Sanna Marinin hallitus

  • 2 616 126
  • 21 563

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen hämmentynyt siitä, että jatkojen pitäminen Kesärannassa on jotenkin ihmeellinen juttu saati uutinen ylipäätään. Olen suurin piirtein Marinin ikäluokkaa, ja aivan takuulla joka viikonloppu olisi pääministerin virka-asunnolla saunaa, ruokaa, olutta ja penkkiurheilua ystävien kanssa jos itselläni olisi sama salkku. Kai sitä ihminen voi asunnollaan tehdä mitä lystää.

Nolla kertaa elämässäni olen demareita äänestänyt, mutta ei voi kuin päätä pudistaa sille, miten monen päässä Sanna Marin asuu maksamatta vuokraa.

Itse tasavaltalaisena vierastan ylipäänsä jo sitä, että pääministeri ihan oikeasti asuu Kesärannassa ja ylläpitää "hovia" siellä. Mikäli pääministerille tarvitaan varsinaisten valtioneuvoston ja eduskunnan työtilojen lisäksi jonkinlainen edustustila, niin fine, mutta pääministerin näkisin mieluummin asuvan omassa asunnossaan, tekevän ruokaostokset itse (tai palkkaavan kodinhoitajan omalla kustannuksellaan) jne.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ammattitaitoinen toimittaja kysyisi PM:ltä, mitä hän kryptisellä heitollaan tarkoitti eikä uutisoisi, minkälaisia reaktioita se kryptinen kommentti hänen mielestään sosiaalisessa mediassa aiheutti. "Somekohun" kun voi tulkita tarkoittavaksi ihan mitä vaan sen milloinkin halutaan tarkoittavan.

Vielä ammattitaitoisempi toimittaja ei edes seuraisi uutistenbongausmielessä sosiaalisia medioita.
Ensimmäiseen asiaan heitän vastakysymyksenä, että kuinka hyvin PM on mielestäsi ollut tavoitettavissa ikävämmän julkisuuden osuessa kohdalle? Uutisvirta lainehtisi melko tyynenä, jos se jätettäisiin Marinin vastausten varaan.

Toiseen kohtaan sanon, että totta hitossa seuraa, jos PM käyttää sitä omana tiedotuskanavanaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse tasavaltalaisena vierastan ylipäänsä jo sitä, että pääministeri ihan oikeasti asuu Kesärannassa ja ylläpitää "hovia" siellä. Mikäli pääministerille tarvitaan varsinaisten valtioneuvoston ja eduskunnan työtilojen lisäksi jonkinlainen edustustila, niin fine, mutta pääministerin näkisin mieluummin asuvan omassa asunnossaan, tekevän ruokaostokset itse (tai palkkaavan kodinhoitajan omalla kustannuksellaan) jne.
Tähän todettava, että Matti Vanhanen on kertonut, että turvallisuussyistä PM:lle nimenomaan vahvasti on suositeltu Kesärannassa asumista. Monet eivät mukavuussyistä ole tähän silti lähteneet, Marin ilmeisesti taas mukavuussyistä lähti enemmän kuin turvallisuuden takia.

Itse jo taitaisin jättää pääminusterinä väliin, koska säästyisi kaikenlaiselta "kyttäämiseltä". Enkä tosiaan puolustele aamiaisgatea, se oli ihan oikea kupru. Mutta kun tuolla henkilökuntaa ja elintarvikkeita on, niin kyllä helposti syntyy epäselvyys siitä, kuuluiko joku asia nyt korvattaviin vai PM:lle itselleen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Setämieslapsen mielipide on se, että kyllä nykyaikana pääministerikin saa elää ja pitää hauskaa virkansa ohella.

Toki sarkastisesti ajateltuna voisin silti sanoa senkin, että tässä se nähdään taas miten nuorelle naiselle bileet ja sosiaalinen elämä menee aina kaiken muun oikeasti tärkeän edelle vaikka miten olis valtakunnan asiat viturallaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos on viikkoa aikaisemmin ollut esittelemässä omaa ihanuuttaan Veitolan ohjelmassa esitellen mm. hampaanharjausrutiinejaan, niin seuraavalla viikolla argumenttina ikäviin kysymyksiin on hieman kyseenalaista sanoa: "En kommentoi yksityisasioitani julkisuuteen".
Onneksi julkisuudessa olevilla ihmisillä ei ole oikeutta yksityisyyteen. Olisihan se ikävää jos joskus päättäisi ettei avaakaan kaikkea elämästään muille.
Itse tasavaltalaisena vierastan ylipäänsä jo sitä, että pääministeri ihan oikeasti asuu Kesärannassa ja ylläpitää "hovia" siellä. Mikäli pääministerille tarvitaan varsinaisten valtioneuvoston ja eduskunnan työtilojen lisäksi jonkinlainen edustustila, niin fine, mutta pääministerin näkisin mieluummin asuvan omassa asunnossaan, tekevän ruokaostokset itse (tai palkkaavan kodinhoitajan omalla kustannuksellaan) jne.
Koskeeko sama myös presidenttiä? Siis sitä virkaa jolla ei ole ollut mitään oikeaa tarkoitusta 21 vuoteen?
 

ijuka

Jäsen
Olen hämmentynyt siitä, että jatkojen pitäminen Kesärannassa on jotenkin ihmeellinen juttu saati uutinen ylipäätään. Olen suurin piirtein Marinin ikäluokkaa, ja aivan takuulla joka viikonloppu olisi pääministerin virka-asunnolla saunaa, ruokaa, olutta ja penkkiurheilua ystävien kanssa jos itselläni olisi sama salkku. Kai sitä ihminen voi asunnollaan tehdä mitä lystää.

Nolla kertaa elämässäni olen demareita äänestänyt, mutta ei voi kuin päätä pudistaa sille, miten monen päässä Sanna Marin asuu maksamatta vuokraa.
Ei se ole mikään yksityisasunto, vaan virka-asunto. Jos omassa kodissaan pitäisi jatkoja niin mikäs siinä, mutta virka-asunnolla ja henkilökunnan palvelemana? Se on tarkoitettu esim. vieraiden valtojen diplomaattien kestittämiseen, ei saunakavereiden nuoleskeluun.
Onneksi julkisuudessa olevilla ihmisillä ei ole oikeutta yksityisyyteen. Olisihan se ikävää jos joskus päättäisi ettei avaakaan kaikkea elämästään muille.
On kyseenalaista väittää että virka-asunnolla tapahtunut olisi yksityiselämää. Sitä voi olla omassa kodissaan jos yksityisyyttä haluaa.
 

MaV

Jäsen
Mielestäni ei pitäisi olla näin hankalaa erottaa yksityiselämää ja politiikkaa sekä niihin kohdistuvaa mahdollista kritiikkiä. Tietysti pääministerilläkin on oikeus yksityiselämään ja sen valikoituun avaamiseen julkisuudessa. Toisaalta kaikki maan poliittisen johdon julkinen viestintä on maan johtamista ja poliittista imagotoimintaa ja sitä voidaan kritisoida. Epäasiallista on siis mennä henkilökohtaisuuksiin ja arvostella yksityiselämää. Asiallista on arvostella toimintaan maan johtajana. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että pääministerimme ei ole tuossa johtajuusosastossa ainakaan vielä kovin osaava. Jokainen voi miettiä onko johtajan syytä kuittailla ihmisille, vaikka siihen jonkunlaisia syitä voisi ollakin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Kun ihmiset toivovat asiaan keskittyvää poliittista keskustelua tuossa 6 hallituksen esitystä viime perjantailta. Toki nämä ovat melko triviaaleja asioita sen sijaan, että Marin on ilmeisesti sanonut jotain boomeriksi. Eihän tuossa ole kuin miltei jokaista koskettavia hallituksen ehdotuksia työeläkkeen maksuun liittyen, valtio on perustamassa uutta osakeyhtiötä ja ilmailulakia ollaan myös muuttamassa. Toki en itse noita jaksa lukea, mutta se johtuu siitä, että tekstiä on paljon ja minua ei loppujen lopuksi erityisemmin kiinnosta nuo asiat. Mutte Eduskunta.fi sivustolta voi seurata aika laajasti kaikki lakialoitteita, eikä tarvitse tyytyä lukemaan iltapäivälehdistä jostain suhteellisen epäolennaisesta asiasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On kyseenalaista väittää että virka-asunnolla tapahtunut olisi yksityiselämää. Sitä voi olla omassa kodissaan jos yksityisyyttä haluaa.
Onko Sauli Niinistöllä yksityiselämää kun hän asuu virka-asunnossa?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei se ole mikään yksityisasunto, vaan virka-asunto. Jos omassa kodissaan pitäisi jatkoja niin mikäs siinä, mutta virka-asunnolla ja henkilökunnan palvelemana? Se on tarkoitettu esim. vieraiden valtojen diplomaattien kestittämiseen, ei saunakavereiden nuoleskeluun.
On kyseenalaista väittää että virka-asunnolla tapahtunut olisi yksityiselämää. Sitä voi olla omassa kodissaan jos yksityisyyttä haluaa.
Haloo, se on PM:lle sekä koti että virka-asunto, kun asuu siellä.Asumis-ja virkatilat on erotettu. Henkilökunta ei toki ole tarkoitettu yksityisten vieraiden kestitsemiseen, ja jos noin on verorahoilla tehty, niin se on väärin. Olen ymmärtänyt, että PM voi henkilökuntaa käyttää yksityistilaisuuksiin kun kustantaa itse. Marin ei kai ole tämmöisiä ainakaan ilmoittanut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun ihmiset toivovat asiaan keskittyvää poliittista keskustelua tuossa 6 hallituksen esitystä viime perjantailta. Toki nämä ovat melko triviaaleja asioita sen sijaan, että Marin on ilmeisesti sanonut jotain boomeriksi.

Tällä hetkellä hallituspuolueiden taustavaikuttajista aktiivista poliittista keskustelua pyrkii käymään lähinnä Osmo Soininvaara. Uusin nosto eiliseltä on tämä:

Jos olisin saanut itse päättää, olisin avannut Suomen jo kesän alussa, mutta vain rokotetuille, joita oli alussa tietysti vähemmistö. Tästä olisi koitunut satojen miljoonien eurojen taloudellinen hyöty ravintoloille ja tapahtumien järjestäjille minkä lisäksi rajoitusten purkaminen olisi ollut tietysti mukavaa asiakkaille. Voidaan sanoa, että viivytellessään koronapassin kanssa hallitus haaskasi vähintään satoja miljoonia euroja.


Olin jo keväällä samaa mieltä koronapassin osalta ja olen toki edelleen. Mutta ei hallitus reagoi näihin tai muihin vastaaviin.

Erittäin tärkeää keskustelua esimerkiksi EU:n strategiasta ja Suomen taloudesta ei synny sillä, että Tuppurainen käy a-studiossa höpisemässä vähintäänkin kyseenalaisia "totuuksia" paketin vaikutuksesta Suomeen, kun sanoman kyseenalaistavat perään kärkitason taloustieteilijät Vihriälä ja Tervola.

Tämä jos mikään on kansalaisten ja vapaan tiedon halveksimista. Journalisteja on turha syyttää vihervasemmiston halusta kuitata tieto epäolennaisilla twiiteillä ja vääristellyillä "faktoillaan".
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika kattavasti Marin ottanut jo kantaa "poliittisiin kysymyksiin" haastattelutunnilla. Marin antaa haastatteluja nihkeästi, ja valitsee tarkkaan keskustelut joihin osallistuu. Tämä on minusta harmillista, mutta tuo että antaa vain fantsuja kommentteja somessa ei pidä paikkaansa. Antaa haastatteluja nihkeämmin on se oikea totuus. Ja kyllä tämäkin minusta on huono, erityisesti joissain päivänpolttavien aiheiden studiokeskusteluissa näkisin studiossa mieluummin Marinin kuin Mäkysen tai vastaavan. Tästäkin tullut kuitenkin semmoinen automaatti, että kun Marin ei ole, niin "Aha, oli taas Voguen kuvaukset", ja näin vahvistetaan haluttua mielikuvaa. Ei muutkaan puoluejohtajat aina itse paikalla ole. Mutta kuten sanottu, saisi olla useammin.

Median osalta se on ihan selvää, että PM:n postaukset ovat uutisia, ja tietysti Marin tämän ymmärtää ja postailee imagostrategiansa mukaisesti. Yksityiseksi tarkoitetut postataan sitten muualla tai pienemmille ryhmille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jungnerin toistaiseksi viisain päätös oli lähteä demareista.
Totta. Enkä taaskaan tajua Marinin kannattajia, miten Jungnerin twiittejä voidaan paheksua:

1. Kun kohti neljääkymppiä käyvä pääministeri vinoilee keski-ikäisille, näkisin siinä ehkä kuitenkin enemmän itseironiaa kuin ikärasismia.

2. Muutaman kerran Seiskan ”uutisoinnin” kohteena olleena olen vakuuttunut, että mikäli Seiskan mukaan pääministeri on bilettänyt, pääministeri ei todellakaan ole bilettänyt. Nyt vähän jäitä hattuun tuon pääministerin kampittamisen kanssa. Alkaa mennä kiusaamisen puolelle.


Täytyy sanoa, että on jo hakemalla haettu pöyristyminen, kun yllä olevasta otetaan kierroksia.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Median näkökulmasta Marinin viestejä reaktioineen ei voi sivuuttaa, ja tästä tuskin kukaan voi olla edes kohtuullisella argumenttitasolla eri mieltä.
Marin käyttää somea enemmän henkilökohtaisen kannatuksensa optimointiin.

Voi ja pitää sivuuttaa. Eikä vähiten noista itse listaamistasi syistä. Kuten vaikka tuo viimeinen.

Siinä ollaan jo kastettu varpaat siinä samassa idiokratiavedessä, jossa trumpismi/qanonismi kelluu aivokuolleena, jos valtakunnan uutisissa aletaan arvioida päättäjien huolettomia some-läppiä niiden aiheuttaman somekohun mukaan.

Mistä tiedät, että toimittajat eivät ole kysyneet asiasta?
Mitä sillä on edes väliä? Jos ei ole vastausta, ei ole uutista. Somekohu on sellaiseksi onnettoman olematon korvike.

Ensimmäiseen asiaan heitän vastakysymyksenä, että kuinka hyvin PM on mielestäsi ollut tavoitettavissa ikävämmän julkisuuden osuessa kohdalle? Uutisvirta lainehtisi melko tyynenä, jos se jätettäisiin Marinin vastausten varaan.

Toiseen kohtaan sanon, että totta hitossa seuraa, jos PM käyttää sitä omana tiedotuskanavanaan.
EI aavistustakaan. Varmaan sitten aika huonosti, kun noin sanot. Mutta onko sitten huolettomasti sosiaaliseen mediaan heitettyjen "kryptisten läppien" aiheuttaman somekohun koko vastaus mihinkään kysymykseen?

"Pääministeri aiheutti somekohun". Aijjaa... mutta mitä päätelmiä pitäisi tuosta infosta vetää? Ihmiskunta tyhmenee alati kiihtyvää vauhtia ja on koko ajan helpommin ja helpommin manipuloitavissa?

Mikä edes on somekohu? Puolet pöyristyy, puolet on samaa mieltä ja kolmas puolet ei tiedä itsekään, mitä mieltä on?

Vai onko kommenttien määrä sisällön sijaan kohun määrittelevä tekijä?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mikä edes on somekohu? Puolet pöyristyy, puolet on samaa mieltä ja kolmas puolet ei tiedä itsekään, mitä mieltä on?
Somekohu on sellainen, jonka yleensä synnyttää joku ihan marginaalinen, pahimmillaan alle kymmenhenkinen joukko aloittamalla somessa öyhötyksen aiheesta. Parhaimmillaankin kyseessä on joitain satoja ihmisiä, miljoonat taas ottavat asian ihan iisisti. Sitten iltapaskat tekee jutun "kohusta", ja siinä se on sitten. Osa kohuista leviää tännekin.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Joka vesittyi hänen lähtiessään Harkimon Kremlin-mieliseen ei ole puolue, joka on kuitenkin puolue -turhien julkkisten kerhoon. Junger on turhamainen opportunisti.
On.

Osui silti naulankantaan. Kerrankin.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Somekohu on sellainen, jonka yleensä synnyttää joku ihan marginaalinen, pahimmillaan alle kymmenhenkinen joukko aloittamalla somessa öyhötyksen aiheesta. Parhaimmillaankin kyseessä on joitain satoja ihmisiä, miljoonat taas ottavat asian ihan iisisti. Sitten iltapaskat tekee jutun "kohusta", ja siinä se on sitten. Osa kohuista leviää tännekin.
Tämä nähtiin ainakin Afrikan tähti tapauksessa melko hyvin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskeeko sama myös presidenttiä? Siis sitä virkaa jolla ei ole ollut mitään oikeaa tarkoitusta 21 vuoteen?

Puolestani myös presidentti-instituutiota voisi "arkipäiväistää". Luonnollisesti presidentin ja hänen perheenjäsenten turvallisuudesta ei saa tinkiä, mutta varmasti Mäntyniemen ja linnan "hovissa" on leikkaamisen varaa. Mitään ylenpalttista luksuselämää ei presidentti nytkään tosin elä ymmärtäneekseni.

Kultarannan myymistä voisi ehkä harkita. Mäntyniemen ja Presidentinlinnan luulisi riittävän myös kesäasunnoiksi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, olisi hauskaa seurata, miten Marinin PM-puheeseen täällä reagoitaisiin ;)

2020 nähdyt päivittäiset hallituksen tiedotustilaisuudet pandemianhoitoon liittyen olivat käytännössä samaa kategoriaa. Muistan täälläkin silloin kokoontuneen "Sannan fanikerhon".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös