Viestin lähetti finnishninja
P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)
Eiköhän liukuhihna ole mitoitettu hitaimman mukaan. Eihän se muuten toimisi. Siis suurin osa hihnalla työskentelevistä pystyisi tekemään työtä nopeammin kuin hihna tuottaa. Mieti mitä se merktsee keskimääräiselle tuottavuudelle.
Minä olen kuitenkin opiskellut ja tehnyt elämässäni muitakin sellaisia päätöksiä, jotta olen päässyt asemaan jossa haluan neuvotella palkastani. Olen ollut vakituisessa työpaikassa josta olen itse vapaaehtoisesti siirtynyt opiskelemaan opintotuella. Tein siis uhrauksen mitä suurin osa ei olisi valmis tekemään. Sen seurauksena maksan opintolainaa edelleen ja kuukausittain veroja tasan saman verran kuin kouluttamaton vaimoni saa palkaa.
Olen työskennellyt aiemmin asentajana ja silloin ei 10 - 20 hengen firmassa mitään liksoja neuvoteltu, yleiskorotus tuli kaikille säännöllisesti. Firmaa vaihtamalla pari kertaa liksa nousi.
Tuo sama yleiskorotus yhdessä palkan laskemisen kieltävän lain kanssa takaa myöhemmin minulle sen, että vaikka joku hypääkin korkeammalle kuin 55v Jussi, niin en silti joudu perikatoon. En myöskään pelkää kilpailua työpaikalla nuorempien kanssa. Enhän nytkään ole mikään poikanen ja kyllä IT alallakin arvostetaan kokemusta nyt ja tulevaisuudessa.
Jos joku on sitä mieltä, että ei halua ottaa riskejä tai tehdä isoja päätöksiä, niin sitten on tyydyttävä mitä annetaan. Jos valitset ammattikoulun, päädyt ammattiin jossa palkaa ei juuri voi neuvotella. Ammattikoulutason duunareille on vaan ikävää suomessa se, että heidän palkkansa on juuri niin iso, että mitään etuja ei tipu ja heille on rahallisesti sama notkua himassa. Suomessa sana "palkkaero" on kirosana, vaikka itse sanoisin, että se on ns. driwing force. Tässä maassa tulisi kasvattaa palkkaeroja, jotta ihimisiä kiinnostaisi yrittäminen. Valtion tehtävä on taata perustoimeentulo, joka tarkoittaa vain ja ainoastaan safkaa, terveyspalveluita ja asumista. Asumiseekin kelpaa joku vähän etäisempi paikka kuin stadin keskusta.
Kuten hyvin tiedätte ei suomessa ole juuri lainkaan yksityistä palvelusektoria. Siis alaa jonka töistä maksetaan pientä palkkaa. Tämä johtuu pääasiassa kahdesta seikasta. Toinen on matalapalkkaisen työn kannattamattomuus korkean verotuksen ja epäkannustavan tukisysteemin takia. Toinen on se, että kun hyvätuloisten ostovoimaa karsitaan epäoikedenmukaisella, kateuteen perustuvalla verotuksella, ei siis heilläkään ole varaa maksaa palveluista. Haluan, että joku silittää paitani ja olen valmis maksamaan siitä, mutta vain sen verran kuin on kohtuullista. Uusi paita maksaa 10-20 egeä, joten ei sen silitys voi maksaa enempää kuin egen ... eihän?
Tämänhetkinen lakko on taas törkeä esimerkki piittamattomuudesta lakia kohtaan, joka on mahdollista vain AY-liikkeen suojissa. Ei olisi mielestäni kohtuutonta, että tämän lakon takana olevat henkilöt todella asettettaisiin vastuuseen tekosistaan. Korvauksia meneteyistä tuloista, sakkoja ja vankilaa.