Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 716 935
  • 33 934
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Liittyen tekokuitujen sallittavuuteen, törmäsin "tietoon", että on "kehitelty pesupusseja keräämään mikromuovikuitu pesuvedestä". Kiinnitin huomion tuohon "kehitelty", ei siis kehitetty.

Onkohan tästä aiheesta tehty tutkielmaa? Semi-pro gradu?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minulle avautui, että

Vegaani ei syö eikä muutoinkaan käytä eläinperäisiä tuotteita mm. asusteissa. Kiellettyjä ovat asusteissa esimerkiksi villa ja nahka. Sallittuja niiden sijaan ovat mm. öljypohjaiset tekokuidut kuten polyamidi, akryyli ja polypropeeni.

Tätä kautta avautui, että vegaaniudessa ensisijaista on siis "eläintensuojelu", ei ilmaston- tai luonnonsuojelu.

Vegetaristi on vain kasvisperäistä ruokaa syövä (tietyillä etuliitteillä myös muutakin).

Ollaanpa tarkkoina termeissä!
Jos öljyä kuitenkin käytetään paljon muovin tuotantoon niin se voi olla ekologisempaa kuin esimerkiksi puuvilla, joka syö järkyttäviä määriä vettä kasvatusvaiheessa, jalostus vaiheessa ja muutenkin. Varmaan hamppu olisi parempi, mutta kaiken maailman konservatiivien mielestä se on väärin.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos öljyä kuitenkin käytetään paljon muovin tuotantoon niin se voi olla ekologisempaa kuin esimerkiksi puuvilla, joka syö järkyttäviä määriä vettä kasvatusvaiheessa, jalostus vaiheessa ja muutenkin. Varmaan hamppu olisi parempi, mutta kaiken maailman konservatiivien mielestä se on väärin.

Anteeksi, mutta en ymmärtänyt pointtiasi.

Olet oikeassa, että puuvilla lienee pahin, tai ainakin yksi pahimmista luonnonkuiduista ilmaston kannalta - mutta ei eläinten. Puuvilla ei ole eläinperäistä, sikäli "sallittua". Villalla tarkoitin lampaan ja alpakan yms. villaa, mikä on "kiellettyä".

Hamppu-, nokkos- ja pellavakuidut ovat sallittuja. Miksi hamppukuidun käyttö mielestäsi olisi väärin joidenkin konservatiivien (arvo-, liberaali-, uus-, paleo- jne.) mielestä?

Minulle siis avautui, että vegaani on "eläinsuojelun" asialla ensisijaisesti. Ilmaston- tai luonnonsuojelu ovat sitten jollain sijoilla tämän jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin. Nahkatakkihan on aika ekologinen valinta. Esimerkiksi lehmiä kasvatetaan paljon teuraaksi, jolloin iso osa nahasta menee hukkaan.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin. Nahkatakkihan on aika ekologinen valinta. Esimerkiksi lehmiä kasvatetaan paljon teuraaksi, jolloin iso osa nahasta menee hukkaan.

Tämä on avautunut minulle jo kauan aikaa sitten. Hyvin käsitelty ja hyvin huollettu nahka jos mikä on kestävää ja ekologista.

Mutta vegaanin mielestä kaikki eläinten "hyväksikäyttö ja riisto" on kiellettyä. Lehmiä, lampaita, sikoja ei siis tulisi kasvattaa lainkaan jolloin ei myöskään syntyisi hyödynnettävää nahkaa. Eläinten oikeudet > ilmasto, luonto.

Tämä avautui eräässä twitter-keskustelussa ja perehdyin sen jälkeen enemmän aiheeseen mm. Vegaaniliitto - Edistämässä veganismia jo vuodesta 1993 -sivuilla. (Linkki vie Vegaaniliton sivuille, missä kerrotaan tarkemmin vegaaniudesta mm. ruokavalion ja asusteiden suhteen).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Olen käynyt tänään (eilen) pistämässä vitsiketjuun kolme (3) vitsiä, joista kahteen (2) on eksinyt typo, jonka olen joutunut käymään muokkaamassa jälkikäteen.

Absurdeinta on, että se ainut vitsi johon en läikyttänyt tahatonta kirjotusvirhettä oli tuo englanniksi oleva vitsi, jonka kirjoitin puhelimella samalla kun istuin paskalla. Suomi on mulle hankalaa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Minkä alan taiteilija? Vai kaikkien?
Oli taivaalla kuu, sen peitti puu, meni mutruun suu.

Tuon vielä kankaalle siveltimellä vetelemän joutessain päivänä eräänä.

Arvostuksestani olen vielä tietämätön, sillä aamullahan asia itselleni vasta avautui, ja hyvä että avautui viimein, sillä selittänee monta asiaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Palaverissa yhteistyökumppanin kanssa. Asiakasvastaava painottaa, että asiakas on heille kaikki kaikessa.

Jumangeg, tämä on ihan vallankumouksellista!
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Samaa vallankumousta näkee usein erilaisissa "strategioissa", kuten vaikka viestintästrategiassa; viestimme oikea-aikaisesti oikeista asioista.
Joo, viestintästrategioissa ja muissakin strategioissa on bullshit-pitoisuus varsin korkea. Mielenkiintoinen organisaatio olisi se, joka kertoisi viestivänsä ihan väärään aikaan vääristä asioista.

"Haluaisimme nyt viestiä, että johtajamme arvostaa myös naisten panosta yhteiskunnassa. -Naiset ovat hyviä silittämään paitoja, korostaa Esko. Osakeantimme on käynnissä, merkitse osakkeesi NYT!"
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Joo, viestintästrategioissa ja muissakin strategioissa on bullshit-pitoisuus varsin korkea. Mielenkiintoinen organisaatio olisi se, joka kertoisi viestivänsä ihan väärään aikaan vääristä asioista.

"Haluaisimme nyt viestiä, että johtajamme arvostaa myös naisten panosta yhteiskunnassa. -Naiset ovat hyviä silittämään paitoja, korostaa Esko. Osakeantimme on käynnissä, merkitse osakkeesi NYT!"
Toisaalta näitä organisaatioita usein yhdistää se, että todellisuudessa viestintä on pääosin kriisiviestintää, mikä oltaisi voitu välttää viestimällä oikea-aikaisesti oikeista asioista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juu, näin kaiketi paperilla. Mutta kyllähän näistä voidaan joustaa ja vähän soveltaa miten kulloinkin kyseessäolevalle takkutukalle sattuu sopimaan. Ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä.
Juuri näin ja on täysin oikein kutsua kaikkia ituhipeiksi. Noita termejä on niin paljon, että ylätason "joku ituhippi" kattaa sitten kaikki vegaanit kuten lacto, ovo, pesco, pollo, demi ja semi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuoret harjoittelevat vanhojen tansseihin etänä. Iltapäivälehdessä pohditaan perinteen mahdollista katkeamista.

Mahtavatko jonnettaret ja jonnet tietää, että joskus vanhojen päivää on juhlittu vanhoihin pukuihin tai vanhoiksi ihmisiksi pukeutumalla ilman mitään tansseja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tänään avautui Lahden eteläisen kehätien ensimmäinen pätkä Hollolasta johonkin. Niin kauan kuin minä muistan on Lahden kehätietä suunniteltu. Nyt se on sitten totta. On arvioitu että n. 20% nykyisestä tien 12 liikenteestä siirtyisi uudelle kehätiellä. No eipä siinä mitään... Tie on varmaan hieno, on tunnelia, pisaraliittymää (pitäisi estää väärään suuntaan ajo).
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nuoret harjoittelevat vanhojen tansseihin etänä. Iltapäivälehdessä pohditaan perinteen mahdollista katkeamista..

Jopa lukionuorilla voinee olla vähän sitoutumisen ongelmia tähän, jos oli vanhaan aikaankin. Tulee sieltä koneen ruudusta mielenkiintoisempaakin kuin jotain rytmistä mandoliinia 2 tuntia putkeen hakkaava jumppamaikka.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiesin kyllä, että Diandra on kova laulaja.

Kuuntelin youtubesta tuon Diandran version Evakon laulusta.

Nyt asia vasta avautui mulle...Jumalauta tuo likka on hyvä laulamaan!
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Palaverissa yhteistyökumppanin kanssa. Asiakasvastaava painottaa, että asiakas on heille kaikki kaikessa.

Jumangeg, tämä on ihan vallankumouksellista!

Voi kun tuon viestin saisi todellisuudessa taottua edes puolen elintarvike- ja päivittäistavarakaupan perusmyyjien kaaliin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lakritsi ei kyllä ole kyllä paras tuoksu käsirasvaan. Varsin outo. Ostin muutaman (pienen) käsirasvan setin Dermosililtä kun olen niiden suurkuluttaja (käsilaukussa kulkee aina käsirasva). Setin hinnasta meni lahjoitus nuorisotyön hyväksi (luulen että siihen voi uskoa). Kaikki tuoksut on jotain "candy"-juttuja ja pakkaus oli karkin muotoinen. Kyllähän siihen lakritsi sopii mutta on se silti outo tuoksu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös