Olihan tämäkin aika vakava, vaikka kuin ihmeen kaupalla kaikki selvisivät hengissä.
Jeps. Muotoilin tekstini vähän huonosti. Olisi pitänyt sanoa, että kuolemaan johtanut onnettomuus ja tuon "tiedon" huomasin jostain lehdestä tai sitten netistä.
Olihan tämäkin aika vakava, vaikka kuin ihmeen kaupalla kaikki selvisivät hengissä.
Itseasiassa tuon koneen pyrstö oli vaurioitunut 7 vuotta aikaisemmin laskussa tapahtuneesta raapaisusta(tailstrike) ja tuo vaurio oli korjattu huonosti. Kone teki yli 12000 nousua tuon jälkeen, ennenkuin korjaus petti ja aiheutti tuon paineenlaskun, joka taas aiheutti peräsimen irtoamisen. Tuo kone oli kotimaan liikenteessä, joten se teki jatkuvasti nousuja ja laskuja, jotka konetta eniten rasittavat paineistuksesta johtuen.
Täytyy tähän väliin muuten sanoa, että jotenkin on outo fiilis, kun nyt on neljä päivää kulunut turmasta, eikä mitään oikeein kouriintuntuvaa ole saatavilla.
Joo, mietin vaan tuota kohtaa kun mainitsit, että paineistuspuolen-ongelmat kertovat koneen hajoamisesta atomeiksi jo ilmassa, että eihän se sitä tarkoita läheskään aina (tässä tapauksessa kuitenkin varsin mahdollista).
Mitä olisi pitänyt saada selville? Kone pudonnut keskelle valtamerta, ja etsittävä alue on valtava. Ainoa tapa etsiä jäänteitä koneesta on ilmasta käsin yrittää nähdä jotain meren pinnalla kellumassa. Senkin jälkeen pitää vielä odottaa, että joku laiva pääsee paikalla ja nostamaan romun merestä. Jossakin luki, että vasta ensi perjantaina paikalla olisi merenpohjasta etsivää kykenevä sukellusvene jne.
Sitten kun tuo kerrotaan koko maailman lentokoneiden määrällä saadaan aika pirun monta viestiä jatkuvasti. Herää kysymys olisiko jopa mahdollista että tuo saisi viestisatelliitit ylikuormittuneeksi eli suomeksi täysin solmuun? Vai pitäisikö muutama satelliitti heittää kiertoradalla vain tätä tarkoitusta varten. Kyllä siihen kuitenkin enemmän kuin kaksi satelliittia pitäisi saada jotta pystyttäisiin koko maapallo peittämään signaalilla. Lentoyhtiöt eivät kovin mielellään käy tuollaista operaatiota pulittamaan.
Onnettomuustutkijoiden mukaan kone lähetti yli 20 viestiä teknisistä vioista juuri ennen yhteyden katkeamista. Tutkijoiden mukaan kone lähetti viestejä sitä mukaa, kun sen järjestelmät yksi toisensa jälkeen sammuivat.
Tuskin kukaan ottaa tuollaisessa tilanteessa esille tietokoneen, kirjoittaa mitä on tapahtumassa, ja sen jälkeen tyynesti pistää sen takaisin laukkuun. Kaikki merkit viittaavat siihen että ongelmat ovat edenneet todella nopeasti.Onko meriveden jäljiltä mitenkään mahdollista saada tietokoneesta mitään irti? Jos vaikka olisi jotain ehtinyt kirjoittaa?
Tuskin kukaan ottaa tuollaisessa tilanteessa esille tietokoneen, kirjoittaa mitä on tapahtumassa, ja sen jälkeen tyynesti pistää sen takaisin laukkuun. Kaikki merkit viittaavat siihen että ongelmat ovat edenneet todella nopeasti.
En todellakaan ole alan asiantuntija, mutta muutaman tuhannen tekstiviestin kokoisen paketin vastaanottaminen/joka minuutti ei lienee nykytekniikalla ongelma? Pelkästään Suomessa vuonna 2007 lähetettiin n. 3,2 Miljardia tekstiviestiä (eli n. 6000 viestiä/minuutti -> linkki tilastokeskuksen sivulle) ja vain linkkimastojen ja "mikkihiiriteknologian?" avulla. Jos ylikuormitus olisi satelliittien ongelma, niin en näkisi NHL:n loppukamppailujakaan Canal plussalta. Kyse on painotuksista.
Kyllä. Herkkiä vehkeitä ovat lentokoneet. Mutta tuossa nopeudet niin alhaalla, kun kone on laskeutumussa, joten tuossa ei tarvi olla kovatkaan tuulen nopeudet.
Hyvä että nyt on oikeasti löydetty tuon tippuneen koneen osia ja ruumiitakin on alkanut löytymään, näin ainakin osa omaisista saa lopulta varmuuden eikä jää roikkumaan epätietoisina. Toivotaan että ne mustat laatikotkin löytyisi.
Jep, nousu ja lasku on ne kriittisimmät ja vaikeimmat hetket lennossa. Ainakin purjelennossa on näin (eiköhän sama päde moottorikoneisiinkin), itse lentäminen ja ilmassa pysyminen on sitten suhteellisen helppoa.
Morgoth kirjoitti:CNN sivuilla sanottiin, että etsittävä alue olisi noin Romanian kokoinen ja mikä ikävintä, että syvyys alueella olisi jopa 6-8 km. Ilmeisesti se venäläinen sukellusryhmä on käynyt noin 6 km syvyydessä?
Mir pystyy saavuttamaan kuuden kilometrin syvyyden. On tainnut käydä noin viidessä kilometrissä, jollei jopa syvemmälläkin. Suomalaista laatua kyseiset minisukellusveneet (Wärtsilä).
Kuinkas kauan menee, että tuollainen sukelluspurkki lasketaan kuuden kilometrin syvyyteen? Noin niinkun ihan pinnalta pohjaan -suorituksena ilman vaadittavia valmisteluoperaatioita.