Mutta meillä on varmasti lukemattomia työttömiä jotka eivät yksinkertaisesti osaa käyttää sähköisiä palveluita.
Ikävä kyllä, meillä on muunkin väestön kohdalla isoja ongelmia. Mietippä, mistä kaivat oikeasti pätevää tietoa, millä selaimilla ja käyttöjärjestelmillä sinun on mahdollista käyttää viranomaispalveluja? Jos tilisi on danske bankissa(esimerkiksi) on aika vähän viranomaispalveluja, joihin voit kirjautua ja sinulla on oltava alustaa tukeva selain. Tämä tieto ei ole missään koottuna ja ymmärrettävässä muodossa. Mikäli satut olemaan Linux käyttäjä on edessä taas uusia ongelmia jne. Lisäksi sähköiseen tunnistautumiseen on väistämättä tulossa jotain muutoksia, kun uuteen sopimukseen on sopparin tehneet ainoastaan nordea ja oliko osuuspankki, kaksi vain kuitenkin. kaikesta huolimatta kansalaisten olisi kyettävä asioimaan viranomaisasiointinsa, eikä siihen saisi vaikuttaa pankkiyhteytesi tai alusta, jolla yhteydenpidon voi toteuttaa. Näin ei kuitenkaan ihan ole. suomi.fi on alusta, jonne kaikkien viranomaispalvelujen pitäisi siirtyä jollakin aikataululla, mutta sinnekin vaaditaan sähköinen tunnistautuminen, eli et voi luoda käyttäjätunnusta vaan jokainen istunto vaatii sähköisen varmenteen.
Voi hyvin varmana sanoa, ettei ongelmissa ole pelkästään työttömät, koska työlliset eivät joudu niin usein viranomaispalveluihin turvautumaan, mutta yksi esimerkki: Jos kunnallinen hammashoito ei voi sinulle tarjota aikaa omiin palveluihinsa ruuhkan vuoksi, saat palvelusetelin valitaksesi yksityisen palveluntuottajan palvelut. Kirjaudut sisään parasta palvelua (lainausmerkkeihin tuo kuuluisi) sovellukseen ja saat eritavoin suodateltua listan tarjoajista ja heidän palvelumaksuistaan, mutta, saat aikamoinen jonglööri olla, jos kykenet tuolta selvittämään kokonaishinnan hoidollesi, kun palveluseteli kuittaa vain sen kunnallisen osan. Kaikille lienee olisi tärkeää kyetä selvittämään hoitonsa kokonaiskustannus, sillä varsinkin lapsiperheissä tavan kansalla on pakko budjetoida, jotta talous toimii. Saat siis massiivisen listan yksityisistä, joissa toisissa toimenpiteen hinta on halvempi, kuin toisissa, eli itse kustannettavaa jää vähemmän, mutta sitten saatkin listan, jossa käyntimaksut poikkeavat toisistaan niin paljon, että ns. halvempi maksaa lopulta enemmän, etkä tietenkään voi saada näitä listauksia yhteen vertailua helpottavaan näkymään, vaan järjettömän ähläämisen muistilappujen kanssa avulla saatat löytää sen parhaan ja sopivimman, ei ole mikään trivago tämä.
Kun puhutaan lakisääteisistä viranomaispalveluista, niiden pitäisi olla tasoa junanvessa, jotta niihin kaikki kykenisivät sosiaalisesta tai muusta statuksestaan riippumatta, käyttökelvoton palvelu ei ole palvelua ja jos se on pakko, se on pelkkä riesa, jonka osa jättää käyttämättä, niinpä lakisääteinen palvelu ei tavoita kaikkia, joille se on tarkoitettu, eikä vika ole käyttäjissä vaan tarjoajissa ja heidän ymmärryksessään.