Tästä tempusta kärsivät nyt nekin varustamot, jotka ovat hoitaneet asiansa by the book. Suomea unohtamatta.
Näissä kollektiivisisa työnseisauksissa on juuri tämä ihan vitun iso ongelma. Siellä on paljon työnantajia, jotka tekevät hommat ihan viimosen päälle, maksavat kaiken pilkulleen ja vahtivat vielä että aliurakoitsijat tekevät samoin. Sitten joku venäläinen rahtialus, jolla ei ole sitten pienintäkään kytköstä tälläiseen hyvin asiat hoitavaan yritykseen, tulee ja pahoittaa jonkun ahtaajan mielen, jonka takia nämä kaikki asiat ihan viimosen päälle hoitaneetkin joutuvat maksumiehiksi. Eihän tässä ole vitunkaan tolkkua. Tällaisilla AKT:n idiotismeilla saadaan vain nekin hyvin asiansa hoitaneet firmat miettimään, että miksi tehdä hommat hyvin kun maksumieheksi joutuu silti? Missä on oikeudenmukaisuus? Varsinkin kun AKT:lla itsellään ei ole mitään vastuuta yhtään mistään kuluista.
Laiton lakko tämä on, vaikka AKT termeillä kikkaileekin. Ja korvaukset tällaisista mahdollisimman ylös, niin loppuu tämä pelleily.
Tulee tapahtumaan. Kyse on niin yksinkertaisesta rakennetyöstä suljetulla alueella, että tuo tullaan robotisoimaan aika nopealla aikataululla kunhan ne 4. sukupolven masiinat pääsee tarpeeksi suuriin mittoihin ahtausta varten. Nimenomaan suljettujen alueiden mekaaninen ohjaustyö poistuu ensimmäisenä, eli just satamista, lentokentiltä ja pelloilta. Myöhemmässä vaiheessa sitten päästään jo ihmisten sekaan maanteille, jolloin loppuu myös kaupunkien välisen liikenteen kuljettajatyöt. Kaupunkien sisäistä jakeluliikennettä viedään sitten viimesex robottien toimesta.. tai siis ihan viimesex tietty henkilöliikenne, koska siinä on pysgologinen este.. tämä näin siis ATKn kannalta katottuna.
Ahtaus varmasti täysautomatisoidaan ensimmäisten joukossa. Samoin tuo lentokenttärahti. Maantierahdissa mahdollisuus robottien ajamiseen on terminaalien välisellä liikenteellä, ei muulla vielä pitkään, pitkään aikaan. Jakeluhommista robottiautot eivät suoriudu, ennen kuin kehitetään täysin itsenäiseen työskentelyyn kykenevä robotti, joka myös purkaa sen lastin sinne lähi-Siwaan tai R-kioskille. Ja siihen menee vielä monta sukupolvea. Henkilöliikenne taas onnistuisi vaikkapa lentokentältä keskustaan ns. omaa kaistaa pitkin, mutta joku taksiliikenne, ei toivoakaan. Samoin jos ajatellaan vaikka tukkirekkoja, ei niitä yksinkertaisesti pysty automatisoimaan Suomen tarpeisiin. Tai kotiinkuljetuksia. Myöskin nykyinen lainsäädäntö estää kaikki ilman kuljettajaa tehtävät ajot julkisilla teillä niin tehokkaasti, että siitä joudutaan käymään joskus mieletön vääntö, mutta tuskin meistä palstalaisista on kukaan silloin enää elossa kun tätä automatisointia ruvetaan ihan oikeasti maantieliikenteen osalta edes vakavasti harkitsemaan.
ps. Pelto ei automaattisesti ole suljettu alue. Tai oikeammin, se hyvin, hyvin harvoin on suljettu alue.
Se täytyy vielä sanoa, että mielestäni työntekijän on ollut fiksua kuulua liittoon. Aiemmalla alallani se oli fiksua, ja tällä nykyisellä kuljetusalallani myös. Alaa vaihtaessani en siinä välissä kuulunut liittoon, mutta liityin, kun meininki työnantajien puolelta on valitettavan villiä tällä alalla. Mutta yhtä kaikki, tämä viimeisin pelleily katkaisi kamelin selän. En minä tällaista paskaa halua rahoittaa usealla sadalla eurolla vuodessa. AKT voi pitää tunkkinsa ja lakkoilla ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta minä vaihdoin juuri pari tuntia sitten YTK:hon. Ei tarvitse pelätä, että jonkun täysin merkityksettömän tukilakon takia en saisi leipääni tienata vaan saan rekkaa ajaa juuri silloin kun on tarvis. Varsinkin kun AKT ei ole vuosiin lakkoillut sen puolesta, että työntekijöiden asiat ihan oikeasti paranisivat, esimerkiksi työpäivien pituuden osalta. Ei, siellä mennään lakkoon silloin kun luottamusmiehelle sanotaan pahasti (kuten nyt) tai kuten viime syksynä siinä bussifirma Nobinan tapauksessa, kun luottamusmies oli ottanut työnantajan sanoista nokkiinsa.
On valitettavaa, että AKT:lla tuntuu olevan luottamusmiehinä ihmisiä, joilla nousee valta niin pahasti päähän, että työnantajalle vittuilu katsotaan ihan oikeudeksi ja syyksi aloittaa lakko tai mikä vitun mielenilmaus tämäkin nyt sitten virallisesti onkaan. On valitettavaa, että nämä idiootit eivät tajua, kuinka pahasti he kusevat niiden tavallisten työntekijöiden nilkoille, jotka tämänkin lystin maksavat. Kun työnantajalle aiheutetaan tarpeetonta tappiota, niin se tarkoittaa automaattisesti kulujen leikkauksia, joka taas tarkoittaa automaattisesti työntekijöiden vähennyksiä. Ja luottamusmiehet tietävät hyvin, että heitä ei voi erottaa, joten mikäs heidän on lakkoillessa ja selittää niille asiaa kyseenalaistaville kollegoilleen, kuinka tärkeä asia taas on kyseessä kun oma perse ei millään tavalla ole uhattuna.