Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

• 1 607 552
  • 16 329

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti finnishninja
P.S. mutta Jussi tietenkin pystyisi tekemään töitä nopeammin kuin hihna syöttää:-)

Eiköhän liukuhihna ole mitoitettu hitaimman mukaan. Eihän se muuten toimisi. Siis suurin osa hihnalla työskentelevistä pystyisi tekemään työtä nopeammin kuin hihna tuottaa. Mieti mitä se merktsee keskimääräiselle tuottavuudelle.

Minä olen kuitenkin opiskellut ja tehnyt elämässäni muitakin sellaisia päätöksiä, jotta olen päässyt asemaan jossa haluan neuvotella palkastani. Olen ollut vakituisessa työpaikassa josta olen itse vapaaehtoisesti siirtynyt opiskelemaan opintotuella. Tein siis uhrauksen mitä suurin osa ei olisi valmis tekemään. Sen seurauksena maksan opintolainaa edelleen ja kuukausittain veroja tasan saman verran kuin kouluttamaton vaimoni saa palkaa.

Olen työskennellyt aiemmin asentajana ja silloin ei 10 - 20 hengen firmassa mitään liksoja neuvoteltu, yleiskorotus tuli kaikille säännöllisesti. Firmaa vaihtamalla pari kertaa liksa nousi.

Tuo sama yleiskorotus yhdessä palkan laskemisen kieltävän lain kanssa takaa myöhemmin minulle sen, että vaikka joku hypääkin korkeammalle kuin 55v Jussi, niin en silti joudu perikatoon. En myöskään pelkää kilpailua työpaikalla nuorempien kanssa. Enhän nytkään ole mikään poikanen ja kyllä IT alallakin arvostetaan kokemusta nyt ja tulevaisuudessa.

Jos joku on sitä mieltä, että ei halua ottaa riskejä tai tehdä isoja päätöksiä, niin sitten on tyydyttävä mitä annetaan. Jos valitset ammattikoulun, päädyt ammattiin jossa palkaa ei juuri voi neuvotella. Ammattikoulutason duunareille on vaan ikävää suomessa se, että heidän palkkansa on juuri niin iso, että mitään etuja ei tipu ja heille on rahallisesti sama notkua himassa. Suomessa sana "palkkaero" on kirosana, vaikka itse sanoisin, että se on ns. driwing force. Tässä maassa tulisi kasvattaa palkkaeroja, jotta ihimisiä kiinnostaisi yrittäminen. Valtion tehtävä on taata perustoimeentulo, joka tarkoittaa vain ja ainoastaan safkaa, terveyspalveluita ja asumista. Asumiseekin kelpaa joku vähän etäisempi paikka kuin stadin keskusta.

Kuten hyvin tiedätte ei suomessa ole juuri lainkaan yksityistä palvelusektoria. Siis alaa jonka töistä maksetaan pientä palkkaa. Tämä johtuu pääasiassa kahdesta seikasta. Toinen on matalapalkkaisen työn kannattamattomuus korkean verotuksen ja epäkannustavan tukisysteemin takia. Toinen on se, että kun hyvätuloisten ostovoimaa karsitaan epäoikedenmukaisella, kateuteen perustuvalla verotuksella, ei siis heilläkään ole varaa maksaa palveluista. Haluan, että joku silittää paitani ja olen valmis maksamaan siitä, mutta vain sen verran kuin on kohtuullista. Uusi paita maksaa 10-20 egeä, joten ei sen silitys voi maksaa enempää kuin egen ... eihän?

Tämänhetkinen lakko on taas törkeä esimerkki piittamattomuudesta lakia kohtaan, joka on mahdollista vain AY-liikkeen suojissa. Ei olisi mielestäni kohtuutonta, että tämän lakon takana olevat henkilöt todella asettettaisiin vastuuseen tekosistaan. Korvauksia meneteyistä tuloista, sakkoja ja vankilaa.

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti Snakster
Niin, ei varmaan minkään takia. Tämähän on huomattu mm. monessa kolmannen maailman maassa toimivassa tehtaassa. Miksi tosiaan maksaa kahta penniä, jos joku tekee pennillä mieluummin kuin jää kadulle taskussaan nolla. Mieluummin kuitenkin otan tämän nykyisen systeemin kuin palaan sadan vuoden takaiseen.

Miksi se pennin jätkä pitäisi jättää kadulle? Kyllähän sekin ansaitsee mahdollisuuden. Seisova vesi väljähtää.

Kyllä yritykset kilpailevat työntekijöistä jotka voivat tuottaa firmalle lisäarvoa. Niille maksetaan kunnon palkkaa joille se kuuluu.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti timosusi
Ja miksi kallista työntekijää pitäisi pitää töissä jos joku tekee halvemmalla yhtä paljon samaa laatua?

Eli mielestäsi työkokemuksen lisääntyessä on ihan turha maksaa työntekijälle yhtään enenpää jos vain työ jota tehdään pysyy samana?

Ja kun tuolle linjalle lähdetään niin miksi ihmeessä edes palkata väkeä Suomesta kun Kiinasta ja Intiasta saisi suunnilleen riisikuppi palkalla kaveria tekemään sitä sun tätä.

Viestin lähetti msg
Mitä luulet, onko maailma musta ja valkoinen vai olisiko sittenkin kaikki harmaan sävyjä?

Tottakai siellä voi olla harmaan sävyjä.

Mutta tälläkin hetkellä valtavia voittoja tekevät suuryritykset siirtävät tuotantoaan ja tuotekehitystään Aasian halpamaihin (Kiinaan ja Intiaan) ja jos työnantajille annettaisiin vapaat kädet operoida niin en usko että tilanne ainakaan meillä Suomessa paranisi. Tottakai maassa jossa ei perusturva (ja tavaroiden hinnat) ole Suomen tasolla on halvenpaa palkata työntekijöitä. Kun verotus on olematonta, maan palkkataso on jossain pari riisikuppia/päivä tasolla, 16 tuntiset työpäivät realiteetti ja näistä meidän saavutetuista eduista ei osata edes haaveilla niin mikäs siinä on työnantajien tehdessä kustannustehokkaita ratkaisuja.

Viestin lähetti msg
Vaihtoehdot tuntuvat olevan pakkojäsenyys tai laittomaksi julistaminen. Ei noin kovasti voi oman aatteen arvostelu sattua.

Mikä ihmeen pakkojäsenyys? Missä minä olen liputtanut pakkojäsenyyden kannalle? Minä olen vain perustellut sitä miksi minusta ammattiliitot ei ole tavalliselle työntekijälle se suuri saatana minä sinä tunnut ne näkevän.

Ja mistähän aatteesta sinä puhut?

Ja jännää että sinä peräänkuulutat harmaan sävyjä mutta omat mielipiteesi tuntuu kiveen kirjoitetuilta.

Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Käväisin Tanskassa ja siellähän on aika erikoinen malli. Hyvät palkat, korkea verotus, hyvä sosiaaliturva, alhaiset työnantajamaksut ja mitätön irtisanomissuoja. Maassa on lähes olematon työttömyys ja kukoistava pienyrityssektori. Tätä mallia Suomessa vastustaa nimenomaan ammattiyhdistysliike, koska se veisi heiltä valtaa ja vallastahan nytkin on kysymys. Luulenpa, että Suomessa on käymässä kuten Britteinsaarilla parikymmentä vuotta sitten. Siellä ammattiyhdistysliike laittoi kovan kovaa vastaan lakkoilemalla ja hävisi lopulta taistelun. Nythän sielläpäin on ollut hiljaisempaa lakkorintamalla.

Laillinen lakkoilu kuuluu ehdottomasti perusoikeuksiin, mutta laiton lihasten pullistelu ei. Suuryritykset ovat tällä hetkellä niin selvässä etulyöntiasemassa, että ay-liike ottaa kovan riskin lakkoilemalla. Se ei ole kuin yksi sormen napsautus, kun tehdas siirtyy muille maille vierahille ja 500 ihmistä on työttömänä. Sitä kutsutaan globalisaatioksi, jonka seurauksena tulevaisuudessa lähes kaikki pelkästään tuotannollinen toiminta siirtyy Suomesta ulkomaille (lähde:Kiinassa toimivan suuren suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja). Globalisaatio yhdessä maailmanlaajuisen teknisen kehityksen kanssa siirtää työpaikkoja ulkomaille ja siihen kun lisätään vielä tuleva eläkepommi kaikissa länsimaissa, niin tarttis varmaan tehdä jotakin. Ay-liikkeen rooli tulee jatkossa olemaan lähinnä taistelu tuulimyllyjä vastaan ja kapuloiden rattaisiin laittaminen.

timosusi

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Eli mielestäsi työkokemuksen lisääntyessä on ihan turha maksaa työntekijälle yhtään enenpää jos vain työ jota tehdään pysyy samana?

Ja kun tuolle linjalle lähdetään niin miksi ihmeessä edes palkata väkeä Suomesta kun Kiinasta ja Intiasta saisi suunnilleen riisikuppi palkalla kaveria tekemään sitä sun tätä.

Kuten jo olen pariin kertaan todennut, niin mikäli työkokemus tarkoittaa parempaa työn laatua niin ei silloin kannata palkata riisimiestä. Jos taas kokemus tarkoittaa gonaa joka rupeaa perjantaina yhdeltä pakkaamaan laukkuaan niin tervemenoa.

Suomi ei kuitenkaan voi kilpailla työn määrällä, eli on kilpailtava laadulla. Tarvitaan osaamista ja asennetta jotta halpatyövoiman haasteeseen voidaan vastata.

Sitten mutua . Muistaakseni ammattiyhdistysliike ei vaan halua katsoa tätä totuutta silmiin. Kun Kvaernen? yritti palkata Azerbaizanista? laadukkaita hitsaajia suomalaisten gonien tilalle, niin heti tuli julmettua uhkailua ilmoille.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti PeteX
Suuryritykset ovat tällä hetkellä niin selvässä etulyöntiasemassa, että ay-liike ottaa kovan riskin lakkoilemalla. Se ei ole kuin yksi sormen napsautus, kun tehdas siirtyy muille maille vierahille ja 500 ihmistä on työttömänä. Sitä kutsutaan globalisaatioksi, jonka seurauksena tulevaisuudessa lähes kaikki pelkästään tuotannollinen toiminta siirtyy Suomesta ulkomaille (lähde:Kiinassa toimivan suuren suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja).

Tämä on jännä yhtälö, suuryritykset siirtävät tuotantoaan ja tuotekehitystään halpamaihin ja pistävät "kalliit" länsimaiset työntekijänsä pihalle vielä isonpien voittojen toivossa. Mä ihmettelen että ketkähän niitä suuryritysten tuotteita täällä länsimaissa ostaa kun täällä suuri osa väestöstä on työttöminä? Niillä halpamaiden palkoilla kun ei niitä high-tech tuotteita ostella. Ehkä niillä super-johtajilla itsellään on sitten niin iso palkka että he itse voivat keskenään ostella tuotteitaan kun tavallinen pulliainen miettii ostaisko tänään sitä vettä vai leipää.

Viestin lähetti timosusi
Kun Kvaernen? yritti palkata Azerbaizanista? laadukkaita hitsaajia suomalaisten gonien tilalle, niin heti tuli julmettua uhkailua ilmoille.

Eikö suomalaiset gonat tehneet töitään? Ilmeisesti nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisivat olleet suomalaisia gonia kalliinpia, sillä ammattitaidostahan pitää maksaa, eikö totta? Tämän jutun taustalla ei tietenkään ollut se että nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisi Kvaernerille halvenpia vaan siitä että Kvaerner halusi että työt valmistuvat nopeammin.

Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti jussi_j
Eiköhän liukuhihna ole mitoitettu hitaimman mukaan. Eihän se muuten toimisi. Siis suurin osa hihnalla työskentelevistä pystyisi tekemään työtä nopeammin kuin hihna tuottaa. Mieti mitä se merktsee keskimääräiselle tuottavuudelle.
Muistan hyvin nämä naiset, jotka leikkelivät pellinpaloja koneillaan. Itse pelti tuli rullalta, veto, polkimen painaisu ja pellinpala tipahti automaattisesti laatikkoon. Kone tarvitsi aikansa ja niin myös ihminen, mutta homma toimi maksiminopeudella. Uskon että tänään se homma toimii automatiikalla.

Liukuhihna ei ole enää sitä mitä se on joskus ollut. Liukuhihnalla työskenteleviä korvataan yhä enemmän itse operaatioiden valvojina. Esim. autotehtaissa saa nykään jopa etsiä eläviä ihmisiä. Eräs ystäväni on sellaisessa työssä. Hän painaa nappia töihin tultuaan ja valvoo koneen toimintaa koko päivän. Kerran vuoron aikana hän käy puhdistamassa jotain ja taas mennään.

Tosin pelkällä ihmisvoimalla toimivia hihnoja löytyy vielä paljon, esim. kalatehtaat ja tekstiiliteollisuus. Yhteistä näille on se, että työntekijät saavat ennemmin tai myöhemmin työstään vaivoja. Kova, monotooninen tahti tekee sen. Muistan MTM-menetelmän, jossa jokaisesta liikkeestä otettiin aika kellolla; ojenna käsi, yksi sekunti, tartu työkaluun, puoli sekuntia, vedä käsi takaisin, sekunti, ota askel vasempaan, sekunti, kiristä ruuvi, kaksi sekuntia... voit vain kuvitella miten vaikea tästä oli nostaa keskimääräistä tuottavuutta ihmisen voimin. Ei, hommaan tarvittiin paremminkin teknisiä ratkaisuja, kuin ihmisten jahtausta.
Jos valitset ammattikoulun, päädyt ammattiin jossa palkaa ei juuri voi neuvotella.

Minä olen kuitenkin opiskellut ja tehnyt elämässäni muitakin sellaisia päätöksiä, jotta olen päässyt asemaan jossa haluan neuvotella palkastani.
Lasket tietenkin paljon koulutuksen päälle, koska olet itse valinnut sen tien. Haluatko sanoa tällä että ettei sinun ohitsesi palkassa saisi rynniä pienemmällä koulutuksella?
Tein siis uhrauksen mitä suurin osa ei olisi valmis tekemään.
Miksi kutsut tätä uhraukseksi? Minusta tämä on yksi tapa mennä eteenpäin elämässä, eikä missään tapauksessa mikään uhraus. Lainaathan sinä rahaa myös autoosi ja asunnon ostoon, mutta tuskin kutsut sitä uhraukseksi. Minusta itseensä sijoittaminen ei ole uhraus.
Haluan, että joku silittää paitani ja olen valmis maksamaan siitä, mutta vain sen verran kuin on kohtuullista. Uusi paita maksaa 10-20 egeä, joten ei sen silitys voi maksaa enempää kuin egen ... eihän?
Miten paljon haluaisit sitten maksaa tästä?
Jos lähdetään siitä että paidan silitys maksaa yhden egen, miten monta paitaa vaimosi pitää silittää, saadakseen työstään palkan joka toimii teidän taloudessanne? Entäs miten monta hänen pitää silittää siinä tapauksessa jos hän vielä maksaa oman osansa yhteiskunnan menoista? Pitäisikö hänen silittää se päälle vielä enemmän paitoja jotta pääsette syksyllä kanarialle viikoksi, vai teettekö matkan siinä tapauksessa sinun palkkasi voimin?

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tanskan mallista

Viestin lähetti PeteX
Käväisin Tanskassa ja siellähän on aika erikoinen malli. Hyvät palkat, korkea verotus, hyvä sosiaaliturva, alhaiset työnantajamaksut ja mitätön irtisanomissuoja. Maassa on lähes olematon työttömyys ja kukoistava pienyrityssektori. Tätä mallia Suomessa vastustaa nimenomaan ammattiyhdistysliike, koska se veisi heiltä valtaa ja vallastahan nytkin on kysymys.
Tosin kun työnantajataho puhuu Tanskan mallista, niin he eivät yleensä tarkoita koko pakettia, vaan haluaisivat poimia rusinat pullasta. Työnantajamaksut alemmmaksi ja irtosanomista vieläkin helpommaksi.

Vai luuletko, että työnantajat haluaisivat korottaa palkkoja ja työttömyysturvan tasoa sekä kestoa sekä antaa työttömien löhöillä sohvalla entistä kauemmin ilman kurssitusta?

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan ja maksan kohtuullisen n.50€ vuosikustannuksen siitä, että työttymyyden tullessa saan ansiosidonnaista sen 500 päivää. En halua maksaa järjettömiä summia jostain kalenterista tai ammattilehdestä, minkä voi lukea työpaikan vessassa.

Moni järjestöjyrä on minuakin yrittänyt saada lippua heiluttamaan, mutta yksikään siinä ei ole onnistunut. Olen lupautunut tekemään työt silloin kun he lakkoilevat ja kerään siitä sievoisen summan taskuuni. Haluaisin myös nähdä sen päivän kun ammattikuntani on lakossa ja minä poika menen töihin, niin kuka minut ovella pysäyttää?

Eikös jokaisen ammattiliiton ole järjestettävä myös mahdollisuus kassajäsenyyteen, jolloin olet liiton jäsen, mutta maksat vain murto-osan muihin nähden? Eikös laki näin sano?

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Re: Tanskan mallista

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Tosin kun työnantajataho puhuu Tanskan mallista, niin he eivät yleensä tarkoita koko pakettia, vaan haluaisivat poimia rusinat pullasta. Työnantajamaksut alemmmaksi ja irtosanomista vieläkin helpommaksi.

Vai luuletko, että työnantajat haluaisivat korottaa palkkoja ja työttömyysturvan tasoa sekä kestoa sekä antaa työttömien löhöillä sohvalla entistä kauemmin ilman kurssitusta?

En luule, mutta ehkä tuo irtisanomissuojan heikkous vaikuttaa työhalukkuuteen, lisää työn tuottavuutta ja mahdollistaa korkeammat palkat sekä paremman sosiaaliturvan. Tosin Tanskassa saa myös rauhassa vetää kaljaa ja vaikka Gammel Danskea työaikana.
Tanskassa myös rajoitetaan suurten ulkomaisten yritysten toimintaa ja hankaloitutetaan kilpailua estämällä esim. suurten ulkomaisten kauppakeskusten toiminta parhailla paikoilla. Niille osoitetaan kuulemma paikat ns. syrjäkylille, joten tanskalaiset vähät valittävät EU:n kilpailulainsäädännöstä. Aika lailla erilaista toimintaa kuin muissa Pohjoismaissa, mutta enpä ole kuullut tanskalaisten hirveästi valittavan.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti tombraider
Itse kuulun yksityisalojen työttömyyskassaan ja maksan kohtuullisen n.50€ vuosikustannuksen siitä, että työttymyyden tullessa saan ansiosidonnaista sen 500 päivää. En halua maksaa järjettömiä summia jostain kalenterista tai ammattilehdestä, minkä voi lukea työpaikan vessassa.

Tunnetko jonkun työsuhdejuristin joka auttaa sinua ongelmien sattuessa? Onko sinulla kotivakuutuksessa oikeusturvavakuutus? Vai oletko niitä joihin irtisanominen ei koskaan napsahda? Oletko mukana kolmikantapöydässä esittämässä mielipiteesi vuosiloma-, työaika-, työsopimus-, yhteistoiminta- yms sinänsä merkityksettömistä laeista? Jos et ole niin kelpaako sinulle esim työnantajan esittämät muutokset em ja palkkatasoon (käy EK:n sivuilla). Tiedätkö miten ja mistä rahoista tuota Loimaan kassaakin rahoitetaan? Hyväksytkö ylipäätään ansiosidonnaisen ja eritoten sen rahoituskanavat?

Olet oikeassa siinä että työntekijä voi kuulua pelkästään kassaan. Oman alansa tai sitten tuohon Loimaan kassaan, jolla yksi Etelä-Suomalainen suku on hankkinut merkittävän omaisuuden.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti tombraider
Eikös jokaisen ammattiliiton ole järjestettävä myös mahdollisuus kassajäsenyyteen, jolloin olet liiton jäsen, mutta maksat vain murto-osan muihin nähden? Eikös laki näin sano?

Näinhän se laki kertoilee. Kustannuksesta en tiedä verrattuna "normaalijäsenyyteen."

Itse kuulun myös tuohon YTK-kassaan. Tosin harkinnassa on vaihto omaan Akavalaiseen liittoon, tosin pelkkään työttömyyskassaan.

Tuon YTK-kassan kohdalla on viimeaikoina ollut kuulemma epäselvyyksiä; systeemit kuulemma eivät välttämättä pelaa niinkun pitäisi. Ansiosidonnaisia korvauksia ei ole maksetty kuin tappelun jälkeen. Ei anna kovin hyvää kuvaa ko kassan toiminnasta. Poikkeuksiahan nämä ovat olleet, mutta kuitenkin.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti PeteX
siihen kun lisätään vielä tuleva eläkepommi kaikissa länsimaissa, niin tarttis varmaan tehdä jotakin. Ay-liikkeen rooli tulee jatkossa olemaan lähinnä taistelu tuulimyllyjä vastaan ja kapuloiden rattaisiin laittaminen.
Niin, kenen tarttis tehdä? Saako liitto auttaa vai oletko valmis hoitamaan kaiken itse? Valtio auttaa tietenkin jonkun verran, mutta taas toisaalta, ammattiyhdistysliike osallistuu myös aktiivisesti tämän asian keskusteluun.

Esim. Ruotsissa vanha eläkesysteemi on romutettu.
Entinen eläkejärjestelmä perustui voimaakkaaseen taloudelliseen kasvuun ja nopeasti kasvavaan asukaslukuun. Tämä, ja se että elämme yhä pidempään on tehnyt sen että eläkejärjestelmä on uusittu Ruotsissa. Nyt se on kolmi-osainen.

1) Yleinen eläke (entinen kansaneläke), jonka valtio maksaa, sen mukaan miten kauan olet työskennellyt ja miten paljon olet ansainnut. Tästä summasta saat itse päättää mitä pienelle osalle siitä tapahtuu. Voit sijoittaa eri rahastoihin. Näitä rahoja saa siirrellä eri rahastoihin milloin haluaa ja oman mielensä mukaan, vaikka kotoa Internetin avulla.

2) Virkaeläke (sori hirveet käännökset..), joka on työantajan ja ammattiliiton välinen sopimus siitä miten paljon työnantaja maksaa työntekijän eläkettä varten. Myös tästä voin valita itse miten ja kuka pitää huolta 2%:sta, työantajani maksamista rahoista eläkkeeseeni asti. Valinta tehdään tavallisen vakuutuksen, tai rahaston väliltä.

3) Oma säästäminen. Jokaisella pankilla taitaa olla oma vaihto-ehto jos haluaa säästää omaa eläkettään varten. Lisäksi myös vakuutusyhtiöt tarjoavat erilaisia eläkevakuutuksia.

Tuntuu myös hieman hullulta kun 20-vuotiaat ihmiset joutuvat tänä päivänä päättämään miten sijoittavat rahaa eläkettään varten, mutta taas toisaalta, tämä on uusi systeemi ja uusi aika, joten myös eläkesysteemissä tapahtuu paljon. Summana voisin sanoa että tavoitteena on että myös yksilö itse voi päättää enemmän miten suuri hänen eläkkeensä on.

Itse olen käynyt läpi koko prosessin. Olen sijoittanut pankkini rahastoihin osuuden, jonka saan itse valita. Internetin kautta voin seurata vaikka päivittäin miten rahastot kasvavat tai laskevat.
ITPK (2) menee perinteiseen vakuutuksen, jonka ammattiliitto on järjestänyt.
Minulla on myös eläkevakuutus, joka takaa minulle sen että eläkkeeni tulee olemaan 90% palkastani. Tämä ja rahastojen kasvun pitäisi riittää siihen, että eläkkeeni tulee olemaan sama kuin palkkani.
Lisäksi, Me saamme bonuksen yhtiön tuloksesta. Muutaman kerran tämä on ollut ihan kiva summa. Meidän liittomme oli valveilla tässä ja järjesti jäsenilleen mahdollisuuden alkaa keräämään näitä bonuksia erikoiseen rahastoon, jossa ne kasvavat. Näin säästymme myös maksamasta veroa bonuksista.

Kuulostaako hullulta? Ehkä, mutta taas toisaalta, maailman pörssit nousevat ja laskevat, romahtelevat ja kääntyvät jyrkkiin nousuihin. Omasta mielestäni on hyvä levittää riskit isommalle alalle.

Käytännössä kaikki tämä merkitsee sitä että postilaatikossa on joka viikko jotain, jolla on jotain tekemistä eläkkeiden kanssa. Siis pieni viidakko.

msg

Jäsen
Viestin lähetti kausi
Vai oletko niitä joihin irtisanominen ei koskaan napsahda? Oletko mukana kolmikantapöydässä esittämässä mielipiteesi vuosiloma-, työaika-, työsopimus-, yhteistoiminta- yms sinänsä merkityksettömistä laeista?

Eikös minua liittoon kuulumatonta kolmikannassa edusta tämä kolmas kanta eli valtiovalta?
Jos en kummankaan kahden muun pilarin näkemyksiä voi sellaisenaan tukea, niin miksi liputtaisin kovasti kummankaan puolesta?

Jos haluaa vain ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten pitää liittyä vain kassaan.
Eikä ainoa tapa puolustaa oikeuksiaa ole laittaa liittoa ajamaan asiaa. Toki monesti se voi olle helpompi tapa, mutta jokaisen on itse oma tilanteensa arvioitava. Painostus, uhkailu ja kiristys ovat kenen tahasa käyttäminä arveluttavia keinoja.

Irtisanomista säätelee lainsäädäntö, jonka tulkkina on Suomessa oikeuslaitos. Lakeja vielä kun viimeksi tarkistin, sääti eduskunta. Toki käytännössä yleislakolla ja sen uhkalla voi demokraattisesti valittuja päätöksen tekijöitä kiristää. Tästäkin on esimerkki ihan lähihistoriasta.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Jos haluaa vain ansiosidonnaisen työttömyysturvan, niin sitten pitää liittyä vain kassaan.
Jos kuuluu vain työttyyskassaan Suomessa, miten paljon sieltä saa tänä päivänä korvauksia työttömyyden sattuessa?

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti msg
Eikös se ole kaikille sama?
Täällä kassa ja liitto ovat eri asia, vaikka sitä ei haluttaisi tunnustaa.
Tarkoitan selvää rahaa. Miten suuri työttömyyskorvaus on, jos olet vain työttömyyskassan jäsen? Ihan vaan tiedonjanon vuoksi.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tarkoitan selvää rahaa. Miten suuri työttömyyskorvaus on, jos olet vain työttömyyskassan jäsen? Ihan vaan tiedonjanon vuoksi.

Tässähän ei ole mitään yhtä ainoaa summaa. Ansiosidonnaista työttömyyskorvausta saa (jossen väärin muista) 500 päivää työttömyyden alkamisesta laskettuna, suuruus riippuu siis työssäoloajan tuloista. Kuuluu sitten liittoon ja työttömyyskassaan tai pelkkään työttömyyskassaan.

Sen jälkeen putoaa peruspäivärahalle liiton jäsenyydestä huolimatta.

Mitään eroa ei siis ole.

Edittinä: Heinähattu kertokin aika hyvin liiton/kassan erot. Lisäyksenä sen johdosta: jos et ole kummankaan jäsen, saat pelkkää peruspäivärahaa. Joka lienee tällä hetkellä tuo msg:n mainitsema summa.

Viimeksi muokattu:
Tuosta työttömyyskassa/ammattiliitto -jutusta on pakko vielä kommentoida:

Kysymyksessä siis tosiaan on kaksi eri asiaa:
a) työttömyyskassa
b) ammattiliitto

Molempiin tulee liittyä jos haluaa nauttia ko. järjestön tarjoamista eduista. Näistä eduista mainittakoon työttömyyskassan kohdalla ansiosidonnainen päiväraha työttömyyden tullessa ja ammattiliiton kohdalla vaikkapa avustaminen lakikysymyksissä.

Kumpaankin liittyminen on täysin vapaaehtoista, joskin ymmärtääkseni pelkkään ammattiliittoon ei voi liittyä (saatan olla väärässäkin) vaan siihen kuuluu aina myös työttömyyskassan jäsenyys. Jota tuskin kukaan on koskaan edes kyseenalaistanut.

Työttömyyskassaan sen sijaan voi liittyä vaikkei ammattiliittoon kuuluisikaan. Ammattiliitoilla on usein oma työttömyyskassansa, tai ne ovat jäsenenä jossakin alan työttömyyskassassa. Sen lisäksi on olemassa tämä YTK josta monet ovat tässäkin threadissa kirjoittaneet.

On siis yksinkertaisesti väärin puhua YTK:sta liittona, se ei ole minkäänlainen liitto vaan työttömyyskassa jonka toiminta perustuu lain suomiin mahdollisuuksiin. En jaksa niitä tässä sen kummemin kerrata, sen verran vain että työttömyyskassa ei suinkaan itse maksa kuin hyvin hyvin hyyyviiiin pienen osuuden ansiosidonnaisesta päivärahasta, sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Korvausperuste on sama oli kassa sitten liiton tai ei, kuului kassan jäsen sitten liittoon tai ei.

Ammattiliitot eivät yleensä ole kovin hanakoita tarjoamaan pelkkää kassan jäsenyyttä, ymmärrettävästi. Mutta tarjottiin sitä tai ei, siihen liittyminen tulee olla mahdollista vaikkei liittoon kuuluisikaan. Myöskään pelkän kassan jäsen nimenomaan _ei_ ole liiton jäsen millään lailla.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tarkistin myös täällä päässä.
Työttömyyskorvaus muodostuu kahdesta eri asiasta, peruskorvaus ja vapaa-ehtoinen tuloihin perustuvan vakuuksen muodossa.
Itse saan työttömyyden sattuessa a-kassasta maksimaalliset 80,40€ ensimmäiset 100 päivää, sen jälkeen 74,89€. Tähän sisältyy siis myös vapaaehtoinen ammattiliiton hoitama vakuutus, joka löytyy myös minulta.

Minimikorvaus on 35,24€, elikkä peruspäiväraha jäsenelle, joka ei ole a-kassassa mukana, ei ole ollut tarpeeksi kauan ammattiliiton jäsen tjms.

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti msg
Eikä ainoa tapa puolustaa oikeuksiaa ole laittaa liittoa ajamaan asiaa. Toki monesti se voi olle helpompi tapa, mutta jokaisen on itse oma tilanteensa arvioitava. Painostus, uhkailu ja kiristys ovat kenen tahasa käyttäminä arveluttavia keinoja.

Irtisanomista säätelee lainsäädäntö, jonka tulkkina on Suomessa oikeuslaitos. Lakeja vielä kun viimeksi tarkistin, sääti eduskunta. Toki käytännössä yleislakolla ja sen uhkalla voi demokraattisesti valittuja päätöksen tekijöitä kiristää. Tästäkin on esimerkki ihan lähihistoriasta.

Pienehkö tutustuminen siihen mitä kolmikannalla tarkoitetaan, mitä sieltä pullahtaa ulos ja kuinka eduskunta lakeihinsa viime kädessä päätyy vastaisi kaikkiin kysymyksiisi. Joka tapauksessa, sinua ei edusta kukaan ellet jonkin liiton tms kautta saa yksinäistä ääntäsi kuulumaan. Näissä valmistelupöydissä, pakko sanoa valitettavasti, minkäänlainen ilman painostusvoimaa esitetty rationaalinenkaan argumentti ei menesty. Ja siinäkin leikissä voisi juurikaan liioittelematta todeta tulleen koko ajan takkiin ay-liikkeelle.

Eikä tähän syyllisty pelkästään työntekijäliitot. Samanlaista pelinavausta tulee koko ajan myös ta-leiristä.

Tuon irtisanomissuojaa koskevan lainsäädännön on kyllä ajanut ihan pelkästään ammattiyhdistysliike. Ta:lle sopisi varsin hyvin se, ettei työntekijän irtisanomiseen vaadittaisi mitään perustetta. Vrt esim Viro jossa ns tuta-syyt ovat välitön purkuperuste työsuhteen päättämiseen.

Yleis- ja tavallisella lakkouhalla kyllä kiristetään työnantajia eikä edustajia.

Joka tapauksessa kiinnittäisin edelleen huomiota siihen että ammattiyhdistysliikkeillä on eroja. Tämän ymmärtämisessä monella tuntuu olevan hankaluutta. On kokonaan eri asia kuulua vaikkapa TEKkiin kuin Rakennusliittoon. Väittäisin että suurin osa negasta, joko on kyllä paikoin aiheellistakin, kohdistuu nimenomaan näihin perinteisiin liittoihin, joiden toiminta koetaan nykymaailmalle vieraaksi.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti kausi
Yleis- ja tavallisella lakkouhalla kyllä kiristetään työnantajia eikä edustajia.
Täytynee muistaa että myös työantaja lukitsee joskus työntekijät portin ulkopuolelle, ellei uudesta sopimuksesta ole päästy yhteisymmärrykseen.

Sitten vielä yksi asia, jota täällä ei ole kukaan sanonut; on aika puusilmäistä takertua vain lakkoihin, taistelutoimiin yms. kun on ammattiliitoista kysymys. Totuus on se että ammattiliitolla on paljon muitakin tehtäviä jäsentensä etuja kehitellessä, olen maininnut jo monta sellaista. He siis eivät vain odota tilaisuutta saada alkaa hankalaksi. Itse olen ollut lakossa vain kerran ja yhden kerran lock outissa, joten haluaisin sanoa että ammattiliiton ja työnantajan välillä vallitsee aika hyvä neuvottelutila tällä hetkellä.

timosusi

Jäsen
Tarkistin myös täällä päässä.
Työttömyyskorvaus muodostuu kahdesta eri asiasta, peruskorvaus ja vapaa-ehtoinen tuloihin perustuvan vakuuksen muodossa.
Itse saan työttömyyden sattuessa a-kassasta maksimaalliset 80,40€ ensimmäiset 100 päivää, sen jälkeen 74,89€. Tähän sisältyy siis myös vapaaehtoinen ammattiliiton hoitama vakuutus, joka löytyy myös minulta.

Minimikorvaus on 35,24€, elikkä peruspäiväraha jäsenelle, joka ei ole a-kassassa mukana, ei ole ollut tarpeeksi kauan ammattiliiton jäsen tjms.

Onko toi vapaaehtoinen vakuutusosa muka Ruotsissa sidottu ammattiliiton jäsenyyteen/ onko se jäsenille paljon halvempi? Suomessahan, kuten edellä moneen kertaan todettua, ei näin ole.

Viestin lähetti flintstone
Eikö suomalaiset gonat tehneet töitään? Ilmeisesti nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisivat olleet suomalaisia gonia kalliinpia, sillä ammattitaidostahan pitää maksaa, eikö totta? Tämän jutun taustalla ei tietenkään ollut se että nuo Azerbaizanin laadukkaat hitsaajat olisi Kvaernerille halvenpia vaan siitä että Kvaerner halusi että työt valmistuvat nopeammin.

Ammattitaidosta pitäisi maksaa automaattisesti käypä markkinahinta, jonka määrää kysynnän ja tarjonnan laki. Ei metalliliiton jäsenkirjan pitäisi olla mikään vapaalippu huippupalkoille lonkkaa vetämällä.

Mielestäni ammattiliitot voisivat panostaa paljon vahvemmin jäsenistönsä ammattitaidon kehittämiseen perinteisen lakoilla uhkailun ja kiristämisen sijaan. Sitten olisi taas varaa vaatia kunnon liksaa.

edit: Tossa 'kausi' hyvin huomioikin sen että kyllä Suomessa on varmaan paljon hyvääkin ammattiyhdistystoimintaa, mutta muutama liian voimakas liitto estää niiden kunnollisen vaikuttamisen.

Viimeksi muokattu:

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Sakallio
Käsittääkseni nykyään työnantajien on ensin ohjattava kyseisistä ongelmista kärsivä ensin hoitoon esimerkiksi työterveyshuoltoon. Usealla työpaikalla on näitä hoitoonohjausmalleja. En tosin tiedä onko tämä velvoite jo tullut lainsäädäntöön.

Itse hoidan henkilöstöasiaoita, joten tiedän niistä jonkin verran. Hoitoonohjaus toimii sellaisissa tapauksissa, jossa töihin tullaan krapulassa ja henkilö pystyy työhöntekoon vaarantamatta työturvallisuutta. Jos tulet umpikännissä, niin se on armoton syy purkaa työsuhde. Uusi laki päihtymysaineitten testaamisesta, mahdollistaa erottamisen melkein joka tapauksessa:
1 vaarantaa työturvallisuuden
2 aiheuttaa taloudellista vahinkoa työnantajalleen tai palvelun saajalle.
Niin sanottu "viihdekäyttö" on sallittu, mutta se ei saa vaikuttaa työntekoon.

Timosusi antaa Marie Antoinetten kaltaisia vastauksia. Jos ei ole leipää niin syökööt kakkua. Opiskelijoitten on helppo antaa vastauksia työntekijöitten hankkimilla eduilla. Taitaa olla korkea virka tiedossa, kun tavallisille pulliaisille ei pitäisi kuulua palkkaa.

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Mikä vitun neuvottelutila?

Sitten vielä yksi asia, jota täällä ei ole kukaan sanonut; on aika puusilmäistä takertua vain lakkoihin, taistelutoimiin yms. kun on ammattiliitoista kysymys. Totuus on se että ammattiliitolla on paljon muitakin tehtäviä jäsentensä etuja kehitellessä, olen maininnut jo monta sellaista. He siis eivät vain odota tilaisuutta saada alkaa hankalaksi. Itse olen ollut lakossa vain kerran ja yhden kerran lock outissa, joten haluaisin sanoa että ammattiliiton ja työnantajan välillä vallitsee aika hyvä neuvottelutila tällä hetkellä.

Kummasti vaan ihmiset tuppaavat takertumaan tälläisiin pikkuseikkoihin kun seisovat laittoman lakon takia pakkasen pantavina tuntikausia. Aika kalliiksi tulevat yhteiskunnalle ne 60+ ns. tuntiduunaria kun huomenna satamatkin pysähtyvät. Ammattiliitot ovat aina saaneet meikäläisen näkemään kirjaimellisestikin punaista eikä tämä uusin aivoton tempaus ole saanut minua ainakaan muuttamaan mielipidettäni. Päin vastoin tuntuu siltä, että liittojen kiertäminen kaukaa on viisainta mitä olen työurallani tehnyt.

scholl

Jäsen
Luulin, että asiakkaat uhkailevat lakkoilevia bussikuskeja, minkä ymmärtäisi, mutta nyt sanomalehtien mukaan tilanne onkin se, että lakkoilevat nilkit uhkaavat tappaa bussia ajavat henkilöt.
No palkkaisivat lakottomia henkilöitä lisää ajamaan kaikki vuorot ja aseellinen vartija paikalle ja lakkoilevat tyypit oikeuteen tappouhkauksistaan.
Eikö nilkit oppineet englannin kaivoslakosta, jenkkien lennonjohtolakosta tai vaikkapa suomen pankkitoimihenkilölakosta.
Kaikille potkut ja rikolliset kuskit vankilaan. Kyllä uusia kuskeja saa rekryttyä. Jos ei löydy tarpeeksi niin työpaikkailmoitus johonkin tallinnalaiseen lehteen. Kyllä esim. HKL:llä on paremmat palkat kuin niillä siellä, joten luulisi joidenkin tulevan tänne ajamaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy