Mainos

AKT teki sen taas!

  • 265 956
  • 1 636

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pienemmässä koossa täysin automatisoituja varastoja on jo olemassa. Siis niin, että tavarankuljettamiseen ei käytetä yhtään ihmistyötä, vaan robotit hoitaa sen. Kyse on viä pienistä koneista, mutta se ei edellytä kuin laivojen ja satamien varustuksen muuttumista robotiikalle sopivaksi, niin satamiin jää vain toimistotöitä.

Ei muutos hetkessä käy, mutta nopeasti siihen nähden miten yleensä teolliset vallankumoukset on tapahtunut. Eli jep, veikkaan Satamien olevan ensimmäisiä ison murroksen kohteita liittyen sekä robotiikkaan että 3D tulostamiseen.

En jaksa uskoa että ainakaan Suomen satamat olisivat tuossa joukossa. Kyseessä ei kuitenkaan ole keskussatamat joidenka läpi liikenne hoidetaan. Ja kuten sanoin Suomen sää aiheuttaa oikeasti ongelmia tuossa asiassa, tai oikeammin vuoden ajat. Laivoistakin pitäisi ruveta tekemään isommassa mittakaavassa roboteille sopivia, toki tätä tapahtuu nyt jo. Lisäksi Suomessa pitäisi vähentää irtotavaran määrää ja lisätä konteissa kulkevaa tavaraa.

Ei ainakaan 15 vuoteen nähdä mitään mullistavaa Suomen satamissa. Ennen mullistusta rekka- ja junaliikenne kokevat mullistuksen. Lisäksi kulut nousevat huomattavasti lähettäjän/myyjän puolelta. Tai vaihtoehtoisesti kuljetuksen puolelta. Mutta osa konttiliikenteestä on mahdollista automatisoida robottien hoidettavaksi, muut hommat kokonaisuudessaan eivät vielä kymmeniin vuosiin.

Kokemukseksi näistä asioista voisin mainita ahtaajan työt opiskelu-aikoina sekä robotiikkaa ja automaatiota sivuavan koulutuksen. Sinulla taitaa olla suoraa kokemusta robotiikasta?
 

Carlos

Jäsen
Ehkä sitten voisi käyttää hymiöitä, jos haluaa, ettei oteta kohtuullisen vakavasti mitä typeryyksiä sitten sattuukin kirjoittamaan. Tai vaikka sarkasmi- ja ironia-tagejä. Tulikos kaupat?

Ok, tehdään kaupat. Tähän hymiö mikä ei tarkoita sarkasmia tai ironiaa, vaan ihan vaan happy face:


:-)
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehdoton kannatus ajatukselle, että laittomien lakkojen yhteydessä otettaisiin vahingonkorvausvelvollisuus käyttöön sakkojen lisäksi. Saisi ehkä jonkinlaista harkintaa jopa AKT:n toimintaan.

Mitä tulee tähän kuuluisaan "kirjeeseen", minä epäilen, ettei sitä ole edes olemassa, vaan kysymys on yksinkertaisesti ylimääräisestä lämpimästä rokulipäivästä satamajengille. Jos kirje olisi olemassa ja se sisältäisi jonkin realistisen perustelun lakkoon (mahdoton ajatus kun työnantaja ei ole asiassa osapuoli), se olisi julkistettu jo kauan sitten.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näkisin, että tässä on mittakaavat väärinpäin. Suomen satamat ovat niin pieniä, että täällä vielä ahdataan käsipelillä. Euroopan suurissa satamissa on todella korkea automaatioaste jo tällä hetkellä.

Euroopan satamissa vaan on enimmäkseen konttiliikennettä minkä automatisoiminen ei ole kovinkaan vaikeaa, mutta liikenne Suomessa perustuu irtoperävaunuihin ja ne ei itsestään liiku. Sataman koko ei tässä ole mikään tekijä. Keskiviikko on hiljaisin päivä Suomen satamissa joten vahinko on joillekin yksittäisille toimijoille harmittava mutta kansantalouteen tämän päivän lakko on hyttysen ininää. Jos AKT olisi halunnut laittaa kapuloita rattaisiin oikein kunnolla niin työnseisaus perjantaina olisi jo voinut vähän vaikuttakkin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tästä tempusta kärsivät nyt nekin varustamot, jotka ovat hoitaneet asiansa by the book. Suomea unohtamatta.

Näissä kollektiivisisa työnseisauksissa on juuri tämä ihan vitun iso ongelma. Siellä on paljon työnantajia, jotka tekevät hommat ihan viimosen päälle, maksavat kaiken pilkulleen ja vahtivat vielä että aliurakoitsijat tekevät samoin. Sitten joku venäläinen rahtialus, jolla ei ole sitten pienintäkään kytköstä tälläiseen hyvin asiat hoitavaan yritykseen, tulee ja pahoittaa jonkun ahtaajan mielen, jonka takia nämä kaikki asiat ihan viimosen päälle hoitaneetkin joutuvat maksumiehiksi. Eihän tässä ole vitunkaan tolkkua. Tällaisilla AKT:n idiotismeilla saadaan vain nekin hyvin asiansa hoitaneet firmat miettimään, että miksi tehdä hommat hyvin kun maksumieheksi joutuu silti? Missä on oikeudenmukaisuus? Varsinkin kun AKT:lla itsellään ei ole mitään vastuuta yhtään mistään kuluista.

Laiton lakko tämä on, vaikka AKT termeillä kikkaileekin. Ja korvaukset tällaisista mahdollisimman ylös, niin loppuu tämä pelleily.

Tulee tapahtumaan. Kyse on niin yksinkertaisesta rakennetyöstä suljetulla alueella, että tuo tullaan robotisoimaan aika nopealla aikataululla kunhan ne 4. sukupolven masiinat pääsee tarpeeksi suuriin mittoihin ahtausta varten. Nimenomaan suljettujen alueiden mekaaninen ohjaustyö poistuu ensimmäisenä, eli just satamista, lentokentiltä ja pelloilta. Myöhemmässä vaiheessa sitten päästään jo ihmisten sekaan maanteille, jolloin loppuu myös kaupunkien välisen liikenteen kuljettajatyöt. Kaupunkien sisäistä jakeluliikennettä viedään sitten viimesex robottien toimesta.. tai siis ihan viimesex tietty henkilöliikenne, koska siinä on pysgologinen este.. tämä näin siis ATKn kannalta katottuna.

Ahtaus varmasti täysautomatisoidaan ensimmäisten joukossa. Samoin tuo lentokenttärahti. Maantierahdissa mahdollisuus robottien ajamiseen on terminaalien välisellä liikenteellä, ei muulla vielä pitkään, pitkään aikaan. Jakeluhommista robottiautot eivät suoriudu, ennen kuin kehitetään täysin itsenäiseen työskentelyyn kykenevä robotti, joka myös purkaa sen lastin sinne lähi-Siwaan tai R-kioskille. Ja siihen menee vielä monta sukupolvea. Henkilöliikenne taas onnistuisi vaikkapa lentokentältä keskustaan ns. omaa kaistaa pitkin, mutta joku taksiliikenne, ei toivoakaan. Samoin jos ajatellaan vaikka tukkirekkoja, ei niitä yksinkertaisesti pysty automatisoimaan Suomen tarpeisiin. Tai kotiinkuljetuksia. Myöskin nykyinen lainsäädäntö estää kaikki ilman kuljettajaa tehtävät ajot julkisilla teillä niin tehokkaasti, että siitä joudutaan käymään joskus mieletön vääntö, mutta tuskin meistä palstalaisista on kukaan silloin enää elossa kun tätä automatisointia ruvetaan ihan oikeasti maantieliikenteen osalta edes vakavasti harkitsemaan.

ps. Pelto ei automaattisesti ole suljettu alue. Tai oikeammin, se hyvin, hyvin harvoin on suljettu alue.

Se täytyy vielä sanoa, että mielestäni työntekijän on ollut fiksua kuulua liittoon. Aiemmalla alallani se oli fiksua, ja tällä nykyisellä kuljetusalallani myös. Alaa vaihtaessani en siinä välissä kuulunut liittoon, mutta liityin, kun meininki työnantajien puolelta on valitettavan villiä tällä alalla. Mutta yhtä kaikki, tämä viimeisin pelleily katkaisi kamelin selän. En minä tällaista paskaa halua rahoittaa usealla sadalla eurolla vuodessa. AKT voi pitää tunkkinsa ja lakkoilla ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta minä vaihdoin juuri pari tuntia sitten YTK:hon. Ei tarvitse pelätä, että jonkun täysin merkityksettömän tukilakon takia en saisi leipääni tienata vaan saan rekkaa ajaa juuri silloin kun on tarvis. Varsinkin kun AKT ei ole vuosiin lakkoillut sen puolesta, että työntekijöiden asiat ihan oikeasti paranisivat, esimerkiksi työpäivien pituuden osalta. Ei, siellä mennään lakkoon silloin kun luottamusmiehelle sanotaan pahasti (kuten nyt) tai kuten viime syksynä siinä bussifirma Nobinan tapauksessa, kun luottamusmies oli ottanut työnantajan sanoista nokkiinsa.

On valitettavaa, että AKT:lla tuntuu olevan luottamusmiehinä ihmisiä, joilla nousee valta niin pahasti päähän, että työnantajalle vittuilu katsotaan ihan oikeudeksi ja syyksi aloittaa lakko tai mikä vitun mielenilmaus tämäkin nyt sitten virallisesti onkaan. On valitettavaa, että nämä idiootit eivät tajua, kuinka pahasti he kusevat niiden tavallisten työntekijöiden nilkoille, jotka tämänkin lystin maksavat. Kun työnantajalle aiheutetaan tarpeetonta tappiota, niin se tarkoittaa automaattisesti kulujen leikkauksia, joka taas tarkoittaa automaattisesti työntekijöiden vähennyksiä. Ja luottamusmiehet tietävät hyvin, että heitä ei voi erottaa, joten mikäs heidän on lakkoillessa ja selittää niille asiaa kyseenalaistaville kollegoilleen, kuinka tärkeä asia taas on kyseessä kun oma perse ei millään tavalla ole uhattuna.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuo mystinen uhkailukirje kyllä ihmetyttää. En pysty nimittäin keksimään yhtään tapausta, jossa tuolla voitaisiin mitään työtaistelutoimia perustella niin kauan kun lähettäjänä on tosiaan tämä venäläisvarustamon lakimies. Ajatusleikittelin tuossa nyt kuitenkin joillakin potentiaalisilla lakon perusteilla.

Mahdollisesti pätevin lakkoperuste minkä keksin, olisi että kirjeessä ilmoitetaan että venäläistahot ovat sopineet sataman johdon kanssa että jos ei paatti pääse liikkeelle, niin se on fudut luottamusmiehelle. Ei tosin mielestäni päde silti minään perusteena työtaistelulle, vaikka olisi työnantajapuolen (ja vaikka koko EK:n johdon) kolmena kappaleena allekirjoittama sitoumus suostua venäläisvarustamon toiveisiin. Ja jos jotain työnantajaan sidottavaa oikeasti pätevää perustetta lakolle olisi olemassa, niin luonnollisesti AKT ottaisi tuosta ilon irti levittämällä kirjettä kaikilla mahdollisilla foorumeilla.

"Jos ei lakko lopu, niin yön sudet tulee ja upottaa suohon." -tyylinen uhkaus taas olisi ilmiselvä poliisiasia, laiton lakko Suomessa ei edes vaikuttaisi uhkaajaan millään lailla, korkeintaan lisäisi mielihalua pikkupomon teloittamiselle.

Juuri tuon kummempaa en edes keksinyt, kertonee paskasta mielikuvituksesta. Jospa uhkailukirjeessä olikin "jos saat Suomen viennin seis, niin joka päivältä suomalais-venäläinen seura maksaa pari miljoonaa AKT:n kassaan"?

Eli joo, ihmettelyn aiheena tässä ollut iltapäivästä lähtien, että mitä mikään venäläistaho voi suomalaiselle ay-henkilölle ilmoittaa että saa välittömästi kansallisen tason lakon aikaiseksi?

edit. Mitä tällä lakolla muuten haetaan? Eikös lakkoihin kuulu perinteisesti jonkunlaiset vaatimukset työnantajaosapuolelle? Vai onko tämän lakon vaatimus nyt "Minua ei uhkailla!" ?

edit.2: Mikä sinänsä on toki ihan pätevä ja perusteltu vaatimus, jos ei olisi vaan osoitettu täysin väärälle taholla. Venäläisvarustamon paatti oli joka tapauksessa jo blokattuna, blokkailun laajennus ei heitä paljoa luulisi hetkauttavan.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaiset uutiset pistävät miettimään kannattaako täältä Nykistä palata ollenkaan Suomeen. Vittu miten tyhmää touhua AKT:lta. Jos minulla olisi ollut yhtään kunnioitusta kyseistä instanssia kohtaan, olisi tämä kunnioitus karissut pois.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
North-Western Shipping Company on julkaissut sisäällön, josta AKT:n paikallinen nössönaama otti ns pultit ja paskoi housuunsa.

Lainaus asiasta:
Varustamon julkaiseman tiedotteen mukaan kirjeessä esitettiin vahingonkorvausvaaatimus ja mainittiin, että pääluottamusmies voi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, jos varustamolle koituu vahinkoja.

- Kirjeessä ilmoitetaan normaalin tavan mukaisesti kiistan toiselle osapuolelle fakta, että laivanomistaja pitää häntä vastuullisena kaikista vahingoista. On valitettavaa, mutta hyvin havainnoillistavaa, että Suomen satamat ovat lakossa tällaisen kirjeen vuoksi.

Että tällaista uhkailua. "Minua ei uhkailla" pääluotto saa nyt mennä mamman luo ja pyytää hamekankaan ja ommella itselleen hameen. Eikö nuo saakelin tunarit tajua että paska lentää heillä vielä omaan tuulettimeen näillä pelleilyillä.

Tuo asia kirjeessä on ihan normaalia vahingonkorvaus asiaa, ei sen kummempaa.

JA tässä linkissä tuo varustamon tiedoite. Lukekaa se läpi, sisältää mielenkiintoisia asioita vastapuolen kertomana. Niitä kun vertaa orjalausntoihin AKT:n puolelta niin, ketä nyt uskoisi?? Mutta tämä lakko on niin idioottien puuhastelua....
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
...teksti...

Hyvä AKT, hyvä. Kyllähän tuollainen uhkailu nyt tosissaan oli niin kova paikka, että varmasti tuli itku luottamusmiehelle ja näköjään koko liitolle. Ja selvisihän samalla, että miksi eivät menneet poliisien pakeille, no siksi kun ei ole kyseessä poliisiasia. Eikä edes mikään uhkailu, kuten se luottamusmies väitti, vaan ihan puhdas asianlaitojen toteaminen, että miten ko. varustamo saarron näkee. Toivottavasti AKT ja ennen kaikkea nuo vastuulliset spedet saisivat mahdollisimman kovat sanktiot tästä urpoilustaan. Toki se hyvä asia tässä nyt on, että AKT paskoi omaan pesäänsä rankasti, ja ihan itse likasivat omaa mainettaan kohtuullisen peruuttamattomasti.

Vitun tunarit.
 

Carlos

Jäsen
JA tässä linkissä tuo varustamon tiedoite. Lukekaa se läpi, sisältää mielenkiintoisia asioita vastapuolen kertomana. Niitä kun vertaa orjalausntoihin AKT:n puolelta niin, ketä nyt uskoisi??

Hyvin vakuuttava ja valaiseva tiedote. Ja samalla ainoa asiasta saatavilla oleva tieto, AKT:n paikallisjaosto kun on saanut lausuttua vain jotain epämääräistä "orjalaivasta" ja "minua ei uhkailla".

Eli varustamon lakiasiainfirman mukaan kyseessä on ihan rutiinikommunikaatio Suomessa jopa tavallisen asian tiimoilta, joka tulee kyseeseen kun joku laiva asetetaan boikottiin. Itse tiivistäisin asian näin:

- AKT on olemassa jäseniään varten. Miksi hemmetissä se nostaa meteliä jonkun ulkomaalaisen laivan ulkomaalaisesta miehistöstä, joka ei taatusti ole AKT:n jäsen? Ja kaiken huipuksi, merimiehillä on ihan omat liittonsa ja työehtosopimuksensa.

- AKT:ltä erittäin epäammattimaisesti hoidettu tapaus, surkeaakin surkeampi tiedotus, ilmeisen väärin tulkittu tilanne (ei osata englantia?)

- AKT:ltä laitonta toimintaa lähteä remuamaan ympäri Suomen satamia vahingoittaen kansantaloutta vaikka muilla satamilla, satama-operaattoreilla, tai asiakas-yrityksillä ei ole osaa eikä arpaa tähän.

- Kirje lähetettiin yleisesti saatavilla olevilla yhteystiedoilla kiistan osapuolelle. Ja tämä tulkitaan henkilökohtaiseksi uhkaukseksi?

- Onko kyseessä vain AKT:n säälittävä profiilinnosto-tempaus? Ihan normaali kiistakysymys näyttää olevan, miksi siitä vedetään tyyliin yleislakko?

- Ja edelleen, miten venäläinen laiva edes liittyy AKT:n toimenkuvaan???

- Ja lopuksi, nyt viimeistään AKT:lle nauraa harakat ja variksetkin. Onko tuo kyseinen idioottien puulaaki todellakin NÄIN jälkeenjäänyt? Muahahaha.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Että tällaista uhkailua. "Minua ei uhkailla" pääluotto saa nyt mennä mamman luo ja pyytää hamekankaan ja ommella itselleen hameen. Eikö nuo saakelin tunarit tajua että paska lentää heillä vielä omaan tuulettimeen näillä pelleilyillä.

Tuo asia kirjeessä on ihan normaalia vahingonkorvaus asiaa, ei sen kummempaa.

JA tässä linkissä tuo varustamon tiedoite. Lukekaa se läpi, sisältää mielenkiintoisia asioita vastapuolen kertomana. Niitä kun vertaa orjalausntoihin AKT:n puolelta niin, ketä nyt uskoisi?? Mutta tämä lakko on niin idioottien puuhastelua....

Hametta sovitellessa voisi perheen munakkaampi osapuoli katsastaa onko siellä miespillussa vielä paljonkin hiekkaa ja saako sen pois.

Vaikkei englanninkieleni mitään mahtavaa olekaan, en löytänyt minkäänlaista mainintaa tyyliin: "Sergei and Igor will crush you. You go sleep with fishes." Saattoihan se olla ovelasti rivien välissä näkymättömällä musteella, tulee näkyviin vain ahtarin kyyneleiden kastellessa paperin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sinänsä olisi tervetullut ennakkotapaus jos laittoman lakon todelliset kustannukset perittäisiinkin kustannusten aiheuttajalta, eli laittomasti lakkoilevilta. Ei toki ihme että AKT haluaa kaikin keinoin tällaisen ennakkotapauksen syntymisen estää, mutta keinovalikoima ei oikein hirveän hyviä aseita ay-dinosauruksille tarjoa. Yritetäänkö tässä vaikuttaa oikeuslaitokseen uhkailulla; "Jos rupeatte vahingonkorvausjuttua käsittelemään, niin ajetaan koko maa konkurssiin!" ?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
- Ja edelleen, miten venäläinen laiva edes liittyy AKT:n toimenkuvaan???
...

Kyllähän kaikkien suomalaisten duunareiden etu on, ainakin noin periaatteessa, että ulkomaiden duunareiden liksat ovat mahdollisimman korkeat.

Silti, vetää kyllä melko sanattomaksi ja näillä tiedoilla ei voi muuta sanoa ja epäillä, että tällä kommaripaskalla on pienien aivojen lisäksi myös pieni pili.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ahtaus varmasti täysautomatisoidaan ensimmäisten joukossa. Samoin tuo lentokenttärahti. Maantierahdissa mahdollisuus robottien ajamiseen on terminaalien välisellä liikenteellä, ei muulla vielä pitkään, pitkään aikaan. Jakeluhommista robottiautot eivät suoriudu, ennen kuin kehitetään täysin itsenäiseen työskentelyyn kykenevä robotti, joka myös purkaa sen lastin sinne lähi-Siwaan tai R-kioskille. Ja siihen menee vielä monta sukupolvea.

Jatketaan tätä OT juttua viä vähän... monta robottiautosukupolvea.. eli noin 15-20 vuotta ja jakeluhommatkin on robottiautoin tehtävissä. Työt muuttuu vaan siä vastaanottavassa päässä johon niitä purkajia tarvitaan. Markettikoossa voidaan sekin homma automatisoida.

Taksi liikenne olisi hyvinkin helppo korvata robottiajoneuvoilla jos vaan ihmisten luottamus saavutetaan (psygologiset syyt). Nyt siis ei puhuta nykyisenkaltaisista automaateista jotka ohjelmoidaan johonkin tiettyyn hommaan vaan oppivia ja sumealla logiikalla varustetuista laitteista jotka suoriutuu hommista itsenäisesti.

Robotiikkaviikolla näitä visioita kun kuuntelee ja näkee kuinka pitkällä ollaan ja kuinka huimaa kehitys on.. uskallan väittää muutoksen tapahtuvan jo ensvuosikymmenen aikana.

Maatalouden robotisaatiokin on jo liikkeellä kitkentä ja tuholaistorjuntarobottien muodossa. Nää on siis pieniä laitteita, kuten ne pihojen automaattileikkurit, eikä ne yhtä tehokkaita ole kuin ihminen, paitsi että työskentelevät 24/7 ilman taukoja ja saikkuja.

Puhumattakaan nanorobottien huimista kehitysnäkymistä tai vaikkapa lääketieteelisten diaknostiikkarobotien kehityksestä... jo nyt usa on syöpädiaknostiikan ja hoitosuosituksia antavia koneita ilman yhdenkään lääkärin osallisuutta.

Mutta tää on tässä ketjussa OT, mutta jos nää asiat kiinnostaa, niin pari linkkiä serattavax
Katsaus Suomen ensimmäiseen Robottiviikkoon, mitä opimme? - Suomi elää älystä
European Robotics Week
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko jatkaa ihmettelyä, kun ei jymmarra. YLE:n uutisen mukaan Merimies-Unionin kaippari on tarinoinut tälla lailla:

Yhtiön mukaan sen aluksilla toimivat merimiehet ovat allekirjoittaneet dokumentteja, joissa todetaan, että heillä ei ole vaatimuksia työnantajaansa kohtaan.

– Näin ollen he kieltävät Merimies-Unionia edustamasta heitä. Miehistön ja työnantajan välillä ei ole konfliktia, jota suomalaiset unionit voisivat tukea, yhtiö sanoo tiedotteessaan.

Merimies-Unionin ITF-koordinaattorin Simo Nurmen mukaan tällaisilla kirjelmillä ei ole merkitystä, koska unionilla on oikeus valvoa merimiesten työoloja riippumatta siitä haluavatko he sitä vai eivät.

Jos todellakin Unioni on sitä mieltä suurin piirtein että " me tehdään mitä halutaan, ei muulla väliä" niin ei muuta kun sen kuuluisan paikan taakse ja tarvittavat sakinhivutukset käyntiin.

Muutama aktiiviänkyrä laittaa asiat sekaisin kun kerran huvittaa eikä kirjelmä miellytä. Voi anus sanon minä.

Lailliset lakot ymmärrän ja pitkälti hyväksynkin, mutta tällaiset tunarien kapinat pitäisi lopettaa saman tien.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
SherwoodinHartsa kirjoitti:
Yhtiön mukaan sen aluksilla toimivat merimiehet ovat allekirjoittaneet dokumentteja, joissa todetaan, että heillä ei ole vaatimuksia työnantajaansa kohtaan.

Ei tietenkään ole. Venäjällähän on asiat niin hyvin, että jokainen kenellä olisi valittamista, tekisi sen varmasti ääneen.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Laitoin tänään omalle liitolle postia, että elleivät ota pesäeroa ja tuomitse tuota AKT:n laitonta lakkoa niin pakko erota liitosta. AKT tekee tällä hetkellä niin pirusti hallaa Suomen taloudelle, että muiden liittojen olisi pakko palauttaa AKT ruotuun. Mutta taitaa olla kaikki muut liitot pelätä AKT:tä ja sen laittomia lakkoja, joten kaikki ovat vaan hiljaa. Eli pakko sitten vaan erota liitosta ja liittyä työttömyyskassaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tietenkään ole. Venäjällähän on asiat niin hyvin, että jokainen kenellä olisi valittamista, tekisi sen varmasti ääneen.

Niin, onneksi luultavasti suuri osa tännekin kirjoittavista ostaa esim T-paitansa liikkeestä joka myy Suomalaista laatua josta maksetaan kotimaisille työntekijöille kunnon palkka. Tai sitten päällä on surullisen kuuluisa Bangladeshissa todellisissa orjaolosuhteissa tehtyjä lumppuja, siis H&M tms vaatteita.

Tarkoitan tällä sitä, että vaikka kuinka haluaisimme kunnon työolot ja palkan kaikille maailman työntekijöille, niin se ei valitettavasti toteudu. Ja jos olet allekirjoittanut esim varustamon kertoman dokumentin, niin mikä stanan pakko Merimies-Unionin on siihen sotkeutua?

Sillä keinollako saadaan Suomen talous ylös.... Ja bassoviulut sanon minä.

Tälläkin viikolla olen täällä Puolassa kiertänyt konepajoja työni takia. Ja osassa pajoista tehdään samoilla piirustuksilla hommia, joilla aiemmin tehtiin samoja kappaleita Suomessa.

Mutta alhaisempi palkkataso, halvemmat kulut yleensä, iso osa asiakkaista lähempänä verrattuna Suomeen ja rahteihin jne. Näin se globalisaatio toimii.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Tähänastisen tiedon perusteella en voi kuin ihmetellä tuota touhua.

Kaverit lätkäisee koko kansakuntaa koskevan ja vahingoittavan "työtaistelun" päälle, näköjään ilmaan minkäänlaista todellista/laillista tai suomalaisiin tahoihin liittyvää perustetta.

Vitun vajakit.

Omaan päivittäiseen elämään tai duuniin tämä ei vaikuttanut suoraan mitenkään, mutta pistää vihaksi tämä touhu. Medialle jne lähinnä vittuillaan, eikä osata antaa mitään järkevää selitystä tälle toiminnalle. On aika surullisen huonoissa käsissä näidenkin "työn sankarien" etujen ajaminen. Yhtä kapeakatseista ja lyhytnäköistä toimintaa voi harrastaa kai vain paperiliitto, mutta ne osaa edes perustella touhunsa. Perustelujen pätevyys sitten asia erikseen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Vähemmän yllättäen demariministerit Rinne ja Ihalainen jättää kommentoimatta tätä varsin typerää lakkoa Iltasanomissa. Voi hyvänen aika sentään mitä touhua. Mitä tähän nyt enää voi sanoa. Miten voi olla mahdollista, että joku vielä puolustelee tällaista idioottimaisuutta? Noh, ei kai kukaan tosissaan tässä lakkoilijoiden puolella ole. Eihän?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös