”Kolkassa synkeän syntymämaan” – eli pidetään koko Suomi elinvoimaisena

  • 82 047
  • 797

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä haluaisin nähdä kuinka se @dana77 suhtautuisi kun se ydinvoimala perustettaisiin siihen naapuritontille ja se kaatopaikka toiselle puolelle. Kun ei niitä ainakaan mihinkään yhtään syrjemmäs voi viedä kun jonkun pitäisi sitten mennä sinne töihin autolla ja siitä ei ainakaan saa maksaa.
Minä taas haluaisin nähdä blackwolfilta jotain järkevää kommentointia. Kaatopaikkoja ei kannata tehdä ihan keskustaan mutta ei niitä mihinkään 50 kilsaa päähänkään tarvi.
Ydinvoimalat itseasiassa olisi järkevää tehdä keskustaan, sillä lauhdevesillä lämmittäisi merkittävästi asuntoja. Asiaa on pohdittu poliittisesti se on ns haastava homma.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuonna 2013 matkakuluvähennyksiä myönnettiin 1,6 miljardia. Saajina 825 000 henkilöä, eli ka 1939 euroa per lärvi. Välilliset kustannukset on sitten oma juttunsa. Verottaja esim kertoo, että työmatkakulujen käsittelyyn kuluu vuosittain 100 henkilötyövuotta. Eli siis suojatyöpaikka sadalle kallispalkkaiselle byrokraatille. Väärinkäytökset ovat merkittäviä, koska noita on kovin vaikea tutkia. Ihmiset esim laskuttavat vähennyksiä etäpäivistä, tai silloinkin, kun käyttävät oikeasti kimppakyytiä tai asuvat työviikot jossain muualla, kuin kotona.

Ja sitten kun aletaan arvioida mitä kustannuksia tulee esim siitä yleisestä tehottomuuteen kannustamisesta, mistä Dana on kirjoitellut, niin ei oikein huvita enää edes arvailla summia. Järjetöntä tuhlaustahan tuo on ja kaiken huipuksi se vielä kannustaa entistä tyhmempään ja kalliimpaan käytökseen. Kuulostaa siis ihan kepun systeemeiltä.
Tuo 1,6 miljardia lienee nettovaikutukseltaan jotain päälle 600 miljoonaa, josta valtion veromenetykset runsaa 200 miljoonaa? Ei siis kovinkaan merkittävää sinänsä, esim tieliikenteen verotuloihin verrattuna, mutta onhan tuosta saatu käsittämätön himmeli rakennettua, kun se voisi olla aika yksinkertainen kilometripohjainen malli, joka voisi jollain tapaa suosia lyhyitä matkoja. Siis jos ei vähennyksestä haluta kokonaan luopua. Aika iso osa ongelmaa lienevät myös Helsingin metropolialueen työssäkäynti, kun ihmiset kokevat isoissa kaupungeissa asumisen vastenmielisenä ja ovat (osin vähennystenkin takia) muuttaneet riksuun. Se taas ei varsinaisesti ketjun alkuperäiseen aiheeseen oikeastaan liity, tai siis luulisin että Siuntio ei ole se synkkä kolkka joka otsikossa mainitaan.

Ketjussa on nämäkin käyty. Vähintään sadoista miljoonista puhutaan vähennyksien määrässä ja liikenteen kustannukset eivät muodostu kaavalla verotulot miinus verotulot
En ymmärrä kaavaa, mutta sinähän niitä veronkevennyksiä ja vähennyksistä luopumista ehdotit, minä vaan esitin summat.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan se tietenkin näin, mutta kun se korkea veroaste on vähintään kohtuulliselta osin seurausta Näistä tuista ja subventoinneista, hajautetuista kalliista infrasta ja siitä seuranneesta tehottomuudesta joita vastaan olen useissa ketjuissa johdonmukaisesti paasannut, niin minulla on varaa asiasta huomauttaa. Pidän todennäköisenä että jossain vaiheessa asioiden muututtava pakon edestä ja silloin on vain, että asia on ymmärretty ajoissa.
Itse näkisin että korkea veroaste on seurausta sellaisista asioista kuin hyvinvointivaltio (toki tähänkin nähden veroaste on liian korkea), huoltosuhde ja iso julkinen sektori. Osaksi myös työntekijän korkea veroaste (sis työnantajan maksut) johtuu eläke-pyramidihuijauksesta. Hajautettu infra ja tuet näkisin paljon pienempänä osana. Toki yritystuet saisi poistaa tai vähintään järkevöittää toimintaa.

Vuonna 2013 matkakuluvähennyksiä myönnettiin 1,6 miljardia. Saajina 825 000 henkilöä, eli ka 1939 euroa per lärvi. Välilliset kustannukset on sitten oma juttunsa. Verottaja esim kertoo, että työmatkakulujen käsittelyyn kuluu vuosittain 100 henkilötyövuotta. Eli siis suojatyöpaikka sadalle kallispalkkaiselle byrokraatille.
Tuota järjestelmää voisi kyllä muuttaa. Suoraan tietty korvaus riippuen työmatkan pituudesta, asuinkunnasta jne. Ei menisi lainkaan niin paljon aikaa enään.

Järjetöntä tuhlaustahan tuo on ja kaiken huipuksi se vielä kannustaa entistä tyhmempään ja kalliimpaan käytökseen. Kuulostaa siis ihan kepun systeemeiltä.
Nyt tuli harvinaisen tyhmä kommentti sinultakin. Tuo systeemihän on rajattu vähennysten ylärajan osalta, joten eipä se sinänsä kannusta kalliimpaan käytökseen. Eikä tuosta tule kuitenkaan kaikkien kulujen jälkeen säästöä verrattuna menoihin. Ymmärtäisin jos tuhlaamalla 10€ saisit veroja anteeksi 11€, nythän kyseessä ei ole sellainen tilanne. Sen myönnän että muutamia tapauksia saattaa löytyä joissa säästöä tulee enemmän kuin menoja, mutta nämä ovat jo aika kaukaa haettuja. Toki jos lähdetään olettamuksesta että suomalainen on keskimäärin niin tyhmä että maksaa 10€ että saa veroja anteeksi 5€, niin sitten tuo väittämäsi pitää paikkansa, muuten se on täyttä kakkaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo 1,6 miljardia lienee nettovaikutukseltaan jotain päälle 600 miljoonaa, josta valtion veromenetykset runsaa 200 miljoonaa?
Työmatkakuluvähennyksen määrä on voimakkaasti kasvanut, ja se on nykyään jo yli 1,5 mrd. euroa. Nettovaikutuksiltaan tämä tarkoittaa noin 620 milj. euroa. Työmatkakulujen verovä- hennyksestä siis seuraa veromenetyksiä valtiolle noin 210 miljoonan euroa, kunnille noin 363 miljoonaa euroa, Kelalle noin 24 miljoonaa euroa ja seurakunnille noin 21 miljoonaa euroa.
Lähde heldan sivuilta löytyvä raportti: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154287/SYKEra_15_2015.pdf?sequence=1
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuon kirkon voisi kyllä erottaa suoraan valtiosta ja katsoa että kuinka paljon vaikutusta sillä on kaikkeen. Vähintään yhtä typerä homma kuin asumisen tuet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tuli harvinaisen tyhmä kommentti sinultakin. Tuo systeemihän on rajattu vähennysten ylärajan osalta, joten eipä se sinänsä kannusta kalliimpaan käytökseen
Tarkoitin, että tuossa kannustetaan ihmisiä typerään toimintaan, kuten esim perustamaan tehdas johonkin homeperseensuolle. Mikä tulee ajan kanssa yhteiskunnalle aina vaan kalliimmaksi ja hankaloittaa asioiden järkeistämistä jatkossakin. Kun on rakennettu infraa ympäriinsä, niin niitä sitten ylläpidetään tulevinakin vuosina veronmaksajien rahoilla. Kannustetaan siis tehottomuuteen, mikä tulee kalliiksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitin, että tuossa kannustetaan ihmisiä typerään toimintaan, kuten esim perustamaan tehdas johonkin homeperseensuolle. Mikä tulee ajan kanssa yhteiskunnalle aina vaan kalliimmaksi ja hankaloittaa asioiden järkeistämistä jatkossakin. Kun on rakennettu infraa ympäriinsä, niin niitä sitten ylläpidetään tulevinakin vuosina veronmaksajien rahoilla. Kannustetaan siis tehottomuuteen, mikä tulee kalliiksi.
Sinusta ei kannattaisi ylläpitää infraa? Alasajetaan infraa jonka rakentamisen (ilmeisesti helsinkiläiset) veronmaksajat on kalliisti kustantaneet, maailman vakaimman maan perusinfraa?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tarkoitin, että tuossa kannustetaan ihmisiä typerään toimintaan, kuten esim perustamaan tehdas johonkin homeperseensuolle. Mikä tulee ajan kanssa yhteiskunnalle aina vaan kalliimmaksi ja hankaloittaa asioiden järkeistämistä jatkossakin. Kun on rakennettu infraa ympäriinsä, niin niitä sitten ylläpidetään tulevinakin vuosina veronmaksajien rahoilla. Kannustetaan siis tehottomuuteen, mikä tulee kalliiksi.
Toisaalta ymmärrän tämän kannan ja toisaalta en. Yleensäkkin tehtaat sijoitetaan yleensä hieman kauemmaksi keskustasta, eikä tuollainen 20km ole mielestäni muutenkaan paha. Päästään suoraan ison tien varteen eikä kuljetukset tuki niin paljon kaupungin liikennettä. Joku Ukin autotehdas on sitten taas esimerkki typerästä toiminnasta. Johtuen jo työvoiman vähyydestäkin sekä houkuttelevuudeltaan.

Jos tuo autotehdas jätetään pois (joka siis perustettiin tukien takia sinne), niin Lahdessakin varmasti teollisuustontit keskustan lähelläkin ovat aika kalliita, eikä jokainen yritys pysty sellaiseen suoraan siirtymään. Toki tätä voi pohtia myös siten että kannattaako tehdasta/toimintaa perustaa jos sijainti keskustan lähellä on liian kallis. Tästä voidaan väitellä helposti, itse olen sitä mieltä että kannattaa. Tämäkin auttaa parantamaan huoltosuhdetta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tarkoitin, että tuossa kannustetaan ihmisiä typerään toimintaan, kuten esim perustamaan tehdas johonkin homeperseensuolle. Mikä tulee ajan kanssa yhteiskunnalle aina vaan kalliimmaksi ja hankaloittaa asioiden järkeistämistä jatkossakin. Kun on rakennettu infraa ympäriinsä, niin niitä sitten ylläpidetään tulevinakin vuosina veronmaksajien rahoilla. Kannustetaan siis tehottomuuteen, mikä tulee kalliiksi.
Katsoppas oman lähteesi tiedoista millä alalla työmatkat on kaikista pisimpiä. Yllätys että rakentamisessa. Sitä kun on helvetin vaikeaa mennä omaan alakertaan töihin kun se työpaikka siirtyy aina sinne mihin rakennetaan se seuraava talo. Toki teidän mielestänne siis pitäisi varmaan muuttaa sen työn perässä aina sinne missä seuraava työmaa on. Tai sitten pitäisi siis firmojen maksaa noille enemmän palkkaa, mikä taas menisi suoraan asumisen hintaan ja siinähän ei teidän mielestänne mitään vikaa ollutkaan, paitsi että samat naamat paasaa siinäkin asiassa että pitää tuet poistaa.

Melkosta settiä täältä saa lukea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihanko sä yrittämällä yrität leikkiä idioottia, vai sujuuko tuo luonnostaan?
Luonnostaan sujuu. Sinulta ei tuo homeperseensuon infra ihan luonnostaan tullut, niin pakko oli kysyä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertokaa nyt mikä siinä vaivaa että joku haluaa asua syrjemmässä; maksaa valtiolle ylimääräistä että pääsee kulkemaan töihin ja saa tästä pienen osan takaisin? Systeemin luoma byrokratia on tietysti selviö, mutta sekä vähennyksistä että byrokratiasta päästäisiin eroon järkevöittämällä autoilun hintaa. Autoilun verotuksen laskeminen vähentäisi tietysti yhteistä veropottia, mutta on siinä potissa varaa jakaa maksuja useammalle taholle, autoilijat ovat jo osansa maksaneet. En oikein ymmärrä miten se maalla asuvan autoilu ja onnellisuus on joltain muulta pois.

On tullut selväksi ettei osalle keskustelijoista toisen ihmisen mieltymykset, onnellisuus tai vapaus valita asuinpaikkansa paina mitään, minulle nämä ovat silti tärkeitä asioita. En usko koskaan viihtyväni missään radanvarsilähiössä, kokeiltu on. Olen valmis maksamaan tästä mieltymyksestäni tietenkin extraa ja ymmärrän ettei palveluja ole välttämättä ihan lähellä. Tiestökin on heikossa kunnossa kun korjausvarat menevät liikennöidymmille teille, tämäkin on tietysti ihan ymmärrettävää. En kuitenkaan ymmärrä miksi valtio katsoo oikeudekseen verottaa täysin mottipäisiä summia siitä, että ostan ja omistan sellaisen kulkupelin mikä mahdollistaa minun mieltymyksen mukaisen asumiseni täällä metsässä.
 

Undrafted

Jäsen
Byrokratiaa vähentäisi, jos lopetettaisiin työmatkavähennykset kokonaan ja samalla alennettaisiin polttoaineiden veroa. Toki tämän voisi nähdä yksityisautoilua tukevana kädenojennuksena.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa nyt mikä siinä vaivaa että joku haluaa asuasyrjemmässä;
On täysi oikeus valita asuinpikkansa, mutta myös täysi vastuu siitä valinnasta pitää olla. En mäkään vaadi valtiota maksamaan mulle taksimaksuja harrastuspaikalle, koska se on hankalan matkan päässä. Ihan täysin oma päätös multa harrastaa tuota. Tekee mut onnelliseksi, maksan paljon veroja, mutta maksan myös mielelläni harrastusmaksuni ja matkakulut sinne ihan itse. Maksan siis mielelläni, koska se tekee mut onnelliseksi. Jos korvessa asuminen tekee onnelliseksi, niin ei kai ole kohtuutonta olettaa, että onnellisena korvessa asuva maksaa siitä koituvia kuluja ihan itse.

Miksi ne veneonnettomuuteen joutuneet kepulaiset hukkuivatkaan? Ai niin, eivät yrittänetkään uida, vaan huusivat valtiota apuun, mutta valtio ei tullutkaan. Melko osuvaa. Täällä on ilmeisesti joku kepun vasemmistosiiven invaasio, kun kaikki asiat pitäisi saada valtion maksettavaksi,
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Byrokratiaa vähentäisi, jos lopetettaisiin työmatkavähennykset kokonaan ja samalla alennettaisiin polttoaineiden veroa. Toki tämän voisi nähdä yksityisautoilua tukevana kädenojennuksena.

Jos ympäristöä ajatellaan, olisi järkevää päästä eroon suunnilleen puolesta Suomen autoista. Ja vähän ylikin. Keski-ikä alkaa olla jotain 12-13 vuotta ja saasteet sen mukaisia. Toki tilanne on muuttumassa sähköautojen erilaisen verokohtelun myötä, mutta edelleen joku 90-95 prosenttia myytävistä autoista käyttää dieseliä/bensaa. Autoveron voisi poistaa Ruotsin tapaan kokonaan, mutta siten, että poisto koskisi esimerkiksi alle 150 g/km päästöisiä autoja.

Auto on kuitenkin jatkossa yhä enemmän niin työkalu kuin vapaa-ajan liikkumisen mahdollistava, joten vanhat rötiskät voisi kerätä pois liikenteestä tekemällä jotain järkevää autoveron osalta. Ylipäätään kannattaisi tutkia Ruotsin ja Norjan toimia autoilun suhteen. Kaveri on Norjassa töissä ja siellä on buumi sähköautoista, joiden hankintaa tuetaan kohtuullisesti. Ruotsi taas poisti autoveron aikoja sitten.

Byrokratiaa ja keplottelua kannattaa ylipäätään vähentää. Kilometrikorvaukset lienee vittumaisin osa, ainakin meillä firmassa oli. Mutta se on toinen asia.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos korvessa asuminen tekee onnelliseksi, niin ei kai ole kohtuutonta olettaa, että onnellisena korvessa asuva maksaa siitä koituvia kuluja ihan itse.

Ei tietenkään ole kohtuutonta, olettaen ettei niitä kuluja lisätä kohtuuttomasti verotuksen muodossa. Kuten jo aikaisemmin ketjussa todettua, se autoilija maksaa verojen muodossa heittämällä omat kulunsa ja siihen päälle vielä vähän muidenkin kuluja. Eli pähkinänkuoressa autoilun verotus järkeväksi ja vähennysoikeudet pois. Samoin kuin asumiskustannukset järkevällä asuntopolitiikalla alas ja asumistuet pois. Näistä ollaneen samaa mieltä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On täysi oikeus valita asuinpikkansa, mutta myös täysi vastuu siitä valinnasta pitää olla. En mäkään vaadi valtiota maksamaan mulle taksimaksuja harrastuspaikalle, koska se on hankalan matkan päässä. Ihan täysin oma päätös multa harrastaa tuota. Tekee mut onnelliseksi, maksan paljon veroja, mutta maksan myös mielelläni harrastusmaksuni ja matkakulut sinne ihan itse. Maksan siis mielelläni, koska se tekee mut onnelliseksi. Jos korvessa asuminen tekee onnelliseksi, niin ei kai ole kohtuutonta olettaa, että onnellisena korvessa asuva maksaa siitä koituvia kuluja ihan itse.
Tuliko luonnostaan? Eli sinulle sopisi että vähennykset poistettaisiin ja tieliikenteen verotusta kevennettäisiin vaikkapa 20% jolloin se olisi edelleen rahasampo kaikille suomalaisille?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos ympäristöä ajatellaan, olisi järkevää päästä eroon suunnilleen puolesta Suomen autoista. Ja vähän ylikin. Keski-ikä alkaa olla jotain 12-13 vuotta ja saasteet sen mukaisia. Toki tilanne on muuttumassa sähköautojen erilaisen verokohtelun myötä, mutta edelleen joku 90-95 prosenttia myytävistä autoista käyttää dieseliä/bensaa. Autoveron voisi poistaa Ruotsin tapaan kokonaan, mutta siten, että poisto koskisi esimerkiksi alle 150 g/km päästöisiä autoja.

Auto on kuitenkin jatkossa yhä enemmän niin työkalu kuin vapaa-ajan liikkumisen mahdollistava, joten vanhat rötiskät voisi kerätä pois liikenteestä tekemällä jotain järkevää autoveron osalta. Ylipäätään kannattaisi tutkia Ruotsin ja Norjan toimia autoilun suhteen. Kaveri on Norjassa töissä ja siellä on buumi sähköautoista, joiden hankintaa tuetaan kohtuullisesti. Ruotsi taas poisti autoveron aikoja sitten.

Byrokratiaa ja keplottelua kannattaa ylipäätään vähentää. Kilometrikorvaukset lienee vittumaisin osa, ainakin meillä firmassa oli. Mutta se on toinen asia.
Jos itseasiassa miettii co-päästöjä ihan koko auton elinkaaren ajalta, järkevintä olisi ajaa nämä rakkineet tien päällä loppuun. Oliko muuten joku mersu joka oli selvästi vähäpäästöisin auto koko elinkaarensa ajalta, kun se on valmistettu 80% kierrätysmetallista (toki sitä ei varmaan ole otettu huomioon kuinka paljon päästöjä aiheutui noiden metallien alkuperäisestä hankinnasta). Toki tässäkin asiassa on puolensa, lähdetäänkö katsomaan koko elinkaaren perusteella kaikki päästöt vai käytetäänkö ajossa syntyvää päästöä.

En tiedä oliko tuo @Anssi #5 kepun vasemmistosiipi kohdistettu myös minulle, mutta aika paljon pieleen menee. Myönnän kyllä vielä sen että jos maa olisi erilaisessa tilanteessa ja kaikki päästäisiin rakentamaan puhtaalta pöydältä, olisi moni asia nykyisin pielessä. Tällä hetkellä vaan liian suuria muutoksia ei varmaan ole tulossa ja siihen nähden pidän omaa kantaani asioihin ainoana oikeana ;)
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
i pähkinänkuoressa autoilun verotus järkeväksi ja vähennysoikeudet pois. Samoin kuin asumiskustannukset järkevällä asuntopolitiikalla alas ja asumistuet pois. Näistä ollaneen samaa mieltä?
No mä karsisin tukia ja vähennyksiä paljon rankemmallakin kädellä, jos diktaattori olisin. Toki esim asumistuen poisto vaatisi uudistuksia muuallekin, eli pitää työttömienkin jossain asua ja niin päin pois. Mutta joo, sekin kyllä poistuisi monien muiden tukien ja väehnnysten kanssa.

Autoilussa pitäsi säätää verotusta siten, että kannustetaan vähemmän haitallisten autojen käyttöön. Autoilu ei varmaan olisi mun listalla ensimmäinen asia, jonka verotusta keventäisin. mutta koska mun systeemissä menot kutistuisi niin paljon, niin kyllä siinä autoilunkin kulut laskisivat tavalla tai toisella.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No kyllä jos valtiotalouden kannalta katsoo, niin autoilua pitäisi ehdottomasti lisätä. Vain ja ainoastaan ekohömppälandiassa kylmässä maassa missä on pitkät välimatkat sitä ainoa järkevää liikkumismuotoa halutaan rankoa. Tosin jos tälle hörhölinjalle lähdetään, niin miksi te ette saman tien vaadi että koko Suomi pitää siirtää etelämmäs, kun näillä leveysasteilla on mahdotonta elää? Piiperöidään jotain saatanan polkupyöriä samaan aikaan kun väännetään patterin termostaattia kovemmalle ettei tule vilu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos itseasiassa miettii co-päästöjä ihan koko auton elinkaaren ajalta, järkevintä olisi ajaa nämä rakkineet tien päällä loppuun. Oliko muuten joku mersu joka oli selvästi vähäpäästöisin auto koko elinkaarensa ajalta, kun se on valmistettu 80% kierrätysmetallista (toki sitä ei varmaan ole otettu huomioon kuinka paljon päästöjä aiheutui noiden metallien alkuperäisestä hankinnasta). Toki tässäkin asiassa on puolensa, lähdetäänkö katsomaan koko elinkaaren perusteella kaikki päästöt vai käytetäänkö ajossa syntyvää päästöä.

Kyllä mä ajattelin, että ihan lähivuosina saataisiin pois. Ja ainaklin dieselit. EU on tekemässä jonkinasteista kieltopäätöstä dieselautojen osalta ja Saksa on pohtimassa kieltoa ellei ole sitä jo valmistelemassa. Diesel saastuttaa enemmän* kuin bensalla kulkeva auto, ja ero vaan kasvaa, jos otetaan bensahybridi.

No kyllä jos valtiotalouden kannalta katsoo, niin autoilua pitäisi ehdottomasti lisätä..

Autoilu tuottaa vajaat 15 prosenttia budjettiin, joten autoilulla on iso merkitys kokonaisuuden kannalta. Nyt kun yritykset ovat keskittäneet toimintojaa, työmatkat ovat pidentyneet ja henkilöauton käyttö kattaa 75 prosenttia työmatkaliikenteen kilometrisuorituksista. Autoilun merkitys on siis tilastojen perusteella kasvamassa.

* Lähde:Euroopan liikenne- ja ympäristöasioiden keskusjärjestö Transport & Environment
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tarkoitin, että tuossa kannustetaan ihmisiä typerään toimintaan, kuten esim perustamaan tehdas johonkin homeperseensuolle. Mikä tulee ajan kanssa yhteiskunnalle aina vaan kalliimmaksi ja hankaloittaa asioiden järkeistämistä jatkossakin. Kun on rakennettu infraa ympäriinsä, niin niitä sitten ylläpidetään tulevinakin vuosina veronmaksajien rahoilla. Kannustetaan siis tehottomuuteen, mikä tulee kalliiksi.
Tehdas voi olla järkevää perustaa johonkin homeperseensuolle. Se että 150 ukkoa ajaa joka päivä 50 kilsaa tehtaalle on hyvin helposti kärpäsen pieru verrattuna tehtaan muuhun logistiikkaketjuun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tehdas voi olla järkevää perustaa johonkin homeperseensuolle. Se että 150 ukkoa ajaa joka päivä 50 kilsaa tehtaalle on hyvin helposti kärpäsen pieru verrattuna tehtaan muuhun logistiikkaketjuun.

Ja jos katsotaan kaivoksia, toivottavasti jatkossakin avataan sinne, missä esiintymät ovat. Ympäristö- ja omistusasioissa on paljonkin parannettavaa, mutta kaivostoiminta näyttäisi olevan merkittävä työllistäjä vuonna 2020:

Selvitys: Kevitsan kaivos työllistää eniten | Yle Uutiset | yle.fi

Työllistämisen kerrannaisvaikutukset sitten päälle. Tyypillistä näissä, että asunnot eivät ole ihan vieressä, joten auto kätevä. Sama pätee moniin satamiin ja niiden lähelle sijoittuneisiin teollisuuslaitoksiin. Matkaa voi kohtuullisen paljon keskustaan.

Mutta lähtökohtaisesti on järkevää hyväksyä asumisen tiivistyminen ja kaupungistuminen. Niin tapahtuu joka tapauksessa. Kyse on nähdäkseni pitkälti siitä Suomessa, miten tätä kehitystä hallitaan ja millaisia tavoitteita kehitykselle asetetaan.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tehdas voi olla järkevää perustaa johonkin homeperseensuolle. Se että 150 ukkoa ajaa joka päivä 50 kilsaa tehtaalle on hyvin helposti kärpäsen pieru verrattuna tehtaan muuhun logistiikkaketjuun.
Mun pointti yrittää olla se, että tehdas kannattaa sijoittaa sinne, missä se toimii kannattavasti. Tehdasta ei kannata perustaa sinne, missä se toimii kannattavasti ainoastaan silloin, jos valtio maksaa X miljoonaa tukiaisia vuodessa tehtaan koko eliniän, koska halutaan pitää koko Suomi asuttuna tms paskaa. Ei kannata, vaikka tehtaanjohtaja olisi ihan hirmu onnellinen ja maksaisi saamistaan miljoonatukiaisista monta euroa veroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös