Ihan mielenkiintoista juttua tuosta tapahtumaketjusta, joka on tuon onnettomuuden voinut aiheuttaa. Riittää kun yksi komponentti alkaa antamaan väärää tietoa avioniikalle, niin pahimmassa tapauksessa (onko tämä se pahin?) ultra-moderni, ja -turvallinen matkustajakone tuhoutuu.
Ymmärsin foorumeilta Airbus-pilottien jutuista, että nopeus on tärkeä inputti monelle muulle lentokoneen järjestelmälle ja mikäli järjestelmä huomaa, että ei saa luotettavaa informaatiota mm. autopilotti kytkeytyy pois päältä. Sen jälkeen konetta on lennettävä käsin sen, joka on tietysti melko mahdotonta tehtävä, jos ei lentonopeudesta ole tietoa. koska noilla korkeuksilla koneen sakkausnopeuden ja ylinopeuden välinen ero on todella pieni. Ollaan vielä pimeässä, keskellä ukkospilveä, voimakkaassa turbulenssissa ja ilman tietoa lentonopeudesta, niin lienee vain ajankysymys, koska lentokone lähtee käsistä.
Pitot-putkia on kuulemma Airbusissa kolme, molemille lentäjille omansa ja sitten vielä yksi varalla, joka voidaan kytkeä joko kapteenin tai perämiehen näyttöön. Se miten nuo putket ovat jäätyneet on kai suurin kysymys ja ainoa selitys siihen kai olisi että ukkospilven sisällä olisi alemmista ilmakerroksista nuossut huomattavasti lämpimämpään ilmamassaa ja se olisi aiheuttanut putkien jäätymisen tai sitten kone olisi joutunut esim. voimakkaaseen raekuroon (siitä oli spekulaatiota että voiko niitä olla 35000 jalan korkeudessa) joka olisi rikkonut paikkoja. Ilmeisesti sellainenkin onnettomuus on joskus tapahtunut.
Ilmeisesti samanlainen tapaus on tavattu Air Caraibesin A330ssa jossa pitot- putket ovat jäätyneet. Valitettavasti vain tuo on Ranskaksi
http://www.eurocockpit.com/docs/ACA.pdf, mutta ilmeisesti yhtäläisyyksiä tähän löytyy aika paljon (esim. ACARS viestit yms.)