Tarkastelin kysymystä kokonaisverotuksen kautta. Jos ajaa säännöllisesti vuosia 500-700 km enemmän viikossa, maksaa enemmän veroja sekä polttoaineen, että autoon liittyvien hankintojen kautta. Kokonaisverotus on oikea tapa arvioida, saako henkilö todellista hyötyä työmatkavähennyksestä, vai maksaako hän työmatkavähennys huomioiden enemmän veroja.
Totta. Juuri yllä kertomastasikin syystä pääkaupunkiseudun ulkopuolisetkin veronmaksajat tukevat pääkaupunkiseudun asumista miljardeilla vuodessa mm. asumistuen ja toimeentulotuen muodossa.
En ole nyt viime aikoina tarkkoja laskelmia tehnyt, mutta yleisesti auton kustannuksista noin puolet on muuttuvia (lähinnä bensiini, mutta myös suuremmasta käytöstä johtuvat useammat huollot ym) ja puolet eivät ole ajokilometreihin sidonnaisia (vakuutukset, verot, katsastusmaksut, iso osa auton arvon alenemisesta ja huolloista yms). Se, että ajaa viisi kertaa enemmän ei viisinkertaista auton kustannuksia eikä siihen liittyviä suoria ja välillisiä veroja.
En myöskään osaa sanoa, että mikä on se prosentuaalinen (tai euromääräinen) korvaus minkä sanotaan nyt 700km/vk ajava saa keskimäärin matkavähennyksistä suhteessa auton käytön kustannuksiin (10%, 20% vai mitä?), mutta on se silti varmasti enemmän kuin 0% (= 0 euroa), minkä suurin osa pk-seudulla ja kehyskunnissa asuvista saa.
Tähän jälkimmäiseen sen verran, että noiden asumistukien ym maksamiseen osallistuvat työssä käyvät kaupunkilaiset yhtä lailla. Siis ne, jotka eivät näistä etuksista nauti. Se on toki totta, että tukien varassa kannattaa olla mielummin kaupunkilainen kuin maalainen. Tämä tosin ei ole enää maaseutu vs kaupunki -vääntö vaan enemmän sosiaalipoliittinen asia.