Aku Louhimies – elokuvaohjaaja

  • 159 744
  • 1 511

teppana

Jäsen
Rigatellin toiminta näyttäytyy itselle erittäin kyseenalaisena. En oikein ymmärrä miltä kantilta tuollaista toimintaa pitäisi tarkastella että se ei näyttäisi huonolta.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Rigatellin toiminta näyttäytyy itselle erittäin kyseenalaisena. En oikein ymmärrä miltä kantilta tuollaista toimintaa pitäisi tarkastella että se ei näyttäisi huonolta.

Mitäpä sitä kaunistelemaan. Rigatelli on vastine Jenkkilän #Metoo SJW - taistelijalle, jonka journalismiin kuuluu vahva poliittinen lataus. Mikä tietysti kiistetään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kärppänähän sinä olet täällä paikalla ollut. Alatko saivartelemaan?

En saivartele, enkä ole kärppänä paikalla, enemmänkin ässänä läpi Helsingin. En ottanut kantaa tapaukseen muuten kuin toimittajan ammatillisesta näkökulmasta, jokainen toimittaja kirjoittaisi itse oman skuuppijuttun jatkon. Muiden motiivien pohdinnan jätän sinulle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Rigatellin toiminta näyttäytyy itselle erittäin kyseenalaisena. En oikein ymmärrä miltä kantilta tuollaista toimintaa pitäisi tarkastella että se ei näyttäisi huonolta.

Kuulen ensimmäistä kertaa jostain Rigatellista ja onhan tämä nyt täysin selvä tapaus. Aina ei tarvita tuomioistuimen tuomiota siihen mikä kuitenkin on totta.

Feministi on nähnyt tässä saumansa ja käyttänyt sen onnistuneesti. Ei voi kuin ihmetellä. Hieno nimi muuten, onko mennyt naimisiin jonkun rikkaan kanssa vai mistä saanut.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitäpä sitä kaunistelemaan. Rigatelli on vastine Jenkkilän #Metoo SJW - taistelijalle, jonka journalismiin kuuluu vahva poliittinen lataus. Mikä tietysti kiistetään.

En kyllä ymmärrä tätä jatkuvaa halua silmittömään kärjistämiseen - eikö olisi tietty tolkun paikka siinä empiirisessä todellisuudessa, että on monenlaista vahingollista käyttäytymistä ja etteivät ne kumoa tosiaan. Louhimiehen metodit aloittelevien, nuorien näyttelijöiden suhteen eivät todellakaan vaikuta asiallisilta mutta eipä vaikuta tämä informointikaan, kun kysymys ei todellakaan ole mistään rikollisesta toiminnasta ja minkä suhteen Louhimies on selkeästi tuonut esiin pahoittelunsa ja pyrkimyksensä muuttaa työmetodejaan. Ihan samoin tämä kyseinen toimittaja on toiminut täysin journalistisesti nostaessaan tätä asiaa esiin, mutta toisaalta sitten tämä viimeisin toimi vaikuttaa näillä tiedoin lähinnä vastenmielisen niljakkaalta. Onko tälläinen asiaintila tosiaan liian kompleksinen hahmottaa?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minulle tämä juttu oli käsitelty siinä vaiheessa kun Louhimies kampesi itsensä television suoraan lähetykseen ja Jussi-gaalaan pyytämään anteeksi. Jos kaikki olikin vain teatteria ja Aku on vielä upeampi näyttelijä, kuin ohjaaja ja jatkaa samaa porsasteluaan kulissien takana, niin silloin näen tälle oikeutuksen. Jos taas mitään ei ole tapahtunut, niin vaikeaa on tuon toimittajan tekoaan millään tavalla puolustella.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
En kyllä ymmärrä tätä jatkuvaa halua silmittömään kärjistämiseen - eikö olisi tietty tolkun paikka siinä empiirisessä todellisuudessa, että on monenlaista vahingollista käyttäytymistä ja etteivät ne kumoa tosiaan.

Oikeudenmukaisuus ja totuus. Niin pitkään kuin meillä on media, joka selvästi ei noudata omia journalistisia periaatteitaan, vaan tuotaa tietyissä kysymyksissä selvää näkökulmajournalismia vuodesta toiseen, niin jokaisen tulisi olla asian tilasta huolestunut ja tuoda se esille.

Se ei lopulta ole kenenkään etu, että toimitukset itse päättävät mikä on oikein ja mikä väärin.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En saivartele, enkä ole kärppänä paikalla, enemmänkin ässänä läpi Helsingin. En ottanut kantaa tapaukseen muuten kuin toimittajan ammatillisesta näkökulmasta, jokainen toimittaja kirjoittaisi itse oman skuuppijuttun jatkon. Muiden motiivien pohdinnan jätän sinulle.

Kirjoittaisiko, jos se maksaisi vaikka esimerkiksi kahdenkymmenentuhannen euron apurahan verran itselleen ja itse kirjoittamisesta ei saisi palkkiota?
 

teppana

Jäsen
Minulle tämä juttu oli käsitelty siinä vaiheessa kun Louhimies kampesi itsensä television suoraan lähetykseen ja Jussi-gaalaan pyytämään anteeksi. Jos kaikki olikin vain teatteria ja Aku on vielä upeampi näyttelijä, kuin ohjaaja ja jatkaa samaa porsasteluaan kulissien takana, niin silloin näen tälle oikeutuksen. Jos taas mitään ei ole tapahtunut, niin vaikeaa on tuon toimittajan tekoaan millään tavalla puolustella.

Niin, ainakaan mistään ei ole tuomiota annettu enkä tiedä aloitettiinko tutkintaa missään vaiheessa. Jonkinlaista vastuuta toimittajankin osalta toivoisin. Onko oikein että toimittaja tarkoituksella torpedoi ihmisen työelämää? Varsinkin kun #metoo kampanja on saanut tilanteen niin herkäksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin, ainakaan mistään ei ole tuomiota annettu enkä tiedä aloitettiinko tutkintaa missään vaiheessa. Jonkinlaista vastuuta toimittajankin osalta toivoisin. Onko oikein että toimittaja tarkoituksella torpedoi ihmisen työelämää? Varsinkin kun #metoo kampanja on saanut tilanteen niin herkäksi.

Onko muuten nyt paikallaan odottaa vastauksia Ylen selvityksestä ennen tuomitsemista vai miksi Ylen toimittaja voidaan tuomita ennen mutta Louhimiestä ei voinut? Ainakin täältä katsottuna näyttää siltä, että ne, jotka olivat puolustamassa Louhimieheä ja vaatimassa oikeudenkäyntiä, ovat nyt hyökänneet Ylen toimittajan kimppuun ennen minkäänlaista selvitystä.

Näyttää myös siltä, että joitakin ei kiinnosta lainkaan, että varsinainen virhe on mahdollisesti toimittajan tekemä työ aikana, jolloin hän ei olisi saanut sitä tehdä, vaan syytökset kohdistuvat itse tapaan, jossa ei ole mitään erikoista.Pääasia lienee, että Louhimiehen puolustajiin kuuluva joukko pääsee nyt suvakkitoimittajan kimppuun.

Kyllä minua ainakin kuluttajana kiinnostaa, onko ulkomaalainen tuotantoryhmä ollut kiinnostunut ohjaajansa maineesta tämän kotimaassa. Ei siitä kysyminen ole työelämän torpedoimista.
 

teppana

Jäsen
Onko muuten nyt paikallaan odottaa vastauksia Ylen selvityksestä ennen tuomitsemista vai miksi Ylen toimittaja voidaan tuomita ennen mutta Louhimiestä ei voinut? Ainakin täältä katsottuna näyttää siltä, että ne, jotka olivat puolustamassa Louhimieheä ja vaatimassa oikeudenkäyntiä, ovat nyt hyökänneet Ylen toimittajan kimppuun ennen minkäänlaista selvitystä.

Näyttää myös siltä, että joitakin ei kiinnosta lainkaan, että varsinainen virhe on mahdollisesti toimittajan tekemä työ aikana, jolloin hän ei olisi saanut sitä tehdä, vaan syytökset kohdistuvat itse tapaan, jossa ei ole mitään erikoista.Pääasia lienee, että Louhimiehen puolustajiin kuuluva joukko pääsee nyt suvakkitoimittajan kimppuun.

Kyllä minua ainakin kuluttajana kiinnostaa, onko ulkomaalainen tuotantoryhmä ollut kiinnostunut ohjaajansa maineesta tämän kotimaassa. Ei siitä kysyminen ole työelämän torpedoimista.

Niin siis ainakin itsell se on juuri tämä kombinaatio jonka mukaan toimittaja ei edes ole hoitanut työtehtävää mikä häiritsee ja antaa kuvan että taustalla on jokin agenda. Ei minua vaivaa toimittajien työn tekeminen enkä ainakaan muistaakseni ollut kovin kärkkäästi Louhimiestä puolustamassa aiemmin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin siis ainakin itsell se on juuri tämä kombinaatio jonka mukaan toimittaja ei edes ole hoitanut työtehtävää mikä häiritsee ja antaa kuvan että taustalla on jokin agenda. Ei minua vaivaa toimittajien työn tekeminen enkä ainakaan muistaakseni ollut kovin kärkkäästi Louhimiestä puolustamassa aiemmin.

Kysymykseni ei ollut henkilökohtaisesti juuri sinulle, vaikka otinkin kiinni viestistästi. Minä olen jo ehtinyt ilmoittaa mielipiteeni koskien Rigatellin toimia liittyen hänen tämänhetkiseen asemaansa, mutta asian esille ottamista en yleisellä tasolla tuomitse, mihin taas kaikki eivät suhtaudu samalla tavalla. Minä voin uskoa, että Rigatelli on halunnut tehdä toimittajan töitä ilman henkilökohtaista agendaa, mutta se ei silti pyyhi puhtaaksi stipendirahoitukseen kuuluvaa sopimusrikkomusta – mikäli tällainen on tapahtunut.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Hesarin jutussa puhutaan että Rigatelli jakoi englanninkielistä tiivistelmää hänen tekemästään laajemmasta jutusta jossain vaiheessa mailikeskustelua BBC:n kanssa. Onkohan kyseessä tämä YLE:n juttu:

Finnish film director accused of subjugating, humiliating actors

Juttu alkaa sanoilla:

"Inspired by the worldwide #Metoo movement, the Finnish actors Pamela Tola, Matleena Kuusniemi, Pihla Viitala, Jessica Grabowsky and others have gone public with their experiences under the directorship of Aku Louhimies in his earlier productions."

Varmasti BBC:llä ollaan tutustuttu jutun nyansseihin eikä säikähdetty #metoo-kattotermiä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Louhimiehen lienee melko hankalaa - tai mahdotonta? - palata työelämään tämän linkouksen jälkeen? Ymmärtääkseni ei ole ollut mitään ongelmia siinä miten hän oli työnsä BBC:n kanssa tähän asti hoitanut? Aiemmin oli pyytänyt anteeksi - on luvannut parantaa tapansa etc. mutta ikuisestihan hän lienee sitten se lastenitkettäjä, oksennuksensyöttäjä ja ylipäätänsä vaan valtava kusipää.

BBC:llä ei kuitenkaan ollut munaa todeta: tähän asti olemme olleet tyytyväisiä yhteistyöhön Louhiemen kanssa ja tulemme jatkamaan projektin loppuun hänen kanssaan. Tosin tästähän sitä vasta suuri haloo olisi noussut. Akun kannattaisi harkita alanvaihtoa.

Minä puolestani voin uskoa Rigatellin makustelleen melkoisesti tämän kulttuuriuutisen taustatutkimusta tehdessään.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan normaalisti Rigatelli näyttää asian kanssa BBC:a lähestyneen, mutta tuo stipendin sääntöjen mahdollinen rikkominen mietityttää.

Mikä lasketaan työnteoksi, varmaankin tehty työsuoritus, josta saadaan palkkaa? Ei varmaankaan omaa artikkelia ole ollut tekemässä, kun stipendiopinnot oletettavasti jatkuvat ja asia on nyt ajankohtainen?

En sinänsä näe mitään väärää siinä, että työnantajan tietoon tulee sen mainetta heikentäviä ja mahdollisesti taloudellisia tappioita aiheuttavia julkisuudessa uutisoituja seikkoja työntekijästä.

Liekö minkälaiset sopimusehdot Louhimiehen sopimuksessa; onko tällaisten asioiden mainitsematta jättäminen sopimusrikkomus?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hyvä että tolkun ihmisiä löytyy myös YLE:n ex-johtajista. Jungner osuu suoraan maaliin:

Junger sanoo sen, mitä kansa haluaa kuulla. No miksi kansa haluaa kuulla ja mitä?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä voin vedellä linkkauksia journalististen ohjeiden ohi eli Suomen Uutisissa on on Jungnerin oheen huomioitu myös Susanne Päivärinnan twiittaus: Ex-yleläiset Susanne Päivärinta ja Mikael Jungner hämmästelevät Aku Louhimiestä jahtaavan Sara Rigatellin toimintaa - "Ristiretkellä oleva toimittaja ei ole riippumaton toimittaja" - Suomen Uutiset

Ylellä on painotukset, ja näiden painotusten perusteella on valittu toimittajat, joita on kannustettu myös toimimaan agendan mukaisesti. Toimittaja loihtii iskevän artikkelin, mediayhtiö ansaitsee klikkejä ja viittauksia: mahtavaa mediatyöskentelyä, mölyä maailmaan.
Sitten toimittajalla nuppi jumittaa omassa ylivertaisuudessaan , ei muuten ole ensimmäinen kerta Ylelläkään, mutta Yhtiö kieltää kaiken viimeiseen asti.
Tai onhan maamme muuttunut, YLE ei pysty kieltämään kaikkia toimittajien toilailuja viimeiseen asti. Mutta kyllähän Yle on nykyään jonkinlainen turkkalaisen teatterikoulun perinne mediatalona. Meillä on agenda ja me olemme räväkkiä huomion herättäjiä, eli hakekaa, näytelkää tällä tavalla. Paskaa voi tyhmien kansalaisten naamaan nakata hivuttamalla, näytös kerrallaan mutta isoja köntsiä kerrallaan ei pitäisi laukoa.
Ja kritiikkiä halutaan ja suvaitaan. Ja jos nyt oikein pahasti paska haisee, niin sitten jopa sisäisesti tutkitaan ja todetaan, että tietty määrä paskanhajua kuuluu tiedotustaiteen luonteeseen.
Eli oikeastaan lipun ostaneet mussuttavat turhasta, ovat suhteettomia.
Jouko Jokisen ja Merja Ylä-Anttilan porukka on Suomen, lähes maailman paras toimittajisto. Eikun on maailman paras.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös