Ennen sarjan alkua puolustin täällä sarjaa, koska en nähnyt syytä lytätä sitä ennakkoon. Katsoin ensimmäisen kauden kokonaan, toista olen seurannut vain arvioiden ja keskustelujen kautta.
Adaptaatiota voi tarkastella adaptaationa, siis kuinka hyvin se siirtää yhdessä mediassa julkaisten tuotteen toiseen, tai sitten omana itsenään. Teos, joka ei ole hyvä tai ainakaan uskollinen adaptaatio, voi silti olla hyvä omana itsenään. Erinomainen esimerkki tästä on The Princess Bride (jossa toki kirjailija kirjoitti myös leffan käsikirjoituksen, eli tässä ei ollut mukana ulkopuolista näkemystä). Leffa ei ole millään tavalla uskollinen kirjan tyylille ja tarinallekin vain löyhästi, silti kirja on ehkä parhaimmillaankin kuriositeetti, kun taas leffa on kulttiklassikko.
Adaptaationa Rings of Power on huono. Se ei ole uskollinen tarinalle, henkilöhahmoille tai teemoille. Muutokset tarinaan ovat ymmärrettäviä kun siirrytään mediasta toiseen. Näille pitää kuitenkin olla muukin perustelu kuin vain ihmisten yllättäminen. Jackson teki elokuviinsa muutoksia, joista olen enemmän tai vähemmän samaa mieltä. Ymmärrän näiden perustelut, vaikka en ole kaikista samaa mieltä. Esimerkiksi Bombadil jätettiin pois, koska se olisi haitannut leffan rytmiä. Rings of Power tekee muutoksia, joilla ei saavuteta mitään, jotka ovat muutoksia muutosten takia. Pienenä esimerkkinä sormusten valmistamisen järjestys. On aivan selvää lähdemateriaalissa, että Kolme valmistettiin viimeisenä, ne olivat Celebrimborin taitojen huipentuma. Sarjassa ne valmistettiin ensimmäisenä, ja tällä saavutettiin... öö... ei mitään?
Adaptaation ongelmat voi jättää huomiotta, jos tuote on muuten hyvä. Rings of Power ei ole laadukas tuote, objektiivisesti tarkasteltuna. Tämä ei tarkoita, etteikö siitä voisi nauttia, mutta kaikilla on oma kipurajansa. Koska en ole ammattimainen kriitikko, perusteluina objektiiviselle laadun puutteelle olkoon yllä
linkattu video sekä blogi Collections of Unmitigated Pedantry, joka selittää,
mikä sarjan maailmassa on vialla, ja miten se vaikuttaa katsojaan. Koska sarja on laadullisesti huono, kaikki adaptaation ongelmat hyppäävät silmille, ja häiritsevät katsomista. Olen toki aika puristi, minulle Jacksonin leffojen parhaat palat ovat ne, jotka ovat kirjoille uskollisimmat, ja on kohtia, jotka aktiivisesti yritän unohtaa leffoja muistellessa. Mutta huolimatta kohdista, joista en pahemmin välitä, katson leffat aina uudelleen, koska kokonaisuutena ne ovat erinomaisia. Rings of Power ei ole.
Siis ei, en aio antaa uutta mahdollisuutta.