Mainos

Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 517 864
  • 15 665

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Se kuka kykenee vaatimaan, vaatii. Ahtaajat ovat erittäin merkittävässä asemassa meidän taloudessamme, suomi kun elää viennistä ja tuonnista. Hyvinvointiyhteiskuntamme rakentuu ennen kaikkea tänne laivattavien hyödykkeiden varaan. Ilman ahtaajia ei tavara liiku laivasta maihin tai maista laivaan eli hyvinvointiyhteiskuntamme on pulassa heti jos ahtaajia ei ole. Sillä, onko se ahtaajana työskentelevä henkilö vaikka peruskoulun keskeyttänyt ja lähtenyt 16 vuotiaana kisälliksi ahtaushommiin ei ole mitään merkitystä. Hän on kuitenkin ahtaaja, jonka työ on merkittävässä asemassa meidän hyvinvoinnin kannalta. Ei se, että vastavalmistunut Lääkärinplanttu tienaa 6000e/kk ole lainkaan pelkästään sen koulutuksen ansiota, vaan Lääkäri on tärkeässä asemassa ihmisten terveyden kannalta. Ja terveet ihmiset ovat tärkeitä koko yhteiskunnan toiminnan kannalta. Palkkaa usein maksetaan sillä perusteella mikä on sen työn arvo, eikä läheskään aina sen perusteella mitkä paperit siihen vaaditaan. Toki myös tuottavasta työstä maksetaan isompaa palkkaa ja näkisin, että ahtaajan työ on tuottavampaa kuin lääkärin.
Tämä on näitä. Itse näen enemmän, että voivat vaatia, kun ovat portinvartijoina. Tuottava työ tehdään oikeasti muualla, eli tuotesuunnittelu, valmistus ja myynti. Sataman pojat sitten pakkaa, vaikka tottahan se on, ettei raha liiku jos ei tavara.

Ja ei minua palkka häiritse, ja ehdottomasti ansaitsevat yleisen linjan kuten muutkin. Ei voi kuitenkaan olla, että tuon portinvartioinnin ansiosta saisivat joka kerta enemmän.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Tämä on näitä. Itse näen enemmän, että voivat vaatia, kun ovat portinvartijoina. Tuottava työ tehdään oikeasti muualla, eli tuotesuunnittelu, valmistus ja myynti. Sataman pojat sitten pakkaa, vaikka tottahan se on, ettei raha liiku jos ei tavara.

Ja ei minua palkka häiritse, ja ehdottomasti ansaitsevat yleisen linjan kuten muutkin. Ei voi kuitenkaan olla, että tuon portinvartioinnin ansiosta saisivat joka kerta enemmän.
Kuvitellaanpa vaikka äänekosken hienoa biotuotetehdasta. Sieltä lähtee vuosaaren satamaan 300 000 tonnia sellua vuorokaudessa. Ei sielläkään se normi junan lastaaja ole läheskään mikään selluinsinööri. Silti on helkkarin tärkeässä asemassa kun jos tuote ei sieltä tehtaalta lastaudu junaan niin ei mene kauaa kun voidaan koko tehdas lyödä kiinni. Kyllä sille lastaajalle kuuluu hyvä korvaus koska tekee pirun tärkeää työtä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuvitellaanpa vaikka äänekosken hienoa biotuotetehdasta. Sieltä lähtee vuosaaren satamaan 300 000 tonnia sellua vuorokaudessa. Ei sielläkään se normi junan lastaaja ole läheskään mikään selluinsinööri. Silti on helkkarin tärkeässä asemassa kun jos tuote ei sieltä tehtaalta lastaudu junaan niin ei mene kauaa kun voidaan koko tehdas lyödä kiinni. Kyllä sille lastaajalle kuuluu hyvä korvaus koska tekee pirun tärkeää työtä.
No en mä kenenkään työn tärkeyttä kiistä. Mutta kovin vaihtuvia on nämäkin tärkeysnormit. Päivittäiskaupassa ei sitten kuormanpurkajien(=myyjät) panosta pidetäkään yhtä arvokkaana kaupan käymisen kannalta.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kuvitellaanpa vaikka äänekosken hienoa biotuotetehdasta. Sieltä lähtee vuosaaren satamaan 300 000 tonnia sellua vuorokaudessa. Ei sielläkään se normi junan lastaaja ole läheskään mikään selluinsinööri. Silti on helkkarin tärkeässä asemassa kun jos tuote ei sieltä tehtaalta lastaudu junaan niin ei mene kauaa kun voidaan koko tehdas lyödä kiinni. Kyllä sille lastaajalle kuuluu hyvä korvaus koska tekee pirun tärkeää työtä.

