Kun on kerran varaa päästellä tällaista tekstiä ja esittää perään oletus että omat tietoni perustuvat johonkin muuhun kuin omaan kokemukseen, niin minun on nyt pakko kysyä, että mikä sinun tietolähteesi tässä on? Kovin varmaa tietoa nimittäin tulee ilman varsinaista lähdettä.
Minun motiivini tässä on nimenomaisesti se, että kovin tiedot siitä mitä sossu maksaa ja mitä ei perustuvat johonkin aivan muuhun kuin olemassa olevaan todellisuuteen. Esimerkiksi sänkyyn voi saada rahat esittmälläsi syyllä jos on helvetin hyvä lääkärintodistus, mutta ei muuten ei.
Minulla on omaa kokemusta sekä tukien hakijana että sosiaali - ja järjestöalan työstä jossa toimin muuan muassa velka- ja talousasioiden neuvojana sekä avustin toimeentulotuki yms. asioissa. Minun kokemukseni mukaan perusterveet, yksin asuvat työttömät jäävät useimmiten alle 500 euron kuussa ja tähän päälle tulevat ne, jotka eivät edes tiedä mihin kaikkiin tukiin olisivat oikeutettuja. Ja heitä on muuten paljon, mikä ei sekään näy laskureissa. Marginaalitapaukset, esimerkiksi vaikeasti päihdeongelmaiset, ovat tietysti aina asia erikseen.
Ja kyllä, myös
@Mediakuutio ja
@teppana, minustakin tuollainen 400-500 menojen jälkeen on ihan kohtuullinen summa, mutta harvoin tuota työttömien arkea kadehtia kannattaa.