Tuossa yllä linkkaamassani videossa pureuduttiin tähän. Ongelmahan ei sinänsä ole, että tietää ketkä säilyvät hengissä. Muuten kukaan ei katsoisi leffoja uudestaan. Ja ei kai kukaan odota edes ensimmäisellä katsomisella, että se laser nyt varmaan leikkaa Bondin kahtia, ja leffa päättyy. Kiinnostava asia ei siten voi olla se, mitä tapahtuu, kuka selviää, missä Sauron on, kuka on hyvä tai paha, jne., vaan miten se tapahtui. Mainitsemasi Galadriel on erinomainen esimerkki, koska kaikki* tietävät, että Galadriel on myöhemmin läsnä, joten jännityksen rakentaminen sen ympärille, että meneeköhän se nyt Valinoriin, on yksinkertaisesti tyhmää. Draama prequelissa ei voi perustua kysymykseen, tuleeko Anakinista Darth Vader, selviääkö Vito Corleone hengissä tai alkaako Hannibal Lecter murhata ihmisiä. Nämä kaikki ovat selviöitä, prequelin pitää näyttää, kuinka se tapahtui, mielellään jollain kiinnostavalla tavalla. Jokainen voi mielessään arvioida, kuinka hyvin eri prequelit ovat tässä onnistuneet.Tällaisissa "prequeleissa" ongelma on aina, että tietää mitkä hahmot säilyy hengissä. Joten siinä lähtee jo vähän draaman kaarta pois.
*: On mahdollista, että LoTRRoPpia on katsonut joku, joka ei ole nähnyt Jacksonin leffoja tai lukenut kirjoja, ja on muutenkin viettänyt viimeiset kolmekymmentä vuotta marxilaisten sissien panttivankina Väli-Amerikan viidakoissa. Sarja on kuitenkin ensisijaisesti tehty laajemmalle yleisölle, jonka voi olettaa tietävän leffoista jotain.