Nyt sohaisen ampiaisen pesää, tietoisesti ja samalla edelleen hoitajia valtavasti kunnioittaen. En myönnä olevani vielä toinen jalka haudassa, ehkä lähellä. Olen ollut tietyn oireeni kanssa sairaalassa ehkä noin 25-30 kertaa, kahteen otteeseen isommassa operaatiossa. Lisäksi urheilu on aiheuttanut vammoja ja näiden vuoksi minut on leikattu 6 kertaa, tämän päälle umpisuoli kiireesti operoitiin ja kerran myös bakteeri iski pahasti ja jälleen sisälle. En ole hoitaja, mutta jollain tapaa pystyy arvioimaan työpaineen. Olen ollut eri sairaaloissa Suomessa näiden kanssa viidessä eri paikassa.
Kun puhutaan, että aina on valtava kiire, niin hiukan uskallan kyseenalaistaa ja hyvä niin, ettei se näy potilasturvallisuuden vuoksi. Varmasti joudutaan paikkaamaan sairaslomia, mutta niin se on muuallakin. Olen ollut poliklinikalla yövuoron päivystyksessä, jossa oli yksi potilas lisäkseni ja muistaakseni 4-5 hoitajaa ja lääkäri. Varmasti oli poikkeustapaus ja, mutta harvoin siellä juostaan tukka putkella. Koronaosastoista en sano mitään, mutta on nähty erilaisia osastoja myös, muitakin kuin päivystys.
On aloja, jossa koko ajan mennään niin kovaa, kun vain pystytään, tehokkuutta haetaan jatkuvasti ja paine on kova, kilpailu pitää siitä huolen. Sama haaste on sairaslomien paikkaukset. Aivan varmasti alalle tarvitaan lisää hoitajia, johtamista on kehitettävä, työoloja pitää parantaa, näiden kaikkien pitäisi olla jatkuvaa toimintaa. Sieltä syntyy se tuottavuus ja varaa maksaa parempaa palkkaa. Kysyin helmikuun 16. päivä tästä erittäin fiksulta hoitajalta ja juteltiin pitkät ajat, kun miestä operoitiin parempaan golfkuntoon. Jotenkin en saanut vastausta, mitä alalla tehdään ja onko se tekeminen jatkuvaa?
Kun itse johtaa todella isoa organisaatiota ja paine tehokkuuteen tulee ylhäältä jatkuvasti, niin ei sitä voi heiluttaa ruoskaa ja vaatia juoksemaan kovempaa, on pakko kehittää toimintaa, työoloja, johtamista. Tyytyväiset työntekijät ovat kaiken perusta, tutkimukset kertovat myös sen, että kun kerran saat muutaman satasen lisää, niin se hyöty unohtuu nopeasti ja sitä pidetään itseoikeutettuna, kohta pitäisi saada taas lisää.
Kärjistän asiaa tietoisesti, mutta nyt saa hoitajien puheista mielestäni hiukan väärän käsityksen ja samalla jotenkin nostetaan ala jotenkin erityisen raskaaksi, tästä uskaltaisin haastaa ja silti toivon jonkun tason korotuksia yleiskorotuksen päälle.