Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 931 556
  • 81 126

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Välillä tässä keskustelussa (ei onneksi kovin usein) vilisee vähän ihmeellisiä asioita. Minulla on ollut vaikka minkälaista lenssua ja flunssaa vuosien varrella, toistaiseksi en ainakaan tiettävästi ole sairastanut kuitenkaan koronavirusta. Omakohtaista kokemusta ei siis ole tältä osin.

Itse asiassa tänään tulee tasan seitsemän kuukautta, kun lopetin tupakoinnin. Minulla tupakoinnin lopettamiseen on liittynyt voimakas limaisuus ja se on itse asiassa jo jatkunut aina välillä vähemmän ja toisinaan vähän enemmän. Eli kurkkuun kertyy päivän mittaan aika hyvä määrä limaa ja joudun sitä sitten poistamaan sieltä.

Mietin tuossa yksi päivä, että tuohan on aika kovalla prosentilla tulkittavissa yhdeksi koronan oireeksi. Montahan testiä olisi pitänyt käydä vetelemässä läpi? On mun mielestä välillä vähän hassuja tuomioita siitä, että ihmisten pitäisi jotenkin täysin toisin kuin aikaisemmin suhtautua sairastumiseen. Olen ehkä ihan hitusen varovaisempi kuin aikaisemmin, mutta en minä nyt voi ihan oikeasti jokaisesta sellaisesta perusoireesta käydä testissä, mistä en olisi jäänyt sairaslomalle missään olosuhteessa 2 vuotta sitten.

Minulla varovaisuus on tarkoittanut sitä, että jos on ollut vähänkin räkäisyyttä aamulla niin olen sitten ihan suosiolla ilmoittanut itseni koko viikoksi tekemään etätöitä. Se on suhteellisen kivuton kuitenkin omassa työssä. Jos taas olen ollut ihan "täysin oireeton" niin kyllä minä olen sitten mennyt rohkeasti koko viikoksi myös toimistolle töihin. Aika paljon tässä vaaditaan yksilöiltä - varsinkin, kun minulle joku perus päänsärky ihan vaan johtuen hartioiden jatkuvasta kuormituksesta ei niin harvinainen ole. Sekin on oire.
 
F

Flonaldo

Ai että 28 v perusterveellä miehellä on todennäkösempää saada oireellinen, ku oireeton tartunta. Missä dystopiassa sie oikein elät. Tuommoset järjettömät heitot vie sulta vaan lopunki uskottavuuden.
Kyllä. Mistä ihmeestä olet ylipäänsä olet keksinyt tuollaisen jutun, kun mikään tutkimus ei tue tuota?

Ja eipä mulla kyllä haittais mitenkään vaikka tuliski joku koronatartunta, ei niin tippaakaan.
En ole tavannut vielä yhtään ihmistä, jota ei sairastaminen haittaisi mitenkään. Ehkä olet sitten se poikkeus, joka mielellään on vaikkapa kuumeessa sängyn pohjalla.

Kotikunnassasi on koko aikana edelleen 0-4 tartuntaa, mikähän sen muuttaa, että seuraavan kolmen vuoden aikana suurella varmuudella miltei kaikki saa tartunnan? Tähän ootan innolla jotaki järkevää värilasitonta vastausta.
Koska tartuntojen leviämistä on estetty kovilla rajoituksilla.

Ihan normaalina talvena ns. keskimääräinen suomalainen sairastaa pari hengitystieviruksen aiheuttamaa tautia. Pyörii flunssavirukset, influenssat, RSV:t ja kaikki muut mahdolliset. Nämä kaikki ovat vähemmän tarttuvia ja meillä on niitä vastaan ennestään immuniteettia - ja silti miljoonat niihin sairastuvat.

Eivätkä ne taudit pieniä kuntia mitenkään kierrä. Nyt testit + karanteenit + rajoitukset ynnämuut ovat pienten kuntien kohdalla pitäneet tapaukset olemattomina, koska pienessä kunnassa on helpompi pysäyttää yksittäiset tartuntaketjut. Kun niitä ketjuja ei enää edes yritetä rajata, ei pienessä kunnassa asumisesta enää kovin suurta etua ole. Eri asia sitten jos elää elämäänsä penttilinkolana.

Kun yhteiskunta oikeasti palautuu normaaliksi, korona leviää samaan tapaan erityisesti rokottamattomien joukossa. Vaikka juurikaan Suomessa ei rajoituksia ole enää, eivät ihmisten kontaktimäärät ole lähelläkään pre-korona-aikaa.

Tähän mennessä Suomessa on saatu 100 000 testeillä todettua koronatartuntaa. Kun kontaktimäärät ja ihmisten elämä ovat taas tavallisella tasolla, tuollainen määrä tulee täyteen kuukaudessa. Tai tietysti ei testeillä todettua, koska massatestaaminen tulee tiensä päähän jo ennen sitä.

Sillä mitä on ollut tähän asti (= koronan liki tukahduttaminen rajoituksilla + ihmisten käytöksen muutoksilla) ei ole hirveästi enää yhteyttä siihen kun kaikki elävät koronasta välittämättä.

On ollu pari influenssaa. Ja tuossa pari vuotta sitten oli joku niin äänen kurkunpääntulehus kaverinaan 41,7 asteinen kuume, että kerkes levitä sydämmeen asti ja olin viikkotolkulla "levossa" Syke ei kestäny nousta kovin kummosesti.
Samaan tapaan kuin sait ne pari influenssa, saat myös koronavirustartunnan. Ennemmin tai myöhemmin. Virus kiertää joka talvikausi hyvin laajalle levinneenä läpi maan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Välillä tässä keskustelussa (ei onneksi kovin usein) vilisee vähän ihmeellisiä asioita. Minulla on ollut vaikka minkälaista lenssua ja flunssaa vuosien varrella, toistaiseksi en ainakaan tiettävästi ole sairastanut kuitenkaan koronavirusta. Omakohtaista kokemusta ei siis ole tältä osin.

Itse asiassa tänään tulee tasan seitsemän kuukautta, kun lopetin tupakoinnin. Minulla tupakoinnin lopettamiseen on liittynyt voimakas limaisuus ja se on itse asiassa jo jatkunut aina välillä vähemmän ja toisinaan vähän enemmän. Eli kurkkuun kertyy päivän mittaan aika hyvä määrä limaa ja joudun sitä sitten poistamaan sieltä.

Mietin tuossa yksi päivä, että tuohan on aika kovalla prosentilla tulkittavissa yhdeksi koronan oireeksi. Montahan testiä olisi pitänyt käydä vetelemässä läpi? On mun mielestä välillä vähän hassuja tuomioita siitä, että ihmisten pitäisi jotenkin täysin toisin kuin aikaisemmin suhtautua sairastumiseen. Olen ehkä ihan hitusen varovaisempi kuin aikaisemmin, mutta en minä nyt voi ihan oikeasti jokaisesta sellaisesta perusoireesta käydä testissä, mistä en olisi jäänyt sairaslomalle missään olosuhteessa 2 vuotta sitten.

Minulla varovaisuus on tarkoittanut sitä, että jos on ollut vähänkin räkäisyyttä aamulla niin olen sitten ihan suosiolla ilmoittanut itseni koko viikoksi tekemään etätöitä. Se on suhteellisen kivuton kuitenkin omassa työssä. Jos taas olen ollut ihan "täysin oireeton" niin kyllä minä olen sitten mennyt rohkeasti koko viikoksi myös toimistolle töihin. Aika paljon tässä vaaditaan yksilöiltä - varsinkin, kun minulle joku perus päänsärky ihan vaan johtuen hartioiden jatkuvasta kuormituksesta ei niin harvinainen ole. Sekin on oire.

Joo ja sitten pelätään rokotuksen oireita, tai sitten ei vaan periaatteen vuoksi oteta sitä, kun on vuosi sitten niin päätetty. Ja Maria Nordinkin oli sitä mieltä, ettei kannata ottaa.

Välillä sitä miettii onko nuo jotkut provoja, mutta ehkäpä ei kuitenkaan. Kaikenlaista.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En oo jaksanut seurata pitkiin aikoihin Korona-uutisia tai Korona-keskusteluita. Tänään kuitenkin osui silmään, että taas kehitellään uusia rajoituksia jonkun helvetin neljännen aallon takia. On tää taas yks helvetin show. Eikö nää vanhukset ja riskiryhmäläiset ja terveydenhuollon työntekijät rokotettu juuri siksi, että rajoituksista päästään. Mullakin on jo kaks piikkiä hihassa, vaikka en oo ees vanhus tai riskiryhmäläinen. On tää yks farssi. Mä häpeän.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En oo jaksanut seurata pitkiin aikoihin Korona-uutisia tai Korona-keskusteluita. Tänään kuitenkin osui silmään, että taas kehitellään uusia rajoituksia jonkun helvetin neljännen aallon takia. On tää taas yks helvetin show. Eikö nää vanhukset ja riskiryhmäläiset ja terveydenhuollon työntekijät rokotettu juuri siksi, että rajoituksista päästään. Mullakin on jo kaks piikkiä hihassa, vaikka en oo ees vanhus tai riskiryhmäläinen. On tää yks farssi. Mä häpeän.
Tamminen koronanyrkin johtoon.
Long kovidin jälkeen häämöttää even longer kovid jos tässä jatkuvasti mennään jonkun ääripään mukaan.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Kyllä. Mistä ihmeestä olet ylipäänsä olet keksinyt tuollaisen jutun, kun mikään tutkimus ei tue tuota?

En ole tavannut vielä yhtään ihmistä, jota ei sairastaminen haittaisi mitenkään. Ehkä olet sitten se poikkeus, joka mielellään on vaikkapa kuumeessa sängyn pohjalla.

Koska tartuntojen leviämistä on estetty kovilla rajoituksilla.

Ihan normaalina talvena ns. keskimääräinen suomalainen sairastaa pari hengitystieviruksen aiheuttamaa tautia. Pyörii flunssavirukset, influenssat, RSV:t ja kaikki muut mahdolliset. Nämä kaikki ovat vähemmän tarttuvia ja meillä on niitä vastaan ennestään immuniteettia - ja silti miljoonat niihin sairastuvat.

Eivätkä ne taudit pieniä kuntia mitenkään kierrä. Nyt testit + karanteenit + rajoitukset ynnämuut ovat pienten kuntien kohdalla pitäneet tapaukset olemattomina, koska pienessä kunnassa on helpompi pysäyttää yksittäiset tartuntaketjut. Kun niitä ketjuja ei enää edes yritetä rajata, ei pienessä kunnassa asumisesta enää kovin suurta etua ole. Eri asia sitten jos elää elämäänsä penttilinkolana.

Kun yhteiskunta oikeasti palautuu normaaliksi, korona leviää samaan tapaan erityisesti rokottamattomien joukossa. Vaikka juurikaan Suomessa ei rajoituksia ole enää, eivät ihmisten kontaktimäärät ole lähelläkään pre-korona-aikaa.

Tähän mennessä Suomessa on saatu 100 000 testeillä todettua koronatartuntaa. Kun kontaktimäärät ja ihmisten elämä ovat taas tavallisella tasolla, tuollainen määrä tulee täyteen kuukaudessa. Tai tietysti ei testeillä todettua, koska massatestaaminen tulee tiensä päähän jo ennen sitä.

Sillä mitä on ollut tähän asti (= koronan liki tukahduttaminen rajoituksilla + ihmisten käytöksen muutoksilla) ei ole hirveästi enää yhteyttä siihen kun kaikki elävät koronasta välittämättä.

Samaan tapaan kuin sait ne pari influenssa, saat myös koronavirustartunnan. Ennemmin tai myöhemmin. Virus kiertää joka talvikausi hyvin laajalle levinneenä läpi maan.
Kyllähän se olet sie, joka on keksiny, että isommalla osalla alle kolmikymppisistä korona olis oireellinen.

No jos tuon koronan nyt jollaki ihmeen tavalla onnistuis jostaki hommaamman, niin todennäkösesti ei tarvi makoilla kuumeessa siellä sängyn pohjalla.

Kyllä täällä on ainaki vuosi eletty niinku koronaa ei oliskaan ja tartuntoja tosiaan 0-4. Niin helvetin vaikea kuvitella, että se nyt jollaki ilveellä seuraavaan 3 vuoden aikana kiertäis melkein koko väestön. Sulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä elämästä oikealla syrjäseudulla?

Ei ole kovin suurta etua pienissä kunnissa??? Siis ei ole väliä asuuko Suomen kolmanneksi isommassa kunnassa, jossa asukastiheys on noin 0,2asukasta/mk² vs helsinki noin 3066asukasta/km². Aika ulalla saa asioita olla, jos tuosta ei mielestäsi ole kovin suurta etua.

Toki sie nyt varmaan olet päättäny jo, että "kaikkihan" tämä tulee sairastamaan, niin eipä siihen taida järkipuhe tehotta. Mutta suosittelen vähän pyrkimään pois noin syvästä poterosta, avartaa maailmaa.
 
F

Flonaldo

Kyllähän se olet sie, joka on keksiny, että isommalla osalla alle kolmikymppisistä korona olis oireellinen.
Minä en ole keksinyt mitään, minä perustan näkemykseni lukuisiin tieteellisiin tutkimuksiin ja eri maiden terveysviranomaisten kertomaan. Mihin sinä?

Kyllä täällä on ainaki vuosi eletty niinku koronaa ei oliskaan ja tartuntoja tosiaan 0-4. Niin helvetin vaikea kuvitella, että se nyt jollaki ilveellä seuraavaan 3 vuoden aikana kiertäis melkein koko väestön. Sulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä elämästä oikealla syrjäseudulla?
Ei pidä tietysti paikkaansa. Laajat rajoitukset ovat ajoittain koskettaneet koko maata. Olen myös valmis lyömään vetoa, isostakin summasta, siitä, että siellä teidän kylällä on ihmisiä, jotka ovat käyttäneet maskeja. Samoin liki jokaisessa kotitaloudessa on rajoitettu kontakteja; on kyse ollut sitten 70-vuotisjuhlien lykkäämisestä, lasten kaverisynttäreiden siirrosta ulkoilmaan, etätöiden tekemisestä tai mistä tahansa muusta.

Syrjäseuduillakin ihmiset käyvät koulussa, töissä, harrastuksissa, baarissa, salilla jne. Syrjäseuduillakin ihmiset joka talvi saavat jos jonkinlaisia hengitystievirusten aiheuttamia tauteja. Korona on merkittävästi tarttuvampi kuin yksikään niistä nuhakuumeista.

Ei ole kovin suurta etua pienissä kunnissa??? Siis ei ole väliä asuuko Suomen kolmanneksi isommassa kunnassa, jossa asukastiheys on noin 0,2asukasta/mk² vs helsinki noin 3066asukasta/km². Aika ulalla saa asioita olla, jos tuosta ei mielestäsi ole kovin suurta etua.
Sillä on hyvin merkittävä etu sen kannalta saatko koronan huomenna. Siellä syrjäkylällä se on liki mahdotonta juuri nyt. Pitkällä aikavälillä ei tuollaista etua ole.

Talven kausilla hengitystieviruksilla on tapana levitä ensin isoissa kaupungeissa. Ne kuitenkin saapuvat lopulta koko maan joka kolkkaan. Joku käy Stadissa, joku käy ulkomailla, missä vain, tuo viruksen tullessaan ja sitten - kun tartuntoja ei rajoiteta mitenkään - se leviää siellä missä ihmiset tapaavat: koulussa, töissä, harrastuksissa, baarissa, salilla. Sillä kuinka paljon asumatonta metsää ympärillä on, ei ole viruksen leviämiseen vaikutusta.

Isoissa kaupungeissa ihmisillä on jonkin verran enemmän päivittäisiä kontakteja, koska siellä on enemmän tekemistä ja ihmisten elämäntavat toisenlaiset. Kuitenkin noilla normaaleilla (koulu/työ/harrastus/baari) tekemisillä saadaan jo enemmän kuin riittävästi kontakteja siihen, että hengitystievirukset leviävät ihmisten välillä.

Mutta suosittelen vähän pyrkimään pois noin syvästä poterosta, avartaa maailmaa.
Tässä ei ole missään vaiheessa poteroissa oltu. Oma tartuntariski on, oikein isossa kaupungissa, aika tasan tarkkaan nolla. En usko myöskään enää minkään rajoitusten tarpeeseen. Ja Nohynekin linjoilla siinä, että kohtapuoliin voidaan lopettaa massatestaaminen ja karanteenit ynnämuut.

Sen sijaan en usko, että korona johonkin maagisesti vain häviää tai toteaa siinä tuppukylän kunnanrajalla että tänne ei auta tulla. Pertti Jarlan piirroksissa tuollainen.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Minä en ole keksinyt mitään, minä perustan näkemykseni lukuisiin tieteellisiin tutkimuksiin ja eri maiden terveysviranomaisten kertomaan. Mihin sinä?

Ei pidä tietysti paikkaansa. Laajat rajoitukset ovat ajoittain koskettaneet koko maata. Olen myös valmis lyömään vetoa, isostakin summasta, siitä, että siellä teidän kylällä on ihmisiä, jotka ovat käyttäneet maskeja. Samoin liki jokaisessa kotitaloudessa on rajoitettu kontakteja; on kyse ollut sitten 70-vuotisjuhlien lykkäämisestä, lasten kaverisynttäreiden siirrosta ulkoilmaan, etätöiden tekemisestä tai mistä tahansa muusta.

Syrjäseuduillakin ihmiset käyvät koulussa, töissä, harrastuksissa, baarissa, salilla jne. Syrjäseuduillakin ihmiset joka talvi saavat jos jonkinlaisia hengitystievirusten aiheuttamia tauteja. Korona on merkittävästi tarttuvampi kuin yksikään niistä nuhakuumeista.

Sillä on hyvin merkittävä etu sen kannalta saatko koronan huomenna. Siellä syrjäkylällä se on liki mahdotonta juuri nyt. Pitkällä aikavälillä ei tuollaista etua ole.

Talven kausilla hengitystieviruksilla on tapana levitä ensin isoissa kaupungeissa. Ne kuitenkin saapuvat lopulta koko maan joka kolkkaan. Joku käy Stadissa, joku käy ulkomailla, missä vain, tuo viruksen tullessaan ja sitten - kun tartuntoja ei rajoiteta mitenkään - se leviää siellä missä ihmiset tapaavat: koulussa, töissä, harrastuksissa, baarissa, salilla. Sillä kuinka paljon asumatonta metsää ympärillä on, ei ole viruksen leviämiseen vaikutusta.

Isoissa kaupungeissa ihmisillä on jonkin verran enemmän päivittäisiä kontakteja, koska siellä on enemmän tekemistä ja ihmisten elämäntavat toisenlaiset. Kuitenkin noilla normaaleilla (koulu/työ/harrastus/baari) tekemisillä saadaan jo enemmän kuin riittävästi kontakteja siihen, että hengitystievirukset leviävät ihmisten välillä.

Tässä ei ole missään vaiheessa poteroissa oltu. Oma tartuntariski on, oikein isossa kaupungissa, aika tasan tarkkaan nolla. En usko myöskään enää minkään rajoitusten tarpeeseen. Ja Nohynekin linjoilla siinä, että kohtapuoliin voidaan lopettaa massatestaaminen ja karanteenit ynnämuut.

Sen sijaan en usko, että korona johonkin maagisesti vain häviää tai toteaa siinä tuppukylän kunnanrajalla että tänne ei auta tulla. Pertti Jarlan piirroksissa tuollainen.
Onko sulla kenties heittää jotain konkreettista lukua, vai perustatko edelleenki tuon harhaluulosti "tieteellisiin tutkimuksiin ja eri maiden terveysviranomaisten kertomaan"?

No vanhainkodeissa ei ainakaan jossaki vaihteessa saanu vierailla ja ryhmäliikunta oli noin kuukauden kiellettyä, ravintolarajotuksista ei ole kyllä mitään hajua, niitä on saattanu ollakki. Mutta eipä kyllä muuten ole näkyny mitään erikoisempaa, toki esim kaupoissa henkilökunnalla on maskit naamalla, oletan senki tulevan keskolta.

Teen etätöitä, eka lapsiki on vasta tulossa, harrastukset on mettässä, en usko porojen ja kalojen tartuttavan koronaa. Ja saleja ja baareja ei ole. Ruokakaupoissa en muista kuulleeni tartuntojen missään vaiheessa levinneen. Tottakai sillä ympäröivän mettän määrällä on aivan helvetin iso vaikutus, eipä tuosta pihalta asutusta näy, sulla ei kyllä ole joko tippaakaan maalaisjärkeä tai sitten olet oikeasti hurahtanu pelottavan syvälle tähän koronahullutukseen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko sulla kenties heittää jotain konkreettista lukua, vai perustatko edelleenki tuon harhaluulosti "tieteellisiin tutkimuksiin ja eri maiden terveysviranomaisten kertomaan"?
...
Tämän tieteellisten tutkimusten meta-analyysin mukaan oireeton covid on 17% sairastuneista. Oliko sinulla jotain parempaa lähdettä?

 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täytyy sanoa, että nuorille ja nuorille aikuisille on jaettu kyllä kaikista huonoimmat kortit.

Valtaosa rajoituksista osuu juuri siihen ryhmään ja rajoituksien "hyödyt" menevät täysin toiseen ryhmään.

Siinä välissä saat sitten ainakin lööpeistä ja erilaisista myllykirjeistä lukea kuinka sinä ja sinun kaverit olette syypäitä jokaiseen tartuntaan.

Varmaa on kuitenkin se, että loppulaskun tästä maksaa nuoret. Joko kärsit kiltisti ja maksat tai sitten on näitä vaihtoehtoisia ratkaisuja joita monet näköjään miettivät.

 

Oadie

Jäsen
Itse heittäisin tähän, että strategia on tällä hetkellä ajan peluu, ja se jatkuu siihen asti, kun katsotaan, että meillä on riittävä rokotekattavuus.
Oma vaatimaton mielipiteeni tähän on, että nyt pelataan aikaa ajan peluulle. Ja tämä siksi ettei kukaan oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.? Ei päättäjät, asiantuntijat kuin tällä palstallakaan. Helpointa on siis siirrellä asioita, kuten nyt tuota rokote kattavuuden aikataulua monella taholla.
Toisena heitetään ravintoloille muutama tunti lyhempi aukiolo, vaikka jokainen ymmärtää ettei sillä ole mitään tekemistä koronan hillitsemiseksi ainakaan näin kesäaikaan.

Toivoisin itse että esiin astuisi joku johdonmukainen henkilö joka pystyisi perustelemaan asiat. Nyt vieteriukkoja ja -akkoja pompotetaan mediassa heidän mielipiteinensä, jotka muuttuvat päivittäin tai eri median mukaan. Korona vie tällä hetkellä tätä taistelua vahvasti myös ihmisten pään sisällä. Jostain pitäisi joku sankari nyt löytyä johtamaan tätä soppaa..
 

Hexa

Jäsen
Mutta eipä kyllä muuten ole näkyny mitään erikoisempaa, toki esim kaupoissa henkilökunnalla on maskit naamalla, oletan senki tulevan keskolta.
Siinä kai se suurin riski onkin siellä syrjäseudulla, että joku satunnainen turisti tuo koronan sinne kauppaan ja se lähtee siitä leviämään. Pienessä ja tiiviissä kyläyhteisössä voi sitten levitä nopeastikin. Mutta mitä enemmän on ja tulee koko ajan rokotettuja, niin sitä pienemmäksi sekin todennäköisyys käy.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Toivoisin itse että esiin astuisi joku johdonmukainen henkilö joka pystyisi perustelemaan asiat. Nyt vieteriukkoja ja -akkoja pompotetaan mediassa heidän mielipiteinensä, jotka muuttuvat päivittäin tai eri median mukaan. Korona vie tällä hetkellä tätä taistelua vahvasti myös ihmisten pään sisällä. Jostain pitäisi joku sankari nyt löytyä johtamaan tätä soppaa..
Ehdottaisin Niinistön esiin tuomaa ajatusta koronanyrkistä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rokotteiden vaikutusta tämäkin. Yleensä sairaalassa olijoiden määrä on seurannut melko hyvin viikon viiveellä kahden viikon aikana sairastuneiden määrää. Tätä taustaa vasten katsoin, minkä verran porukkaa oli sairaalahoidossa silloin kun tartuntaluvut olivat viimeksi tätä luokkaa ja epidemia oli nimenomaan kasvusuunnassa.

Eilen sairaalassa oli 56 henkeä, joista 10 teholla. Viikkoa aiemmin kahden viikon aikana sairastuneiden määrä oli 3146.

Edellisen kerran vastaavat luvut saatiin 19.11. (3169). Tuosta viikko eteenpäin (26.11.) sairaalassa oli 143 henkeä, joista teholla 20. Lisäksi tuolloin käytössä oli erilainen tilastointitapa, jolloin noita terveyskeskusten vuodeosastoilla olleita potilaita ei kirjattu samalla tavalla. Tilastointi muuttui joulukuun alussa, jolloin luvut nousivat reippaasti, mutta jäi epäselväksi, että mikä oli todellista kasvua, ja mikä muuttunutta tilastointia.

Jopa tuolla eri tavalla tehdyllä tilastolla sairaalapotilaita on nyt 61.5% vähemmän ja tehohoitopotilaita 50% vähemmän.

Rokotteiden vaikutus on merkittävä.
 
Suosikkijoukkue
FC Barcelona
Siinä kai se suurin riski onkin siellä syrjäseudulla, että joku satunnainen turisti tuo koronan sinne kauppaan ja se lähtee siitä leviämään. Pienessä ja tiiviissä kyläyhteisössä voi sitten levitä nopeastikin. Mutta mitä enemmän on ja tulee koko ajan rokotettuja, niin sitä pienemmäksi sekin todennäköisyys käy.
No mutta ainaki mie olen edelleen siinä uskossa, ettei kaupoissa ole mainittavasti tapahtunu tartuntoja. Ja tuossako tosiaan kattelin, niin meillä oli nyt rokotettu 68,4% ja siis tottakai kai riskiryhmät piikille aina ku sitä tarjolla on. Ei mulla rokotuksia vastaan mitään ole, halua vaan mitään turhaa piikitellä itteeni.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän turhan negatiivista synkistelyä taas täällä. Jos unohdetaan hetkeksi keskustelu siitä, tuleeko ravintoloiden olla auki vai kiinni klo 01-04, niin isossa kuvassa Suomella ja Suomen taloudella menee olosuhteisiin nähden todella hyvin. Pelätty konkurssiaalto jäi tulematta, pahin bkt:n kuoppa jäi pienemmäksi kuin suurimmassa osassa muita Euroopan maita, ja mikä tärkeintä, kuopasta ollaan nousemassa myös nopeasti ylös. Pörssiyhtiöt takovat ennätystuloksia laajalla rintamalla. Kauppalehdessäkin pidetään nykyistä kehitystä erinomaisena.

 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Täytyy sanoa, että nuorille ja nuorille aikuisille on jaettu kyllä kaikista huonoimmat kortit.

Valtaosa rajoituksista osuu juuri siihen ryhmään ja rajoituksien "hyödyt" menevät täysin toiseen ryhmään.

Siinä välissä saat sitten ainakin lööpeistä ja erilaisista myllykirjeistä lukea kuinka sinä ja sinun kaverit olette syypäitä jokaiseen tartuntaan.

Varmaa on kuitenkin se, että loppulaskun tästä maksaa nuoret. Joko kärsit kiltisti ja maksat tai sitten on näitä vaihtoehtoisia ratkaisuja joita monet näköjään miettivät.


Onhan se tosiaan helppo silloin sanoa, että pysykää kotona ja että ei juhliminen sekä kokemuksien hankkiminen ole niin tärkeää, kun itse on jo nuoruus koettu sekä opiskelijaelämät yms. eletty. Tai sanotaan kärjistetysti näin: se pari vuotta pois normiarjesta on todennäköisesti pienempi muutos työssäkäyvän 55v Pertti Perusinsinöörin kuin 20v yliopiston fuksin elämässä. Tai 17v lukiolaisen. Sitä on vaikea välttämättä Pertin ymmärtää, että nykyhetken nuorilta ja nuorilta aikuisilta menee juuri sitä nuoruutta vessanpöntöstä alas tälläkin hetkellä. Se on sitten juuri sitä, mikä kasvattaa katkeruuden määrää hamassa tulevaisuudessa. Tuo loppulaskusta puhe on ihan realistista tälläkin hetkellä ja samalla erittäin huolestuttavaa.

Jotkut tietenkin elävät täysillä kuin mitään ei olisi (olosuhteiden sallimissa rajoissa), mutta se ei poista sitä, että monilta on mennyt jo lukuisia "once in a lifetime" kokemuksia sivu suun koronan aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Ja niitä ei saakaan enää myöhemmin takaisin. Tällaista ei ole sota-ajan jälkeen tapahtunut juurikaan tässä mittakaavassa tähän mennessä, ja sotakin jätti jälkeensä paljon henkistä pahoinvointia.
 
Viimeksi muokattu:

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy sanoa, että nuorille ja nuorille aikuisille on jaettu kyllä kaikista huonoimmat kortit.

Valtaosa rajoituksista osuu juuri siihen ryhmään ja rajoituksien "hyödyt" menevät täysin toiseen ryhmään.

Siinä välissä saat sitten ainakin lööpeistä ja erilaisista myllykirjeistä lukea kuinka sinä ja sinun kaverit olette syypäitä jokaiseen tartuntaan.

Varmaa on kuitenkin se, että loppulaskun tästä maksaa nuoret. Joko kärsit kiltisti ja maksat tai sitten on näitä vaihtoehtoisia ratkaisuja joita monet näköjään miettivät.



Tarkistin nyt vielä huvikseni faktat tähän liittyen ja tuo twiitti on kyllä täysin väärää tietoa, en tiedä onko kyseessä ollut väärinkäsitys vai tarkoituksellinen disinformaation levittäminen. Suoria lainauksia FinSote-tutkimuksesta:

"Itsemurha-ajatukset eivät ole yleistyneet väestössä. Itsemurha-ajatusten yleisyydessä ei ole tilastollisesti merkitseviä muutosta ikäryhmittäisessäkään tarkastelussa ."

"Kliinisesti merkittävä psyykkinen kuormittuneisuus on lisääntynyt aikuisväestössä sekä miehillä että naisilla. FinSote 2020-tutkimus toteutettiin syyskuun 2020 ja helmikuun 2021 välillä, ja valtaosa tutkittavista vastasi syksyllä 2020. Siten tulos heijastaa ainakin osittain COVID-19 -pandemian toisen aallon mielenterveysvaikutuksia. Psyykkinen kuormittuneisuus lisääntyi etenkin 30–49 -vuotiailla. "

"Itsemurha-ajatukset eivät olleet yleistyneet väestötasolla. Kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu, että itsemurhat eivät ole lisääntyneet COVID-19-pandemian aikana (Pirkis ym. 2021). Toisaalta itsetuhoisuuden lisääntymistä on havaittu joissain ryhmissä. [...] FinSote-tutkimuksessa itsemurha-ajatukset olivat yleistyneet korkeasti koulutetuilla naisilla. Tämä on huolestuttava ilmiö, jonka syitä on selvitettävä jatkossa tarkemmin."

Se on toki faktaa, että mielenterveysongelmia on nuorilla enemmän kuin muulla väestöllä. Se ei kuitenkaan ensisijaisesti liity pandemiaan eikä varsinkaan pandemia-ajan rajoituksiin, vaan on ollut kasvava tendenssi jo pitkän aikaa ennen koronaa. Nuorille pitäisi ilman muuta olla paremmin mielenterveyspalveluja tarjolla esim. YTHS:n kautta, nykyinen tilanne on sen osalta ollut jo pitkään surkea.

Lähde: Aikuisväestön mielenterveys ja avun hakeminen mielenterveysongelmiin - FinSote 2020
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Itse tosin vähän mietin, että missä se paniikki sitten lopulta oikein näkyy?
Tässä esität kyllä hyvän kysymyksen. Itse käytin vähän typerästi panikoidaan sanaa. Oikea termi olisi varmasti ollut että linjat on hukassa, riidellään ym. Nyt tuntuu olevan vallalla sellainen mielipiteiden sekamelska että miellän sitä "panikoimiseksi".

Tämä kaikki sitten näkyy siinä että päättäjät eivät nyt oikein tiedä mitä tehdä. Lausunnot muuttuu päivittäin, ja ne maalitolpat ikäänkuin kelluu eikä niitä saada lyötyä mihinkään kiinni. Minun puolesta niitä voi siirtää jos on aihetta, mutta tällainen epätietoisuus on suoraan sanottuna perseestä.

Ymmärrän että tässä on paljon kysymysmerkkejä ilmassa, mutta ihmettelen kyllä että eikö esim THL ole mitenkään yhteydessä muihin maihin? Voisi kuvitella esimerkiksi että THL voisi kysellä ruotsin vastaavalta taholta mikä tilanne on long-covidin suhteen. Miten helvetissä tämmösestä ei muka olisi tietoa maailmalla? Etsiikö ne pelkästään netistä näitä tutkimustuloksia ja sitten kauhistellaan jotain yksittäistä pientä tutkimusta mitä tehty esimerkiksi Norjassa?

Mikäli rajoituksien tarkoitus on voittaa aikaa, se pitää rehdisti kertoa. Ei se kansa tyhmä ole. Mutta se että ensin puhutaan yhtä, ja sitten sekään ei riitä niin onhan se selvää että kansa alka "panikoimaan". Jos itse olisin päättävässä asemassa kertoisin että kun 60% kaikista yli 12v on saanut kaksi piikkiä ja 80% on saanut ensimmäisen, koronasta ei puhuta enempää ellei kuolleisuus oikeasti ala nousemaan selvästi. Siinä olisi tarpeeksi hyvä porkkana kaikille hakea piikin, ja tavoite olisi myös selkeä.

Tässä tuli nyt paljon tekstiä joka ei ollut suunnattu ainoastaan opetusisälle @Sistis :)

Piikit auttaa, ja se on ainoa tapa millä me päästään tästä eroon. Kohta ollaan maalissa sen kanssa. Joten joku pieni rajoitusrumba ei hetkauta mitenkään. Meillä voidaan kyllä istua kotona vielä sen kuuluisa pari viikkoa (joka nyt on oikeasti se noin 2kk) kunhan maalitolpat ei siirry enää tämän jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös