AKT teki sen taas!

  • 261 406
  • 1 636

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kertokaas nyt erku, flintstonet sun muut: onko oikein, etta ulkomaisen asianajotoimiston kirje voi aiheutta lakon suomessa? Ja jos on niin milla perustein? Vaikka kirjeen lahettaisi itse Putin ja uhkaisi sodalla, silti ei olisi mitaan asiaa lakkoilla. Kirjeessa ei voi missaan nimessa olla yhtaan mitaan mika oikeuttaisi lakon, varsinkin kun lahettaja ei ole tyonantaja puoli.

Kylla aika nopeasti saisi suomen konkurssiin, muutamat kirjeet ay-jarjestoille ja se on moro. Irvokasta toimintaa ja kaikista itkettavinta/hauskinta on etta ATK:ssa ei kukkan taida osata edes haveta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viimeisin ahtaajien lakko maksoi Suomelle n. 300 miljoonaa euroa. Kesto oli pati viikkoa. Nyt EK on sitä mieltä, että mielenilmauksesta johtuvat menetykset olisivat jopa 100 miljoonaa. Vastaavasti AKT arvioi kustannuksiksi 0 euroa. Isolla haarukalla mennään ja paksuilla värilaseilla katsellaan.

Tälle asialle on kyllä muukin selitys kuin hintahaarukka. 2010 ahtaajalakko oli normaali työkiista sopimuksettomassa tilanteessa, jolloin työnantajapuoli on voinut varautua siihen, normaalit 14 vrk ilmoitukset valtakunnansovittelijalle on tehty jne. Nyt kai tilanne tuli aika lailla puun takaa.
 

Tuamas

Jäsen
Kuten itse edellä totesin, AKT:n intressin luulisi olevan kertoa asiasta enemmän; ihmettelin lähinnä sitä, miten tässäkin ketjussa tiedetään mitä on tapahtunut ja että lakko/mielenilmaus on juridisesti höpöhöpöä ja vähintään laiton kaikin tavoin.

Lähinnä juridisesti sitä pidetään höpöhöpönä, koska uhkaillut taho ei ole sopimusosapuoli jota mahdolliset työtaistelutoimenpiteet koskevat.
 

Carlos

Jäsen
Jahas, nyt IS:n kommenteissa joku sanoo asianajotoimiston lähettäneen luottamusmiehelle kirjeen, jossa vaaditaan lopettamaan laiton sitä laivaa koskeva lakko, muuten luottamusmies haastetaan oikeuteen ja häneltä tullaan vaatimaan korvauksia. En tiedä onko totta, mutta ihan järkeenkäyvältä kuulostaa.

Näin ollen ymmärrän tottakai että AKT tästä panikoituu, taloudellinen vastuu ei ole kenellekään kiva kannettavaksi. Mutta edelleenkään en ymmärrä mitä hemmettiä tällä on lakon kanssa tekemistä? Nytkö AKT meinaa että se asianajotoimisto EI toteuta uhkaustaan? Mitä jos se asianajotoimisto ei edes kuule tästä lakosta mitään?

Näin ollen asian olisi pitänyt edetä siten että ko. luottamusmies haastetaan oikeuteen, ja oikeus sitten päättää jotain lakien ja asetusten mukaan. Esimerkiksi sen että voiko luottamusmiestä haastaa ylipäätänsä tästä oikeuteen, vaiko vain AKT:n.

Tuon oikeudenkäynnin tuloksesta lakkoilun sitten voisin ymmärtää, koska siinä olisi kyse periaatteellisesta linjan vedosta joka vaikuttaa ay-liikkeen asemaan.

Nyt tämä lakko oli vaan totaalisen väärä, laiton, aivoton toimenpide.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lähinnä juridisesti sitä pidetään höpöhöpönä, koska uhkaillut taho ei ole sopimusosapuoli jota mahdolliset työtaistelutoimenpiteet koskevat.

Minä en sitä tiedä, mutta ilmeisesti tämä ketjussa tiedetään kun sitä niin moni on julistanut. Yleisesti ottaen asiamiehinä käytetään työmarkkina-asioissa asianajotoimistoja, mutta kirjeen sisältö olisi tosiaan mielenkiintoista tietää.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tälle asialle on kyllä muukin selitys kuin hintahaarukka. 2010 ahtaajalakko oli normaali työkiista sopimuksettomassa tilanteessa, jolloin työnantajapuoli on voinut varautua siihen, normaalit 14 vrk ilmoitukset valtakunnansovittelijalle on tehty jne. Nyt kai tilanne tuli aika lailla puun takaa.

Hyvä pointti. En tullut tämä mieleen.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Pelottavaa ajatella jos esim sairaala ja sairaankuljetus -henkilökunta olisivat samanlaisia neitejä kuin ahtaajat, ja sulkisivat sairaalat jokaisen uhkailun tai väkivallanteon jälkeen.
 

Tuamas

Jäsen
Minä en sitä tiedä, mutta ilmeisesti tämä ketjussa tiedetään kun sitä niin moni on julistanut. Yleisesti ottaen asiamiehinä käytetään työmarkkina-asioissa asianajotoimistoja, mutta kirjeen sisältö olisi tosiaan mielenkiintoista tietää.

Varustamo ei kai ole sopimusosapuoli tässä asiassa.

Miten kolmannen osapuolen uhkaus oikeuttaa työtaistelutoimenpiteen?

Vähän sama kun Siwan kassat menisivät lakkoon kun Koffin jakeluautonkuljettaja sanoisi pahasti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varustamo ei kai ole sopimusosapuoli tässä asiassa.

Miten kolmannen osapuolen uhkaus oikeuttaa työtaistelutoimenpiteen?

Vähän sama kun Siwan kassa menisi lakkoon kun Koffin jakeluautonkuljettaja sanoisi pahasti.

Kun en tiedä, kuka on esittänyt ja mitä ja kenen nimissä, en voi ottaa kantaa. Sinänsä työoikeudellisesti voi olla niin, että se aa-toimiston kirje on varustamon ja sataman kautta niin, että kyseessä olisi työriitana menevä asia/"uhkaus" (kun se ei se juridinen termi voi oikein olla), joka kohdistuu työehtosopimusjärjestelmään.

Enempää en samaa asiaa toista (eiköhän tämä selväksi ole muutenkin tullut), mutta totean vielä kerran sen, että ketjun kommenttien perusteella voisi olettaa tässä ketjussa tiedettävän kirjeen sisältö laajasti. Olkoon osaltani tässä ainakin niin kauan kun se on tiedossa, kun minulla ei sitä kirjettä ole. Teillä ilmeisesti on.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kertokaas nyt erku, flintstonet sun muut: onko oikein, etta ulkomaisen asianajotoimiston kirje voi aiheutta lakon suomessa? Ja jos on niin milla perustein? Vaikka kirjeen lahettaisi itse Putin ja uhkaisi sodalla, silti ei olisi mitaan asiaa lakkoilla

Totaalinen kannatus tälle. Ei mene minun kupoliini, varsinkin kun tästä seuraa hassut parin tonnin sakot. Laitetaan laittomille lakoille täysi tai edes 50% omavastuu taloudellisista seuraamuksista niin loppuu nämä aivopierut.

Laillinen mielenilmaus sopimuksemattomassa tilassa on sitten eri asia. Kuitenkin rangaistukset näistä laittomista lakoista ovat ihan penailtuja.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Enempää en samaa asiaa toista (eiköhän tämä selväksi ole muutenkin tullut), mutta totean vielä kerran sen, että ketjun kommenttien perusteella voisi olettaa tässä ketjussa tiedettävän kirjeen sisältö laajasti. Olkoon osaltani tässä ainakin niin kauan kun se on tiedossa, kun minulla ei sitä kirjettä ole. Teillä ilmeisesti on.

Työnanajan edustaja, eli satamaoperaattorit ry,on sanonut, ettei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Voihan olla, että valehtelevat ja ovat venäläisen varustamon kanssa sopineet kirjeen lähettämisestä ja sanelleet sen niille luvaten tukea venäläistä varustamoa, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna epäilen tuota. Ja jos työnantajalla ei ole kirjeen kanssa mitään tekemistä niin sillä, mitä kirjeessä lukee, ei ole mitään merkitystä.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä ketjua lukiessa olen entistä vakuutuneempi siitä, että Suomen peruskoulussa tulisi olla pakollisena oppiaineena kansantaloustieteen perusteet. Kun ei se yhteiskunta sillä tavalla pyöri, että jokaisella kansalaisella on herneitä nenästään kaivaessaan mahdollisuus tällaiseen säätämiseen.

Mielenkiintoista nähdä AY-Antin ulostuloja asiassa. Toisaalta mukavaa nähdä vasemmiston viimeisiä kuolinkorahteluja, näiden piikkiin menee nämä.

Jupa
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ehkä satamatyöntekijät voisi korvata roboteille?

Tulee tapahtumaan. Kyse on niin yksinkertaisesta rakennetyöstä suljetulla alueella, että tuo tullaan robotisoimaan aika nopealla aikataululla kunhan ne 4. sukupolven masiinat pääsee tarpeeksi suuriin mittoihin ahtausta varten. Nimenomaan suljettujen alueiden mekaaninen ohjaustyö poistuu ensimmäisenä, eli just satamista, lentokentiltä ja pelloilta. Myöhemmässä vaiheessa sitten päästään jo ihmisten sekaan maanteille, jolloin loppuu myös kaupunkien välisen liikenteen kuljettajatyöt. Kaupunkien sisäistä jakeluliikennettä viedään sitten viimesex robottien toimesta.. tai siis ihan viimesex tietty henkilöliikenne, koska siinä on pysgologinen este.. tämä näin siis ATKn kannalta katottuna.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
AKT:n liittosihteeri ja tilanteessa ollut pääluottamusmies vastaavat kysymyksiin IS:n sivuilla. "Minua ei uhkailla."
Voi kyynel, mitä touhua. Voiko olla niin, että yhden urvelon takia koko Suomen rahtiliikenne pysähtyy. Kasvaisivat aikuisiksi ja tekisivät työnsä.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tulee tapahtumaan. Kyse on niin yksinkertaisesta rakennetyöstä suljetulla alueella, että tuo tullaan robotisoimaan aika nopealla aikataululla kunhan ne 4. sukupolven masiinat pääsee tarpeeksi suuriin mittoihin ahtausta varten. Nimenomaan suljettujen alueiden mekaaninen ohjaustyö poistuu ensimmäisenä, eli just satamista, lentokentiltä ja pelloilta. Myöhemmässä vaiheessa sitten päästään jo ihmisten sekaan maanteille, jolloin loppuu myös kaupunkien välisen liikenteen kuljettajatyöt.

Ja on jo pitkälti tapahtunutkin vrt. aiemmat ajat. Tuo jälkimmäisin asia on mielenkiintoinen kyllä, nyt kun henkilöautoja pyöritellään jo mm. Ruotsin testiliikenteessä itseajavina, aivan varmasti tätä sovitellaan rahtiin aika nopeasti. Murros on lähiaikoina kova.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ATK:n liittosihteeri ja tilanteessa ollut pääluottamusmies vastaavat kysymyksiin IS:n sivuilla. "Minua ei uhkailla."
Voi kyynel, mitä touhua. Voiko olla niin, että yhden urvelon takia koko Suomen rahtiliikenne pysähtyy. Kasvaisivat aikuisiksi ja tekisivät työnsä.

Käsittämätön haastattelu. Eikä siis haastattelijan osalta, hyvin hakee vastauksia mutta eihän noista kahdesta vitun kaljamahasta saa mitään järkevää ulos.

Joskus sitä toivoisi että Suomessa voisi hetkellisesti, pienessä mittakaavassa ja erittäin hallitusti ottaa jopa Pohjois-Koreasta mallia asianhoitoon. Nämä kaksi resu-Osmoa riviin kentälle, muutama harjoittelulaukaus kraanatinheittimillä ja sitten taas satamat auki, jos joku muu vielä inisee kun on sanottu rumasti niin sinne samalle kentälle vain.

Onpahan kyllä ennenkuulumattoman typerä tilanne. Hyvä tuo vertaus, että tilanne on sama kuin Siwan kaikki kassat menisi lakkoon koska KOFFin jakeluauton kuljettaja sanoi yhdelle rumasti.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Täysin järjetön veto AKT:ltä, ei kahta sanaa tästä. Kyseisen paatin suhteen mielenilmaisu voi hyvin olla paikallaan, jos nämä tiedot pitävät paikkansa, mutta ei todellakaan tälläistä idioottimaista, ilmeisen epälegitiimiä vallankäyttöä. Kaiken muun idiotian lisäksi tämä typeryys saa vieläpä aikaan jopa aivohalvauksia, aivojen toiminnan lakkaamisia, joista yksi esimerkki ohessa:

Joskus sitä toivoisi että Suomessa voisi hetkellisesti, pienessä mittakaavassa ja erittäin hallitusti ottaa jopa Pohjois-Koreasta mallia asianhoitoon. Nämä kaksi resu-Osmoa riviin kentälle, muutama harjoittelulaukaus kraanatinheittimillä ja sitten taas satamat auki, jos joku muu vielä inisee kun on sanottu rumasti niin sinne samalle kentälle vain.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tulee tapahtumaan. Kyse on niin yksinkertaisesta rakennetyöstä suljetulla alueella, että tuo tullaan robotisoimaan aika nopealla aikataululla kunhan ne 4. sukupolven masiinat pääsee tarpeeksi suuriin mittoihin ahtausta varten.

Onko sinulla muuten tietoa mitä kaikkea tuo työ pitää sisällään? Osan voi varmasti korvata, varsinkin peruskonttien&konttilaivojen suhteen, mutta muissa hommissa on sitten vähän enemmän työtä jota ei ihan heti korvata automatiikalla. Lisäksi Suomen sääolot aiheuttavat ongelmia hyvin paljon robottien käytön suhteen.

Osa ahtaajistakin on muuten tuominnut lakon typeränä.

Helpoiten automatiikan lisääminen onnistuu isoissa keskussatamissa jossa siirretään pääasiassa kontteja laivasta toiseen.
 

Carlos

Jäsen
Kaiken muun idiotian lisäksi tämä typeryys saa vieläpä aikaan jopa aivohalvauksia, aivojen toiminnan lakkaamisia, joista yksi esimerkki ohessa:

En tiedä, mielestäni on vielä surullisempaa se että aina kun joku vetää "norsu posliinikaupassa" -viestin, eli jotenkin poliittisesti epäkorrektin ja kuitenkin usein kieli poskessa, aina kuitenkin jostain putkahtaa tietyt nimimerkit moisia viestejä paheksumaan. Mitä en vaan jaksa ymmärtää, miksi maailmasta pitää kieltää kaikki ylilyönnit, miksi kaikkien pitää olla haukottelevia, sivistyneitä, viinin aromin vivahteita haistelevia kaulaliinaa käyttäviä nirppanokkaisia klooneja ilman hajua, makua, väriä. Mutta ehkä minun ei tarvitsekaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Helpoiten automatiikan lisääminen onnistuu isoissa keskussatamissa jossa siirretään pääasiassa kontteja laivasta toiseen.

Pienemmässä koossa täysin automatisoituja varastoja on jo olemassa. Siis niin, että tavarankuljettamiseen ei käytetä yhtään ihmistyötä, vaan robotit hoitaa sen. Kyse on viä pienistä koneista, mutta se ei edellytä kuin laivojen ja satamien varustuksen muuttumista robotiikalle sopivaksi, niin satamiin jää vain toimistotöitä.

Ei muutos hetkessä käy, mutta nopeasti siihen nähden miten yleensä teolliset vallankumoukset on tapahtunut. Lisäksi tavaran kuljettaminen tulee ylipäätään vähenemään kun 3D tulostamisessa päästään eteenpäin. Tällöin tavara liikkuu bitteinä ja tehdään lähellä kuluttajaa. Onkin mielenkiintoista tulla näkemään tämän murroksen vaikutukset kehittyville maille, jotka nimenomaan kokoonpanotyön halpuudella ovat nostaneet elintasoaan.

Mutta siis robotiikka vyöryy ensimmäisenä suljettuihin tiloihin, kuten tehtaissa jo on. Koska se äly mitä voidaan ohjelmistojen muodossa näihin koneisiin pistää on kehittynyt huimaa vauhtia, hyvänä esimerkkinä on, että jo ihmisiä hoidetaan robottien toimesta Japanissa (vanhustenhoidossa). Niin "pehmeä" tää teknologia on jo nyt.

Eli jep, veikkaan Satamien olevan ensimmäisiä ison murroksen kohteita liittyen sekä robotiikkaan että 3D tulostamiseen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En tiedä, mielestäni on vielä surullisempaa se että aina kun joku vetää "norsu posliinikaupassa" -viestin, eli jotenkin poliittisesti epäkorrektin ja kuitenkin usein kieli poskessa, aina kuitenkin jostain putkahtaa tietyt nimimerkit moisia viestejä paheksumaan. Mitä en vaan jaksa ymmärtää, miksi maailmasta pitää kieltää kaikki ylilyönnit, miksi kaikkien pitää olla haukottelevia, sivistyneitä, viinin aromin vivahteita haistelevia kaulaliinaa käyttäviä nirppanokkaisia klooneja ilman hajua, makua, väriä. Mutta ehkä minun ei tarvitsekaan.

Niin no, kukin toki saa kirjoittaa miten haluaa. Mutta aika yleistä on, että jos kirjoittaa todella idioottimaisesti niin tapaa tulla arvostelua. Siinä on korrelaatio... Anyway, jotenkin ajattelisin, että teksti on vähän huono asia oman harmistuksensa tuulettamiseen. Ehkä sitten voisi käyttää hymiöitä, jos haluaa, ettei oteta kohtuullisen vakavasti mitä typeryyksiä sitten sattuukin kirjoittamaan. Tai vaikka sarkasmi- ja ironia-tagejä. Tulikos kaupat?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Pienemmässä koossa täysin automatisoituja varastoja on jo olemassa. Siis niin, että tavarankuljettamiseen ei käytetä yhtään ihmistyötä, vaan robotit hoitaa sen. Kyse on viä pienistä koneista, mutta se ei edellytä kuin laivojen ja satamien varustuksen muuttumista robotiikalle sopivaksi, niin satamiin jää vain toimistotöitä.

Näkisin, että tässä on mittakaavat väärinpäin. Suomen satamat ovat niin pieniä, että täällä vielä ahdataan käsipelillä. Euroopan suurissa satamissa on todella korkea automaatioaste jo tällä hetkellä.
 

Carlos

Jäsen
Eli jep, veikkaan Satamien olevan ensimmäisiä ison murroksen kohteita liittyen sekä robotiikkaan että 3D tulostamiseen.

Miksi hemmetissä 3D-tulostamista tehtäisiin satamassa? Eikö parempi paikka olisi joku halli sopivalla etäisyydellä asiakaskunnasta, missä EI ole mm. sataman liikenneruuhkia? Mutta siis konseptina tämä on jo täyttä vauhtia kehitteillä, erityisesti varaosa-varastojen tarve tulee tulevaisuudessa laskemaan kovaa vauhtia.

Sataman automatisointi varmasti kyllä tulee etenemään, vaikka sitäkin vastaan tietty AKT tulee tekemään lakon jos toisenkin. Ei ole mitään estettä jäljellä miksi automatisoitu trukki ei voisi lastata paperirullia, teräsrullia, kontteja ja niin edelleen laivoihin. Jopa konttien täyttämiseen on kehitteillä vaikka minkälaisia automatiikkasovelluksia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi hemmetissä 3D-tulostamista tehtäisiin satamassa?

Ei... vaan 3D tulostaminen vähentää rahdattavan tavaran määrää, varsinkin kulutustavaroiden osalta. Raaka-aineethan toki viä rahdataan ympäri maailmaa, mutta se rahdataan kuluttajalle "suoraan" siihen lähikauppaan joka sen sun tavaras sitten tulostelee. Ensimmäiset talonrakennukseen kykenevät tulostimet on jo kokeiluasteella, metallitulostimia löytyy jo teollisuushalleista ja muovitulostimet kotoa.. tulee vaikuttamaan tavaravirojen määrään ja sitä kautta satamien kautta kulkevan tavaran märään vähentävästi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi hemmetissä 3D-tulostamista tehtäisiin satamassa? Eikö parempi paikka olisi joku halli sopivalla etäisyydellä asiakaskunnasta, missä EI ole mm. sataman liikenneruuhkia? Mutta siis konseptina tämä on jo täyttä vauhtia kehitteillä, erityisesti varaosa-varastojen tarve tulee tulevaisuudessa laskemaan kovaa vauhtia.
Ai helvetti, kun repesin tälle väärinymmärryksen huipentumalle.


Näkisin, että tässä on mittakaavat väärinpäin. Suomen satamat ovat niin pieniä, että täällä vielä ahdataan käsipelillä. Euroopan suurissa satamissa on todella korkea automaatioaste jo tällä hetkellä.

Hän taisi tarkoittaa varastoja yleisesti. Kaikenmaailman kuljetinratoja ja keräimiä on (suurissa) varastoissa, sisätiloissa. Varmaan (suurissa) satamissakin kuten sanoit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös