Jatketaanpa taas vaihteeksi pieni tuokio tämän ACN-ihmemaailman ympärillä.
Yksi mielenkiintoinen asia on siis tämä ACN:n mainostus, emme markkinoi -sinä saat ilmaisia puheluita. Nythän kuitenkin on niin, että puhelut ovat ilmaisia siis vain toukokuun loppuun mennessä avattavissa liittymissä. Sen jälkeen avatuista liittymistä nämä ilmaiset puhelut ovatkin enää puheluja puoleen hintaan, eli ilmeisesti sitten 0.075€/min?
Mieleeni tuli vain kymysys, aloittaako ACN 1.6.2004 markkinointikampanjan, vai mistä moinen? Vai olisiko ehkä niin, että tässä kohtaa katsotaan ettei myyjiä saada enää enempää, jolloin he eivät enää tuo tullessaan sitä euroläjää, jolloin toisin sanoen ei ole enää kannattavaa tarjota ilmaisia puheluita friends-liittymien välillä? Mutta siltikin, minähän kuvittelin että puhelut ovat ilmaisia juuri siksi ettei ole markkinointikulujuja? Vai oliko se sittenkään niin?
Ja edelleen, millähän sitten tätä ihmeliittymää kaupataan ihmisille? "ota ACN-liittymä, saat ACN-liittymien väliset puhelut puoleen hintaan!" Wau... hei kaverit, tämmönen on ihan pakko saada. Ja vielä lisää, millähän sitten niitä uusia edustajia vielä pitäisi saada? Jotenkin haiskahtaa hommassa hiukan tämmöinen pikarahastus. Tietysti jos pyramidi-verkostorakenne poistettaisiin, sitten he voisivat ehkä edelleenkin kaupata friends-puheluita samaan 0€ hintaan, mutta sittenhän taas firman omistajat eivät rikastuisi ollenkaan niin paljoa, ja sehän ei enää sitten kannata.
Nojoo, se siitä. Sitten takaisin kuluttajavirasto-ACN vääntöön.
Kuluttajavirastohan kehoitti ACN:ää selkeyttämään ehtojaan, sekä markkinointiaan. Erityisesti kohteena oli tämä pykälä 3.8, jossa kerrottiin siis että kuinka paljon tahansa ei saa puhua, vaikkakaan ei kerrottu kuinka paljon sitten saa puhua. Nyt ACN otti tästä opikseen, ja korjasi ko. pykälän. Uusi versio löytyy tästä:
3.8 Liittymätyyppien hyväksyttävä käyttö:
ACN:n liittymätyyppien hyväksyttävän käytön mukaista on, että ACN Mobile Friends –liittymää tarjotaan ainoastaan yksityisasiakkaille, jotka normaalien standardien mukaisesti käyttävät liittymää suomalaisille yksityisasiakkaille tyypillisellä tavalla puheluiden ajan, keston ja soitettujen puheluiden määrän suhteen jokaisena laskutuskuukautena. Tämä liittymä ei näin ollen ole tarkoitettu yritysasiakkaille tai asiakkaille, jotka normaalien standardien mukaan ilmeisesti käyttävät liittymätyyppiä yksityisasiakkaalle tyypillisen tavan vastaisesti tai joiden käyttö ilmeisesti ylittää tyypillisen tapaisen käytön. Liittymän käyttöönotto tarkoittaa tämän säännön hyväksymistä.
Mikäli ACN huomaa asiakkaan toimivan yllä kuvatun liittymätyyppien hyväksyttävän käytön vastaisesti, ACN voi aloittaa asian tutkinnan. Rikkomuksen vakavuudesta riippuen ACN voi ilmoittaa kirjallisesti asiakkaalle tämän yllä kuvatun hyväksyttävän käytön vastaisesta käytöstä ja jollei asiakas ryhdy noudattamaan yllä kuvattua hyväksyttävää käyttöä heti kirjallista ilmoitusta seuraavan laskutuskuukauden aikana, ACN voi rajoittaa asiakkaan liittymän käyttöä tai keskeyttää sen. ACN ei korvaa liittymän minkäänlaisesta hyväksyttävän käytön vastaisesta käytöstä johtuneita palveluhäiriöitä eikä vastaa liittymän mistään vahingoista, jotka ovat aiheutuneet ällaisesta väärinkäytöstä.
Toivottavasti tämä on nyt lopultakin kaikille selvä, tuon yksinkertaisemmin asiaa ei voi enää sanoa. Kuka muka haluaisi nähdä jotain tylsiä minuuttimääriä noissa ehdoissa, paljon jänskempää kun ollaan salamyhkäisiä.
Ja sitten asiaa kuluttaja-asiamieheltä:
"Kuluttaja-asiamiehelle on tulvinut joulukuusta lähtien valituksia kännykkäliittymiä kauppaavista verkostomarkkinointiyrityksistä. Kuluttajaviraston ylitarkastaja Mari Österberg sanoo, että varsinkin amerikkalaisesta ACN:stä valituksia ja kyselyitä on tullut poikkeuksellisen paljon. Österbergin mukaan on harvinaista, että yksittäisestä yrityksestä tulee niin paljon palautetta.
Österberg kertoo, että Kuluttajavirastoon on tullut paljon tiedusteluita liittymien jälleenmyyjäksi ryhtymisestä.
- Ihmiset ovat kertoneet, että verkostomarkkinointiyritysten tilaisuuksissa markkinointi on painostavaa. Uusia jälleenmyyjiä pyritään saamaan samassa tilaisuudessa ilman, että olisi mahdollisuus harkita asiaa rauhassa kotona.
- Me täällä neuvomme kuluttajaa harkitsemaan ja tekemään kylmän laskelman siitä, kuinka paljon pitää saada uusia jälleenmyyjiä verkostoon tai myydä liittymiä omilleen, jotta saisi takaisin satojen eurojen aloituspanoksen.
Österberg neuvoo myös ottamaan huomioon muun muassa mahdolliset kuukausittaiset ostopakot tai vuosittaiset jäsenmaksut."
Tämäkin on jännä pointti -tosin ei mitään uutta. Ainahan verkostomarkkinoille ihmiset pitää saada "heti mukaan", sillä jos he menevät kotiinsa asiaa miettimään, he eivät tule mukaan. Miksi? Olisiko niin että hommassa joku hiukan haiskahtaa? Luulisi että terveeseen firmaan saa myyntiedustajia varsinkin tämmöisinä aikoina ilman näitä painostuksia.
Ainakin minun silmääni ACN:n touhu näyttää koko ajan vain epäilyttävämmältä. Jos firmalla on puhtaita jauhoja pussissaan, ei sen tarvitse toimia näin salamyhkäisesti, väistellen ja kierrellen ja uunottaen.