Aktiivimalli

  • 51 827
  • 405
K

Kiekkokatsoja

Joo, nyt vasta jaksoin lukea tarkemmin tämän 30v miljoona, ja eläkkeelle uutisen.
Tavallisia duunari nuoria, jotka sijoittavat osan palkastaan osakkeisiin.

Ovat laiskoja, ja haluavat 30v. ulos työelämästä, jotta saa pitää hauskaa. Monet nuoret ovat laiskoja, sellaista se.

Itsekin olin laiska, ja en viitsinut/ehtinyt lukea hölmöä uutista huolellisemmin, vaikka en olekaan nuori.

Ennustus: Näillä nuorilla käy "Talvivaarat".
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä olen kuullut, niin nuo aktiivimalliin soveltuvat koulutukset on tasoltaan aivan ala-arvoisia.
Soveltuvia koulutuksia ovat kaikki TE-toimiston järjestämät koulutukset. Huhtikuun alusta lähtien myös monet muut, kuten ammattiliittojen koulutukset.

TE-toimiston koulutuksia ovat esim. monet julkisuudestakin tutut rekrytointikoulutukset, joilla koulutetaan suoraan tietyn työnantajan palvelukseen. Niistä voisi mainita esimerkkinä Uudenkaupungin autotehtaalle rekrytoivat koulutukset.

Kaikki eivät halua, eivätkä voi, muuttaa Uuteenkaupunkiin, joten hiljaisen työpäivän kunniaksi katsoin huviksen te-palveluiden sivuilta tämän hetken tilanteen Uudellamaalla. Kesä on tietenkin normaalia hiljaisempaa aikaa, ja rekrytointikoulutuksia oli haussa vain 13 (ja nekin keskenään hyvin erilaisia). Syksyllä niitä on varmasti taas paljon enemmän, ellei Suomen talous tosissaan sakkaa sitä ennen...

Jos juuri jos nyt joku tulisi kysymään vinkkiä, miten pääsisi todennäköisimmin pitkäkestoiseen työsuhteeseen Uudellamaalla - asenteella "kaikki käy" - niin suosittelisin hakemaan tänne: "Barona Logistiikka Oy hakee rekrytointikoulutuksen kautta varastotyöntekijöitä vakituisiin ja pitkäaikaisiin määräaikaisiin työsuhteisiin"
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hankala tuota on laiskuudeksi sanoa, mutta tietynlaista välinpitämättömyyttä yhteiskuntaa kohtaa se osoittaa. Enkä tarkoita että tämä olisi välttämättä huono asia. Se vain kertoo muutoksessa ihmisten tavassa elää ja arvoista. Mikä on kenellekin tärkeää ja mikä ei. Näin omasta vinkkelistä +30 vuotiaana en pystyisi kuvittelemaan että jättäytyisin työelämästä pois välittömästi kun taloudellinen tilanne sen laskennallisesti mahdollistaa. Siihen on monta syytä, mutta yksi ei pieni syy on kokemus siitä että yhteiskunta aidosti tarvitsee minun panostani.

Erittäin kyseenalaiseksi tuollaisen nuorena eläköitymisen tekee myös yhteiskunnan tukirakenne. Jos vapaaehtoisesti jättäytyy työelämästä pois, koska rahat siihen riittää, riittääkö sinni olla nostamatta esim. työttömyyskorvausta? Tämän lisäksi näen ongelmia ajattelussa missä ei oteta huomioon yhteiskunnan panostusta ihmiseen. Aina neuvolasta ammattin opiskeluun yhteiskunta panostaa yksilöön.
Hyvää pohdintaa, vaikka en asiaa ihan samoin näekään. En itsekään pidä sitä yksiselitteisesti laiskuutena jos omilla rahoillaan jää pois työelämästä. Olen itsekin laskelmia tehnyt mitä se tarkoittaisi.

Minulla päätökseen tulee vaikuttamaan miten yhteiskunta itse suhtautuu siihen, että tarvitaanko minun panostasi. Jos hallituspuolueet puhuvat siitä, että työnteolla ansaitsemisesta rangaistaan, niin ei minun ole mikään tarve sellaista vapaaehtoisesti hyväksyä. En minä kaipaa raippaa.

Sekin että yhteiskunnan rahat loppuvat on oikeastaan ihan yhteiskunnan omaa tarkoituksellista toimintaa. Kenenkään on ihan turha sanoa, ettei kestävyysvajeesta ole ollut puhetta, mutta sille ei ole vain haluttu tehdä mitään. Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään, ja minä sitten jelppaan jumalaa.

Aika vaikea on nuoria syyttää välinpitämättömyydestä yhteiskuntaa kohtaan, jossa isot sukupolvet ovat tarkoituksellisesti laittaneet nuoria kuivalla kakkoseen mm eläkeratkaisujenmuodossa ja vieneet heiltä toivon. Sitä saa mitä tilaa.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
-Kaikenlainen ilmaistyö pois.
-Vaikeasti työllistyvien mutta työhaluisten suosiminen.
-Taistelu halpatyötä vastaan.
Ihan tyhjiä sanoja. Ainoa kestävä keino vaikeasti työllistyvien työhaluisten työllistämiseksi on halpatyö. Heidän työttömyytensä johtuu siitä, että tuottavuus ei yllä minimipalkan tasolle. Toki koulutuksella voidaan osa vaikeasti työllistyvistä muuttaa helpommin työllistyviksi.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Kuten olen aikaisemmin kirjoittanut, ongelma Suomessa on, että resursseja ei kohdisteta ihmisiin, jotka tahtovat yrittää auttaa itseään.
-Apua hakeville mielenterveysongelmaisille hoitoa.
Näitä ei missään nimessä pitäisi lukea työttömiksi työnhakijoiksi, vaan ainakin väliaikaisesti työkyvyttömiksi.
-Koulutusta tahtoville työttömille tukea.
Koulutusta tahtova ja koulutusta tarvitseva pitäisi erotella. Jos on työtön ja työtä tarjotaan, pitäisi se ottaa vastaan. Tämän jälkeen voi katsoa sitä opiskelua. Voi vaikka säästää pari vuotta ja tämän jälkeen mennä opiskelemaan. Itsensä elättämisen pitäisi kuitenkin olla se ensimmäinen tavoite yhteiskunnassa eikä se, että muut elättää.
-Palkkatukea.
-Kaikenlainen ilmaistyö pois.
-Vaikeasti työllistyvien mutta työhaluisten suosiminen.
-Taistelu halpatyötä vastaan.
Noista ensimmäinen, toinen ja neljäs ovat aika lailla samaa asiaa. Mekanismi on turhan jäykkä, jos yritys maksaa henkilölle ja hakee siihen valtiolta tukea. Parempi systeemi olisi vaan maksaa palkkaa tulosten mukaan eikä paikalla olon. Ei yrityskään myy mitään sillä, että työntekijät ovat paikalla. Itseasiassa palkkatuki jopa kannustaa pelkkään paikalla olemiseen. Tuohon neljänteen pointtiin sellainen, että tuota taistelua voidaan käydä ainoastaan halpatyömaissa. Lakko Suomessa ei auta tähän. Siksi AY-liikkeen tulisi säätää tähtäintä pari napsua itään. Kolmaskin pointti voidaan pyyhkiä pois, jos näille vaikeasti työllistyville voidaan maksaa vähemmän. He voivat sitten hakea tukea kompensoimaan. Jälleen kerran tullaan siihen, että yritys tarvitsee työntekijöiltään tulosta, ei paikalla oloa.
Siitä se lähtee, mutta jostain syystä Suomessa on suositumpaa hukata resursseja (usein mielenterveysongelmaisiin) haluttomiin kuin auttaa halukkaita.

Aivan kuin järjestelmään liittyisi ajatus, että ei nyt ainakaan auteta ihmisiä, jotka tahtovat apua vaan sen sijaan kiusataan kaikkia.
Järjestelmä on ilmeisen kankea. Parempi olisi laskea etuuksia, mutta niihin voisi saada bonuksia onnistumisilla.
 

Byvajet

Jäsen
Ainoa kestävä keino vaikeasti työllistyvien työhaluisten työllistämiseksi on halpatyö.

Sillä ainoastaan tuhotaan hyvinvointiyhteiskunta ja tasa-arvo. Halpatyötä tekevät eivät pysty kattamaan edes omia kulujaan. Jos ihmistä ei kouluteta vaan hänet laitetaan pakkaamaan hihnan päähän mitättömällä palkalla, mutta hänelle kuitenkin tarjotaan yhteiskunnan tukema toimeentulo ja terveydenhoito, olemme umpikujassa. Matti Viren on tätä blogissaan muutaman kerran pohdiskellut.

