Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 399 279
  • 15 500

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja

Paljonko/mitä maksaa? Itse maksan 33€/kk. Ylläoleva hotelli- ja ravintolaliiton jäsenet maksavat 34€/kk.

Liian kallis? Päätä itse.

Minusta tuntuu, että kaikki saavat enemmän kuin maksavat. Ilmeisesti ikiliikkuja on keksitty vai kuka tämän kaiken rahoittaa?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Voisitko esittää jotain kannustavaa 50-vuotiaalle naiselle, joka on istunut puoli elämäänsä koneen ääressä ja tehnyt aina moitteettomasti töitä?

Luulen, että tälläisen työn tekijöihin lienee sopivaa soveltaa taulukkopalkkamallia.
Miksi minun pitäisi heille parempaa palkkaa tarjota?
Jos minä tulisin tehtaalle ja tekisin enemmän ja paremmin enkä haluasi kuulua liittoon ja saada samaa minimipalkkaa, niin menisivätkö nämä naiset istumalakkoon ja pakottaisivat minut joko hyväksymään heidän tapansa toimia tai jättämään yrityksen?

Onko hyvälle enemmän sama kuin huonoilta pois?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Minusta tuntuu, että kaikki saavat enemmän kuin maksavat. Ilmeisesti ikiliikkuja on keksitty vai kuka tämän kaiken rahoittaa?
Yksin LO:lla on yli 2 miljoonaa jäsentä. He rahoittavat tämän toiminnan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
15 tärkeää tapahtumaa Ruotsin ammattiliiton historiassa:

1898 LO perustetaan
1906 Ammattiliitot sallitaan
1909 Suurlakko, 300 000 työläistä osallistuu
1921 Yleinen äänestysoikeus astuu voimaan, myös naiselle
1928 Ensimmäinen työehtosopimus
1938 Saltssjöbadetsopimus – ehdot työpaikoilla aletaan nyt sopimaan neuvotellen ja sopimuksia tehden
1951 Kolmen viikon kesäloma
1955 Yleinen sairasvakuutus kaikille
1960 LO vaati naispalkkojen poistamista
1963 Sopimus vakuutuksista
1973 8-tunnin työpäivä – palkansaajille 40-tunnin työviikko
1974 LAS – laki työturvasta. Turva työpaikoilla kasvaa. Samana vuonna astuu voimaan äitys-/isyysloma
1977 MBL – Laki mahdollisuudesta osallistua päätöksiin
1995 Ammattiyhdistys Handels voittaa taistelun Toys R US:a vastaan. Työnantaja allekirjoitti työehtosopimuksen.
2000 LO saan ensimmäisen naispuolisen puheenjohtajan, Wanja Lundby-Wedinin
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Yksin LO:lla on yli 2 miljoonaa jäsentä. He rahoittavat tämän toiminnan.

Tämähän kuullostaa ihan keskinäiseltä vakuutusyhtiöltä?
Entäpäs ne, joiden kuuluisikin palkastaa rahoittaa, mutta valitsevatkin osa tuloistaan pimeänä? Romuttaako sellainen ajattelu tämän systeemin?
Kuten vakuutuksissakin suurin osa maksaa varmuuden vuoksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Luulen, että tälläisen työn tekijöihin lienee sopivaa soveltaa taulukkopalkkamallia.
Myöhemmin heille järjestettiin urakkatyö. Todella luja työ antoi - minun mielestäni - naurettavan lisän palkkaan.
menisivätkö nämä naiset istumalakkoon ja pakottaisivat minut joko hyväksymään heidän tapansa toimia tai jättämään yrityksen?
En usko, vaan sinä olisit liittynyt kiltisti ammattiliittoon, päivänselvänä asiana, riippumatta siitä miten paljon jaksat nostaa penkissä. Minulle esim. se tehdas oli ainoa vaihto-ehto. Se toinen vaihto-ehto oli työttömyys. Samoin näille naisille.
Tällä tehtaalla muuten 100 % sen työntekijöistä kuului metalliin.

Minipalkka on suoja alaspäin. Ylöspäin taas ei ole esteitä. Siitä vaan jos hartiat kestävät:-)
20 vuoden kuluttua tulee sitten uusi mies joka nostaa vielä enemmän. Ja hänen jälkeen täytyy tulla mies jonka täytyy nostaa taas enemmän ansaitakseen enemmän kuin kaveri.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Muutama kommentti, lisää on tulossa, kunhan ehdin noihin paremmin perehtyä:

Finnishninja: ”Hyväksytkö siis sen jos työnantaja palkkaa ainoastaan ihmisiä, jotka kuuluvat tai haluavat liittyä ammattiliittoon?”

En hyväksy liittoon kuulumista/kuulumattomuutta tai liittymishalukkuutta/haluttomuutta palkkausperusteena.

finnishninja: ”Tarkoitatko tällä sitä, että ammattiliiton - jonka työntekijät maksavat - tekemät sopimukset automaattisesti koskevat myös heitä, jotka valitsevat mukana seilaamisen ilman omaa panosta?”

Kyllä. Työehtosopimuslaki 1.luku, 4§:

”Työehtosopimukseen ovat sidotut:
1) ne työnantajat ja yhdistykset, jotka ovat työehtosopimuksen tehneet tai jotka jälkeenpäin ovat aikaisempien sopimukseen osallisten suostumuksella kirjallisesti siihen yhtyneet;
2) ne rekisteröidyt yhdistykset, jotka yhdessä tai useammassa asteessa ovat edellisessä kohdassa mainittujen yhdistysten alayhdistyksiä; ja
3) ne työnantajat ja työntekijät, jotka ovat tai sopimuksen voimassa ollessa ovat olleet sopimukseen sidotun yhdistyksen jäseniä; ja noudattakoot nämä työnantajat ja työntekijät toistensa kanssa tehtävissä työsopimuksissa työehtosopimuksen määräyksiä.

Työnantaja, jota työehtosopimus sitoo, älköön sen soveltamisalalla tehkö sopimuksen ulkopuolellakaan olevan, työehtosopimuksen tarkoittamaa työtä suorittavan työntekijän kanssa työsopimusta ehdoilla, jotka ovat ristiriidassa työehtosopimuksen kanssa.”

Tämän lisäksi työehtosopimus voi olla ns. yleissitova. ”Työnantajan on noudatettava vähintään valtakunnallisen, asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen määräyksiä niistä työsuhteen ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa työtä” (TSL 2.luku 7§). Yleissitovuudesta päättää tapauskohtaisesti Sosiaali- ja terveysministeriön alainen Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta.

Finnishninja: ”Kerro, miksi sellaisen ihmisen, joka ei ole kiinnostunut järjestäytymisestä, täytyy tyrkyttää itsensä työpaikkaan, jossa kaikki muut ovat valinneet ammattiliittoon kuulumisen? Miksei hän voi valita sitä omaa yksilövapauttaan suuntaamalla työpaikkaan, jossa hän voi ja saa käyttää vapauttaan?”

Koska kyse on yksilönvapaudesta. Hän voi valita suuntaamalla mihin tahansa työpaikkaan, joka hänet huolii. Työnantaja/muut työntekijät eivät voi edellyttää työntekijältä liittoon kuulumista. Ei myöskään vaatia liittoon kuulumattomuutta.

Finnishninja: ”Ammattiliitto vetää tästä sen johtopäätöksen, että jäsenyys on mielenkiintoista epävarmoina aikona, mutta ei niin mielenkiintoista korkeasuhdanteen vallitessa. ”

Samaahan se on täälläkin, varsinkin noilla mainitsemillasi (ex-) trendikkäillä IT-aloilla. Ihmisillä ei useinkaan ole tapana ajatella pitkälle etukäteen. Ikävä kyllä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Tämähän kuullostaa ihan keskinäiseltä vakuutusyhtiöltä?
Folksam on yksi Ruotsin suurimmista vakuutusyhtiöistä. He ovat, yhdessä ammattiliiton kanssa neuvotelleet tämä sopimuksen.
Voin vain kuvitella mitä Folksamissa tapahtui kun LO soitti - olis 2 miljoonaa jäsentä, paljonko maksaa kotivakuutus yhdelle...
Entäpäs ne, joiden kuuluisikin palkastaa rahoittaa, mutta valitsevatkin osa tuloistaan pimeänä? Romuttaako sellainen ajattelu tämän systeemin?
Ei, niin kauan kun jäsenet maksavat ammattiliiton maksunsa. Jotkut työpaikat pidättävät ammattiliiton maksun suoraan tilistä, toiset taas ovat jättäneet tämän ammattiliiton itsensä hoidettavaksi, kuten esim. minun tapauksessani. Saan joka kuukausi maksulapun kotiin. Kaikkia etuja nauttiakseni minun tulee myös maksaa joka kuukausi, tai sitten anoa vapaa-vuotta, johon tarvitaan joku erityinen syy, esim. opinnot, työttömyys, matka tjms.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
En usko, vaan sinä olisit liittynyt kiltisti ammattiliittoon, päivänselvänä asiana, riippumatta siitä miten paljon jaksat nostaa penkissä.

Oletkos koskaan itse ollut työpaikassa, jossa ihmiset tekevät monenlaisia eri hommia ja ovat oikeasti halukkaita etenemään ja kehittämään työtään ja kehitymään?
Minulla ei ole kokemuksia tehdastyöstä, mutta alemman palkkatason kaupan alalta minulla on kokemusta ja siellä ainakin halutaan palkita ja kannustaa osaavia ihmisiä. Sielläkin on toki ihmisiä, joille riittää taulukkopalkka ja joiden elämässä työllä on vain nälkää estävän pakkoliikkeen osa.
Sielläkin nämä jäljempänä mainitut ovat yleensä perusliitossa ja edellä mainitut esimiesalan liitossa, jos jossain ovat.
Eri intressit, eri liitot, eri neuvottelutavat ja erilaiset neuvottelumahdollisuudet.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti finnishninja
Ei, niin kauan kun jäsenet maksavat ammattiliiton maksunsa.

Paljoko maksaa pimeää työtä tekevä näitä maksuja ja muita velvotteitaan?
Suomessa ainakin yleensä nämä ovat prosenttiosuus palkasta. Sama jäsenmaksuhan on kovin epätasa-arvoinen, koska köyhä maksaa suhteellisesti enemmän kuin rikas.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti finnishninja

P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)

Puheiden perusteella siihen pystyisi 99,9% suomalaisista korkeakouluopiskelijoista. Ainakin puheissaan. Mutta annettakoon se heille anteeksi, liekö liika teoriatieto sekoittanut raukkojen päät.

EDIT: Typot
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti timosusi

Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?


Niin, ei varmaan minkään takia. Tämähän on huomattu mm. monessa kolmannen maailman maassa toimivassa tehtaassa. Miksi tosiaan maksaa kahta penniä, jos joku tekee pennillä mieluummin kuin jää kadulle taskussaan nolla. Mieluummin kuitenkin otan tämän nykyisen systeemin kuin palaan sadan vuoden takaiseen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tulihan se sieltä !

Tämähän on oikeastaan ainoa tapa miten AY-liike saapi otsasuoneni sykkimään ja vitutuksen korkealle. Juu, laittomia lakkoja - ja kun ei riitä, niin laitetaanhan siihen vielä laiton tukilakkokin.

Lakkoilla saa, mutta siihen on oltava laillinen syy.[ Eli tämä
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Paljoko maksaa pimeää työtä tekevä näitä maksuja ja muita velvotteitaan?
En tiedä kaikista. Minä maksoin ammattiliiton maksun myös silloin kun tein töitä pimeänä. Uskon tosin että suuri osa pimeänä tekevistä maksavat vain a-kassan maksun - tai eivät mitään.
Suomessa ainakin yleensä nämä ovat prosenttiosuus palkasta.
Metalliliitossa ollessani maksoin myös prosenttiosuuden palkasta. Sen jälkeen olen ollut kahdessa eri liitossa, joissa kummassakin maksetaan kiinteä summa joka kuukausi.
Sama jäsenmaksuhan on kovin epätasa-arvoinen, koska köyhä maksaa suhteellisesti enemmän kuin rikas.
Periaatteessa kyllä. Mutta usein eri ammattiliittojen jäsenet ansaitsevat suunnilleen yhtä paljon, joten myös jäsenmaksu kirpaisee samalla tavalla. Rikas taas kuuluu harvoin ammattiliittoon:-)
Oletkos koskaan itse ollut työpaikassa, jossa ihmiset tekevät monenlaisia eri hommia ja ovat oikeasti halukkaita etenemään ja kehittämään työtään ja kehitymään?
Olen juuri tällä hetkellä sellaisessa paikassa.

Myös meillä on paljon ihmisiä, joilla on tähtäimessä paremmat - ja parempipalkkaiset työt. Tänä päivänä on tosin yhä vaikeampaa ponnistaa palkassa, vaikka olisi kuinka pätevä. Työnantaja pysyy yhä vankemmin omien raamiensa sisällä ja puhuu aina yleensä näistä 1,5 - 2 % korotuksista, riippuen miten on hoitanut asiansa. Itselläni on ollut todella hyvä vuosi ja kaikki kurvit näyttävät positiivista nousua. Siitä huolimatta palkankorotus jäi siihen kahteen prosenttiin - joka johtajalla oli korkeintaan lupa antaa. Ei auttanut vaikka esitin mitä.

Meillä on myös paljon ihmisiä töissä, jotka ovat kiinnostuneet muista asioista kuin karriääristä. He tulevat töihin, tekevät ne omat nippelinsä ja lähteävät pois kun päivä on täynnä. Ei sillä että he olisivat jotenkin huonompia kuin muut tämän takia, heidän elämänarvonsa vain sattuvat sijaitsemaan jossakin portin ulkopuolella.

Joillekin työ saattaa olla myös välttämätön paha, jossa ollaan pakosta ne 8 tuntia, kuten jo mainitsit. Noh, toivon mukaan tilaa on meille kaikille myös tulevaisuudessa.
 
Viestin lähetti finnishninja
Noh, toivon mukaan tilaa on meille kaikille myös tulevaisuudessa.

Meinasin vastata ensin pidemmän kaavan mukaan, mutta luettuani tuon viimeisimmän viestisi viimeisen virkkeen huomasin että mitä sitä turhia. Siinä on sanottu se oleellinen.

EDIT: viimeisen --> viimeisimmän
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Re: Tulihan se sieltä !

Viestin lähetti vetti
Tämähän on oikeastaan ainoa tapa miten AY-liike saapi otsasuoneni sykkimään ja vitutuksen korkealle. Juu, laittomia lakkoja - ja kun ei riitä, niin laitetaanhan siihen vielä laiton tukilakkokin.

Lakkoilla saa, mutta siihen on oltava laillinen syy.[ Eli tämä

Nyt voisi heittää legendaarisen "Huomenna tapahtuu"-sloganin. Varsinkin ADR-Haanpään liittyminen mukaan lisää paljon harmaita hiuksia raskaalle teollisuudelle. Saas nähdä miten käy, sääli sinällään, kuten Ihalainenkin totesi, tullee vaikuttamaan negatiivisesti tuleviin koitoksiin. Harmi homma.

Toivottavasti ei vaikuta sen alan neuvotteluihin jossa itse työskentelen, ei nimittäin vois nyt vähempää kiinnostaa lakkoilu. Eikä ihan aikuisten oikeesti ehtisikään. Vituttaa kun EK:kin näköjään päättänyt tuon uutisen mukaan että tulee vaikeuttamaan neuvotteluja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti finnishninja
P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)

Eiköhän liukuhihna ole mitoitettu hitaimman mukaan. Eihän se muuten toimisi. Siis suurin osa hihnalla työskentelevistä pystyisi tekemään työtä nopeammin kuin hihna tuottaa. Mieti mitä se merktsee keskimääräiselle tuottavuudelle.