Ai että - pettämätön logiikka, muut tässä ketjussa, jotka ansaitsevat sitten 60 000€ vuodessa minimissään ja oikeuden vaatia muita enemmän, kiristää joka kerta työehdoilla kun voivat ja mennessään aiheuttaa perävalotakuulla satojen miljoonien vahingot Suomen taloudelle;

- Lastaajan ja ahtaajan koko suku, varsinkin vanhemmat
- Kätilö
- Lapsuuden kaverit
- Opettajat
- Koulun keittäjä
- Trukin huoltaja
- Hallin asfaltoija
- Hautausurakoitsija
Jne

Koska miettikää, ilman heitä tämä yhteiskunnan tärkeimpiin kuuluva työnsankari ei olisi juuri tänään tekemässä tätä lääkäriin rinnastettavaa työtään sekä varmistamassa Suomen hyvinvoinnin, mitäpä siinä nyt sitten, jos vähän rapatessa satoja miljoonia haittaa muille tehdään, koska kyllä hän on osansa ja varsinkin enemmän ansainnut.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Ai että - pettämätön logiikka, muut tässä ketjussa, jotka ansaitsevat sitten 60 000€ vuodessa minimissään ja oikeuden vaatia muita enemmän, kiristää joka kerta työehdoilla kun voivat ja mennessään aiheuttaa perävalotakuulla satojen miljoonien vahingot Suomen taloudelle;

- Lastaajan ja ahtaajan koko suku, varsinkin vanhemmat
- Kätilö
- Lapsuuden kaverit
- Opettajat
- Koulun keittäjä
- Trukin huoltaja
- Hallin asfaltoija
- Hautausurakoitsija
Jne

Koska miettikää, ilman heitä tämä yhteiskunnan tärkeimpiin kuuluva työnsankari ei olisi juuri tänään tekemässä tätä lääkäriin rinnastettavaa työtään sekä varmistamassa Suomen hyvinvoinnin, mitäpä siinä nyt sitten, jos vähän rapatessa satoja miljoonia haittaa muille tehdään, koska kyllä hän on osansa ja varsinkin enemmän ansainnut.
Omaa työtäni voitaisiin myös kutsua tärkeäksi. Sen verran sitä pidetään arvossa että reilun 40 000 e siitä saa vuodessa korvausta, amispohjalta. Meidän alalla se menee kuitenkin niin, että jos minä tai meidän yritys ei tee töitänsä niin siihen on jonoksi asti firmoja joista tekijät löytyy. Siksi kohtuus pidettävä mielessä hinnoittelussa ja siksi ei firmakaan voi tähtitieteellisiä meille maksaa. Mikäli oikein ymmärsin niin ahtaajia ei löydy useaa eri firmaa ja tekijöitä ei ole jonottamassa odottaen tilasuutta tehdä ne työt, jotka ei toiselle porukalle kelvanneet. Johan se asettaa kys. työntekijäryhmän sellaiseen asemaan että liksaa kuuluu maksaa kunnolla koska ei siihen ole tulijoita. Jos tästä haluttaisiin päästä eroon, niin kilpailua pitäisi lisätä mikä on hankalaa johtuen meidän rajallisesta satamatöiden määrästä. Eikä liittokaan pystyisi enää samalla tavalla painostamaan kun hajontaa kentällä olisi varmasti enemmän kuin nyt. Mutta turha tästä on ahtaajia syyttää, ovat päässeet sellaiseen asemaan mitä ihan jokainen työssäkäyvä havittelee. Esim. lääkäri pääsee siihen asemaan koulutuksellaan ja ahtaaja taasen työllään.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
YTN suunnittelu- ja konsulttialalle on saatu neuvottelutulos. Koska YTN:llä ei näköjään ole kiire, hyväksytään tai hylätään tulos ensi viikolla. Oma veikkaukseni on hiukan heikompi lopputulos, kuin YTN teknolla ja mahdollisesti jopa heikompi, kuin lähes nälkäpalkalla tekeville ahtaajille tehty sovintoehdotus.
 

ipaz

Jäsen
Mitenkään AKT:ta puolustelematta kysyisin, että eikös nimenomaan TA puoli ole halunnut paikallisempaa sopimista, eikä keskitettyjä palkkaratkaisuja? Ja nythän sitä paikallisempaa sopimista sitten saadaan. Eli olisiko TA puolella peiliin katsomisen paikka? Käsittääkseni tässä nykyisessä mallissa ei myöskään ole sellaista sitovaa "pykälää", jossa isoimpien vientiteollisuusalojen neuvottelema tulos olisi ehdoton katto kaikille.
Tässä varmasti työnantajapuoli on hivenen tolaltaan, kun yksi ay-porukka irtaantuu näin selväsanaisesti jo sopimuksen tehneistä tovereistaan. Itsehän olen sen verran paljon markkinaliberaali, että toivottavasti sopivat vaikka satamakohtaiset palkat, koska eri satamissa kuitenkin eri arvoista tavaraa liikutellaan eri määrät erilaisen ammattitaidon omaavien ahtaajien toimesta. Mutta se nyt olisi kyllä ihan liian amerikkaa tänne sosiaalidemokratian keihäänkärkeen.
 
4

444

Välillä suomalaisilla ei ole mitään painoarvoa Euroopassa ja ollaan vaan rysselin talutusnuorassa ja sitten seuraavana hetkenä lakkoilevat ahtaavat ovatkin vastuussa koko Euroopan talouspolitiikasta. Nopeita on käänteet.
Yleensä nämä myös äänestävät yhtä ja samaa puoluetta. Ilmastotavoitteista pitää joustaa, koska Suomi on pelkkä hyttysenpaska jopa Euroopan mittapuulla, ja meidän onnistuminen tai epäonnistuminen tässä ei muuta mitään eikä mitenkään. Mutta kun puhutaan ay-liikkeestä, niin se se vasta veret seisauttavaa sakkia onkin, kun juuri meidän pitäisi luopua palkankorotuksista, ettei koko Eurooppa ajaudu hirvittävään lamaan. Etenkin ahtaajien palkankorotukset tulevat nostamaan koko Euroopan inflaation vielä sellaisiin lukemiin, että Zimbabwessakin ollaan ihmeissään. Toki nämä samat tyypit ottavat ihan kiitollisina indeksikorotukset vastaan, vaikka eivät liittoon kuulukaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Sen verran tiedän tästä lakosta omakohtaisesti, että kyllä tämä aina kaikki tänne jengi elää jossain omassa harhaisessa maailmassaan.
Tykillä ammutaan heti kun omat toiveet ei mene läpi.

Kumipyörä ala on erittäin kilpailtua, jossa katteet on pienet. Kustannusten nousu viimeisen vuoden ajalta on ollut ennen näkemätöntä, kallis diesel sekä kiinteiden kulujen nousu On ajanut monet firmat ahdinkoon. Pitää muistaa että suurin osa kuljetusyrityksistä on pieniä 1-5 hengen yrityksiä, jotka ovat pantanneet omaisuutensa kalustoon, valitettavasti myös osa sopimuskumppaneista käyttää tätä hyväkseen, pitämällä taksatason minimitasolla.

Mikäli nyt lipsutaan yli yleisen palkankorotuslinjan, tietää se konkurssiaaltoa kuljetusfirmoille, siinä samassa on työttömänä niin AKTn kuskit kuin ne jotka eivät siihen kuulu.
 
Mikäli oikein ymmärsin niin ahtaajia ei löydy useaa eri firmaa ja tekijöitä ei ole jonottamassa odottaen tilasuutta tehdä ne työt, jotka ei toiselle porukalle kelvanneet. Johan se asettaa kys. työntekijäryhmän sellaiseen asemaan että liksaa kuuluu maksaa kunnolla koska ei siihen ole tulijoita. Jos tästä haluttaisiin päästä eroon, niin kilpailua pitäisi lisätä mikä on hankalaa johtuen meidän rajallisesta satamatöiden määrästä. Eikä liittokaan pystyisi enää samalla tavalla painostamaan kun hajontaa kentällä olisi varmasti enemmän kuin nyt. Mutta turha tästä on ahtaajia syyttää, ovat päässeet sellaiseen asemaan mitä ihan jokainen työssäkäyvä havittelee. Esim. lääkäri pääsee siihen asemaan koulutuksellaan ja ahtaaja taasen työllään.
Kyllä ahtaajaksi halukkaita riittää mutta paikkoja on rajattu määrä. Halukkaita olisi varmasti vaikka heidän palkkojaan leikattaisiin 10%, sillä pelkästään siellä satamassakin on hyvin paljon paskempiakin duuneja joista maksetaan paljon vähemmän. Suomessa kun on yleissitovuus niin tuollaista ei pääse tapahtumaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
YTN suunnittelu- ja konsulttialalle on saatu neuvottelutulos. Koska YTN:llä ei näköjään ole kiire, hyväksytään tai hylätään tulos ensi viikolla. Oma veikkaukseni on hiukan heikompi lopputulos, kuin YTN teknolla ja mahdollisesti jopa heikompi, kuin lähes nälkäpalkalla tekeville ahtaajille tehty sovintoehdotus.

Kiireestä tai kiireettömyydestä huolimatta silti se toistaiseksi voimassa ollut venymiskielto peruttiin jo eli tällä hetkellä YTN suunnittelu- ja konsulttialalla ei ole enää voimassa olevia painostustoimia. Ja kun siellä tosiaan on saatu neuvottelutulos aikaan niin lienee melko todennäköistä että tuo tullaan hyväksymään ensi viikon alussa, ainakin sillä on isompi todennäköisyys kuin valtakunnansovittelijan sovintoesityksellä. Mitä tasoon tulee niin uskon että sopimus on tasoltaan samaa luokkaa kuin tällä viikolla hyväksytty YTN teknon sopimus on.
 

Andy-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Sen verran tiedän tästä lakosta omakohtaisesti, että kyllä tämä aina kaikki tänne jengi elää jossain omassa harhaisessa maailmassaan.
Tykillä ammutaan heti kun omat toiveet ei mene läpi.

Kumipyörä ala on erittäin kilpailtua, jossa katteet on pienet. Kustannusten nousu viimeisen vuoden ajalta on ollut ennen näkemätöntä, kallis diesel sekä kiinteiden kulujen nousu On ajanut monet firmat ahdinkoon. Pitää muistaa että suurin osa kuljetusyrityksistä on pieniä 1-5 hengen yrityksiä, jotka ovat pantanneet omaisuutensa kalustoon, valitettavasti myös osa sopimuskumppaneista käyttää tätä hyväkseen, pitämällä taksatason minimitasolla.

Mikäli nyt lipsutaan yli yleisen palkankorotuslinjan, tietää se konkurssiaaltoa kuljetusfirmoille, siinä samassa on työttömänä niin AKTn kuskit kuin ne jotka eivät siihen kuulu.
Tiedät myös sen, että kustannusnousut alalla on yleensä sidottu kuljetussopimuksiin ja siirtyvät näihin luontevasti. Näitä kuljetuksia ei roboteilla hoideta pitkiin aikoihin. Joku runkolinja Helsingin terminaalista Oulun vastaavaan junamuodostelmassa, elävän kuskin ollessa veturinkuljettajana voisi olla näkemykseni mukaan näitä ensimmäisiä kokeiluja. Näitä lakkoja ym. tullaan kokemaan vielä paljon.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tiedät myös sen, että kustannusnousut alalla on yleensä sidottu kuljetussopimuksiin ja siirtyvät näihin luontevasti. Näitä kuljetuksia ei roboteilla hoideta pitkiin aikoihin. Joku runkolinja Helsingin terminaalista Oulun vastaavaan junamuodostelmassa, elävän kuskin ollessa veturinkuljettajana voisi olla näkemykseni mukaan näitä ensimmäisiä kokeiluja. Näitä lakkoja ym. tullaan kokemaan vielä paljon.
Näin juuri.
Ja alahan on siitä erikoinen että osa isännistä on valmis ajamaan hetken jopa tappiolla jotta saisivat ajoja ja jalkaa oven väliin. Laskevat sitten että nostavat taksaa seuraavaan sopimukseen ja/tai kun saavat lisää autoja ajoon.
Ihan itseaiheutettua ongelmaa on suurin osa ja itsekin nähnyt monta loppuunpalamista/konkurssia läheltä kun ei ymmärretä juuri mitään yrittäjyydestä ja aletaan vaan ajamaan omiin nimiin.
 

Jöhnis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers

msg

Jäsen
Viimeksi kun pk-seudulla oli linja-autoliikenteen lakko, niin aika monta vuoroa ajettiin verrattuna siihen mitä joskus vuosia sitten oli tilanne.
Järjestäytymisaste ei taida tällä seudulla olla entisellään?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Viimeksi kun pk-seudulla oli linja-autoliikenteen lakko, niin aika monta vuoroa ajettiin verrattuna siihen mitä joskus vuosia sitten oli tilanne.
Järjestäytymisaste ei taida tällä seudulla olla entisellään?

Totta tosiaan, kuskeina ei taida olla enää kovin paljoa sellaista porukkaa, jotka olisivat hirveän kiinnostuneita liittoon kuulumisesta.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Oliko silloin kyse JHL:n vai AKT:n lakosta?

Ainakin Tampereella TKL:n kuljettajat kuuluvat JHL:ään ja kilpailutettujen linjojen yksityisten liikennöitsijöiden kuljettajien liitto on AKT. En muista ovatko olleet täällä yhtä aikaa lakossa noin 15 vuoden aikana, kun noita kilpailutettuja linjoja on ollut olemassa. Joskus lapsuudesta muistan, kun TKL:n kuljettajat olivat lakossa ja silloin ei juuri bussit liikkuneet.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllähän bussikuskien keskuudessa järjestäytyneisyys on perinteisesti suurta oikeaa osaamista tarvitseviin kuljettajiin verrattuna. No, yhteisvoimaahan tarvitsevatkin pääsääntöisesti ne, jotka eivät kykene osaamisellaan olemaan "korvaamattomia".

Meillä noin sata oikeaa ammattikuljettajaa ja lakkoiluprosentti nolla. Jotain me olemme esimiestasollakin tehneet oikein.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Viimeksi kun pk-seudulla oli linja-autoliikenteen lakko, niin aika monta vuoroa ajettiin verrattuna siihen mitä joskus vuosia sitten oli tilanne.
Järjestäytymisaste ei taida tällä seudulla olla entisellään?
Helsingin bussikuskeista huomattavaosa on maahanmuuttajia, jotka eivät tunnetusti liittoista perusta samalla tavalla
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös