Milloin traktorimarssi tai päiväkotityöntekijöiden mielenilmaus on johtanut ao. ryhmien aseman paranemiseen? Jälkimmäiseen viiteryhmään kuulun itsekin.
Koska aiemmin olen kuulunut niihin, jotka maksavat nykyisen toimialani kustannukset, ymmärrän palkkatason olevan aika lailla työhön sopiva. Julkisen sektorin "mukavien" töiden ei pidä antaa muodostua vielä nykyistäkin houkuttelevimmiksi.
Et nyt oikein tunnu hahmottavan tilannetta, kertauksena vielä - kirjoitit seuraavaa:
"Tolkun ihminen ei osallistu lähtökohtaisesti mihinkään mielenosoitukseen. Hän vaikuttaa äänestäen ja kuluttajavalinnoin."
Esim. nämä päiväkotityöntekijät voivat osoittaa mieltään muunkin asian kuin palkkansa tähden, vaikkapa kehnojen työtilojen tähden. Mutta ilmeisesti sinun mielestä tässäkin tapauksessa se äänestäminen on ainoa järkevä (?) keino vaikuttaa kun demokratiassa ollaan? Jos niiden pitäisi odottaa kuntavaaleja, jotta pääsevät äänestämällä vaikuttamaan, uskallan sanoa, että aika kauan saavat äänestää, jotta saadaan sama huomio aikaan kuin yhdellä hyvin organisoidulla mielenosoituksella, johon mahdollisesti ottaa osaa myös lasten vanhempia ja jonka tarkoituksena on kiinnittää kuntapäättäjien huomio jonkin (tai joidenkin) rakennusten luvattoman kehnoon kuntoon.
Itse kunta ja sairaanhoitopiirin palveluksessa työskennelleenä, voin sanoa, että suoralla vaikuttamisella - jollainen hyvin organisoitu mielenilmaus on - voi saada yllättävän paljon hyvää aikaan. Mutta demokratiassa on muitakin keinoja vaikuttaa, myös äänestäminen ja kuluttajavalinnat. Tarvittaessa olen itse valmis suoraan vaikuttamiseen äänestyskäyttäytymisen sijaan, tosin mielenosoituksiin en mielelläni lähde, mutta jos työn puolesta vaatimus esitettäisi, niin kait sellaiseen voisin osallistua.
Istu sinä omassa poterossasi, minä istun omassani...