Minä olen kuitenkin opiskellut ja tehnyt elämässäni muitakin sellaisia päätöksiä, jotta olen päässyt asemaan jossa haluan neuvotella palkastani. Olen ollut vakituisessa työpaikassa josta olen itse vapaaehtoisesti siirtynyt opiskelemaan opintotuella. Tein siis uhrauksen mitä suurin osa ei olisi valmis tekemään. Sen seurauksena maksan opintolainaa edelleen ja kuukausittain veroja tasan saman verran kuin kouluttamaton vaimoni saa palkaa.

Olen työskennellyt aiemmin asentajana ja silloin ei 10 - 20 hengen firmassa mitään liksoja neuvoteltu, yleiskorotus tuli kaikille säännöllisesti. Firmaa vaihtamalla pari kertaa liksa nousi.

Tuo sama yleiskorotus yhdessä palkan laskemisen kieltävän lain kanssa takaa myöhemmin minulle sen, että vaikka joku hypääkin korkeammalle kuin 55v Jussi, niin en silti joudu perikatoon. En myöskään pelkää kilpailua työpaikalla nuorempien kanssa. Enhän nytkään ole mikään poikanen ja kyllä IT alallakin arvostetaan kokemusta nyt ja tulevaisuudessa.

Jos joku on sitä mieltä, että ei halua ottaa riskejä tai tehdä isoja päätöksiä, niin sitten on tyydyttävä mitä annetaan. Jos valitset ammattikoulun, päädyt ammattiin jossa palkaa ei juuri voi neuvotella. Ammattikoulutason duunareille on vaan ikävää suomessa se, että heidän palkkansa on juuri niin iso, että mitään etuja ei tipu ja heille on rahallisesti sama notkua himassa. Suomessa sana "palkkaero" on kirosana, vaikka itse sanoisin, että se on ns. driwing force. Tässä maassa tulisi kasvattaa palkkaeroja, jotta ihimisiä kiinnostaisi yrittäminen. Valtion tehtävä on taata perustoimeentulo, joka tarkoittaa vain ja ainoastaan safkaa, terveyspalveluita ja asumista. Asumiseekin kelpaa joku vähän etäisempi paikka kuin stadin keskusta.

Kuten hyvin tiedätte ei suomessa ole juuri lainkaan yksityistä palvelusektoria. Siis alaa jonka töistä maksetaan pientä palkkaa. Tämä johtuu pääasiassa kahdesta seikasta. Toinen on matalapalkkaisen työn kannattamattomuus korkean verotuksen ja epäkannustavan tukisysteemin takia. Toinen on se, että kun hyvätuloisten ostovoimaa karsitaan epäoikedenmukaisella, kateuteen perustuvalla verotuksella, ei siis heilläkään ole varaa maksaa palveluista. Haluan, että joku silittää paitani ja olen valmis maksamaan siitä, mutta vain sen verran kuin on kohtuullista. Uusi paita maksaa 10-20 egeä, joten ei sen silitys voi maksaa enempää kuin egen ... eihän?

Tämänhetkinen lakko on taas törkeä esimerkki piittamattomuudesta lakia kohtaan, joka on mahdollista vain AY-liikkeen suojissa. Ei olisi mielestäni kohtuutonta, että tämän lakon takana olevat henkilöt todella asettettaisiin vastuuseen tekosistaan. Korvauksia meneteyistä tuloista, sakkoja ja vankilaa.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Snakster
Niin, ei varmaan minkään takia. Tämähän on huomattu mm. monessa kolmannen maailman maassa toimivassa tehtaassa. Miksi tosiaan maksaa kahta penniä, jos joku tekee pennillä mieluummin kuin jää kadulle taskussaan nolla. Mieluummin kuitenkin otan tämän nykyisen systeemin kuin palaan sadan vuoden takaiseen.

Miksi se pennin jätkä pitäisi jättää kadulle? Kyllähän sekin ansaitsee mahdollisuuden. Seisova vesi väljähtää.

Kyllä yritykset kilpailevat työntekijöistä jotka voivat tuottaa firmalle lisäarvoa. Niille maksetaan kunnon palkkaa joille se kuuluu.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti timosusi
Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?

Eli mielestäsi työkokemuksen lisääntyessä on ihan turha maksaa työntekijälle yhtään enenpää jos vain työ jota tehdään pysyy samana?

Ja kun tuolle linjalle lähdetään niin miksi ihmeessä edes palkata väkeä Suomesta kun Kiinasta ja Intiasta saisi suunnilleen riisikuppi palkalla kaveria tekemään sitä sun tätä.

Viestin lähetti msg
Mitä luulet, onko maailma musta ja valkoinen vai olisiko sittenkin kaikki harmaan sävyjä?

Tottakai siellä voi olla harmaan sävyjä.

Mutta tälläkin hetkellä valtavia voittoja tekevät suuryritykset siirtävät tuotantoaan ja tuotekehitystään Aasian halpamaihin (Kiinaan ja Intiaan) ja jos työnantajille annettaisiin vapaat kädet operoida niin en usko että tilanne ainakaan meillä Suomessa paranisi. Tottakai maassa jossa ei perusturva (ja tavaroiden hinnat) ole Suomen tasolla on halvenpaa palkata työntekijöitä. Kun verotus on olematonta, maan palkkataso on jossain pari riisikuppia/päivä tasolla, 16 tuntiset työpäivät realiteetti ja näistä meidän saavutetuista eduista ei osata edes haaveilla niin mikäs siinä on työnantajien tehdessä kustannustehokkaita ratkaisuja.

Viestin lähetti msg
Vaihtoehdot tuntuvat olevan pakkojäsenyys tai laittomaksi julistaminen. Ei noin kovasti voi oman aatteen arvostelu sattua.

Mikä ihmeen pakkojäsenyys? Missä minä olen liputtanut pakkojäsenyyden kannalle? Minä olen vain perustellut sitä miksi minusta ammattiliitot ei ole tavalliselle työntekijälle se suuri saatana minä sinä tunnut ne näkevän.

Ja mistähän aatteesta sinä puhut?

Ja jännää että sinä peräänkuulutat harmaan sävyjä mutta omat mielipiteesi tuntuu kiveen kirjoitetuilta.
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Käväisin Tanskassa ja siellähän on aika erikoinen malli. Hyvät palkat, korkea verotus, hyvä sosiaaliturva, alhaiset työnantajamaksut ja mitätön irtisanomissuoja. Maassa on lähes olematon työttömyys ja kukoistava pienyrityssektori. Tätä mallia Suomessa vastustaa nimenomaan ammattiyhdistysliike, koska se veisi heiltä valtaa ja vallastahan nytkin on kysymys. Luulenpa, että Suomessa on käymässä kuten Britteinsaarilla parikymmentä vuotta sitten. Siellä ammattiyhdistysliike laittoi kovan kovaa vastaan lakkoilemalla ja hävisi lopulta taistelun. Nythän sielläpäin on ollut hiljaisempaa lakkorintamalla.

Laillinen lakkoilu kuuluu ehdottomasti perusoikeuksiin, mutta laiton lihasten pullistelu ei. Suuryritykset ovat tällä hetkellä niin selvässä etulyöntiasemassa, että ay-liike ottaa kovan riskin lakkoilemalla. Se ei ole kuin yksi sormen napsautus, kun tehdas siirtyy muille maille vierahille ja 500 ihmistä on työttömänä. Sitä kutsutaan globalisaatioksi, jonka seurauksena tulevaisuudessa lähes kaikki pelkästään tuotannollinen toiminta siirtyy Suomesta ulkomaille (lähde:Kiinassa toimivan suuren suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja). Globalisaatio yhdessä maailmanlaajuisen teknisen kehityksen kanssa siirtää työpaikkoja ulkomaille ja siihen kun lisätään vielä tuleva eläkepommi kaikissa länsimaissa, niin tarttis varmaan tehdä jotakin. Ay-liikkeen rooli tulee jatkossa olemaan lähinnä taistelu tuulimyllyjä vastaan ja kapuloiden rattaisiin laittaminen.
 

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Eli mielestäsi työkokemuksen lisääntyessä on ihan turha maksaa työntekijälle yhtään enenpää jos vain työ jota tehdään pysyy samana?

Ja kun tuolle linjalle lähdetään niin miksi ihmeessä edes palkata väkeä Suomesta kun Kiinasta ja Intiasta saisi suunnilleen riisikuppi palkalla kaveria tekemään sitä sun tätä.

Kuten jo olen pariin kertaan todennut, niin mikäli työkokemus tarkoittaa parempaa työn laatua niin ei silloin kannata palkata riisimiestä. Jos taas kokemus tarkoittaa gonaa joka rupeaa perjantaina yhdeltä pakkaamaan laukkuaan niin tervemenoa.


Suomi ei kuitenkaan voi kilpailla työn määrällä, eli on kilpailtava laadulla. Tarvitaan osaamista ja asennetta jotta halpatyövoiman haasteeseen voidaan vastata.

Sitten mutua . Muistaakseni ammattiyhdistysliike ei vaan halua katsoa tätä totuutta silmiin. Kun Kvaernen? yritti palkata Azerbaizanista? laadukkaita hitsaajia suomalaisten gonien tilalle, niin heti tuli julmettua uhkailua ilmoille.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti PeteX
Suuryritykset ovat tällä hetkellä niin selvässä etulyöntiasemassa, että ay-liike ottaa kovan riskin lakkoilemalla. Se ei ole kuin yksi sormen napsautus, kun tehdas siirtyy muille maille vierahille ja 500 ihmistä on työttömänä. Sitä kutsutaan globalisaatioksi, jonka seurauksena tulevaisuudessa lähes kaikki pelkästään tuotannollinen toiminta siirtyy Suomesta ulkomaille (lähde:Kiinassa toimivan suuren suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja).

Tämä on jännä yhtälö, suuryritykset siirtävät tuotantoaan ja tuotekehitystään halpamaihin ja pistävät "kalliit" länsimaiset työntekijänsä pihalle vielä isonpien voittojen toivossa. Mä ihmettelen että ketkähän niitä suuryritysten tuotteita täällä länsimaissa ostaa kun täällä suuri osa väestöstä on työttöminä? Niillä halpamaiden palkoilla kun ei niitä high-tech tuotteita ostella. Ehkä niillä super-johtajilla itsellään on sitten niin iso palkka että he itse voivat keskenään ostella tuotteitaan kun tavallinen pulliainen miettii ostaisko tänään sitä vettä vai leipää.

Viestin lähetti timosusi
Kun Kvaernen? yritti palkata Azerbaizanista? laadukkaita hitsaajia suomalaisten gonien tilalle, niin heti tuli julmettua uhkailua ilmoille.

Eikö suomalaiset gonat tehneet töitään? Ilmeisesti nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisivat olleet suomalaisia gonia kalliinpia, sillä ammattitaidostahan pitää maksaa, eikö totta? Tämän jutun taustalla ei tietenkään ollut se että nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisi Kvaernerille halvenpia vaan siitä että Kvaerner halusi että työt valmistuvat nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti jussi_j
Eiköhän liukuhihna ole mitoitettu hitaimman mukaan. Eihän se muuten toimisi. Siis suurin osa hihnalla työskentelevistä pystyisi tekemään työtä nopeammin kuin hihna tuottaa. Mieti mitä se merktsee keskimääräiselle tuottavuudelle.
Muistan hyvin nämä naiset, jotka leikkelivät pellinpaloja koneillaan. Itse pelti tuli rullalta, veto, polkimen painaisu ja pellinpala tipahti automaattisesti laatikkoon. Kone tarvitsi aikansa ja niin myös ihminen, mutta homma toimi maksiminopeudella. Uskon että tänään se homma toimii automatiikalla.

Liukuhihna ei ole enää sitä mitä se on joskus ollut. Liukuhihnalla työskenteleviä korvataan yhä enemmän itse operaatioiden valvojina. Esim. autotehtaissa saa nykään jopa etsiä eläviä ihmisiä. Eräs ystäväni on sellaisessa työssä. Hän painaa nappia töihin tultuaan ja valvoo koneen toimintaa koko päivän. Kerran vuoron aikana hän käy puhdistamassa jotain ja taas mennään.

Tosin pelkällä ihmisvoimalla toimivia hihnoja löytyy vielä paljon, esim. kalatehtaat ja tekstiiliteollisuus. Yhteistä näille on se, että työntekijät saavat ennemmin tai myöhemmin työstään vaivoja. Kova, monotooninen tahti tekee sen. Muistan MTM-menetelmän, jossa jokaisesta liikkeestä otettiin aika kellolla; ojenna käsi, yksi sekunti, tartu työkaluun, puoli sekuntia, vedä käsi takaisin, sekunti, ota askel vasempaan, sekunti, kiristä ruuvi, kaksi sekuntia... voit vain kuvitella miten vaikea tästä oli nostaa keskimääräistä tuottavuutta ihmisen voimin. Ei, hommaan tarvittiin paremminkin teknisiä ratkaisuja, kuin ihmisten jahtausta.
Jos valitset ammattikoulun, päädyt ammattiin jossa palkaa ei juuri voi neuvotella.

Minä olen kuitenkin opiskellut ja tehnyt elämässäni muitakin sellaisia päätöksiä, jotta olen päässyt asemaan jossa haluan neuvotella palkastani.
Lasket tietenkin paljon koulutuksen päälle, koska olet itse valinnut sen tien. Haluatko sanoa tällä että ettei sinun ohitsesi palkassa saisi rynniä pienemmällä koulutuksella?
Tein siis uhrauksen mitä suurin osa ei olisi valmis tekemään.
Miksi kutsut tätä uhraukseksi? Minusta tämä on yksi tapa mennä eteenpäin elämässä, eikä missään tapauksessa mikään uhraus. Lainaathan sinä rahaa myös autoosi ja asunnon ostoon, mutta tuskin kutsut sitä uhraukseksi. Minusta itseensä sijoittaminen ei ole uhraus.
Haluan, että joku silittää paitani ja olen valmis maksamaan siitä, mutta vain sen verran kuin on kohtuullista. Uusi paita maksaa 10-20 egeä, joten ei sen silitys voi maksaa enempää kuin egen ... eihän?
Miten paljon haluaisit sitten maksaa tästä?
Jos lähdetään siitä että paidan silitys maksaa yhden egen, miten monta paitaa vaimosi pitää silittää, saadakseen työstään palkan joka toimii teidän taloudessanne? Entäs miten monta hänen pitää silittää siinä tapauksessa jos hän vielä maksaa oman osansa yhteiskunnan menoista? Pitäisikö hänen silittää se päälle vielä enemmän paitoja jotta pääsette syksyllä kanarialle viikoksi, vai teettekö matkan siinä tapauksessa sinun palkkasi voimin?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti flintstone
Ja jännää että sinä peräänkuulutat harmaan sävyjä mutta omat mielipiteesi tuntuu kiveen kirjoitetuilta.

Se ainoa asia, josta minulla tässä on jyrkkä mielipide, on se että yksilön pitää voida valita mihin järjestöön liittyy jos edes haluaa liittyä.
Pakkojäsenyys ja laittomaksi julistaminen ovat ne kaksi ääripäätä, joita en voi míllään tavalla hyväksyä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tanskan mallista

Viestin lähetti PeteX
Käväisin Tanskassa ja siellähän on aika erikoinen malli. Hyvät palkat, korkea verotus, hyvä sosiaaliturva, alhaiset työnantajamaksut ja mitätön irtisanomissuoja. Maassa on lähes olematon työttömyys ja kukoistava pienyrityssektori. Tätä mallia Suomessa vastustaa nimenomaan ammattiyhdistysliike, koska se veisi heiltä valtaa ja vallastahan nytkin on kysymys.
Tosin kun työnantajataho puhuu Tanskan mallista, niin he eivät yleensä tarkoita koko pakettia, vaan haluaisivat poimia rusinat pullasta. Työnantajamaksut alemmmaksi ja irtosanomista vieläkin helpommaksi.

Vai luuletko, että työnantajat haluaisivat korottaa palkkoja ja työttömyysturvan tasoa sekä kestoa sekä antaa työttömien löhöillä sohvalla entistä kauemmin ilman kurssitusta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös