Air Francen kone kadonnut Atlantin yllä

  • 103 035
  • 361

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olihan tämäkin aika vakava, vaikka kuin ihmeen kaupalla kaikki selvisivät hengissä.

Jeps. Muotoilin tekstini vähän huonosti. Olisi pitänyt sanoa, että kuolemaan johtanut onnettomuus ja tuon "tiedon" huomasin jostain lehdestä tai sitten netistä.
 

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Airbus lähettänyt kaikille kyseisen konetyypin operaattoreille tällaisen "yleismaallisen ohjeistuksen" , joka on ilmeisesti tapana tehdä tällaisten isojen turmien jälkeen. Tämä ohjeistus koskee ilmanopeutta, ja niiden er..ilmaisimia, sekä niiden toimimattomuutta erilaisissa tilanteissa. Olisi kyllä ihan kiva nähdä tuo ohjeistus. *Lähtee penkomaan, joskos ne olisi tavallisen pulliaisen saatavilla*

http://www.flightglobal.com/article...firm-airspeed-problem-on-air-france-a330.html

Täytyy tähän väliin muuten sanoa, että jotenkin on outo fiilis, kun nyt on neljä päivää kulunut turmasta, eikä mitään oikeein kouriintuntuvaa ole saatavilla. Veikkaisin, että kun ensimmäiset ihmisen alitajunnalla tärkeät visuaaliset faktat lyödään pöytään, niin ainakin täällä naama valahtaa kun hiffaa että hei tää juttu on niinku 4real. Tätä fiilistä ei ole vielä tullut. Kaikki vaan vouhottaa (suurin osa) tästä tapauksesta, mutta nämä ihmiskohtalot iskee varmasti myöhemmin :(
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itseasiassa tuon koneen pyrstö oli vaurioitunut 7 vuotta aikaisemmin laskussa tapahtuneesta raapaisusta(tailstrike) ja tuo vaurio oli korjattu huonosti. Kone teki yli 12000 nousua tuon jälkeen, ennenkuin korjaus petti ja aiheutti tuon paineenlaskun, joka taas aiheutti peräsimen irtoamisen. Tuo kone oli kotimaan liikenteessä, joten se teki jatkuvasti nousuja ja laskuja, jotka konetta eniten rasittavat paineistuksesta johtuen.

Näinhän se tapaus olikin. Nyt kun muistelen niin tapauksesta taisi olla maininta jossain dokkarissakin vuosia sitten.

JAL lentää ilmeisesti edelleenkin kotimaanliikenteessa muunnelluilla Boeing B-747 koneilla eli niissä on vain economy-luokka ja koneet on buukattu niin täyteen penkkejä kuin suinkin mahdollista. Onnettomuuskoneen 524 matkustajasta ja miehistönjäsenestä 4 pelastui.

vlad.
 

Morgoth

Jäsen
Täytyy tähän väliin muuten sanoa, että jotenkin on outo fiilis, kun nyt on neljä päivää kulunut turmasta, eikä mitään oikeein kouriintuntuvaa ole saatavilla.

Mitä olisi pitänyt saada selville? Kone pudonnut keskelle valtamerta, ja etsittävä alue on valtava. Ainoa tapa etsiä jäänteitä koneesta on ilmasta käsin yrittää nähdä jotain meren pinnalla kellumassa. Senkin jälkeen pitää vielä odottaa, että joku laiva pääsee paikalla ja nostamaan romun merestä. Jossakin luki, että vasta ensi perjantaina paikalla olisi merenpohjasta etsivää kykenevä sukellusvene jne.

Varmaan nyt ihmiset luonnostaan haluavat heti tietää, miksi näin tapahtui ja kun vastausta ei heti saada niin aletaan sitten vetämään hatusta milloin mitäkin.

Eihän tuosta ole oikein nopeasti mitään muuta selvitettävissä kuin alueella vallinneet sääolot ja nuo lentokoneet lähettämät viestit ACARSin kautta. Se että lentokonetta ei ole löytynyt 4 päivää, niin onko sekään nyt oikeasti ihme? Eihän se minnekään 2 km päähän lentokentästä tippunut.

Maapallo on oikeasti iso paikka, vaikka netin aikakaudella etäisyydet eivät miltään tunnukaan, kun istuu oman koneen vieressä ja maailma on parin hiiren klikkauksen päässä.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joo, mietin vaan tuota kohtaa kun mainitsit, että paineistuspuolen-ongelmat kertovat koneen hajoamisesta atomeiksi jo ilmassa, että eihän se sitä tarkoita läheskään aina (tässä tapauksessa kuitenkin varsin mahdollista).

Olisi pitänyt tarkentaa, että tarkoitin erityisesti tätä tapausta - onhan niitä tapauksia joissa joko ohjaamon tai matkustamon paineistus on kadonnut mutta kone ei ole välittömästi tuhoutunut tai hajonnut ilmassa kappaleiksi. Mikäli tämä tapahtuu matkustamossa niin lentäjillä on kuitenkin vielä mahdollisuus tuoda kone hallitusti matalampiin lentokorkeuksiin. Jos taas ongelmia tulee ohjaamon puolella niin... (se siitä jos lentäjät ehtivät menettää tajuntansa). Tässä tapauksessa olisin likimain varma siitä, että matkustamon paineistuksen katoaminen (romahtaminen) tarkoittaa käytännössä sitä, että kone on joutunut hallitsemattomaan tilaan (syöksy tms.) mikä on vaurioittanut konetta niin paljon, että paineistus on kadonnut jo matkustamonkin puolelta. Ymmärtääkseni siihen nyt ei alkuun tarvita suurtakaan reikää kun ilmoitus tulee mutta hallitsemattomassa syöksyssä seuraus on usein se, että koneen rakenteet alkavat vääjäämättä hajota kappaleiksi. Lopun on sitten tehnyt osuma mereen (jos kone nyt on ollut edes jotakuinkin kasassa enää tuossa vaiheessa). Sen kuitenkin allekirjoitan, että matkustamon paineistuksen katoaminen on seuraus ei syy.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mitä olisi pitänyt saada selville? Kone pudonnut keskelle valtamerta, ja etsittävä alue on valtava. Ainoa tapa etsiä jäänteitä koneesta on ilmasta käsin yrittää nähdä jotain meren pinnalla kellumassa. Senkin jälkeen pitää vielä odottaa, että joku laiva pääsee paikalla ja nostamaan romun merestä. Jossakin luki, että vasta ensi perjantaina paikalla olisi merenpohjasta etsivää kykenevä sukellusvene jne.

Vielä kun huomioidaan se, että tuulet ja alueen merivirrat (etenkin ne) kuljettavat kevyempää tavaraa helposti pitkiäkin matkoja lyhyessä ajassa (merivirran nopeus alueella taitaa olla sellaiset 4-8 km/h) on koneen osien etsiminen helpommin sanottu kuin tehty. Etenkin kun ottaa vielä huomioon sen, että ollaan keskellä valtamerta jolloin kalustoa on alueen laajuuden vuoksi vain rajallinen määrä käytössä ja vallitsevat olosuhteet eivät ole olleet etsintöjen kannalta parhaat mahdolliset. Pienoissukellusveneitä kuljettanut tutkimusalus taisi lähteä matkaan vasta tiistaina (tai keskiviikkona), joten kestää todellakin vielä useita päiviä kunnes se on alueella.

vlad.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuosta linkistä voipi katsoa youtubesta, miten tuuli voi vaikuttaa lentokoneen hallintaan. Kone on laskeutumassa johonkin kentälle ja tuon pätkän perusteella ei olla missään rajussa ukkosmyrskyssä keskellä Atlanttia. Voisi sanoa, että lentäjä voisi käydä tekemässä loton, sen verran lähellä on totaalinen tuho !
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ruumiita löydetty

Toivottavasti ei olisi tällä kertaa mikään uutisankka.

Luulisi niiden jo tulevan pintaan, onhan turmasta kulunut jo aika jos toinenkin. Kone kuitenkin on aika palasina meressä ja tuskin ketään enää ns. vöissä ole.

EDIT: Ao. koneessa jotain vikaa jo ennen turmaa - etenkin nuo lentonopeusmittarit olisi pitänyt vaihtaa..
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Lisää turmakoneen osia löytynyt merestä. AF myöntää, että mittaristoissa on ilmennyt vikaa ja valmistaja on kehoittanut vaihtamaan pitot putket, jotka mittaavat ilmanpaineen avulla nopeutta. Uusin päivitetty uutinen.

edit. kirotusvire
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Sitten kun tuo kerrotaan koko maailman lentokoneiden määrällä saadaan aika pirun monta viestiä jatkuvasti. Herää kysymys olisiko jopa mahdollista että tuo saisi viestisatelliitit ylikuormittuneeksi eli suomeksi täysin solmuun? Vai pitäisikö muutama satelliitti heittää kiertoradalla vain tätä tarkoitusta varten. Kyllä siihen kuitenkin enemmän kuin kaksi satelliittia pitäisi saada jotta pystyttäisiin koko maapallo peittämään signaalilla. Lentoyhtiöt eivät kovin mielellään käy tuollaista operaatiota pulittamaan.

En todellakaan ole alan asiantuntija, mutta muutaman tuhannen tekstiviestin kokoisen paketin vastaanottaminen/joka minuutti ei lienee nykytekniikalla ongelma? Pelkästään Suomessa vuonna 2007 lähetettiin n. 3,2 Miljardia tekstiviestiä (eli n. 6000 viestiä/minuutti -> linkki tilastokeskuksen sivulle) ja vain linkkimastojen ja "mikkihiiriteknologian?" avulla. Jos ylikuormitus olisi satelliittien ongelma, niin en näkisi NHL:n loppukamppailujakaan Canal plussalta. Kyse on painotuksista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Hesarin uutisesta poimin pätkän:

Onnettomuustutkijoiden mukaan kone lähetti yli 20 viestiä teknisistä vioista juuri ennen yhteyden katkeamista. Tutkijoiden mukaan kone lähetti viestejä sitä mukaa, kun sen järjestelmät yksi toisensa jälkeen sammuivat.

On siinä ollut lentäjillä tekemistä, kun on yksi järjestelmä toisensa jälkeen lopettanut toiminnan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Jo aiemmin eilen merestä nostettiin kahden miehen ruumiit, istuin, selkäreppu, jossa oli tietokone, sekä laukku, jossa oli Air Francen lentolippu." YLE

Onko meriveden jäljiltä mitenkään mahdollista saada tietokoneesta mitään irti? Jos vaikka olisi jotain ehtinyt kirjoittaa?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Onko meriveden jäljiltä mitenkään mahdollista saada tietokoneesta mitään irti? Jos vaikka olisi jotain ehtinyt kirjoittaa?
Tuskin kukaan ottaa tuollaisessa tilanteessa esille tietokoneen, kirjoittaa mitä on tapahtumassa, ja sen jälkeen tyynesti pistää sen takaisin laukkuun. Kaikki merkit viittaavat siihen että ongelmat ovat edenneet todella nopeasti.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskin kukaan ottaa tuollaisessa tilanteessa esille tietokoneen, kirjoittaa mitä on tapahtumassa, ja sen jälkeen tyynesti pistää sen takaisin laukkuun. Kaikki merkit viittaavat siihen että ongelmat ovat edenneet todella nopeasti.

No niin tietysti, sehän oli laukussa... En ajatellut loppuun asti.
 

Morgoth

Jäsen
En todellakaan ole alan asiantuntija, mutta muutaman tuhannen tekstiviestin kokoisen paketin vastaanottaminen/joka minuutti ei lienee nykytekniikalla ongelma? Pelkästään Suomessa vuonna 2007 lähetettiin n. 3,2 Miljardia tekstiviestiä (eli n. 6000 viestiä/minuutti -> linkki tilastokeskuksen sivulle) ja vain linkkimastojen ja "mikkihiiriteknologian?" avulla. Jos ylikuormitus olisi satelliittien ongelma, niin en näkisi NHL:n loppukamppailujakaan Canal plussalta. Kyse on painotuksista.

Mihin nämä txt-viestit liittyvät tähän? ACARSia voisi verrata lähinnä txt-viesteihin, mutta ACARS ei todellakaan ole sama asia kuin koneen musta laatikko. ACARS on suunniteltu pilottien ja lento-yhtiön väliseen keskusteluun sekä kautta lähetään automaattisia viestejä lento-yhtiölle erilaisista vikailmoituksista, jotta voisivat varautua erilaisiin huoltoihin jo ennakkoon. ACARS viestit <> mustalaatikon data.

FAA mukaan mustalaatikkon on tallettava n. 80 erilaista parametria ja eri arvot kirjataan muutaman kerran sekunnissa, mikäli arvoissa tapahtuu isoja muutoksia niin ne tallettuu vielä useammin. Siltikään datamäärä ei nyt liene mikään mahdottoman iso, mutta kalleus varmaan lähinnä tulee tiedonsiirrosta, koska siihen ei ole minkäänlaista infraa valmiina. Miten hyvin txt-viestin lähetys onnistuu esim. kännykällä keskellä valtamerta?

Lisäksi on otettava huomioon, että tuo data on täysin turhaa, jota mustat laatikon tallentavat eikä se kiinnosta ketään paitsi onnettomuustapauksissa. Montako kertaa musta laatikkoa ei ole löytynyt onnettomuustapauksissa? Taitaa olla aika harvoin. Ilmeisen harvoin koneita on tippunut edes keskelle valtamerta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.

Kunhan pohdin. Kysehän ei ole tekniikan riittämättömyydestä, vaan nyt puhutaan panostus vs. tulos hinnasta.
Txt viestit liittyvät asiaan sinänsä, että samantyyppistä datapursketta käytetään normaalissa analogisessa radioyhteydessä mm. armeijasovelluksissa esim. sanlassa. Eli ei puhuta mistään tavoittamattomasta, eikä nykyisin edes kalliista tekniikasta.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
17 ruumista ja paljon koneenosia sekä tavaraa löytynyt Airbussin putoamispaikalta. Hyvä, että saatiin ainakin selväksi koneen kohtalo. Vielä kun löytäisivät sen mustanlaatikon.

Uutinen aiheesta täällä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kyllä. Herkkiä vehkeitä ovat lentokoneet. Mutta tuossa nopeudet niin alhaalla, kun kone on laskeutumussa, joten tuossa ei tarvi olla kovatkaan tuulen nopeudet.

Jep, nousu ja lasku on ne kriittisimmät ja vaikeimmat hetket lennossa. Ainakin purjelennossa on näin (eiköhän sama päde moottorikoneisiinkin), itse lentäminen ja ilmassa pysyminen on sitten suhteellisen helppoa.

Hyvä että nyt on oikeasti löydetty tuon tippuneen koneen osia ja ruumiitakin on alkanut löytymään, näin ainakin osa omaisista saa lopulta varmuuden eikä jää roikkumaan epätietoisina. Toivotaan että ne mustat laatikotkin löytyisi.
 

Morgoth

Jäsen
Hyvä että nyt on oikeasti löydetty tuon tippuneen koneen osia ja ruumiitakin on alkanut löytymään, näin ainakin osa omaisista saa lopulta varmuuden eikä jää roikkumaan epätietoisina. Toivotaan että ne mustat laatikotkin löytyisi.

CNN sivuilla sanottiin, että etsittävä alue olisi noin Romanian kokoinen ja mikä ikävintä, että syvyys alueella olisi jopa 6-8 km. Ilmeisesti se venäläinen sukellusryhmä on käynyt noin 6 km syvyydessä?
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kuinkas kauan menee, että tuollainen sukelluspurkki lasketaan kuuden kilometrin syvyyteen? Noin niinkun ihan pinnalta pohjaan -suorituksena ilman vaadittavia valmisteluoperaatioita.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jep, nousu ja lasku on ne kriittisimmät ja vaikeimmat hetket lennossa. Ainakin purjelennossa on näin (eiköhän sama päde moottorikoneisiinkin), itse lentäminen ja ilmassa pysyminen on sitten suhteellisen helppoa.

Näinhän se on, että nousu ja lasku ovat ne kriittisimmät hetket ja niissä tapahtuu eniten onnettomuuksia. Mikäli oikein muistan niin lento-onnettomuuksista 80% tapahtuu nousujen ja laskujen aikana ja loput sitten matkalennossa eli aika hurja prosentuaalinen osuus nousuissa ja laskuissa.

Morgoth kirjoitti:
CNN sivuilla sanottiin, että etsittävä alue olisi noin Romanian kokoinen ja mikä ikävintä, että syvyys alueella olisi jopa 6-8 km. Ilmeisesti se venäläinen sukellusryhmä on käynyt noin 6 km syvyydessä?

Mir pystyy saavuttamaan kuuden kilometrin syvyyden. On tainnut käydä noin viidessä kilometrissä, jollei jopa syvemmälläkin. Suomalaista laatua kyseiset minisukellusveneet (Wärtsilä).

vlad.
 

Morgoth

Jäsen
Mir pystyy saavuttamaan kuuden kilometrin syvyyden. On tainnut käydä noin viidessä kilometrissä, jollei jopa syvemmälläkin. Suomalaista laatua kyseiset minisukellusveneet (Wärtsilä).

Heh, ei liity suoraan tähän, mutta aikanaan näköjään polemiikkia aiheuttanut sukellusveneiden luovutus NLään.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...tus+ja+kylmän+sodan+pelinappula/1135229191563

Ja miten CIA sotki Rauma-Repolan bisneksen:

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article143471.ece
 

Morgoth

Jäsen
Kuinkas kauan menee, että tuollainen sukelluspurkki lasketaan kuuden kilometrin syvyyteen? Noin niinkun ihan pinnalta pohjaan -suorituksena ilman vaadittavia valmisteluoperaatioita.

Mirillä 2-3 tuntia ja saman verran pohjasta nuosemiseen takaisin pinnalle. Se pystyy työskentelemään siellä 10-12h. Ilmeisesti mustat laatikot ovat koneen taka- ja etu-osassa? Tiedä sitten miten helppoa se operointi on siellä pohjassa tai niiden laatikoiden irrottaminen?

Tässä tapauksessa pitäisi kai saada aikaiseksi muutakin kuin Titanicista varastettu kohtaus? :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös