No nimenomaan siinä uhkailtiin asialla, joka ei ole juridisesti mahdollinen. Mielestäni olisi vähän vastaava tilanne, jos työnantaja uhkaisi työntekijää potkuilla, koska tämä alkaa vaatia hänelle kuuluvia maksamattomia ylityökorvauksia tai iltalisiä. On tietenkin niin, että potkut olisivat juridisesti kestämättömät, mutta uhkailulla työnantaja yrittää saada työntekijän pelokkaaksi ja perääntymään vaateissaan. Samalla tavalla tässä voi tulkita, että pääluottamusmiestä yritettiin perusteettomilla uhkauksilla saada perääntymään venäläisaluksen saarrosta.
Justiinsa. Jos työnantaja uhkailee potkuilla, niin se voi hyvinkin toteuttaa sen uhkauksensa, ei sitä mikään estä. Ei yhtään mikään. Sen jälkeen toki saattaa joutua maksamaan vielä korvauksia sille erotetulle, mutta yhtä kaikki, työntekijä sai potkut.
Jos venäläinen varustamo pitää mielestään tätä luottamusmiestä henkilökohtaisesti vastuussa saarron aiheuttamista tappioista, niin mitä sitten? Millä se ne tappiot meinaa periä tältä luottamusmieheltä? Suomen oikeuskäytännön mukaan ei onnistu yhtään mitenkään.
Joten esimerkkisi oli siis aivan perseestä.
Jos se luottamusmies ihan oikeasti pelästyi, koska luuli että hän jotenkin voisi joutua maksamaan itse ne kulut, tai mikä vielä pahempaa jos AKT luuli niin, on meillä tässä maassa todellisia idiootteja tehtävissä, joissa voi ihan omalla tietämättömyydellään ja laiskuudellaan ottaa asioista selvää ennen kuin pahoittaa mielensä ja panikoi, aiheuttaa suurta vahinkoa koko Suomelle. Todellisuudessahan asia ei ole niin, vaan he ihan hyvin tietävät että moinen vaade varustamon tasolta on yhtä tyhjän kanssa, mutta kun se kusi ja valta on noussut päähän, niin on kiva esittää suurta pamppua, joka voi tuhota Suomen mainetta ja aiheuttaa suunnatonta, jopa peruuttamatonta vahinkoa kuljetusalan pienyrittäjille ihan vain huvikseen.
Säälittävintähän tässä on se, että kun AKT tämän leikkinsä järjesti, niin tuolla on kymmenittäin rekkoja satamissa odottamassa lastia, jota he eivät saaneet. Suurin osa heistä joutuu odottamaan paikallaan huomiseen sen lastin saadakseen, pieni osa saattaa pystyä ajamaan jotain muuta siinä välissä. Yhtä kaikki se lasti on ajettava. Iso osa noista rekoista on pienyrittäjien, jotka joutuvat maksamaan näille kuskeille palkat ja päivärahat ja ylityöt ja muut myös tuolta ajalta, kun ne siellä satamassa venttaa AKT:n vittupäisyyden takia, sillä jos eivät maksa niin AKT haastaa ne firmat oikeuteen. Siis asiasta jonka he ihan itse ovat aiheuttaneet. Toisekseen nuo kuljetusyrittäjät joutuvat maksamaan sopimussakkoja noista lastien myöhästymisistä, joiden myöhästymisiin heillä ei siis ole osaa eikä arpaa. Nimimerkki erkun mielestä tämäkin on varmasti ihan oikein? Nimimerkki erkun mielestä yhden tyypin mielensäpahoittamisen takia on ihan oikein, että tuhannet syyttömät kärsii tästä tilanteesta?