Minä en itse puhuisi ääriliikkeiden kanssa oikeistosta ja vasemmistosta, koska puoluekentällä on näiden kanssa todella vähän tekemistä. Kyseessä on toki jonkinlainen historiallinen linjaus, mutta, noh, omasta mielestäni liikkeen kutsuminen äärivasemmistoksi tai äärioikeistoksi on harhaanjohtavaa, kun kerran esimerkiksi Suomessa SML on arvoiltaan vasemmistokonservatiivinen.Tässä tullaan vaan siihen kysymykseen, että kuinka todennäköistä on, että tekijä olisi ollut äärivasemmistolainen? Paljon puhutaan siitä että kumpikaan äärilaita ei ole hyvästä, ja tämä on totta. Mutta kun puhutaan väkivallasta tai väkivallan uhasta, niin ainakin minun nähdäkseni Suomessa äärioikeisto on siinä ihan eri sfääreissä kuin äärivasemmisto.
Sen mitä minä olen ymmärtänyt, ääriliikkeillä ja niiden jäsenistöllä on erilaisia väkivaltaprofiileja. Uusnatsismiin kytköksissä olevilla ihmisillä on tavallisempaa yksittäisen ihmisen väkivalta toista ihmistä kohtaan. Sitten toisilla ryhmittymillä se profiili on toisenlainen, eli väkivallan kohteena voi olla joko jokin instituutio tai sitten ihan "tavallinen" terrorismi.
Myönnän, etten ole perehtynyt aiheeseen pintaa syvemmältä, eli että on varmasti olemassa täsmällisempiäkin tapoja luokitella erilaisia ääriliikkeitä niiden toiminnan mukaan. Tässä kuitenkin Sisäministeriön vuodelta 2020:
Äärioikeistosta tuossa sanotaan: "Väkivaltaisen äärioikeiston uhka ilmenee esimerkiksi spontaanina katuväkivaltana, joka kohdistuu vihollisiksi koettuihin henkilöihin, jotka voivat valikoitua uhriksi sattumanvaraisesti. Väkivaltaisen äärioikeiston herättämä pelko ja turvattomuuden tunne voivat myös heikentää arjen turvallisuutta erityisesti alueilla, joissa näiden ryhmien toiminta on näkyvää."
- - -
Lisäys: Supon uhka-arvio 2024 pitää sisällään äärioikeiston ja jihadismin. Äärivasemmistolaisesta terrorismin uhasta Suomessa sanotaan näin:
"Äärivasemmiston muodostama terrorismin uhka Suomessa on matala, ja sen toiminta keskittyy Suomessa pääasiassa antifasistiseen aktivismiin sekä Kurdistanin työväenpuolueen (PKK) toiminnan tukemiseen. Äärivasemmistolainen toiminta on Suomessa pääasiassa väkivallatonta, kun taas väkivaltaa kannattava toiminta suuntautuu ensisijaisesti Suomen ulkopuolelle. PKK:n muodostama terrorismin uhka Suomessa on matala. PKK ja sen tukijat keskittyvät Suomessa erityisesti rahoituksen keräämiseen ja vaikuttamistoimintaan. PKK:n toiminta Lähi-idässä kohdistuu Turkkiin ja sitä edustaviin kohteisiin."
Suomessahan poliittiset murhat ja pommi-iskut eivät ole olleet kovin tavallisia. Tilanne on erilainen eri maissa Euroopassakin. Tulisi äkikseltään mieleen, että väkivaltaiselle päälle tullessaan äärivasemmistoksi lasketut liikkeet ensimmäisenä kohdistavat iskunsa pahuuden pesäkkeiksi katsomiinsa paikkoihin, mikä se kenelläkin on.
Viimeksi muokattu: