Porin Prismaan liittyen mietitytti, kun sen kysyminen että onko joku tulossa töihin tulkittiin koskevan mahdollisesti työntekijän jäsenyyttä ammattiliitossa joka on jotenkin arkaluonteinen tieto, niin mikä siinä nyt sitten niin perhanan salaista on? Eikö työnantaja kuitenkin tilitä varmaan suurimman osan jäsenmaksutkin sinne?
Tää on tätä teknistä järjettömyyttä, joka liittyy ammattiyhdistysjuttuihin. Työnantaja ei saa painostaa töihin eikä kartoittaa jäsenyyttä liittoon, mutta kyllä työnantaja nämä asiat tekee. Työnantaja totta kai saa tiedustella työntekijältä, missä hän on. Jos on tulossa lakko ja työnantaja tiedustelee, missä olet niin kyllähän se tietää melkoisen hyvin, että oot lakossa, jos et töissä ole. Se on semmosta hyvätasoista byrokraattista leikkimistä.
Tosin työnantajat eivät ole mitään puhtaita pulmusia vaan se on ihan oikeaa arkipäivää, että siellä laitetaan ns. väliportaan esihenkilöt haalimaan porukkaa töihin. Saatetaan luvata lisää liksaa, jos tulee tai jotain muita etuja kuten vapaata. Tämä on ehdottoman kiellettyä, mutta valitettavasti hyvin vaikeaa kitkeä pois.
Käsillä olevaan PAMiin liittyen niin PAM on hampaattomin liitto, johon olen itse ikinä kuulunut. Liitolla on harvinaisen heikko järjestäytymisaste ja he eivät ole saaneet minkäänlaista tuntuvaa edistystä esimerkiksi kaupan palkkoihin vuosikausiin. Tämä näin henkilökohtaisena mielipiteenä, että olin suoraan sanoen yllättynyt, kun nyt viimein PAM uskalsi mennä lakkoon. Omalta kannaltani semmosen 8v myöhään. Kaupan alalla (vähittäiskaupassa) on niin paljon ongelmia sekä työajassa että TESin venyttämisessä - noihin tarvittaisiin oikeasti vahva liitto.