Kysymys ACN:n puolustajille:
Jos kerran tuote on hyvä ja homma ei ole verkostokusetusta (raha tulee suurilta osin sisältä), niin miksei ACN toimi siten, että myy edustajalisenssejä aivan normaalisti ILMAN, että kukaan edustajista saisi provikkaa uusista jäsenistä?
Näin toimittaessa hommassa ei olisi mitään hämärää, ja jos tuote (liittymä) on hyvä ja kilpailukykyinen, olisi tuotteelle varmasti kysyntää.
Olen aivan varma, että näin ei toimita, koska varsinainen liiketoiminta on edelleen vain sivuseikka (puhelinliittymät). Itse tuotteella ei ole tarkoituskaan (eikä edes mahdollisuutta) tehdä voittoa. Voitto haetaankin uusien jänenien lisenssimaksuilla.
Minusta se ei ole todiste firman hyvyydestä, että se on ollut pystyssä jo 10 vuotta. Onhan GNLD:kin edelleen firmana pystyssä, vaikka verkosto pääosin kaatuikin jo vuosia sitten. Ja olihan GNLD:kin aikoinaan aika kova sana vm-piireissä, ja lähes trendimäinen menestystarina (joillekin ylälinjalaisille). GNLD kaatui, kuten kaikki muutkin vm-firmat, siihen, että jäsenmäärä kasvoi liian suureksi, ja uudet jäsenet huomasivat menettäneensä rahansa. Tämän jälkeen verkosto murtui kerros kerrokselta, ja jäljelle jäi vain muutamien kymmenien aktiivien joukko, jotka kauppaavat edelleen tuotteita.
Verkostomarkkinointi ei todellakaan ole edullinen toimintamuoto. Jo pelkästään logistiikkakustannukset ovat aika suuret, kun useita pikkupaketteja lähetellään sadoille (tai tuhansille) jakelijoille sen sijaan, että rekka veisi tavarat liikkeisiin isoissa erissä. Varastointikustannukset on siirretty edustajien huoleksi. Jokainen tuntee varmaan jonkun tutun, jonka kotona kaapit/autotalli on täynnä pesuaineita jne. Myös verkoston jakoportaissa on ottajia monella eri tasolla, ja harva edustaja varmaan edes tietää, kuinka moni ihminen saa bonusta hänen myynnistään.
SVANTE:
"Siis mitä? Mikäli minä hankin kaverilta ACN:n niin minuako riistetään? Ei minun tarvitse laittaa mitään rahaa mihinkään kiinni, senkun makselen laskuni:"
Jos otat vain pelkän liittymän, niin ei sinua kuseteta, eikä kukaan ole näin väittänytkään. Sen sijaan liittymien määrää käytetään hyväksi uusien edustajien hankkimiseksi. Harva vm-edustaja tajuaa, että mitä enemmän liittymiä on jo myyty, sitä vaikeampaa hänen on tienata alalla rahaa. Hänen on vaikeampi myydä itse tuotetta ja vaikeampi hankkia alaverkostoa. Tyypillinen vm-edustaja ajattelee juuri päin vastoin tyyliin: "tämähän on hieno juttu, kun markkina-osuuskin on noin suuri". Kun tähän lisätään lipevän kusettajan mainospuhe isoista rahoista vähällä työllä on koko kuvio valmis. Hyväuskoisilta hölmöiltä kupataan rahaa ylälinjaan itse tuotteen ollessa nollabisnes (tai jopa tappio) firmalle. Näin ollen se, että ihmiset ottavat näitä liittymiä ilmaiseten puhelujen vuoksi juuri mahdollistaa tuon varsinainen kusetuksen.
Eli sinä et varsinaisesti tee mitään väärää eikä sinua kuseteta. Sen sijaan sinun toimiesi ansioista tyhmien kuppaus jatkuu.
Ja se, että joku kaverisi tekee rahaa, ei tee hommasta hyväksyttävää. Tekeehän jotkut rahaa huumekaupallakin, eikä sekään ole hyväksyttävää. Koko vm- kusetus perustuu siihen, että jotkut tekevät rahaa. Kun monet tietävät jonkun tutun tutun, joka on hommalla ansainnut, leviää maine siitä, että hommalla voi tehdä rahaa. Kuitenkin se, että 95 % menettää rahansa tai tekee "nolla"tuloksen, unohtuu mainita.