Tämä ei tietenkään ole näin yksinkertaista. Autoilusta kerättävät verot eivät ole valtiolle mikään ilmainen lounas, vaan niillä katetaan mm. tienhoidosta aiheutuvat kustannukset. 500-700 km viikossa ajava aiheuttaa siis yhteiskunnalle kustannuksia ihan toisella tavalla kuin henkilö joka asuu kävelymatkan päässä työpaikasta, koulusta, kaupasta ja harrastuksista. Ja toki tiedän, että voidaan tehdä laskelmia, joissa osoitetaan että autoilusta kerätään enemmän rahaa kuin mitä budjetoidaan liikenteeseen. Kuitenkin liikenne on vain yksi osa kokonaisuutta. varsinainen pihvi on, että mitä enemmän tuetaan hajasijoitusta, sitä kalliimpaa on kaikkien muunkin infran ja palveluiden tuottaminen (koulut, terveydenhuolto, sähköverkko, vesijohdot, netit yms). Vähennykset ovat kehityksen jarruttamista ja itseään jalkaan ampumista ja sen kustannuksen maksavat kasvukeskuksien työssäkävijät.Eihän sinun tarvitse kokonaisverotuksesta innostua, mutta kun et näe kokonaiskuvaa, syntyy yllä olevaa huttua. Se mistä oli kyse, selviää alta:
Jotta ernestipotsi olisi väitteessään oikeassa, tulisi 500-700 km viikossa työajoa ajavan saada työmatkakulujen vähennysoikeudesta enemmän verotuksellista etua, kuin hän maksaa työmatkakulujen kustannuksista lisää muita veroja. Mikäli huomioitaisiin vain työmatkakulujen verovähennysoikeus valtiolta saamatta jääneinä veroina ilman, että huomioidaan samalla työmatkakuluista aiheutuvien kustannusten lisääntyneet verotulot valtiolle, lähestytään Rinteen ja Lin ymmärrystä valtion taloudesta ja veroista.
Tämä ei tietenkään ole näin yksinkertaista. Autoilusta kerättävät verot eivät ole valtiolle mikään ilmainen lounas, vaan niillä katetaan mm. tienhoidosta aiheutuvat kustannukset. 500-700 km viikossa ajava aiheuttaa siis yhteiskunnalle kustannuksia ihan toisella tavalla kuin henkilö joka asuu kävelymatkan päässä työpaikasta, koulusta, kaupasta ja harrastuksista.
Tieliikenne kerryttää valtion kassaan tänä vuonna noin 7,3 miljardia euroa. Se vastaa noin 13 prosenttia valtion tuloista. Verotulojen käytöstä päättää eduskunta. Liikenneverkolle valtiolta liikenee tänä vuonna rahaa noin 1,9 miljardia euroa eli 3,4 prosenttia valtion menoista.
Olisi ihan vitun jees jos et pätkisi viestistäni pois sitä kohtaa jossa kerroin että voidaan tehdä laskelmia joiden mukaan veroja kerätään enemmän kuin tienhoitoon käytetään rahaa että pääsisit sanomaan, että veroja kerätään enemmän kuin tienhoitoon käytetään rahaa. Samaten olisi ollut upeasta jos olisit ottanut kantaa viestin varsinaiseen pihviin, sen sijaan että olisit takertunut tuohon olkiukkoon. Sen varsinaisen pihvin tunnusti viestistäni siitä, että siinä kerrottiin että mikä se pihvi oli.Noinhan sitä voisi luulla, mutta faktaa siinä ei ole lainkaan
Tieliikenne rahoittaa yhteiskunnan kuluja, mutta valtion raha ei riitä tienpitoon
Autoilijat kerryttävät sellaiset 5.4 miljardia nettona valtion kassaa, kun tienhoidosta aiheutuneet kustannukset huomioidaan. Meillä on varmaan satoja tuhansia työntekijöitä, jotka käyvät autolla töissä eri kunnassa, missä asuvat. Mitä enemmän ajetaan, sitä enemmän valtio hyötyy.
Kuitenkin liikenne on vain yksi osa kokonaisuutta. varsinainen pihvi on, että mitä enemmän tuetaan hajasijoitusta, sitä kalliimpaa on kaikkien muunkin infran ja palveluiden tuottaminen (koulut, terveydenhuolto, sähköverkko, vesijohdot, netit yms). Vähennykset ovat kehityksen jarruttamista ja itseään jalkaan ampumista ja sen kustannuksen maksavat kasvukeskuksien työssäkävijät.
Meillä ei kuitenkaan ole tutkimustietoa siitä, että tiivis kaupunki olisi taloudellisesti parempi vaihtoehto. Kaikki toimijat eivät kaupunkeihin edes halua. On kannettava huolta siitä, että meillä on hyvän elämän mahdollisuudet muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla tai muutamissa muissa kaupungissa.
No eihän tuo ole kuin 50 km työmatka suuntaansa. Hyvin yleinen jo täällä eteläisessä Suomessakin, joten eiköhän määrät lasketa kymmenissä tuhansissa.Missä työssä ajetaan omalla autolla 500-700 kilometriä viikossa? Onko tällaisia työntekijöitä paljonkin? Puhutaanko sadoista vai tuhansista vai kymmenistä tuhansista työntekijöistä?
Missä työssä ajetaan omalla autolla 500-700 kilometriä viikossa? Onko tällaisia työntekijöitä paljonkin? Puhutaanko sadoista vai tuhansista vai kymmenistä tuhansista työntekijöistä?
Eikös kyse ole työmatkaliikenteestä eli 50-70 km suuntaansa työmatka kerryttää 500+ km viikossa? Tuollainen työmatka tulee jo helpolla ja aamuisin jos ajaa pois pk-seudulta, niin aika aktiivinen liikenne tulee tänne seudulle joka suunnasta.Missä työssä ajetaan omalla autolla 500-700 kilometriä viikossa? Onko tällaisia työntekijöitä paljonkin? Puhutaanko sadoista vai tuhansista vai kymmenistä tuhansista työntekijöistä?
Vähän on ilmeisesti matkavähennys ja kilometrikorvaus sekaisin, mutta itsellä oli joskus työmatka n. 100km per suunta. Siitäkin tuli jo 1000km viikossa, jos viikonloppuna oli ylitöitä, tuli jo 1400km viikossa. Tästä tosin on jo helvetisti aikaa. Nykyisin työmatkaa tulee n. 160km per kuukausi.Missä työssä ajetaan omalla autolla 500-700 kilometriä viikossa? Onko tällaisia työntekijöitä paljonkin? Puhutaanko sadoista vai tuhansista vai kymmenistä tuhansista työntekijöistä?
Tässäkin on se että tämä toimisi keskimäärin ainoastaan PK-seudulla. Muualla Suomessa tuo ei kauhean järkevästi toimisi. Toki Helsingissä tuosta puhut, mutta tälläisissä asioissa voisi ajatella kyllä että muuallakin Suomessa on elämää.Juuri näin. Toki sen verran tästä itse poikkeaisin, että olisin valmis hyväksymään vähennykset täysimääräisenä (ilman omavastuuta) julkisen liikenteen lippuja vastaan. Tämä ohjaisi hajasijoitukset muutamiin omavaraisiin kasvukeskuksiin ratojen varsilla ym (koska Helsinkiin nyt eivät kaikki mahdu). Kehitys on muutenkin tämänsuuntainen. Esim Keravan ja Järvenpään keskustat kasvavat ja päivittyvät hurjaa vauhtia. Infra on valmiina tai helpohkosti päivitettävissä.
Julkisen liikenteen tukemiselle löytyy monia muitakin perusteita esim yksityisautoilun vähentämisen tarve kaupunkien (lähinnä Helsingin) keskustoissa.
Jos tehdas on perustettava Nastolaan, Sottungaan tai vaikka etelä-mantereelle niin minusta oikea tapa on, että tehdas maksaa sen verran enemmän palkkaa että siellä kannattaa käydä töissä. Jos verottaja maksaa viulut, niin mikä insentiivi yrityksellä on miettiä kaikki seikat huomioiden optimaalista sijoituspaikkaa? Ihan sama asia siis taas kerran kuin yksityistenkin kanssa. Kun kustannukset kohdistetaan oikealle taholle niin saadaan fiksuja päätöksiäkin. Kun joku muu maksaa, niin sitten optimoidaan siitä maksimihyödyt.Ja @dana77 ottaa vieläkin sitkeästi kantaa vain siihen että muutetaan maaseudulle halvemman asumisen perässä. Väittäisin että täälläpäin tuo ei ole suurin työmatkavähennysten aiheuttama, vaan pitkät etäisyydet, välillä myös isommista ja kalliimmista kaupungeista käydään töissä pienemmillä paikkakunnilla.
Lisäksi monelle firmalle, jotka vaativat laajat toimintatilat, on järkevämpää sijoittua vähän keskustan ulkopuolelle. Halvemman vuokran, mahdollisten meluhaittojen vähenemisen takia yms. Enkä siis tarkoita nyt sitä että perustetaan autotehdas Uuteenkaupunkiin. Vaan sitä että (pikaisesti googlemapsista etsitty esimerkki) Lahden lähellä on teollisuutta Nastolassa. En tiedä yhtään kuinka julkinen liikenne tuolla päin toimii, mutta veikkaisin että aika huonosti. Ja pikaisesti katsottuna työmatkaa kertyy 30-60km per päivä tuostakin helposti.
Täydellisessä tilanteessa näin varmasti olisikin. Tiedät varmaan itsekkin että kiitos tämän maan veroasteen, palkalla ei pystytä kompensoimaan riittävästi. Kun se ei ole ihan sama yritykselle maksaa vaan matkakulujen verran enemmän palkkaa, koska kaikki kulut kertaantuvat ylöspäin. Myös jyrkkä progressiivinen verotus syö hyötyjä aikalailla. Ja teollisuuden kanssa voi helposti käydä siten että se sijoitetaan johonkin toiseen maahan, eikä Suomen kilpailukykyä kannata enempää heikentää mielestäni. Toki myönnän vielä uudestaan että ekonomien ideaalimaailmassa asiat menisivät näin, eikä tarvitsisi tälläisiä asioita pohtia niin tarkkaan.Jos tehdas on perustettava Nastolaan, Sottungaan tai vaikka etelä-mantereelle niin minusta oikea tapa on, että tehdas maksaa sen verran enemmän palkkaa että siellä kannattaa käydä töissä. Jos verottaja maksaa viulut, niin mikä insentiivi yrityksellä on miettiä kaikki seikat huomioiden optimaalista sijoituspaikkaa? Ihan sama asia siis taas kerran kuin yksityistenkin kanssa. Kun kustannukset kohdistetaan oikealle taholle niin saadaan fiksuja päätöksiäkin. Kun joku muu maksaa, niin sitten optimoidaan siitä maksimihyödyt.
Maksaako verottaja viulut? Henkilöautolla töissä käymistä ei veroteta mielestäsi tarpeeksi?Jos tehdas on perustettava Nastolaan, Sottungaan tai vaikka etelä-mantereelle niin minusta oikea tapa on, että tehdas maksaa sen verran enemmän palkkaa että siellä kannattaa käydä töissä. Jos verottaja maksaa viulut, niin mikä insentiivi yrityksellä on miettiä kaikki seikat huomioiden optimaalista sijoituspaikkaa? Ihan sama asia siis taas kerran kuin yksityistenkin kanssa. Kun kustannukset kohdistetaan oikealle taholle niin saadaan fiksuja päätöksiäkin. Kun joku muu maksaa, niin sitten optimoidaan siitä maksimihyödyt.
Onhan se tietenkin näin, mutta kun se korkea veroaste on vähintään kohtuulliselta osin seurausta Näistä tuista ja subventoinneista, hajautetuista kalliista infrasta ja siitä seuranneesta tehottomuudesta joita vastaan olen useissa ketjuissa johdonmukaisesti paasannut, niin minulla on varaa asiasta huomauttaa. Pidän todennäköisenä että jossain vaiheessa asioiden muututtava pakon edestä ja silloin on vain, että asia on ymmärretty ajoissa.Täydellisessä tilanteessa näin varmasti olisikin. Tiedät varmaan itsekkin että kiitos tämän maan veroasteen, palkalla ei pystytä kompensoimaan riittävästi.
En viitsi samoja asioita uudelleen kirjoittaa. Lue viesti cobolille jossa asia on väännetty rautalangasta.Maksaako verottaja viulut? Henkilöautolla töissä käymistä ei veroteta mielestäsi tarpeeksi?
Kysymys oli aika yksinkertainen kyllä/ei, mutta joudun nyt arvailemaan. Arvaan että sinusta autoilun verotusta pitäisi kiristää? Annetaanko infran korjausvelan edelleen kasvaa, vai voitaisiinko verovaroin pitää edes nykyisellä tasolla?En viitsi samoja asioita uudelleen kirjoittaa. Lue viesti cobolille jossa asia on väännetty rautalangasta.
Älä arvaile. En ole kiristämässä verotusta. Ehkä voisin maltillisesti laskea, mutta vähennykset poistaisin. Ja laskisin kilometrikorvausta. Infran suhteen panostaisin pääväyliin mutta karsisin syrjäisempiä jopa niin että lakkauttaisi /luovuttaisin ne kokonaan yksityisilsiKysymys oli aika yksinkertainen kyllä/ei, mutta joudun nyt arvailemaan. Arvaan että sinusta autoilun verotusta pitäisi kiristää? Annetaanko infran korjausvelan edelleen kasvaa, vai voitaisiinko verovaroin pitää edes nykyisellä tasolla?
Paljonko ne vähennykset sitten nykyisellään kustantavat jos kerran "verottaja maksaa viulut"? Tässä ketjussahan on jo kauan sitten aika yhdestä suusta todettu, että vähennykset voidaan vaikka poistaa, jos vastaavsti autoilun verotusta kevennetään vastaamaan sen kustannuksia tai miljarditasolla edes lähelle sitä. Esimerkiksi siitä nykyisestä 7,3 miljardista eurosta pari miljardin veronkevennykset ja 400 miljoonaa lisää tieliikenteen korjausvelan hoitoon, niin edelleen tieliikenne rahoittaisi muuta valtion toimintaa kolmella miljardilla ja vähennykset voitaisin poistaa.Älä arvaile. En ole kiristämässä verotusta. Ehkä voisin maltillisesti laskea, mutta vähennykset poistaisin. Ja laskisin kilometrikorvausta. Infran suhteen panostaisin pääväyliin mutta karsisin syrjäisempiä jopa niin että lakkauttaisi /luovuttaisin ne kokonaan yksityisilsi
Minä haluaisin nähdä kuinka se @dana77 suhtautuisi kun se ydinvoimala perustettaisiin siihen naapuritontille ja se kaatopaikka toiselle puolelle. Kun ei niitä ainakaan mihinkään yhtään syrjemmäs voi viedä kun jonkun pitäisi sitten mennä sinne töihin autolla ja siitä ei ainakaan saa maksaa. Siinä sitten kun ne kaikki miljoona asuu siellä tehtaiden ja roskien valtaamassa paskakasassa voidaan todeta ettei tarvinnut maksaa tästä hommasta latiakaan.Tässäkin on se että tämä toimisi keskimäärin ainoastaan PK-seudulla. Muualla Suomessa tuo ei kauhean järkevästi toimisi. Toki Helsingissä tuosta puhut, mutta tälläisissä asioissa voisi ajatella kyllä että muuallakin Suomessa on elämää.
Ja @dana77 ottaa vieläkin sitkeästi kantaa vain siihen että muutetaan maaseudulle halvemman asumisen perässä. Väittäisin että täälläpäin tuo ei ole suurin työmatkavähennysten aiheuttama, vaan pitkät etäisyydet, välillä myös isommista ja kalliimmista kaupungeista käydään töissä pienemmillä paikkakunnilla.
Lisäksi monelle firmalle, jotka vaativat laajat toimintatilat, on järkevämpää sijoittua vähän keskustan ulkopuolelle. Halvemman vuokran, mahdollisten meluhaittojen vähenemisen takia yms. Enkä siis tarkoita nyt sitä että perustetaan autotehdas Uuteenkaupunkiin. Vaan sitä että (pikaisesti googlemapsista etsitty esimerkki) Lahden lähellä on teollisuutta Nastolassa. En tiedä yhtään kuinka julkinen liikenne tuolla päin toimii, mutta veikkaisin että aika huonosti. Ja pikaisesti katsottuna työmatkaa kertyy 30-60km per päivä tuostakin helposti.
edit. Lisätään vielä sen verran että julkisen liikenteen odotusajat ovat mielestäni epäinhimilliset (verottajan mukaan siis). Jos maksimin mukaan mennään niin kumpaankin suuntaan 3km kävely ja 1h odotus, eli 6km kävelyä ja 2h odotusta + matka-ajat. Varsinkin jos ei ole liukuvaa työaikaa. 8h työpäivä venähtää äkkiä sinne 12-14h haarukkaan.
Vuonna 2013 matkakuluvähennyksiä myönnettiin 1,6 miljardia. Saajina 825 000 henkilöä, eli ka 1939 euroa per lärvi. Välilliset kustannukset on sitten oma juttunsa. Verottaja esim kertoo, että työmatkakulujen käsittelyyn kuluu vuosittain 100 henkilötyövuotta. Eli siis suojatyöpaikka sadalle kallispalkkaiselle byrokraatille. Väärinkäytökset ovat merkittäviä, koska noita on kovin vaikea tutkia. Ihmiset esim laskuttavat vähennyksiä etäpäivistä, tai silloinkin, kun käyttävät oikeasti kimppakyytiä tai asuvat työviikot jossain muualla, kuin kotona.Paljonko ne vähennykset sitten nykyisellään kustantavat jos kerran "verottaja maksaa viulut"?
Ketjussa on nämäkin käyty. Vähintään sadoista miljoonista puhutaan vähennyksien määrässä ja liikenteen kustannukset eivät muodostu kaavalla verotulot miinus verotulotPaljonko ne vähennykset sitten nykyisellään kustantavat jos kerran "verottaja maksaa viulut"? Tässä ketjussahan on jo kauan sitten aika yhdestä suusta todettu, että vähennykset voidaan vaikka poistaa, jos vastaavsti autoilun verotusta kevennetään vastaamaan sen kustannuksia tai miljarditasolla edes lähelle sitä. Esimerkiksi siitä nykyisestä 7,3 miljardista eurosta pari miljardin veronkevennykset ja 400 miljoonaa lisää tieliikenteen korjausvelan hoitoon, niin edelleen tieliikenne rahoittaisi muuta valtion toimintaa kolmella miljardilla ja vähennykset voitaisin poistaa.