En tiedä onko tämän ketjun tarkoitus vain koota ihmisten kokemuksia harmittomista kömmähdyksistä ja hetkellisistä "oikosuluista" korvien välissä. Itse hämmästyin tänään aivojen pitkäkestoisen muistin toiminnasta. Minulla on aina ollut hyvä kasvomuisti, mutta nyt oikein itsekin pelästyin että miten on mahdollista muistaa ihminen parissa sekunnissa, jonka on nähnyt viimeksi joskus 15 vuotta sitten. Ja varsinkin paikassa jossa häntä ei yhtään olisi osannut odottaa.
Kävin paikallisella parturilla hiustenleikkuussa ja kun homma oli valmis, menin kassalle maksamaan, niin seuraava asiakas takavasemmalla sanoo että moi. Minä vilkaisin tätä ihmistä ja tosiaan sekunti, kaksi siitä niin aivot sanoivat että kyseessä oli henkilö, jonka kanssa olin viimeksi rupatellut naamatusten arvioilta 13-15 vuotta sitten. Eikä mitään havaintoa hänestä ole ollut esim Facebookissa tai muutakaan huhua kuullut hänen olinpaikastaan. Samalta paikkakunnalta ollaan lähtöisin, hän kertoi asuneensa vuodesta 2000 asti Helsingissä ja sitä ennen opiskelleensa Itävallassa ja Englannissa. Ja nyt oli siis kesälomilla tullut käymään kotiseudulla, jolla itse edelleen asun.
Oli kyllä omituinen tunne, miten nopeasti ihmisen kasvot tunnistaa vuosienkin jälkeen.