Niin kuin hyvin tiedät, maat, joissa matalapalkkatyötä riittää eikä sosiaaliturvaa ole, tuppaavat olemaan keskimäärin varsin ikäviä. En oikein ymmärrä, miksi joku tahtoisi muuttaa Suomen sellaiseksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sillä ainoastaan tuhotaan hyvinvointiyhteiskunta ja tasa-arvo. Halpatyötä tekevät eivät pysty kattamaan edes omia kulujaan. Jos ihmistä ei kouluteta vaan hänet laitetaan pakkaamaan hihnan päähän mitättömällä palkalla, mutta hänelle kuitenkin tarjotaan yhteiskunnan tukema toimeentulo ja terveydenhoito, olemme umpikujassa.
Sen että he työllistetään tällä tavoin vaihtoehto on että he ovat työttömiä (tai jotain tempputyöllistettyjä). Työttömyys ei ole hyvinvointiyhteiskunnan peruspilari taittaessa-arvon lähde. Tarkoitus ei ole mennä alle työttömyyskorvausten ja niilläkin he pystyvät kattamaan omat kulunsa, joten ei oikein taas argumentit kanna. Kaikki eivät ole kykeneviä koulutettavaksi ja sitten he vasta ovat umpikujassa kun eivät saa työtä eikä koulutusta.

Saksa ei esim yhteiskuntana ole mikään ikävä ja siihen suuntaan meidän on mentävä. Sosiaaliturvaa ei ole kukaan ollut kokonaan poistamassa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaipa minäkin olen firettäjä, kun olen suunnitellut jääväni hyvissä ajoin pois työelämästä. Tuo 30 vuotta kuulostaa kyllä todella epärealistiselta, ja olenkin itselleni asettanut tavoitteeksi, että 50-vuotiaana pärjäisin taloudellisesti myös työttömänä. Tähän on vielä 24 vuotta toki aikaa ja vaikka olenkin mielestäni aika optimaalisesti sijoittanut varani tähän mennessä, niin paljon on vielä vettä virrattava ennen kuin pystyisi edes välttävästi elättämään itsensä pääomatuloilla. Vanhemmilta saatava rahallinen pesämuna olisi tähän auttanut suuresti, mutta minua ei sellaisella siunattu (vaikka muuten kotiolot aina 10+).

Vaikka töissä viihdynkin, niin minulla ei ole minkäänlaista tarvetta tehdä töitä. Ajan saa kyllä erinomaisesti kulumaan harrastusten, perheen ja kavereiden parissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan tyhjiä sanoja. Ainoa kestävä keino vaikeasti työllistyvien työhaluisten työllistämiseksi on halpatyö. Heidän työttömyytensä johtuu siitä, että tuottavuus ei yllä minimipalkan tasolle. Toki koulutuksella voidaan osa vaikeasti työllistyvistä muuttaa helpommin työllistyviksi.

Mutta lienet samaa mieltä siitä, että julkisesti subventoitu työpanos vääristää työmarkkinoita ihan automaattisesti? Ymmärrän itse joissain rajoissa (siis lähinnä lääketieteellisesti todettuna tarpeena) "kuntouttavan työtoiminnan", mutta en keinona yhteisöille ja ehkä lopulta yrityksillekin saada "ilmaista" työvoimaa - ja ihmettelen että millä logiikalla liberalistisesti tai libertaarisesti ajattelevat ihmiset olisivat samaa mieltä edes tästä varauksellisesta kannatuksesta. Minusta on ilmeistä, että kaikenlaiset julkiset subventiot työlle ovat ehkä pro-business, mutta en mitenkään tajua, että miten ne voisivat mitenkään olla pro-market. Ehkä osaat valistaa minua tästä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta lienet samaa mieltä siitä, että julkisesti subventoitu työpanos vääristää työmarkkinoita ihan automaattisesti? Ymmärrän itse joissain rajoissa (siis lähinnä lääketieteellisesti todettuna tarpeena) "kuntouttavan työtoiminnan", mutta en keinona yhteisöille ja ehkä lopulta yrityksillekin saada "ilmaista" työvoimaa - ja ihmettelen että millä logiikalla liberalistisesti tai libertaarisesti ajattelevat ihmiset olisivat samaa mieltä edes tästä varauksellisesta kannatuksesta. Minusta on ilmeistä, että kaikenlaiset julkiset subventiot työlle ovat ehkä pro-business, mutta en mitenkään tajua, että miten ne voisivat mitenkään olla pro-market. Ehkä osaat valistaa minua tästä?
Minä olen valmis luopumaan kaikista kuntoutuksista, pakollisista harjoitteluista ja mitä kaikkia ilmaisen työn malleja onkaan, mutta ihmisillä ja yrityksillä tulee olle oikeus sopia palkasta vapaammin. Yhteiskunnan kannattaa kuitenkin olla joustava sosiaaliturvan suhteen tällaisissakin tapauksissa. On kuitenkin parempi että joku tienaa vaikkapa 600€ ja saa täydentävää tukea kun ettei hän tienaa mitään ja saa pelkästään tukea. Osaamisen ja tuottavuuden kasvaessa myös palkkakin kasvaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä olen valmis luopumaan kaikista kuntoutuksista, pakollisista harjoitteluista ja mitä kaikkia ilmaisen työn malleja onkaan, mutta ihmisillä ja yrityksillä tulee olle oikeus sopia palkasta vapaammin. Yhteiskunnan kannattaa kuitenkin olla joustava sosiaaliturvan suhteen tällaisissakin tapauksissa. On kuitenkin parempi että joku tienaa vaikkapa 600€ ja saa täydentävää tukea kun ettei hän tienaa mitään ja saa pelkästään tukea. Osaamisen ja tuottavuuden kasvaessa myös palkkakin kasvaa.

Vaan siis 9e/työpäivä? Tai jotain nuorisoa "harjoittelemaan" vähittäiskaupalle ihan normaaleja kesätöitä? Ellei kysymyksessä siis ole todellakin lääketieteellisesti aito kuntoutustapautus tai autenttinen oppilaitoksesta ohjattu työssäoppiminen. Kaiken muun työn suhteen olen taipuvainen, siis noin markkinoiden toimintaa melkoisen ymmärtävänä henkilönä, edellyttämään normaalia työmarkkinakorvausta. Enkä todellakaan ole eri mieltä siitä, että tarvitaan työllistymistä tukevaa perustuloa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaan siis 9e/työpäivä? Tai jotain nuorisoa "harjoittelemaan" vähittäiskaupalle ihan normaaleja kesätöitä? Ellei kysymyksessä siis ole todellakin lääketieteellisesti aito kuntoutustapautus tai autenttinen oppilaitoksesta ohjattu työssäoppiminen. Kaiken muun työn suhteen olen taipuvainen, siis noin markkinoiden toimintaa melkoisen ymmärtävänä henkilönä, edellyttämään normaalia työmarkkinakorvausta.
En kiellä ketään sopimasta tuollaisesta palkasta. En myöskään ketään pakota tuollaiseen palkkaan. Jokainen saa vapaasti päättää itse, että haluaako niin sopia. En olisi tukia viemässä vaikkei haluaisikaan. Muistinko sanoa, etten tuollaisen sopimuksen tekemistä kuitenkaan kieltäisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Osaamisen ja tuottavuuden kasvaessa myös palkkakin kasvaa.
Ei tämä varmasti ihan väärin ole, mutta ei ne palkat vaan reaalimaailmassa pelkästään tuottavuuden mukaan määräydy, jonkun osan palkasta tuokin tietysti määrää. Aika paljon kertoo jo se fakta, että parhaiten palkka nousee yksityisellä sektorilla työpaikkaa vaihtamalla. Kaipa se osaaminen ja tuottavuus nousee aina siinä samalla ;)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tämä varmasti ihan väärin ole, mutta ei ne palkat vaan reaalimaailmassa pelkästään tuottavuuden mukaan määräydy, jonkun osan palkasta tuokin tietysti määrää. Aika paljon kertoo jo se fakta, että parhaiten palkka nousee yksityisellä sektorilla työpaikkaa vaihtamalla. Kaipa se osaaminen ja tuottavuus nousee aina siinä samalla ;)
Siinä vaiheessa kun 4€ / tunti palkalla ollut kaveri hanskaa hommansa hyvin, niin hän voi vaihtaa 6€ / tunti paikkaan kilpailijalle ellei oma työnantaja ymmärrä palkkaa korottaa. Itsestään tämä ei toki tapahdu, vaan pitää itse pyytää. Joskus työpaikan vaihdon yhteydessä myös vastuut ja vaatimukset kasvavat eli vaihdetaan vaativampaan tehtävään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Siinä vaiheessa kun 4€ / tunti palkalla ollut kaveri hanskaa hommansa hyvin, niin hän voi vaihtaa 6€ / tunti paikkaan kilpailijalle ellei oma työnantaja ymmärrä palkkaa korottaa. Itsestään tämä ei toki tapahdu, vaan pitää itse pyytää. Joskus työpaikan vaihdon yhteydessä myös vastuut ja vaatimukset kasvavat eli vaihdetaan vaativampaan tehtävään.
Voitko mainita jonkun alan tai siis tehtävän, missä alle 10€/h on oikein mainio palkka.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voitko mainita jonkun alan tai siis tehtävän, missä alle 10€/h on oikein mainio palkka.
en. Tai ehkä se tubettajille on, mutta en nyt näe että miten se tähän liittyy.

ps 6€ tuntipalkasta voi sitten kehittyä 8€:hen ja siitä kymppiin.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Siinä vaiheessa kun 4€ / tunti palkalla ollut kaveri hanskaa hommansa hyvin, niin hän voi vaihtaa 6€ / tunti paikkaan kilpailijalle ellei oma työnantaja ymmärrä palkkaa korottaa. Itsestään tämä ei toki tapahdu, vaan pitää itse pyytää. Joskus työpaikan vaihdon yhteydessä myös vastuut ja vaatimukset kasvavat eli vaihdetaan vaativampaan tehtävään.

Bangladeshistä Adidas-vaatteiden ompelija?
 
Suosikkijoukkue
KK
en. Tai ehkä se tubettajille on, mutta en nyt näe että miten se tähän liittyy.

ps 6€ tuntipalkasta voi sitten kehittyä 8€:hen ja siitä kymppiin.
Sillä tavalla se liittyy, että mielestäsi halpa työvoimaa pitäisi olla. Niin olisi kiva tietää mikä toimi on sellainen, että siitä ei tarvitsisi maksaa muuta kuin orjapalkkaa?

Mulla on muutama ystävä ollut näissä työkokeiluissa ja voin sanoa, että ei se ihan hirveästi motivoi, kun et saa työstäsi juurikaan palkkaa ja voit vain arvata, ovatko nämä orjapalkalla työskentelevät kovin motivoituneita, kun vierellä työkaveri vetää täydellä palkalla aivan samaa duunia. Motivoisiko se sinua? Niin olisi kiva tietää, kun olet ainakin muistaakseni puhunut, että halpatyötä pitää saada Suomeen, jotta yhteiskunta menee eteenpäin.

Ja se ei myöskään motivoi, että saat satasen pari enemmän tekemällä töitä, kuin olemalla Kelan tukema. Tästä taitaa jopa olla jotain tilastojakin, ettei tuollainen kovin paljoa kiinnosta. Itselläni on tuttavia, joita ei ainakaan kiinnosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sillä tavalla se liittyy, että mielestäsi halpa työvoimaa pitäisi olla. Niin olisi kiva tietää mikä toimi on sellainen, että siitä ei tarvitsisi maksaa muuta kuin orjapalkkaa?

Mulla on muutama ystävä ollut näissä työkokeiluissa ja voin sanoa, että ei se ihan hirveästi motivoi, kun et saa työstäsi juurikaan palkkaa ja voit vain arvata, ovatko nämä orjapalkalla työskentelevät kovin motivoituneita, kun vierellä työkaveri vetää täydellä palkalla aivan samaa duunia. Motivoisiko se sinua? Niin olisi kiva tietää, kun olet ainakin muistaakseni puhunut, että halpatyötä pitää saada Suomeen, jotta yhteiskunta menee eteenpäin.

Ja se ei myöskään motivoi, että saat satasen pari enemmän tekemällä töitä, kuin olemalla Kelan tukema. Tästä taitaa jopa olla jotain tilastojakin, ettei tuollainen kovin paljoa kiinnosta. Itselläni on tuttavia, joita ei ainakaan kiinnosta.
Ihmeellisiä kysymyksiä. Oletko yhtään lukenut löytyä keskustelua?

Ei tämä maa tarvitse halpatyötä. Halpatyötä tarvitsevat ihmiset, joiden osaaminen ei riitä siihen, että he työllistyisivät tessin mukaisiin hommiin. Esim maahanmuuttajilla kielitaito voi olla tällainen tekijä. Jollakulla toisella alkoholi, sairaus, syrjäytyminen tai ettei ole koulua käyty edes vähää alusta eikö ole edes perustaitoja tai elämänhallintaa. Kyse ei myöskään ole mistään ettei työstä tarvitsisi maksaa, mutta sanotaan nyt vaikka että ruohonleikkaaminen on sellainen duuni, että tessin mukaisilla palkoilla ei kysyntää ole, mutta 6€ tunti voisi olla. Lumityöt (piha) talvella (niistä voisi jo 8-10€ saada). Joissakin maissa on kassoilla pakkaajia. Ei nämä suurimmalle osalle ihmisistä ole mitään uran kohokohtia, mutta työttömistä on joukossa väkeä joille ne voivat olla win-win. Jos ei motivoi, niin ei ole pakko.

Mitä tukien määrään tulee, niin olen sina marginaaliveron yläpäässä todennut että kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan lisltuloistaan yli viittäkymmentä prosentia veroja. Vastaavasti olen linjakkaasti sitä mieltä, että jos esim 600€ tukia saava henkilö työllistyy vapaaehtoisesti 5€ tunti hommaan eli tienaa 800€ kuussa niin tuet ei saa leikkaantua yli puolet vaan niiden pitää jäädä vähintään 1100€ tasolle (voi olla että jäävät jo nytkin ja jopa helposti). Luulisi että tuollainen 500€ jonhieman kiinnostaisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En kiellä ketään sopimasta tuollaisesta palkasta. En myöskään ketään pakota tuollaiseen palkkaan. Jokainen saa vapaasti päättää itse, että haluaako niin sopia. En olisi tukia viemässä vaikkei haluaisikaan. Muistinko sanoa, etten tuollaisen sopimuksen tekemistä kuitenkaan kieltäisi.

Hmm, vähän kuin aikoinaan ne nälkää näkevät 10-vuotiaat nokikolarit ja viktoriaaniset tehtaanomistajat: sopimuksen pyhä vapaus, freedom of contract. Vaan osaatko yhtään eritellä niitä syitä, miksi tätä alkuperäistä täyttä "vapautta" on katsottu sittemmin parhaaksi rajoittaa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hmm, vähän kuin aikoinaan ne nälkää näkevät 10-vuotiaat nokikolarit ja viktoriaaniset tehtaanomistajat: sopimuksen pyhä vapaus, freedom of contract.
Aika helvetin vähän. Täällä kun ei sosiaaliturvan takia nähdä nälkää vaan työstä on aidosti vapaus ja mahdollisuus kieltäytyä. Lisäksi alaikäisiä koskevaa lainsäädäntöä ei ole ehdotettu muutettavaksi, joten sekin ero on. Mutta muilta osin vähän sama. Eli ei miltään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
KK
Ihmeellisiä kysymyksiä. Oletko yhtään lukenut löytyä keskustelua?

Ei tämä maa tarvitse halpatyötä. Halpatyötä tarvitsevat ihmiset, joiden osaaminen ei riitä siihen, että he työllistyisivät tessin mukaisiin hommiin. Esim maahanmuuttajilla kielitaito voi olla tällainen tekijä. Kyse ei myöskään ole mistään tarvitsemista, mutta sanotaan nyt vaikka ruohonleikkaaminen on sellainen duuni, että tessin mukaisilla palkoilla ei kysyntää ole, mutta 6€ tunti voisi olla. Lumityöt (piha) talvella (niistä voisi jo 8-10€ saada). Joissakin maissa on kassoilla pakkaajia. Ei nämä suurimmalle osalle ihmisistä ole mitään uran kohokohtia, mutta työttömistä on joukossa väkeä joille ne voivat olla win-win. Jos ei motivoi, niin ei ole pakko.

Mitä tukien määrään tulee, niin olen sina marginaaliveron yläpäässä todennut että kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan lisltuloistaan yli viittäkymmentä prosentia veroja. Vastaavasti olen linjakkaasti sitä mieltä, että jos esim 600€ tukia saava henkilö työllistyy vapaaehtoisesti 5€ tunti hommaan eli tienaa 800€ kuussa niin tuet ei saa leikkaantua yli puolet vaan niiden pitää jäädä vähintään 1100€ tasolle (voi olla että jäävät jo nytkin ja jopa helposti)
Hyvää pohdintaa, olen kyllä lukenut tätä ketjua hyvin ja tartuinkin vain tuohon halpatyöhön josta puhuit.
Lumityöt ovat niin raskaita fyysisiä töitä, että niistä kyllä pitää maksaa reilusti yli 10€.
Itsekin ko työtä tehneenä voin sanoa, että lumityöt eivät ole kovinkaan kevyttä. Minun viimeinen korvaus lumitöistä katolla oli 22€/h. Toki tein ukko.fi kautta joka hieman vääristää, mutta en usko, että kukaan ko työtä lähtisi tekemään alta 13€/h. On se sen verran raskasta olit katolla tai maassa.

Ruohoa leikataan tätä nykyä pääsääntöisesti päältä ajettava koneella ja se vaatii jo jonkinlaista osaamista ja työturvallisuuskorttia.

Kyllähän me voidaan keksiä töitä, joista voi reilusti alle 10€/h tienata, mutta yksikään kauppias ei ala kassinpakkaajia palkkaamaan edes 5€/h korvaukella, luulisi sinunkin sen ymmärtävän. Ainoastaan siinä tilanteessa, että pakkaajan palkan maksaa joku muu. Miten tuollaisessa työssä voisi kehittyä parempaan palkkaan/työhön? Miten kassinpakkaaja tai lumityömies edistää esim kielenopiskelua? Pakkaaja kun sanoo ole hyvä, kiitos ja näkemiin? Eikä siinä juuri muuta ehdi, kuin panemaan pakettia pussiin eikä sekään kovin kevyttä ole. Lumityömies ei välttämättä puhu työpäivän aikana mitään.

Olen sitä mieltä, että ihmisen pitäisi pystyä maksamaan vuokra ja eläminen yhdellä 40h/vko työtahdilla ilman, että joutuu erikseen hakea tukia. Siksi esim kansalaispalkka olisi hyvä juurikin näille saajille, jotta saisi edes sen minimin TES-mukaisen palkam. Sitten kun mennään pääkaupunkiseudulle tulee ongelmaksi korkea vuokrataso tai hyvin pitkät työmatkat jotka verottavat paljon ihmisten motivaatiota työskennellä kaupunkikeskustoissa.

Kenenkään ei tulisi joutua tekemään useampaa työtä elättääkseen itsensä oman fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin kustannuksella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aika helvetin vähän. Täällä kun ei sosiaaliturvan takia nähdä nälkää vaan työstä on aidosti vapaus ja mahdollisuus kieltäytyä. Lisäksi alaikäisiä koskevaa lainsäädäntöä ei ole ehdotettu muutettavaksi, joten sekin ero on. Mutta muilta osin vähän sama. Eli ei miltään.

Vaan miksiköhän luulet, notta näin kävi? Notta sopimisen autuasta vapautta käytännössä lähes heti alusta merkittävästi rajoitettiin? - ihan vain markkinavetoisesti vai olikohan peräti jotain muitakin tekijöitä?
 
Mitä tukien määrään tulee, niin olen sina marginaaliveron yläpäässä todennut että kenenkään ei pitäisi joutua maksamaan lisltuloistaan yli viittäkymmentä prosentia veroja. Vastaavasti olen linjakkaasti sitä mieltä, että jos esim 600€ tukia saava henkilö työllistyy vapaaehtoisesti 5€ tunti hommaan eli tienaa 800€ kuussa niin tuet ei saa leikkaantua yli puolet vaan niiden pitää jäädä vähintään 1100€ tasolle (voi olla että jäävät jo nytkin ja jopa helposti). Luulisi että tuollainen 500€ jonhieman kiinnostaisi.
Taitaa aika harva kokonaan työtön, ei opiskelijaksi laskettava henkilö, saada noin vähän erilaisia tukia. Se summa on varmaan lähempänä tuota 1100€ kun otetaan huomioon työttömyyskorvaus, asumistuki ja toimeentulotuki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös