Onko kukaan pohtinut ikinä kunnolla miksi laita/äärioikeisto on nousevassa trendissä Euroopassa ja Suomessakin? Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä tästä.
Minä ainakin olen, mahdollisesti tässä ketjussa.
Kyseessä on siis kaikkia länsimaita koskeva ilmiö. Siksi en etsi sille kansallisia syitä. Kytken äärioikeiston nousun seuraaviin tekijöihin:
- Kaupunki vs maaseutu -vastakkainasettelu: Suomessa ja Euroopassa yleisesti maaseutu on ollut autioitumassa ja kaupungit kasvamassa. Olen vuosien varrella lukenut yhden jos toisenkin jutun siitä, kuinka maaseutu kurjistuu yhdessä jos toisessakin maassa, ja siellä on näköalatonta nuorisoa. Ainoa mahdollisuus olisi muuttaa kaupunkiin, ja sinne kyllä muutetaankin, mutta kaikki eivät löydä sieltä paikkaa.
- Automatisoituminen: 90-luvulla alkoi voimakas teollisuuden automatisaatio, joka muutti työelämää perustavanlaatuisesti. Ennen tehdastyöntekijä pystyi jollain tavalla laskemaan sen varaan, että työpaikka on vielä huomenna, ensi vuonna, kymmenenkin vuoden päästä. Nyt ei pysty, ja se aiheuttaa taloudellista epävarmuutta.
- Ratkaisujen puute: Poliittisella kentällä ainakaan Suomessa ei ole ollut esittää ratkaisua noihin kahteen mainittuun ongelmaan. Eikä se tietenkään mikään ihme ole: maaseudun autioitumista on todella vaikea padota millään teolla, eikä automatisaation etenemistä sitäkään padota juuri minkäälaisella politiikalla, ellei sitten aleta tavoittelemaan tyranniaa.
- Tietoverkot: Tietoverkot ovat muuttaneet maailman pienemmäksi. Trendit ovat nykyään länsimaiden kokoisia, Suomeenkin tulee uusia aatevirtauksia nopeasti mm. Yhdysvalloista. Tietoverkoilla on myös se vaikutus, että pienetkin ryhmät saavat äänensä kuuluville - niin hyvässä kuin pahassakin. Kun kellään ei ole ratkaisuja isoja väestöryhmiä kalvaviin ongelmiin, niin "ratkaisut" tulevat populisteilta, ja heillä on taipumusta värittää maailma mustavalkoiseksi ja yksinkertaiseksi.
Suomessa poliittinen kenttä jätti ison väestöryhmän heitteille 90-luvulta alkaen. Neuvostoliitto oli romahtanut, kylmä sota päättynyt ja uusi uljas tulevaisuus oli edessä. Olen seurannut duunariväestön persuuntumista siitä saakka. Keskusta lähti valloittamaan kaupunkeja ja entinen maltillinen työväenpuolue SDP otti uudet linjaukset. En ole niin tarkkaan seurannut muiden Euroopan maiden tilannetta, että osaisin sanoa niistä.
Muistelen, että mulla on ollut muitakin tekijöitä, joita olen ajatellut mahdollisiksi syiksi konservatismin ja laitaoikeistolaisuuden nousuun, mutta nuo nyt äkkiä tuli mieleen siitä, mitä olen aiemmin kirjoitellut.