Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset Pohjois-Amerikan sarjoissa

  • 2 165 400
  • 9 656

Vikings

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
4 peliä on kohtuullinen kaikki asiat huomioiden, mutta jos kurinpitokin toteaa, että ei ollut edes tarkoitus pelata kiekkoa vaan ajaa kylmäksi niin maalaisjärkikin jo puhuisi min.10 pelin kiellosta.

Evansin pelit ohi kevään osalta, tuskin pystyy pelaamaan. Kolme aiempaa aivovammaa ja neljäs siihen vielä, niin huonolla tuurilla ura alkaa olla pikku hiljaa paketissa. Tajuttomuus kun kertoo osansa tilanteen ja tärskyn vakavuudesta siitä, mitä tapahtuu pääkopassa.

Veikkaan myös, että menee Scheifflen ”Olisi pitänyt jättää tekemättä” -listassa melko korkealle tämä tapaus.
 

viljelmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Habs
Evansin kohdalla tietenkin sääli. Tämä 7. kierroksen varaus on tällä kaudella vakiinnuttanut paikkansa NHL:ssä ja viime otteluissa ollut jääajoissa top3-hyökkääjä Montrealilta. Jotkut jopa väläyttäneet, että Evans olisi Danaultin korvaaja, jos Danault lähtee Montrealista. Toivottavasti tämä töötti näkyy Montrealissa niin, että haluavat voittaa sarjan Evansille.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Evansin kohdalla tietenkin sääli. Tämä 7. kierroksen varaus on tällä kaudella vakiinnuttanut paikkansa NHL:ssä ja viime otteluissa ollut jääajoissa top3-hyökkääjä Montrealilta. Jotkut jopa väläyttäneet, että Evans olisi Danaultin korvaaja, jos Danault lähtee Montrealista. Toivottavasti tämä töötti näkyy Montrealissa niin, että haluavat voittaa sarjan Evansille.
Pahalta tuntuu sekä Evansin että viime yönä todennäköisesti aivotärähdyksen saaneen Brandon Carlon puolesta. Kaksi ysikutosta, joilla alkaa olla aika mittava aivovammahistoria.
 

viljelmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Habs
Pahalta tuntuu sekä Evansin että viime yönä todennäköisesti aivotärähdyksen saaneen Brandon Carlon puolesta. Kaksi ysikutosta, joilla alkaa olla aika mittava aivovammahistoria.

Viime vuosina tietoisuus aivovammoista on kasvanut ja se mitä ne aiheuttavat ihmisille, ei ole hauskaa. Varmasti pelaajatkin ovat tavanneet entisiä pelaajia, joilla ei ihan kaikki ole kohdillaan, kun on vedetty 10 kautta ilman huolta huomisesta, varsinkin päävammojen suhteen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pakko sanoa, että yksi jännimmistä ilmiöistä urheilussa on tämä, että puolustetaan pelaajaa josta pidetään ja joka pelaa jengille jota kannattaa, tapauksissa jotka on kuitenkin aika selvää pässinlihaa. Minkä takia fanit kokevat olevansa jotain velkaa urheilumiljonääreille jotka satuttaa toisia, jaa-a. Tällä foorumilla sitä ei kamalasti tapahdu, mutta laaja ilmiö noin muuten.

Luulisi että näitä asioita ei ole kovin vaikea irrottaa toisistaan.

Yksi huvittava juttu mitä myös usein toistellaan näiden likaisten pelaajien suhteen on : "Hyvä tyyppi jään ulkopuolella, mutta jäällä perseestä". (esim, Marchand, PK Subban jne usein kuulee). Ei kai sinne mikään helvetin alterego mene jäälle, minä väitän että jos jollain on tapana pelata likaisesti ja satuttaa muita, niin ei se kovin hyvä tyyppi voi olla, sama se mitä lahjoittelee jollekkin lastensairaalalle.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Täysin 100% vahingoittamistarkoituksessa tehty äärimmäisen vaarallinen teko. Neljä peliä on naurettavan vähän, mutta totta kai linjassa aiempien rangaistuksien kanssa. Ei kyllä kiinnosta katsoa tuota pystypainia ja keinotekoista draamaa enää tänä kesänä, onneksi jalkapallon EM-kisat alkavat kohta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Pakko sanoa, että yksi jännimmistä ilmiöistä urheilussa on tämä, että puolustetaan pelaajaa josta pidetään ja joka pelaa jengille jota kannattaa, tapauksissa jotka on kuitenkin aika selvää pässinlihaa. Minkä takia fanit kokevat olevansa jotain velkaa urheilumiljonääreille jotka satuttaa toisia, jaa-a. Tällä foorumilla sitä ei kamalasti tapahdu, mutta laaja ilmiö noin muuten.

Luulisi että näitä asioita ei ole kovin vaikea irrottaa toisistaan.

Yksi huvittava juttu mitä myös usein toistellaan näiden likaisten pelaajien suhteen on : "Hyvä tyyppi jään ulkopuolella, mutta jäällä perseestä". (esim, Marchand, PK Subban jne usein kuulee). Ei kai sinne mikään helvetin alterego mene jäälle, minä väitän että jos jollain on tapana pelata likaisesti ja satuttaa muita, niin ei se kovin hyvä tyyppi voi olla, sama se mitä lahjoittelee jollekkin lastensairaalalle.
Juuri näin. Täyttä asiaa. Itse en pidä tuollaisista likaisista tapahtumista. Kovaa saa pelata sääntöjen sallimissa rajoissa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
En ole aikaisemmin pitänyt Scheifelea kusipäänä, mutta onnistui aika helposti muuttamaan näkökulman. 4 matsia tuosta on ihan naurettava tuomio, vaikka olisi kuinka ensikertalainen. PoMo ositti myös kommentillaan täydellistä ymmärtämättömyyttä pelistä, mutta tämä nyt ei varsinaisesti ollut yllätys.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En ole aikaisemmin pitänyt Scheifelea kusipäänä, mutta onnistui aika helposti muuttamaan näkökulman. 4 matsia tuosta on ihan naurettava tuomio, vaikka olisi kuinka ensikertalainen. PoMo ositti myös kommentillaan täydellistä ymmärtämättömyyttä pelistä, mutta tämä nyt ei varsinaisesti ollut yllätys.
Sama PoMo joka haukkui tämän Tkachukin "taklauksen" erittäin likaiseksi viime kaudella?



 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Yksi huvittava juttu mitä myös usein toistellaan näiden likaisten pelaajien suhteen on : "Hyvä tyyppi jään ulkopuolella, mutta jäällä perseestä". (esim, Marchand, PK Subban jne usein kuulee). Ei kai sinne mikään helvetin alterego mene jäälle, minä väitän että jos jollain on tapana pelata likaisesti ja satuttaa muita, niin ei se kovin hyvä tyyppi voi olla, sama se mitä lahjoittelee jollekkin lastensairaalalle.
Tuota voi ennemminkin kutsua äärimmäiseksi kilpailuvietiksi. Ei tarvitse mistään huippu-urheilijasta edes puhua, niin on näitä vastaavia tapauksia omassakin kaveripiirissä. Laji kuin laji, vaikka ihan harrastetasolla, niin pelipaita kun vedetään päälle tapahtuu päässä naksahdus ja persoonallisuus muuttuu kerrasta. Ja vastaavanlaista vittumaisuutta heistä ei esiin millään muulla tavalla.

Uskon tuohon ihan vilpittömästi, että jäällä ja sen ulkopuolella persoonallisuus on hyvin erilainen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ipaz

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tuota voi ennemminkin kutsua äärimmäiseksi kilpailuvietiksi. Ei tarvitse mistään huippu-urheilijasta edes puhua, niin on näitä vastaavia tapauksia omassakin kaveripiirissä. Laji kuin laji, vaikka ihan harrastetasolla, niin pelipaita kun vedetään päälle tapahtuu päässä naksahdus ja persoonallisuus muuttuu kerrasta. Ja vastaavanlaista vittumaisuutta heistä ei esiin millään muulla tavalla.

Uskon tuohon ihan vilpittömästi, että jäällä ja sen ulkopuolella persoonallisuus on hyvin erilainen.
Änärissä on varmasti melkein kaikilla kova kilpailuvietti, mutta silti se on vain kourallinen pelaajia jotka tekee sellaisia tempauksia että vastustaja joutuu syömään ruokansa pillin kanssa kuukauden päivät. Ei riitä tekosyyksi omissa kirjoissa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuomio oli sellainen, että se oikeasti satuttaa Winnipegiä. Ja niin sen minun mielestäni kuuluukin satuttaa tuollaisen töötin jälkeen. 4 peliä ykkössentteri sivussa playoffeista ja sarjassa, jossa ovat jo pelin tappiolla. Se tuntuu.

Toivottavasti tämä saa edes Scheifelen miettimään, että ensi kerralla ei vedä kylmäksi tuollaisessa paikassa ketään. Sellainen vaikutus näillä pelikielloilla pitäisi olla. En minä usko, että hän tahallaan halusi loukata tuossa Evansia, mutta taklaus oli joka tapauksessa aivan kammottava.
 

Kyle

Jäsen
Nyt kun neljän ottelun tuomio on annettu ja tilanteesta on jo vuorokausi, niin haluan palata vielä hetkeksi omaan eiliseen näkemykseeni. En nyt sano onko neljä peliä liian vähän tai liian paljon. En siihen, että onko osuma teknisesti puhdas vai ei. Ja kaikkein vähiten siihen oliko taklaus turha vai ei, koska tottakai se oli turha taklaus ja ennen kaikkea vaarallinen.

Otan kantaa siihen oliko Scheifelen taklaus tahallinen tai tarkoituksen mukainen teloitus. Mielestäni Scheifelen ihan aidosti oikeesti tilanteessa yrittää, jos ei suoraan pelata kiekkoa, niin estää maalin syntymisen. Blokkaamalla, torppaamalla, taklaamalla, laittamalla luistelulinjan kiinni, miksi nyt tilannetta halutaankaan kutsua kun yrittää estää Evansin pelaamasta kiekkoa maalin takaa. Virhearvio nyt jälkeenpäin helppo sanoa, mutta ei mielestäni tahallinen vahingon yritys. Tottakai tilanteen olisi voinut pelata erilailla vaikka yrittää sitten sillä mailalla kiekkoa, mutta sekään ei ole nyt pointti. Koska Scheifele yritti pelata tilanteen nyt näin, niin perataan tilanne näin.

Ensinnäkin tässä ketjussa on useasti esiintynyt virheellistä tietoa, että peli olisi jo ratkennut kyseisessä tilanteessa. Tilanne kun alkoi päätykiekolla, niin peliaikaa oli tasan yksi minuutti ja tilanne 4-3. Jos Jets olisi saanut riestettyä kiekon, heillä olisi ollut vielä hyvin aikaa yrittää useaankin otteeseen yrittää tasoitusta.

Itse olen vuosikymmenen nauranut suttuisille screenshoteille, mutta nyt päätin ottaa sellaiset. Viestiin saa kaksi, neljää olisin melkein kaivannut. Eli alla olevien liitteiden lisäksi kohtia, missä näkee kun pelaajat lähtevät keskialueelta päätyyn heitetyn kiekon perään ja kohtaa kun kiekko yrittää maaliviivan. Tässä kohdasta 6:38 alkavasta videosta näkee loitavasti millä nopeudella kaikki tapahtuu.



Liite 1. Luistelukilpailun loppuvaiheet. Evans ottaa kiekon ja on tehnyt päässään jo päätöksen yrittää heittää vanhanaikaisella kiekon reppuun. Scheifelen ainut mahdollisuus on ehtiä laittamaan tolppa kiinni. Kaikki mitä seuraavan sekunnin sisällä tapahtuu on vielä aavistuksen auki. Kumpi kerkee ensin, saako Evans täydellisen kiekon hallinnan/kosketuksen kiekkoon. Puolustavan pelaajan on myös oltava valmiina siihen, että Evans tekee jonkun muun ratkaisun: sulkee kiekon päätyyn tai yrittää pelata maalinetupuolelle joukkuekaverille.

Liite 2. Kiekko on vielä maaliviivan takana, siis maalin ulkopuolella. Scheifele on käytännössä maalivahdinalueella. Tässä kohtaa on mielestäni tässä ketjussa tulkittu toinen virheellinen väittämä, että Scheifele olisi pelkästään turhautuneena taklannut myöhässä Evansia. Oikeasti Scheifele olisi ehtinyt vähän tuoreemmilla jaloilla estämään maalin, nyt puhutaan oikeesti ihan tolkuttoman pienestä erosta kumpi voittaa luistelukilpailun. Tästä kohdasta ei kannata katsella pelkkiä hidastuksia tai screenshotteja suurennuslasin avulla, vaan esim. aikaisemmin linkkaamastani videosta tuon kohdan jossa näkyy kun tilanne tapahtuu oikealla nopeudella.

Kolmas virheellinen väittämä tässä ketjussa on mielestäni se, että Evans ei olisi ollut mitenkään haavoittuvassa asennossa. Okei kuvakaappauksilla saadaan kuva jossa Evans näyttää olevan lähes tai täysin pystyasennossa, mutta kyllähän tuollaisessa terävässä maalintakaa tapahtuvassa nopeassa koukkauksessa Evansin painopiste on kaikkea muuta kuin vakaa. Erittäin haavoittuvainen, mutta tämän toteamuksen tarkoituksena ei ole sanoa että tässä olisi mitään mikä olisi Evansin vastuulla. Noin pelaavat pelaajat jotka tahtovat voittaa, runnovat maalin vaikka toisesta suunnasta saattaa tulla mitä tahansa.

Lopputulemana olen erittäin vakaasti siinä uskossa, että Scheifelen tarkoitus oli loppuun asti estää omaanpäähän maalin syntyminen ja en usko hetkeäkään että haki vain turhautuneena "tappo" taklausta. Valitettava lopputulema oli sitten, useamman sattuman summa. Esimerkiksi jos katsoo koko tilannetta jo p-pisteiden kaarelta kun molemmat pelaajat lähtevät pelaamaan tilannetta eri puolilta maalia, niin itse ainakin näen että on jos molemmat pelaavat luontevalla tavalla, niin todennäköisesti jonkunlainen yhteentörmäys tulee tapahtumaan.

Scheifele oli nyt tilanteessa hitusen myöhässä ja aiheutti yksinomaan Evansin loukkaantumisen ja tästä hänen pitää kantaa vastuu. Jos kuitenkin pitää laittaa panos, yrittikö estää maalin syntymisen vai vahinkoittaa vastustajaa, niin olen 100% varma että yritti estää maalin syntymisen.
 

Liitteet

  • Jets-Canadiens 2,1.png
    Jets-Canadiens 2,1.png
    142,5 KB · kertaa luettu: 131
  • Jets-Canadiens 3.png
    Jets-Canadiens 3.png
    111,7 KB · kertaa luettu: 152

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohon @Kyle n viestiin, jos Scheifelen mielestä tuo oli paras tapa yrittää estää maalin tekeminen, taklaamalla kiekon ollessa maalissa, niin onkohan NHL oikea sarja tälle? Ehkä Suomi-sarja voisi olla parempi.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Änärissä on varmasti melkein kaikilla kova kilpailuvietti, mutta silti se on vain kourallinen pelaajia jotka tekee sellaisia tempauksia että vastustaja joutuu syömään ruokansa pillin kanssa kuukauden päivät. Ei riitä tekosyyksi omissa kirjoissa.
En sanonut että se on tekosyy. Ei se sen hyväksyttävämpää ole vastustajaa teloa. Tuota on ihan turha sanomakseni laittaa. Enkä kyllä muuten väittänyt etteikö lähes kaikilla olisi sitä kovaa kilpailuviettiä. Käytin termiä äärimmäinen kilpailuvietti ihan syystä.

Sanoin myös, että tunnen ihmisiä jotka voivat käyttäytyä pelitilanteissa varsin vastuuttomasti ja kuitenkin sitten nämä samat tyypit sitten ovat muuten todella mukavia ja herttaisia tyyppejä. Ihan ammateista lähihoitaja aina kiinteistönhoitajan välillä.
 

Kyle

Jäsen
Tuohon @Kyle n viestiin, jos Scheifelen mielestä tuo oli paras tapa yrittää estää maalin tekeminen, taklaamalla kiekon ollessa maalissa, niin onkohan NHL oikea sarja tälle? Ehkä Suomi-sarja voisi olla parempi.
Ei varmaan paras tapa ja kukaan ei ole edes väittänyt, että oikea tapa. Minä yritin tulkita miksi Scheefele näin pelasi ja mikä oli lopputulema. Scheifele oli auttamatta myöhässä, ei paljon, mutta tarpeeksi.

Miksi Suomi-sarja olisi parempi?
 

habsniac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, TPS, Packers
@Kyle, jos sun teorian mukaan Scheifele yrittää estää maalin, niin miksi lopettaa luistelun ennen ja alkaa linjata taklausta jo etukäteen? Jos hän olisi halunnut vain sulkea tolpan niin olisi luistellut loppuun ja nimenomaan blokannut tolpalta Evansin linjan. Se mihin enemmistö ja DOPS päätyi on näkyvissä videolta. Scheifele tajusi, että maali tulee, mutta päätti, että vittu nyt saattuu Evansin leukaan.
 

Kyle

Jäsen
@Kyle, jos sun teorian mukaan Scheifele yrittää estää maalin, niin miksi lopettaa luistelun ennen ja alkaa linjata taklausta jo etukäteen? Jos hän olisi halunnut vain sulkea tolpan niin olisi luistellut loppuun ja nimenomaan blokannut tolpalta Evansin linjan. Se mihin enemmistö ja DOPS päätyi on näkyvissä videolta. Scheifele tajusi, että maali tulee, mutta päätti, että vittu nyt saattuu Evansin leukaan.

Minä kirjoitin näin " Tottakai tilanteen olisi voinut pelata erilailla vaikka yrittää sitten sillä mailalla kiekkoa, mutta sekään ei ole nyt pointti. Koska Scheifele yritti pelata tilanteen nyt näin, niin perataan tilanne näin. "

En minä ota kantaa miksi Scheifele näin yritti. Minun silmääni tilanne näytti tältä. Itse näen tilanteen siten, että oli erittäin todennäköistä että mikäli Scheifele yrittää "millä tahansa" tavalla estää maalin syntymisen, niin luistelulinjat kohtaavat. Tuota linkittääni videota maalintakaa todellisella nopeudella kannattaa kelata.

Toki Scheife voi sisimmässään olla ihan paha ihminen ja nyt päästää patoutumia irti, mutta itse uskon että yritti loppuun asti ensisijaisesti estää maalin syntymistä.

EDIT: Lähinnä itseäni häiritsee tämä keskustelu, että Scheifele 100% varmuudella yritti vain vahingoittaa Evansia. Toki näin teki, mutta halusin tuoda keskusteluun myös sen vaihtoehdon ja tasapainottaa keskustelua, että ehkä Scheifele yrittikin estää maalin syntymisen josta oli seurauksena Evansin vahingoittuminen.
 

habsniac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, TPS, Packers
Minä kirjoitin näin " Tottakai tilanteen olisi voinut pelata erilailla vaikka yrittää sitten sillä mailalla kiekkoa, mutta sekään ei ole nyt pointti. Koska Scheifele yritti pelata tilanteen nyt näin, niin perataan tilanne näin. "

En minä ota kantaa miksi Scheifele näin yritti. Minun silmääni tilanne näytti tältä. Itse näen tilanteen siten, että oli erittäin todennäköistä että mikäli Scheifele yrittää "millä tahansa" tavalla estää maalin syntymisen, niin luistelulinjat kohtaavat. Tuota linkittääni videota maalintakaa todellisella nopeudella kannattaa kelata.

Toki Scheife voi sisimmässään olla ihan paha ihminen ja nyt päästää patoutumia irti, mutta itse uskon että yritti loppuun asti ensisijaisesti estää maalin syntymistä.
Koska Scheifele on myöhässä ja maali ehtii syntyä ennen taklausta, miksi Scheifele ajaa niitin loppuun? Evans ei ole enää taklattavissa, mutta Scheifele vähät välittää tästä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mun mielestä ei voi mitenkään ajatella, että Scheifelellä olisi ollut ajatuksena estää maalia syntymästä. Hän on aivan helvetin hyvä ja myös kokenut jääkiekkoilija. Sellainen ei toimi tuollaisessa tilanteessa noin, turhautunut toimii.

Mutta ajatellaanpa tilannetta, jossa Scheifele olisi ollut tilanteessa aiemmin paikalla ja onnistunut estämään maalin jysäyttämällä tuollaisen pommin suoraan Evansin päähän. Olisiko teko ollut yhtään vähemmän laiton ja törkeä? Ei todellakaan! Taklaus oli ruma, ylimitoitettu ja osumakohtansa puolesta täysin laiton huolimatta siitä, mitä sillä saatiin tai ei saatu pelitilanteen puitteissa aikaan. Vaikka Evans olisi ollut taklattavissa, noin ei siltikään olisi saanut taklata. Jos jotain, teko olisi voinut olla vielä karmeampi, sillä Scheifelellä olisi pitänyt olla vielä kovempi vauhti ehtiäkseen paikalle.
 

Finnhopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuomio oli sellainen, että se oikeasti satuttaa Winnipegiä. Ja niin sen minun mielestäni kuuluukin satuttaa tuollaisen töötin jälkeen. 4 peliä ykkössentteri sivussa playoffeista ja sarjassa, jossa ovat jo pelin tappiolla. Se tuntuu.

Toivottavasti tämä saa edes Scheifelen miettimään, että ensi kerralla ei vedä kylmäksi tuollaisessa paikassa ketään. Sellainen vaikutus näillä pelikielloilla pitäisi olla. En minä usko, että hän tahallaan halusi loukata tuossa Evansia, mutta taklaus oli joka tapauksessa aivan kammottava.
Vaihdappa tuohon Scheifelen tilalle joku haalarimies möttönen niin miltäs se 4 peliä sitten "tuntuu"? Eli jos saman olisi tehnyt joku ns. nimettömämpi suhari niin eikun taxi squadista seuraavaa tilalle ja game on. Ei pitäisi vaikuttaa kuka taklaa ketä, mutta niin se vaan tuntuu NHL:ssä vaikuttavan sekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös