prosenttiosuuden palkasta. Sen jälkeen olen ollut kahdessa eri liitossa, joissa kummassakin maksetaan kiinteä summa joka kuukausi.
Sama jäsenmaksuhan on kovin epätasa-arvoinen, koska köyhä maksaa suhteellisesti enemmän kuin rikas.
Periaatteessa kyllä. Mutta usein eri ammattiliittojen jäsenet ansaitsevat suunnilleen yhtä paljon, joten myös jäsenmaksu kirpaisee samalla tavalla. Rikas taas kuuluu harvoin ammattiliittoon:-)
Oletkos koskaan itse ollut työpaikassa, jossa ihmiset tekevät monenlaisia eri hommia ja ovat oikeasti halukkaita etenemään ja kehittämään työtään ja kehitymään?
Olen juuri tällä hetkellä sellaisessa paikassa.

Myös meillä on paljon ihmisiä, joilla on tähtäimessä paremmat - ja parempipalkkaiset työt. Tänä päivänä on tosin yhä vaikeampaa ponnistaa palkassa, vaikka olisi kuinka pätevä. Työnantaja pysyy yhä vankemmin omien raamiensa sisällä ja puhuu aina yleensä näistä 1,5 - 2 % korotuksista, riippuen miten on hoitanut asiansa. Itselläni on ollut todella hyvä vuosi ja kaikki kurvit näyttävät positiivista nousua. Siitä huolimatta palkankorotus jäi siihen kahteen prosenttiin - joka johtajalla oli korkeintaan lupa antaa. Ei auttanut vaikka esitin mitä.

Meillä on myös paljon ihmisiä töissä, jotka ovat kiinnostuneet muista asioista kuin karriääristä. He tulevat töihin, tekevät ne omat nippelinsä ja lähteävät pois kun päivä on täynnä. Ei sillä että he olisivat jotenkin huonompia kuin muut tämän takia, heidän elämänarvonsa vain sattuvat sijaitsemaan jossakin portin ulkopuolella.

Joillekin työ saattaa olla myös välttämätön paha, jossa ollaan pakosta ne 8 tuntia, kuten jo mainitsit. Noh, toivon mukaan tilaa on meille kaikille myös tulevaisuudessa.

Noh, toivon mukaan tilaa on meille kaikille myös tulevaisuudessa.

Meinasin vastata ensin pidemmän kaavan mukaan, mutta luettuani tuon viimeisimmän viestisi viimeisen virkkeen huomasin että mitä sitä turhia. Siinä on sanottu se oleellinen.

EDIT: viimeisen --> viimeisimmän

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Re: Tulihan se sieltä !

Viestin lähetti vetti
Tämähän on oikeastaan ainoa tapa miten AY-liike saapi otsasuoneni sykkimään ja vitutuksen korkealle. Juu, laittomia lakkoja - ja kun ei riitä, niin laitetaanhan siihen vielä laiton tukilakkokin.

Lakkoilla saa, mutta siihen on oltava laillinen syy.[ Eli tämä

Nyt voisi heittää legendaarisen "Huomenna tapahtuu"-sloganin. Varsinkin ADR-Haanpään liittyminen mukaan lisää paljon harmaita hiuksia raskaalle teollisuudelle. Saas nähdä miten käy, sääli sinällään, kuten Ihalainenkin totesi, tullee vaikuttamaan negatiivisesti tuleviin koitoksiin. Harmi homma.

Toivottavasti ei vaikuta sen alan neuvotteluihin jossa itse työskentelen, ei nimittäin vois nyt vähempää kiinnostaa lakkoilu. Eikä ihan aikuisten oikeesti ehtisikään. Vituttaa kun EK:kin näköjään päättänyt tuon uutisen mukaan että tulee vaikeuttamaan neuvotteluja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy