Ihmeellisiä kysymyksiä. Oletko yhtään lukenut löytyä keskustelua?
Ei tämä maa tarvitse halpatyötä. Halpatyötä tarvitsevat ihmiset, joiden osaaminen ei riitä siihen, että he työllistyisivät tessin mukaisiin hommiin. Esim maahanmuuttajilla kielitaito voi olla tällainen tekijä. Kyse ei myöskään ole mistään tarvitsemista, mutta sanotaan nyt vaikka ruohonleikkaaminen on sellainen duuni, että tessin mukaisilla palkoilla ei kysyntää ole, mutta 6€ tunti voisi olla. Lumityöt (piha) talvella (niistä voisi jo 8-10€ saada). Joissakin maissa on kassoilla pakkaajia. Ei nämä suurimmalle osalle ihmisistä ole mitään uran kohokohtia, mutta työttömistä on joukossa väkeä joille ne voivat olla win-win. Jos ei motivoi, niin ei ole pakko.
Mitä tukien määrään tulee, niin olen sina marginaaliveron yläpäässä todennut että kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan lisltuloistaan yli viittäkymmentä prosentia veroja. Vastaavasti olen linjakkaasti sitä mieltä, että jos esim 600€ tukia saava henkilö työllistyy vapaaehtoisesti 5€ tunti hommaan eli tienaa 800€ kuussa niin tuet ei saa leikkaantua yli puolet vaan niiden pitää jäädä vähintään 1100€ tasolle (voi olla että jäävät jo nytkin ja jopa helposti)
Hyvää pohdintaa, olen kyllä lukenut tätä ketjua hyvin ja tartuinkin vain tuohon halpatyöhön josta puhuit.
Lumityöt ovat niin raskaita fyysisiä töitä, että niistä kyllä pitää maksaa reilusti yli 10€.
Itsekin ko työtä tehneenä voin sanoa, että lumityöt eivät ole kovinkaan kevyttä. Minun viimeinen korvaus lumitöistä katolla oli 22€/h. Toki tein ukko.fi kautta joka hieman vääristää, mutta en usko, että kukaan ko työtä lähtisi tekemään alta 13€/h. On se sen verran raskasta olit katolla tai maassa.
Ruohoa leikataan tätä nykyä pääsääntöisesti päältä ajettava koneella ja se vaatii jo jonkinlaista osaamista ja työturvallisuuskorttia.
Kyllähän me voidaan keksiä töitä, joista voi reilusti alle 10€/h tienata, mutta yksikään kauppias ei ala kassinpakkaajia palkkaamaan edes 5€/h korvaukella, luulisi sinunkin sen ymmärtävän. Ainoastaan siinä tilanteessa, että pakkaajan palkan maksaa joku muu. Miten tuollaisessa työssä voisi kehittyä parempaan palkkaan/työhön? Miten kassinpakkaaja tai lumityömies edistää esim kielenopiskelua? Pakkaaja kun sanoo ole hyvä, kiitos ja näkemiin? Eikä siinä juuri muuta ehdi, kuin panemaan pakettia pussiin eikä sekään kovin kevyttä ole. Lumityömies ei välttämättä puhu työpäivän aikana mitään.
Olen sitä mieltä, että ihmisen pitäisi pystyä maksamaan vuokra ja eläminen yhdellä 40h/vko työtahdilla ilman, että joutuu erikseen hakea tukia. Siksi esim kansalaispalkka olisi hyvä juurikin näille saajille, jotta saisi edes sen minimin TES-mukaisen palkam. Sitten kun mennään pääkaupunkiseudulle tulee ongelmaksi korkea vuokrataso tai hyvin pitkät työmatkat jotka verottavat paljon ihmisten motivaatiota työskennellä kaupunkikeskustoissa.
Kenenkään ei tulisi joutua tekemään useampaa työtä elättääkseen itsensä oman fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kustannuksella.