Yksi iso ongelmahan terveydenhuollossa on, että ihmisiä pompotellaan luukulta toiselle. Sinulla on joku vaiva josta tiedät, että se päätyy erikoislääkärin katsottavaksi. Sinne ei kuitenkaan niin vain marssita, vaan matkalla pitää pahimmassa tapauksessa ensin jututtaaa hoitajaa, sitten yleislääkäriä ja vasta häneltä saa lähetteen erikoislääkärille. Toki ymmärrän, että tämä johtuu siitä että meillä on tietty joukko luulosairaita tai muuten urpoja, jotka tukkivat terveydenhuollon mikäli heillä ei olisi seulaa. Kuitenkin tämäkin olisi ongelma, jonka voisi omavastuilla tai sopivilla merkinnöillä papereissa hoitaa jos halua olisi. Tämä on oikeasti arvovalinta ja kertoo, että meillä ei terveydenhuollossa ole hätää kun tähän ei ole lähdetty.
Sain ihan äskettäin itse kuulolaitteet huonoon kuulooni. Rupesin tuossa ynnäilemään, että miten monta hoitaja- ja lääkärikäyntiä se vaati, että sain nuo lopulta. Prosessi alkoi jostain viime syksystä, ja yritän tässä nyt muistaa, että miten se on mennyt.
1. Kuulotestit työterveyshuollossa terveydenhoitajan toimesta
2. Ohjaus työterveyslääkärin käynnille, joka ohjasi korva-nenä-kurkkutautien erikoislääkärin käynnille
3. Käynti tuolla kyseisellä erikoislääkärillä, jonka kautta minut ohjattiin tekemään soittopyyntö em. työterveyslääkärille tutkimusten tuloksista
4. Työterveyslääkäri tekee lähetteen tarkempiin kuulotutkimuksiin
5. Tuolta kuulotutkimuksista tulee taas soittopyyntö em. erikoislääkärille
6. Erikoislääkäri tekee lähetteen julkiselle puolelle
7. Siellä käyn taas tekemässä samat tarkemmat kuulotutkimukset, jotka olen jo kerran tehnyt tuolla työterveyshuollossamme. Näen samalla toista tämän alan erikoislääkäriä.
8. Näiden tutkimusten perusteella tehdään päätös, että saan kuulolaitteet. Tulen niistä keskustelemaan ja ottamaan korvista vahamuotteja, että pystyisikö minulle tekemään korviini vartavasten muokatut laitteet.
9. Kolmas käynti tuolla julkisella, ja tällä käynnillä sain lopulta nyt sitten ne laitteet, ja minua opastettiin samalla niiden käyttöön.
Eli tuossa koko prosessissa oli yhteensä 7 fyysistä käyntiä paikan päällä erilaisten terveydenhoitajien ja lääkärien pakeilla. Yhteensä tämä prosessi kesti yli puoli vuotta, vaikka ei sillä, että ongelmani nyt mitenkään akuutti olisi ollut, Minua palveltiin koko ajan hyvin ja ystävällisesti, ja saamaani palvelua en kritisoi minkään vertaa. Mutta sitä vaan tahdon sanoa, että tarvitsisiko tämän prosessin olla näin hirmuisen kankea? Tajuan sen, että ei tuommoisia kalliita laitteita voi kenelle tahansa tuosta vaan antaa, mutta on tuo kyllä hirmuinen esterata tämmöisenäänkin.