ÄTPPOMK
Koska puhelimeni alkoi soimaan välittömästi tämän hienon kuuniaosoituksen jälkeen, olen päättänyt tehdä kunniaa Jhagille ja Pentille (sorry Brewer, kyllä sullekin osa löytyy;) ) ohjaamalla seuraavan kulttielokuvan. Ja niille elokuvien ystäville, jotka missasivat ensimmäiset leffat, voitte imuroida ne täältä:
http://www.jatkoaika.com/keskustelu/showthread.php?s=&postid=108009#post108009
Eli asiaan, koska sivullisena olen pystynyt seuraamaan tämän ystävyyssuhteen muodostumista haluaisin kertoa sen teille tulevan blockbuster-elokuvan tapahtumin, johon eräs herra Stephen King on kirjankin kirjoittanut....so....are you ready for
Stephen Kingin: PEENA
Menestynyt jääkiekko-TJ Pentti Matikainen ( Kari Salmelainen)on tuttuun tapaansa vuokranut mökin jostain pohjois-espoosta tehdäkseen jälleen kerran yhden menestysjoukkueen. Tavan mukaan kun Pena on viimein saanut pelaajalistan valmiiksi, hän avaa Brändi-pullon, sytyttää savukkeen ja nappaa erittäin salaisen kansionsa kainaloonsa. Käynnistää autonsa ja suunnistaa kohti Helsinkiä. Mutta matkalla Nordenskiöldinkadulle, HIFK:n toimistoon, Espoon oikukas sää näyttää luonteensa. Pena joutuu keskelle helvetillistä lumimyrskyä, menettää autonsa hallinnan ja sitten kaikki pimenee.
-
Mä oon sun ykkösfanisi. Kuuluu jostain kaukaisuudesta
-
Mä oon sun ykkösfanisi.
Pena availee silmiänsä nähden Jhagin ( Vesa-Matti Loirin) kasvot edessään.
Jhag on roudannut Penan kotiinsa, hoitannut muutamat haavat laastarein, sekä lastoittanut erittäin kipeän keskisormen. Pukenut Penan siististi pikkutakkiin.
Pena katselee ympäri huonetta sänkynsä pohjalta. Joka puolella on HIFK-aiheista tavaraa; pelipaitoja, t-paitoja, julisteita, kirjoja, videoita, valokuvia ja jopa mestaruusliput katossa sekä pari jäädytettyä pelipaitaa. Hyllykön päällä on jopa Kanada-malja.
-
Missä minä olen?? Mitä on tapahtunut?? Pena kyselee.
-
Vedit autosi katolleen länsiväylällä. Siellä on hirveä lumimyrsky edelleen. Sä olet ollut pari päivää tajuttomana, joten sun pitää ottaa rauhallisesti. Pari murtumaa ja mustelmaa, mutta onneksi on tukka tallella, Jhag vastaa.
-
Onko sulla kännyä? Mun pitäisi soittaa Frankille tai toimistoon, että olen kunnossa, Pentti sanoo yrittäessään nousta istumaan, mutta kipu paiskaa hänet takaisin sängyn pohjalle.
-
Hei, ota rauhallisesti, Jhag toteaa hätääntyneenä.
Mä oon sentään sun ykkösfanisi, enkä mä haluu, että sä tänne delaat. Mä tuon sulle vähän buranaa ja keittoa, niin jaksat paremmin.
Jhag käy keittiöstä hakemassa vähän vettä lasiin, pari buranaa sekä hieman lämmintä keittoa.
-
Mä muuten en voinut vastustaa kiusausta, joten kurkkasin tuohon sinun mappiisi ja huomasin, että siellä olisi kaikki HIFK:n strategiset suunnitelmat. Saisinko mä vilkaista sitä kunnolla? Jhag kysyy ja heittää veitikkamaisesti silmää Penalle
-
No enhän mä voi mun ykkösfanilta tuollaista kieltää. Lue vaan. Mutta lue ihan alusta asti, niin ymmärrät miksi päädyimme tiettyihin pelaajiin.
------
Pari päivää vierähtää tosi nopeasti. Pena lepäilee ja Jhag tutkii HIFK:n suunnitelmia. On uusia penkkejä, videotaulua, aitioita, baareja jne jne, kunnes eräänä yönä Jhagin uhmaava ääni herättää Penan kesken unien.
-
Sinä saamarin kätyri...Jumankauta AIGARS CIPRUSS EI SAA JÄÄDÄ TÄHÄN JOUKKUEESEEN!! EI SITTEN IKINÄ!!
-Mutta...
-EI MITÄÄN MUTTIA. MITÄ HEMMETTIÄ ME SILLÄ TEHDÄÄN?! LATVIALAISTA SOPPAAKO?? MITA?!?!? VASTAA?!?!? Jhag huutaa raivon vallassa naama punaisena, pitäen Pentti skragasta kiinni.
-
Mu-mu-mutta ei se ole vielä mitään varmaa, että Aigars meillä pelaa. Senhän voi joku NHL-seura viedä rapakon taakse, Pentti yrittää rauhoitella Jhagia.
-
MITÄ SÄ HÖRISET?!?! MIGHTY DUCKSEIHIN UUDEKSI MIKKI HIIREKSIKÖ?!?! SIELLÄHÄN ON NAISTENKIN LÄTKÄSSÄ PAHEMPIA GOONEJA JA TAPPAJIA KUIN TUO MIES!!!
-Nyt Pentti, ihan omaksi parhaaksi tuikkaat tuon mappi-öön tuleen ja päästään pahasta eroon. Mä tuon sulle kynää ja paperia, niin aloitetaan tämän joukkueen tekeminen puhtaalta pöydältä. Jhag sanoo, hieman rauhoittuen, vaikka kaulavaltimot vielä pullistelevatkin.
-
Mutta, en mä voi niitä enää muuttaa. Sitäpaitsi mä olen faksanut jo tuon listan toimistolle.
-Kuules Pena, mä tiedän, että sä et osaa käyttää faksia. Sä itse sanoit kerran haastattelussa, kun sulta kysyttiin miksi Raipe ei ole maajoukkueessa mukana. Niin. Silloin sanoit, ettet saanut Raipea kiinni kun et tienyt miten faksi lähetetään Ilveksen toimistolle, Jhag heittää hieman ivalliseen sävyyn, samalla levitellen Zippo-fluidia mapin päälle.
-
Joten tuossa on stidit. Anna mennä vaan, se on kaikkien parhaaksi.
Samassa Pena raapaisee tikun ja heittää sen mapin päälle, joka roimahtaa liekkeihin kuin Kuwaitin öljylähteet. Kyynel valuu samalla Pentin silmästä.
----
Seuraavana aamuna Jhag tuo nipun paperia, kynän ja pullon Brändiä.
-
Nyt aloitetaan ja unohdetaan tuo viime yön lapsellisuudet. Eiks vaan??
Pena näyttää lastoitettua keskisormeaan. -
Senkin huuliveikko, Jhag sanoo nauraen tuolle tilannekomiikalle.
Pentti otta kynän käteen, rapustaa jotain paperille. Jhagin silmät suurenevat riemusta kuin pikkupojalla joka on ensi kertaa päässyt Linnanmäelle tai HIFK:n matsiin.
-
Näytä, näytä, Jhag pyyttää innostuneena.
-
En näytä ennenkuin kaikki on valmista, Pentti tiuskaisee takaisin.
Jhag kävelee olohuoneen puolelle. Istuu tietokoneensa eteen ja avaa Jatkoajan sivut. Sitten hän avaa uuden ketjun. "Hillopurkki aukeaa, jollei jopa räjähdä. Letut valmiiksi". Siinä samassa tuohon ketjuun ilmestyy satoja, ja taas satoja viestejä, niin, että palvelimen prossat vain savuavat.
Jhag tulee takaisin makkarin puolelle. -
Joko?, Jhag kyselee innoissaan.
Pentti antaa hänelle paperin, johon Jhag kääntää katseensa varovasti.
-
VO-VO-VOPAT!?!?, kääntäen katseensa Penttiin, tämän nyökätessä, Jhag hyppää ilmaan kuin Schumi palkintopallilla. -
JIPPIIJAIJEEEE!!, mähän sanoin, että tästä tämä lähtee. Onko muitakin???, Jhag kyselee innoissaan.
Pentti antaa toisen paperin, eikä Jhag ole uskoa silmiään; Salmelainen, Simicek, Saarinen, Draper, Pärssinen...sekä XXXXXXXX, XXXXXXXXX, XXXXX, XXXX.
-
Ei jumaleissön!!, sä oot kingi Pena. Oikea hillokuningas. Vi**u, sä koulutat niitä.
-Mutta, sitten et puhu niistä jälkimmäisistä nimistä mitään. Niiden kanssa täytyy vielä pitää saunailta. Capish?? Pena sanoo tiukkaan sävyyn, mutta hänellekin tulee jo pieni hymy huulille.
-
No en tietenkään. Jhag pyörittelee päätään, eikä voi uskoa mitä lukee. Samassa Jhag tempaisee rotsinsa niskaan, ajaa autonsa talon eteen. Nostaa Pentin syliinsä ja kantaa autoon. -
Nyt lähdettiin ja lujaa. Jhag lähtee ajamaan kohti Töölön sairaalaa tuhatta ja sataa. Sairaalan portilla, lääkärit jo tulevat vastaan ja nostavat Pentin rullatuoliin.
-
Hei ei vielä, Jhag sanoo lääkäreille ja kääntää katseensa kohti Penttiä. -
No hard feelings buddy-o??
-Ei tietenkään. Olihan se hieman tyhmää lähtee nyt säästelemään, kun varaa on millä mällätäkin. Loppujen lopuksi asiathan näyttävät nyt huomattavasti paremmilta, Pentti sanoo ja tarjoaa kättä. Miehet paiskaavat kättä ja lääkärit lähtevät kärräämään Penttiä kohti omaa huonetta. Ovelta Pentti vielä huutaa Jhagille. -
Hei sulla on muuten helvetin hieno kopio siitä Kanada-maljasta. Ja katoaa siinä samassa sairaalan sisään.
Jhag pistää aurinkolasit päähän, kädet taskuun ja lähtee kävelemään kohti autoaan samalla mumisten.
-
Mikä helvetin kopio ;)
THE END
PS: Sorry Brewer, sulla on pieni rooli taustajoukoissa;)
2PS: Tulossa lähiaikoina lisää elokuvia, heheheheheheh. Hyvä Jhag. Hyvä Pena. I love you both.....as a good friend.