AKT teki sen taas!

  • 259 772
  • 1 636

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Eli kuljetusalan lakko alkaa sunnuntaina ja sovittelu jatkuu keskiviikkona.

Eikös sama liitto pari-kolme vuotta sitten tehnyt sopimuksen silloinkin lakon kautta? Ei tunnu muita menetelmiä olevan. Haiskahtaa paperipuolen apinoinnilta, tai kummin päin tuokin sitten onkaan? Joka tapauksessa menee taas elämä vaikeaksi muillakin kuin vihreillä, jotka ovat julkisten yhteyksien varassa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Täältä voi lukea minun ja muutaman muun mielipiteet asioista. Siellä on myös aika laajasti käsiteltynä AKT ja lakkoilu yleensä.

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=24897

Täytyy ottaa huomioon kuitenkin, että tälläkertaa on kyseessä nk.laillinenlakko. Nuo kuljettajathan ovat tällähetkellä sopimuksettomassa tilassa. Edelleen olen sitä mieltä, että eivät ole kuskit viikkoa täyteen lakkoilleet, kun AKT:n ahtaajat tulevat myötätuntolakkoon ja pistävät Suomen satamat seis.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siniviiva kirjoitti:
Joka tapauksessa menee taas elämä vaikeaksi muillakin kuin vihreillä, jotka ovat julkisten yhteyksien varassa.

Bussipysäkki siirtyy pari sataa metriä ja vuorovälikään ei liikoja muutu. Bussi ajaa kahden juna-aseman väliä, joten kaikkialle pääsee.

Erään lakon aikana viime vuosituhannen lopulla pomo haki ja vei kotiin joka päivä. Se oli niin luksusta, että lakon loppuminen harmitti. Nyt saisi kyllä loppua nopeasti, vaikka ei siis mitenkään katastrofaalisesti minua koskekaan.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Olkku kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä, että eivät ole kuskit viikkoa täyteen lakkoilleet, kun AKT:n ahtaajat tulevat myötätuntolakkoon ja pistävät Suomen satamat seis.
Tuostahan voisi joku vedonlyöntitoimisto pistää veikkauskohteen. Luulempa, että tuossa käy juuri niinkuin "Olkku" sanoi. Taitaa olla pilkkiloman paikka, kevätaurinkokin nousee. Mitäpä siitä jos viennin seisahtaminen taas tipauttaa bruttokansantuotetta. Lisäksi polttonesteiden hinta hypähtää toimitusten hyydyttyä jne...
 

Aksu

Jäsen
http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=432

Tuolta löytyy listaa yrityksistä, jotka tähän mukaan lähtevät. Täällä "ei ruuhkaisessa" Suomessa tuo vaikuttaa hyvin paljon työmatkaliikenteeseen. Valtakunnallisten kuljetusfirmojen osallistuminen vaikuttaa tavaraliikenteeseen myös reilusti ja lopuksi on vielä tuo jätehuoltopuoli. Mukana ovat siltä rintamalta mm. L&T, Sita ja SOL.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Vedä läskiksi. Ota vaikka saikkua!

Niin, itse olen sitä mieltä, että työnantajapuoli voisi arvostaa työntekijäpuolta sen verran, että suostuisi noihin ihan kohtuullisiin vaatimuksiin.

Itseäni asia ei muuten liikuta, paitsi siten, että maanantaina tiet ovat taas täynnä kaikenmaailman rökälehtiviä amatöörikuskeja haittaamassa itseni kaltaisen moniala-asiantuntijan menoa.

Vinkkinä niille, jotka tuskailevat työmatkansa puolesta, on sanottava, että ottakaa rohkeasti saikkua. Lyökää vaikka itseänne vasaralla polveen. Riippuen käytetystä voimasta ja vasaran massasta, saikun pituus lienee viikosta puoleen vuoteen.

Henkilökohtaisesti voin suositella myös perseen polttamista kiukaan kyljessä. Siitä saa noin viikon, olettaen, että palovammat ovat 1. ja 2.-asetta.

Täältä tähän
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
ervatsalo kirjoitti:
Itseäni asia ei muuten liikuta, paitsi siten, että maanantaina tiet ovat taas täynnä kaikenmaailman rökälehtiviä amatöörikuskeja haittaamassa itseni kaltaisen moniala-asiantuntijan menoa.

Ei, vaan kerrankin mahtuu tuolla ruuhkissa ajamaan kun ei ole bussit tukkimassa. Toivottavasti olisi vielä muutama rekkakin vähemmän.

Oi tätä juhlaa.
 

Carlos

Jäsen
Aksu kirjoitti:
http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=432

Tuolta löytyy listaa yrityksistä, jotka tähän mukaan lähtevät.

Huomioithan että kyseessä on lista yrityksiä jotka JOUTUVAT mukaan tähän lakkoon, kun nämä vitun homo-kommunisti-kusipää-pilallehemmoteltu-paska-KKK-liiton itkunvääntäjä&takapuolennuolija -edustajat niin haluavat.

Samaan syssyyn sitten tästä kärsii ihan helvetin iso joukko muita yrityksiä jotka käyttävät lakonalaisten yritysten palveluja. Ei ole kaukana että moni yritys joutuu kirjottelemaan pakkolomaa omille työntekijöille siksi että nämä AKT-urpot haluavat tyynyynsä pitsireunat ja joka työpäivän aluksi kupin lämmintä maitoa.

AY-liikkeet ovat talouden syöpä ja ne pitäisi kieltää laissa. Tuhoavat liike-elämän jonkun mitättömän edun nimissä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Carlos kirjoitti:
Huomioithan että kyseessä on lista yrityksiä jotka JOUTUVAT mukaan tähän lakkoon, kun nämä vitun homo-kommunisti-kusipää-pilallehemmoteltu-paska-KKK-liiton itkunvääntäjä&takapuolennuolija -edustajat niin haluavat.

Eihän tässä olisi tarvittu kuin se että työnantajapuoli ei olisi TAAS tarjoamassa lisää osa-aikaista työtä. Mutta eiku kyllä se on taas näiden itsekkäiden paskiaisten, eli kuljettajien syytä että näin on taaskin käymässä.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Jos eivät perkeleet halua tehdä töitä, niin maleksikoot kotona sitten. Mutta sen maleksimisen olisi syytä loppua 18.3. mennessä tai suunnitelmani poistua Mestaruussauna!:n jälkeen yöllä Tampereelle menevät sivu suun. Jos sen menevät tekemään, takaan etten enää ikinä astu jalallanikaan bussiin, paitsi korkeintaan tilausajotapauksissa. Tässä maassa lakkoillaan muutenkin ihan riittävästi, ja bussilla ajaminen on jo nyt niin luonnottoman kallista, että kohta loppuu linjaliikenne kokonaan pk-seutua lukuunottamatta.
 

Maalituomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No näin...

Uutisten mukaan, yksi suurimmista kynnyskysymyksistä on neuvotteluissa ollut
osa-aikaisten kuljettajien asema. Muistaako joku tarkemmin viime lakon teemoja?
Oma musitikuvani on, että silloin kähistiin samasta asiasta ja lopulta työnantajapuoli suostui tarjoamaan kaikille osa-aikaisille kokopäivätyötä. Ja ellen ihan vituralleen muista vain murto-osa näistä osa-aikatyötä tekevistä tarrautui tähän tarjoukseen. Eli suurin osa osa-aikaisista ei edes halunnut kokopäivätyötä, jota AKT villisti ajoi läpi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Maalituomari kirjoitti:
Oma musitikuvani on, että silloin kähistiin samasta asiasta ja lopulta työnantajapuoli suostui tarjoamaan kaikille osa-aikaisille kokopäivätyötä. Ja ellen ihan vituralleen muista vain murto-osa näistä osa-aikatyötä tekevistä tarrautui tähän tarjoukseen. Eli suurin osa osa-aikaisista ei edes halunnut kokopäivätyötä, jota AKT villisti ajoi läpi.


Itse asiassa joku pääluottamusmies kertoili radiossa, että tuolloin otettiin ikään kuin aikalisä ja asiaa pohtimaan piti asettaa jokin työryhmä. Asia ei kuulemma ole edennyt toivotulöla tavalla. Samasta asiasta ilmeisesti siis jälleen tapellaan.

Minulla on ehdotus, asetetaan uusi työryhmä ;).
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Maalituomari kirjoitti:
Uutisten mukaan, yksi suurimmista kynnyskysymyksistä on neuvotteluissa ollut
osa-aikaisten kuljettajien asema. Muistaako joku tarkemmin viime lakon teemoja?
Oma musitikuvani on, että silloin kähistiin samasta asiasta ja lopulta työnantajapuoli suostui tarjoamaan kaikille osa-aikaisille kokopäivätyötä. Ja ellen ihan vituralleen muista vain murto-osa näistä osa-aikatyötä tekevistä tarrautui tähän tarjoukseen. Eli suurin osa osa-aikaisista ei edes halunnut kokopäivätyötä, jota AKT villisti ajoi läpi.
Näin juuri taisi olla. Siis sökörinki taukotuvalla on liian pieni, kun kuskeja on juuri vain sen verran kuin on ajettavaa. Tämä on taas tuota demareiden kaikille tasan - taktiikkaa.
 

lihaani

Jäsen
Kuljetusalan liitot ovat ja aina tulevat olemaan vahvoja, koska työtä ei voi ulkoistaa Kiinaan. Helsingin ja Lahden välisiä vuoroja ei voi ajaa Kiinassa tai Intiassa.

Carlokselle vielä tiedoksi, missä maissa AY-liike on kielletty. Tulee mieleen Kiina, Vietnam ja Pohjois- Korea. Kaikissa läntisissä teollisuusmaissa ammatillinen järjestäytyminen on perustuslaillinen oikeus.

Ja Suomi on eräs läntisen maailman vähiten lakkoilevia maita. Googlella löytyy tämäkin joillekkin aivan uusi tieto.

Mistä tämä hillitön viha kaikkea järjestäytynyttä edunvalvontaa kohtaan? Ja täällä Suomessa, jossa AY-liike on hyvin maltillinen ja pieniin palkkoihin sekä suurimpaan osaan vanhoja EU-maita verrattaessa huonoihin työehtoihin tyytyvä.
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Bussikuskit, nuo aikamme jaloimmat työn sankarit. Rankkaan heidät jopa aavistuksen lääkäreiden, opettajien ja poliisin yläpuolelle. Varsinkin nämä osa-aikaiset ovat hieno syy pistä rattaat pysähdyksiin.

Kuskeille tervehtiminen tai sivistynyt käytös on ylivoimaista ja taitavat saada aitoa mielihyvää siitä, että sulkevat ovet ihmisten naaman edestä ja häipyvät pysäkiltä nasta laudassa. Ei pitäisi olla oikeuksia vaatia vittuakaan.

Vauvat vaatii heti kun ei saa mitä haluaa.


MACK
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Itse olen lähes motissa jos pitää kaupunkiin lähteä - onneksi on fillari joka helpottaa kulkemista. Täältä on 300m pysäkille josta menee aamu ja iltapäivällä joku auto keskustaan lakon aikana. Viimeksi ei mennyt sitäkään ensimmäiseen viikkoon. Onneksi kauppa ym on vieressä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Huonompi homma vaan jos lakko tosiaan leviää satamiin asti. Sitten on laivaliikennekin seis. Tässä vaiheessa saavatkin sitten vaatimuksensa läpi.

Todellisuudessahan AKT yrittää vain kiristää Muukkoselta kovempia sanktioita Salmelaisen suhteen.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, tuleekin tästä tapauksesta esille kysymys;

Kuljen Lohja - HKI väliä päivittäin. Nyt kun bussit menevät lakkoon, korvaako verottaja lakkopäiviltä matkakulut oman auton mukaan? Bussillahan ei ole mahdollista kulkea, kun ne eivät perkeleet kulje (ei sinänsä, en busseja käytä kyllä muutenkaan..).

Onkos jollain käytännön kokemusta tästä? Ensivuoden verotukseenhan tuon voi vasta iskeä, mutta otan päivät muistioon ylös. Kiusa se on pienikin kiusa, verottajalle varsinkin.

*edit* Vaimokkeelle tulee ilmeisesti aikamoiset sotkut tämän takia, 10km työmatka, ei ajokorttia ja eri työajat mitä mulla. Siinähän sitten yrittää mennä töihin. Pitänee varmaan ehdottaa tuota Ervan sairaslomaa. Mä voin kopauttaa. Hellästi.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
lihaani kirjoitti:
Mistä tämä hillitön viha kaikkea järjestäytynyttä edunvalvontaa kohtaan?
Siitä, että ay-liikkeen toiminta on jämähtänyt sinne 70-luvulle. Nykyään pitäisi ymmärtää maailman menoa vähän laajemmin. Teollisuudessa vaarana on työn siirtyminen ulkomaille. Palvelualoilla vaarana on se, että palveluja ei osteta. Jos kaikki kallistuu, ja teollisuus karkaa ulkomaille, raha ei liiku ja voidaan palata luoliin. Noin kärjistettynä.

Ay-liikkeellä tärkein asia on ymmärtää, että enää ei kilpailla tehtaan johtajaa vastaan vaan suomalaisten ja eurooppalaisen tehtaiden omistajien puolella kiinalaisia ym vastaan. Enää on turha tehdä vertailuja länsieurooppalaisiin teollisuusvaltioihin, vaan uhka tulee idästä.

Tämä koskee kaikkien alojen ay-liikettä, vaikka teollisuudessa se onkin suoraviivaisinta ymmärtää. Työn joustavuutta pitää lisätä, koska se on ainoa keino selviytyä.
 

HemmoP

Jäsen
lihaani kirjoitti:
Kuljetusalan liitot ovat ja aina tulevat olemaan vahvoja, koska työtä ei voi ulkoistaa Kiinaan. Helsingin ja Lahden välisiä vuoroja ei voi ajaa Kiinassa tai Intiassa. QUOTE]


Juu juuri näin, ja tätähän voit kysyä keneltä tahansa kuljetusalan henkilöltä, että löytyykö jo esim. venäläistä kilpailua alalle. Ei vielä ehkä dösissä, mutta rahtipuolella jo ja miksi se jäisi rahtipuoleen kun bussiliikennettä kilpilutetaan koko ajan ?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Taas nähdään miten organisoitu vasemmisto-terrorismi iskee tavallisen kansalaisen elämään, on se vittu kumma kun näitä saatanan taistolaisia jääräpäitä vieläkin siedetään.

Vasemmistolaisuus on syöpä joka tulee kitkeä mahdollisimman pian jotta Suomi pääsee oikeasti rakentamaan hyvinvointivaltiota.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Daespoo kirjoitti:
Taas nähdään miten organisoitu vasemmisto-terrorismi iskee tavallisen kansalaisen elämään, on se vittu kumma kun näitä saatanan taistolaisia jääräpäitä vieläkin siedetään.

Vasemmistolaisuus on syöpä joka tulee kitkeä mahdollisimman pian jotta Suomi pääsee oikeasti rakentamaan hyvinvointivaltiota.
Minäkin olen sitä mieltä että ekonomien pitäisi olla bussikuskeja.
 

Janneone

Jäsen
Lakkkoon vaan kun on vähänkin aihetta!
Työnantajat ovat saaneet jo sanella ja pomputtaa riittävästi.

Nykyäänhän ollaan menossa muutenkin kovaa vauhtia tilanteeseen jossa työnantaja saa sanella kaiken.
Esim. vuokratyö voitaisiin kieltää kokonaan, samoin pätkä ja osa-aikatyö.
Joko on töitä tai ei, mutta pomputtelusta ei hyvää seuraa!

Hieman yksioikoiseti kirjoitettu mutta tuo on mielipiteeni kärjistetysti.
 

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Master God kirjoitti:
Ay-liikkeellä tärkein asia on ymmärtää, että enää ei kilpailla tehtaan johtajaa vastaan vaan suomalaisten ja eurooppalaisen tehtaiden omistajien puolella kiinalaisia ym vastaan. Enää on turha tehdä vertailuja länsieurooppalaisiin teollisuusvaltioihin, vaan uhka tulee idästä.

Tämä koskee kaikkien alojen ay-liikettä, vaikka teollisuudessa se onkin suoraviivaisinta ymmärtää. Työn joustavuutta pitää lisätä, koska se on ainoa keino selviytyä.

Kuinkas paljon ajattelit joustaa kilpaillaksesi esim kiinalaisen tehdasduunarin kanssa? 7 päivää viikossa 12-14 tuntista työpäivää muutaman kymmenen euron korvauksella kuukaudessa ei varmaan ole kiinassa utopiaa, joten toivotan vain good luck yritykselle. Ei meillä ole mitään toivoa kilpailla kustannuksilla, sitäpaitsi katsoppa yrityksien tuloksia mitkä tehostavat (vähentää väkeä, siirtää työt kiinaan) toimintaansa. Aikas ennätystuloksia kaikki julkistaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös