Air Francen kone kadonnut Atlantin yllä

  • 102 632
  • 361

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta siis yhä, paikkatiedon lähettäminen ei nyt ole kummoinen haaste edes pelkästään morsekoodillakaan. Valaat viestivät keskenään kilometrien päähän, joten eiköhän insinööri pysty rakentamaan ultraäänilähettimen ja vastaanottimen joka pystyy saamaan selvää piipitysten kestoeroista.

Voi olla, että tieto saataisiin jollain tasolla karkealla tasolla lähetettyäkin. Toinen kysymys tuleekin sitten siitä, että miksi niin ei tehdä? Onko syynä se, että GPS-paikannustietoa ei saada veden alle luettua ja lähetettävä informaatio (perustuisi ennen veteen syöksyä olleeseen sijaintiin) voisi heittää jopa pahastikin, mikäki laatikko olisi vaikka kierinyt pitkän syvänteen toiseen reunaan? Toiseksene, kaiut voivat hyvinkin vääristää signaalin kulkua, jolloin etäisyydestä voidaan saada hyvinkin väärä kuva.

Minusta suurin syy ultraäänen käyttöön on se, että sillä pystytään lähettämään juurikin tuota piipitystä, joka voidaan kuulla kahdesta eri pisteestä. Näiden suuntien perusteella voidaan piirtää kaksi suoraa, ja niiden leikkauspisteessä on todennäköinen sijainti. Tämä lienee se yksinkertaisin keino.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tuota tiedonsiirtotekniikkaa olemssa tänäkin päivänä, vrt sukellusveneet. Nehän käyttävät erittäin matalia taajuuksia kommunikoidessaan pinta-alusten kanssa. Suurin ongelma lienee tuo ilman ja veden muodostama rajapinta, ei niinkään vedestä-veteen- kommunikointi.

Suurin ongelma mustan laatikon kannalta on, että nuo taajuudet vaativat niin ison antennin, ettei sellaista voisi käyttää.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Rankahkona OT:na vain sen verran, että periaatteessahan valaat voivat viestiä keskenään lähes valtameren toiselle puolelle, eivät vain kilometrien päähän.

Mähän puhuin monikossa kilometreistä ;) En vaan jaksanut tarkistaa millaisista etäisyyksistä oikeasti puhutaan, sikäli tuo oikeanpuoleinen kuvaaja on aika masentava.

Sitä en tiedä millaisia kommunikaatiovälineitä mustissa laatikoissa on tai miksi ei ole, mutta pointti oli lähinnä kyllä näpäyttää yksittäistä yliopistoinsinööriä "tietoliikenteen mahdottomuudesta", nääs täällä teknillisen korkeakoulun puolella nämä asiat ovat ihan fyysikoittenkin hallussa ;)
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Suurin ongelma mustan laatikon kannalta on, että nuo taajuudet vaativat niin ison antennin, ettei sellaista voisi käyttää.

Nojoo tuli hieman oikaistua. Tarkoitus oli tarkoittaa, että vedessä kommunikointi voisi onnistuakin akustisesti. Pinnan yläpuolella siitä ei ole apua. Pitäisi siis päästä tarpeeksi lähelle mustaa laatikkoa (siis veden alla), jotta voitaisiin vastaanottaa lähetettä.

Siinä olet oikeassa, että radiotaajuuksien käyttö vaatisi antennia ja varmasti luokkaa riittävästi lähetystehoa. Nuo maalla olevat asemat ovat/olivat teholtaan kilowateista megawatteihin. Myös antennin koko varmasti aiheuttaisi ongelmia.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Onhan tuota tiedonsiirtotekniikkaa olemssa tänäkin päivänä, vrt sukellusveneet. Nehän käyttävät erittäin matalia taajuuksia kommunikoidessaan pinta-alusten kanssa. Suurin ongelma lienee tuo ilman ja veden muodostama rajapinta, ei niinkään vedestä-veteen- kommunikointi.

On, mutta ongelmatonta sekään ei ole. Esimerkiksi veden lämpökerrokset aiheuttavat merkittäviä ongelmia ja tämän takia veneissä on nostettavat ja hinattavat mastot, joiden avulla voidaan kommunikoida lämpökerrosten läpi. Kommunikaatiolla tarkoitetaan tässä niinkin yksinkertaista asiaa kuin vedenalaisten äänten kuuntelua. Helpoin tapa kadota veden alla vaikkapa sukellusveneellä on livahtaa lämpökerroksen toiselle puolelle, jolloin havaitseminen on äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.

Varsinaista dataliikennettä varten noustaan yhä pinnan tuntumaan, jolloin antenni saadaan ilmaan ja tarvittaessa yhteys vaikka sateliittiin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rankahkona OT:na vain sen verran, että periaatteessahan valaat voivat viestiä keskenään lähes valtameren toiselle puolelle, eivät vain kilometrien päähän.

Nyt vaan jonkun pitäisi opettaa niitä haistamaan mustat laatikot.

No joo... onko se syy niissä mittareissa?

http://www.defencetalk.com/french-submarine-searches-for-air-france-black-box-in-atlantic-19679/

"Air France has said it will replace all airspeed monitors in its A330s and A340s in the next few days over concerns that faulty instruments may have caused the crash."
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Nyt vaan jonkun pitäisi opettaa niitä haistamaan mustat laatikot.

Rankahkona OT:na vain sen verran, että vaikka valailla on maaelämän jäänteenä sierainaukko sekä siinä hajureseptorisoluja, niin niiden aivoissa ei enää ole hajuaistimuksia käsittelevää aluetta. Eli käytännössä valailla ei ole vesiolosuhteissa suhteellisen tarpeetonta hajuaistia enää ollenkaan. Lopetan nämä valasfaktat tähän...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Air France turmakone hajosi ilmassa Näin kertoo yle-uutisten saamat lähteet. 50 uhria on löydetty ja ruumiinavausten tiedot viittaavat uutisoituun tutkimustulokseen.

Vielä kun saataisiin tietoa, mikä helvetti hajottaa matkustajakoneen ilmassa?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Liian suuri nopeus esimerkiksi. Vielä helpommin niin käy, jos suuri nopeus yhdistetään voimakkaseen turbulenssiin.

Tai rakennevika, mikä tosin taitaa olla hyvin epätodennäköistä tässä tilanteessa koska kone oli varsin uusi.

Pommi taasen liene poissuljettu mahdollisuus koska lukemieni tiedonantojen mukaan räjähdejäämiä ei ole löytynyt mistään.

Mainitsemasi suuri nopeus ja voimakas turbulenssi voivat johtaa tilanteeseen jossa rakenteet alkavat pettää ja näin liene käynytkin.

***

Meteoriitit, törmääminen sotilaskoneeseen sun muut vaihtoehdot mitä monin paikoin on viljelty unohtaisin tyystin tässä tapauksessa.

vlad.
 

Carlos

Jäsen
Tai rakennevika, mikä tosin taitaa olla hyvin epätodennäköistä tässä tilanteessa koska kone oli varsin uusi.

Tai sitten kyseessä on valmistuksessa syntynyt rakennevika, joka juurikin selittyy sillä että kone oli näin uusi. Se olisi kenties huomattu ensimmäisessä isossa huollossa, jos kone sinne asti olisi kestänyt.

Noh, toivotaan että nyt saadaan selko kun laatikot on löydetty/löydetään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tai sitten kyseessä on valmistuksessa syntynyt rakennevika, joka juurikin selittyy sillä että kone oli näin uusi. Se olisi kenties huomattu ensimmäisessä isossa huollossa, jos kone sinne asti olisi kestänyt.

Kone ei todellakaan ollut ehtinyt ensimmäiseen isompaan huoltoon, joten on mahdollista, että kyseessä on valmistuksessa syntynyt rakennevika. Saa nähdä selviääkö tämä jos/kun mustat laatikot saadaan nostettua merenpohjasta ylös. Signaali on havaittu mutta se nyt on vasta puolivoittoa, vielä on saatava laatikot pintaan keinolla millä hyvänsä, jotta ongelma saadaa ratkaistua.

vlad.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet

Morgoth

Jäsen
Toivottavasti kuitenkin jossain vaiheessa löytävät molemmat laatikot ja toivon että kummastakin laatikosta saadaan tarpeeksi tietoa irti jotta turman syy(t) saadaan selville.

Taitaa tulla vain todella kiire, kun ne laatikothan lähittävät signaalia vain kuukauden ja kuukausi pian tuosta onnettomuudesta tulee täyteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Taitaa tulla vain todella kiire, kun ne laatikothan lähittävät signaalia vain kuukauden ja kuukausi pian tuosta onnettomuudesta tulee täyteen.

Pitää kuitenkin muistaa, että tuo on ainoastaan valmistajan takaama aika. Ei ne akut mitenkään mystisesti lakkaa toimimasta juuri kuukauden kohdalla.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Jostain muistan lukeneeni, että valmistajan ilmoittama 30 vuorokautta olisi minimi aika..
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jonkun pitäis vielä kertoa tälle tyhmälle maalaisjuntille, että miten noita taulukkoja luetaan.

Kaipa tuo jotakuinkin niin on luettavissa, että ihmisen aihettaman melun takia suuri osa valailaiden käyttämistä matalammista taajuuksista, jotka kantavat vedessä pidemmälle, blokkautuvat pois. Tämä koskee erityisesti matalammilla taajuuksilla "laulavia" hetulavalaita, kun taas hammasvalaiden, kuten delfiinien, naksutukset ovat muutoinkin tarkoitettu lyhyemmän matkan kommunikointiin eli ongelma ei ole hammasvalailla niin suuri. En tiedä selvittikö mitään, mutta kuten sanottu niin aika murheellista kertomaa tuo(kin) taulukko on.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kone ei sitten kuitenkaan hajonnut ilmassa, vaan laskeutui kovalla vauhdilla, pohja edellä mereen. YLEn uutinen aiheesta

Mielestäni tämä kaikki on spekulointia, kunnes laatikot löytyvät ja saadaan tietää, mitä ohjaamossa on keskusteltu.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Ei ole kuulunut koneen "laatikoista" mitään. Tämä tarkoittanee sitä, että niitä ei tulla koskaan löytämään ja koneen hajoaminen jää ikuiseksi arvoitukseksi. Toisaalta saattaahan se olla niinnii, että ne on löydetty jo aikapäivää sitten, mutta koneen tippumisen syytä ei haluta paljastaa julkisuuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös