Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 254 182
  • 10 614

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites ne pitkäaikaisvaikutukset? Mitä niistä tiedetään? Koska ensimmäiset testit rokotteisiin alkoi? Eli kauan rokote on ollut testiryhmäläisillä ja ketä testiryhmään kuului? Oliko siellä näitä riskiryhmäläisiä? Kaikki tieto on liki täydellistä? Varmasti.

Mitä Covid-19 pitkäaikaisvaikutuksista mainitsemassasi 0-70-vuotiaiden perusterveiden normaalipainoisten ja suht hyväkuntoisten ryhmässä tiedetään? Toiset viruksethan jäävät elimistöön "kytemään" ja voivat aiheuttaa syövästä lähtien kaikenlaista harmia tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Jälleen tulee esiin se sokeus, että sivuutetaan täysin tiedon puute vakavan tartuntataudin kohdalla, mutta ylikorostetaan sitä rokotteen kanssa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vähän on sellainen fiilis että tuo rokote tulee tappamaan rokotetut, mutta niin kai oli tarkoituskin. Eihän tuota Wuhanin flunssaa olisi muuten laboratoriosta päästetty irti.
 

Snoppen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes
Vähän on sellainen fiilis että tuo rokote tulee tappamaan rokotetut, mutta niin kai oli tarkoituskin. Eihän tuota Wuhanin flunssaa olisi muuten laboratoriosta päästetty irti.
Ja jätetään kaikki tyhmällä geenillä varustetut jatkamaan ihmiskuntaa. Taitaa olla rokote kriittisen idea mikäli näin on.

Ok. Sori. Huono läppä tähän väliin.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Mulla ylipäätänsä isompien ja toki pienempienkin asioiden käsittely kestää pitkään. Rokotteeseen liittyen olen ehkä juurikin vielä siellä epävarmuuden tienoilla jota oli isommin esillä ennen syksyä.

Nyt jos saisin itseeni iskettyä enemmän positiivista infoa niin ehkäpä prosessi etenee siihen että ehkä otan sen rokotteen.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja jätetään kaikki tyhmällä geenillä varustetut jatkamaan ihmiskuntaa. Taitaa olla rokote kriittisen idea mikäli näin on.

Ok. Sori. Huono läppä tähän väliin.

Bill Gates pohdiskeli aikanaan miten väestönliikakasvua voitaisiin rajoittaa ja mikä olisi se keino jolla tämä jokin saataisiin ihmisten kehoihin niin että he itse haluaisivat sen sinne.

Hetkinen mietintää. Maailman laajuinen pandemia ja siihen sopiva rokote. Touche.

Nyt ollaan toteutusvaiheessa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ruotsin kuolleisuus ei eroa normaalivuodesta juurikaan vaikka siellä on kuollut Koronaan paljon ihmisiä ja siellä tuo ikäihmisten kuolleisuus on nähtävissä ihan samalla tavalla.

Ruotsista en tiedä, mutta arviot on että USA:ssa on kuollut noin 300 000 ihmistä enemmän tänä vuonna kuin normaalivuonna.

Venäjällä luku (ylimääräiset kuolemat tänä vuonna) on 120 000, jota on mielenkiintoista verrata hallinnon ilmoittamiin virallisiin koronakuolemiin. Joita on vain vähän päälle 40 000. Mahdollisesti siellä on lievää koronatilastojen kaunistelua tapahtunut, mutta korostan että tämä on vain epäilys.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Venäjällä luku (ylimääräiset kuolemat tänä vuonna) on 120 000, jota on mielenkiintoista verrata hallinnon ilmoittamiin virallisiin koronakuolemiin. Joita on vain vähän päälle 40 000. Mahdollisesti siellä on lievää koronatilastojen kaunistelua tapahtunut, mutta korostan että tämä on vain epäilys.
Venäjällä kuollutta ihmistä ei testata, ja jos syytä ei ole elossa-aikana todettu niin kuolinsyy on tuntematon.
 

444

Jäsen
Näihin kaikkiin on vastattu jo lukuisia kertoja. Se että sinulle ei tieto kelpaa, ei ole kenekään muun kuin sinun ongelmasi.
Paitsi että kun tarpeeksi monta hörhöä ajattelee näin, niin se alkaa olla muidenkin ongelma. ”Ei mun tartte ottaa piikkiä, riittää että tarpeeksi moni muu tekee sen mun puolestani.”

Itse olen ottamassa tuon piikin heti, kun mahdollisuus siihen tulee. Astmaatikkona ja diabeetikkona se saattaa olla aika alkuvaiheessakin. Ja silti mietin, että pitäisiköhän sittenkään, kun en jaksaisi hyysätä noita vitun vapaamatkustajia.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Paitsi että kun tarpeeksi monta hörhöä ajattelee näin, niin se alkaa olla muidenkin ongelma. ”Ei mun tartte ottaa piikkiä, riittää että tarpeeksi moni muu tekee sen mun puolestani.”

Ja tarpeeksi kovaan ääneen ja aktiivisesti meuhkataan rokotetta vastaan, perusteina perstuntuma, uskomukset ja uskomus omaan "kuolemattomuuteen", moni muu saattaa myös jättäytyä rokotteiden ulkopuolelle. Tämän takia mua ihan rehellisesti sanoen vituttaa lukea tätä ketjua, kun karmealla energialla yksittäiset kirjoittajat pyrkivät saamaan rokotettavien osuuden mahdollisimman alas. Jos yksittäinen henkilö ei ota, se on omaa tyhmyyttä tai tällä on perusteltu terveydellinen syy olla ottamatta. Mutta kun yksittäinen henkilö ajaa muita olemaan ottamatta, se on jo suoraan sanoen idiotismia. Mitä harvempi rokotteen ottaa syystä tai toisesta, sitä suurempaa hintaa maksetaan niin rajoitusten, tartuntojen, kuolemien kuin niiden taloudellisten vaikutustenkin muodossa.

Ainoat keksimäni syyt julkisesti ajaa rokotevastaista agendaa ovat foliohattuilu, tyhmyys tai nauttiminen koronan tuomista haittavaikutuksista yhteiskuntaan. Ja mitään noista en pidä hyvänä syynä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paitsi että kun tarpeeksi monta hörhöä ajattelee näin, niin se alkaa olla muidenkin ongelma. ”Ei mun tartte ottaa piikkiä, riittää että tarpeeksi moni muu tekee sen mun puolestani.”

Juuri näin. Se "hyvä puoli" tuossa hörhöilyssä on, että kun riittävän moni siihen lähtee, niin me ei-prioriteettlilistalla olevat halukkaat saamme ehkä oman piikkimme nopeammin. Jos olisin itsekäs mulkku, saattaisin itse asiassa heittää jopa vettä myllyyn oman "jonotusnumeroni" pienentämiseksi, mutta koska lasken yhteiskunnan edun yksilön etujen edelle, en tietenkään tee näin.

Herää vain epäilys, että voisiko joku näistä rokotekriittisistä kirjoittajista ollakin tuolla agendalla liikkeellä? Se olisi melkein helpompi perustella järjellä kuin tuo faktoilta silmät ummistava käyttäytyminen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Bill Gates pohdiskeli aikanaan miten väestönliikakasvua voitaisiin rajoittaa ja mikä olisi se keino jolla tämä jokin saataisiin ihmisten kehoihin niin että he itse haluaisivat sen sinne.

Hetkinen mietintää. Maailman laajuinen pandemia ja siihen sopiva rokote. Touche.

Nyt ollaan toteutusvaiheessa.
Kyllä minä ymmrrän että tämä on huumoria eikä palstahistorian tyhmimpiä viestejä, mutta hyvähän se olisi selvemmin tuoda esiin,
 

ML17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Osaako joku kertoa tuosta sikainfluenssan rokotteesta, kun itse olin vielä tuolloin sen verran nuori, ettei siitä ole hyvää tietoa enkä googlettamallakaan nopeasti löytänyt? Kuulin parturissa (jep), että sikainfluenssarokotteessa ei ollut tällaista kolmevaiheista testausta kuin nykyään. Onko tämä totta? Kuulostaa kyllä oudolta.

Lisäksi eikö narkolepsiaa todettu todella pienellä määrällä ja rokotteita jaettiin valtava määrä? Eli onko suhdeluvut sellaiset, että teoriassa noita ei havaittaisi tällaisessa testausprosessissa, jossa on vaikka 40 000 osallistujaa?
 
Suosikkijoukkue
KK
Ja tarpeeksi kovaan ääneen ja aktiivisesti meuhkataan rokotetta vastaan, perusteina perstuntuma, uskomukset ja uskomus omaan "kuolemattomuuteen", moni muu saattaa myös jättäytyä rokotteiden ulkopuolelle. Tämän takia mua ihan rehellisesti sanoen vituttaa lukea tätä ketjua, kun karmealla energialla yksittäiset kirjoittajat pyrkivät saamaan rokotettavien osuuden mahdollisimman alas. Jos yksittäinen henkilö ei ota, se on omaa tyhmyyttä tai tällä on perusteltu terveydellinen syy olla ottamatta. Mutta kun yksittäinen henkilö ajaa muita olemaan ottamatta, se on jo suoraan sanoen idiotismia. Mitä harvempi rokotteen ottaa syystä tai toisesta, sitä suurempaa hintaa maksetaan niin rajoitusten, tartuntojen, kuolemien kuin niiden taloudellisten vaikutustenkin muodossa.

Ainoat keksimäni syyt julkisesti ajaa rokotevastaista agendaa ovat foliohattuilu, tyhmyys tai nauttiminen koronan tuomista haittavaikutuksista yhteiskuntaan. Ja mitään noista en pidä hyvänä syynä.
Boldaamaani:
Ovatko he enää yksittäisiä? Mielestäni ei voida puhua yksittäisistä tapauksista. Varsinkaan maailman mittakaavassa. Toki voi olla, että jatkoajassa suurin osa voi olla koronarokotemyönteisiä, mutta harva täällä on täysin rokotevastainen tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Itse olen esimerkiksi mielelläni ottanut havrix-rokotteet koska ne ovat hyvin tutkittuja jo useamman vuoden ajalta ja antavat loppuelämän suoja paria hepatiittivirusta vastaan. Olen myös ottanut rokotekortin rokotteet viimeksi armeijassa ja sen lisäksi aivokuume?-rokotteen vai Mikä olikaan. En siis mielestäni ole rokotevastainen vaan tietoinen mitä rokotteita kehooni työnnän ja miksi.

Edit: en myöskää yritä saada muita luopumaan koronarokotteesta vaan puhun omasta mielipiteestäni tätä tulevaa rokotetta kohtaan. Toivottavasti mahdollisimman moni ottaa siis korona rokotteen. Vain siten voimme nähdä mitä tapahtuu. Popparit ovat jo valmiina keittiön pöydällä.
 
Salli mun nauraa. Nyt oikeasti jos olet 0-70 vuotias perusterve normaalivartaloinen ja olet edes suht hyvässä kunnossa ei sinulla ole mitään hätää koronan tarttuessa. Kaikki muu on pelottelua.

Muistan lukeneeni, että yli 30-vuotiaista suomalaisista vain neljännes on normaalipainoisia (eli tässä kontekstissa normaalivartaloisia). Kolme neljäsosaa taas ei ole. Eli tuota ”ei mitään hätää” -porukkaa on kuitenkin selvä vähemmistö ainakin noilla sinun kriteereillä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaako joku kertoa tuosta sikainfluenssan rokotteesta, kun itse olin vielä tuolloin sen verran nuori, ettei siitä ole hyvää tietoa enkä googlettamallakaan nopeasti löytänyt? Kuulin parturissa (jep), että sikainfluenssarokotteessa ei ollut tällaista kolmevaiheista testausta kuin nykyään. Onko tämä totta? Kuulostaa kyllä oudolta.

Lisäksi eikö narkolepsiaa todettu todella pienellä määrällä ja rokotteita jaettiin valtava määrä? Eli onko suhdeluvut sellaiset, että teoriassa noita ei havaittaisi tällaisessa testausprosessissa, jossa on vaikka 40 000 osallistujaa?

Sikainfluenssarokote ei sinänsä eroa tavallisesta kausi-influenssarokotteesta mitenkään toimintaperiaatteeltaan, ja nykyään sikainfluenssavirus on mukana kausi-influenssarokotteessa.

Tuolloin oli ongelmana se, että rokotetta tarvittiin paljon, ja ymmärtääkseni niiden valmistukseen meni aikaa. Käyttöön otettiin silloin myös tuo Pandemrix, joka poikkesi valmistusmenetelmältään näistä muista rokotteista. Sen kehityspolusta en osaa sanoa. Tuo rokote sisälsi tiettyä viruksen proteiinia, joka laukaisi narkolepsian joissain tapauksissa niillä, joilla siihen oli geneettinen alttius. Tosin niin teki sikainfluenssan sairastaminkin.

Eli ainoastaan se, että jätti ottamatta rokotteen ja piti huolen siitä, ettei sairastu olisi varmuudella estänyt narkolepsian.

Tämän vuoksi en tiedä yhtään, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun täällä on nimimerkkejä, jotka pitävät taudin sairastamista turvallisempana kuin rokottamista juuri esimerkiksi tuon narkolepsian takia. Jos tuo koronarokote aiheuttausi narkolepsian, niin niin aiheuttaisi myös itse virus. Jälkimmäinen voi tuoda tullessaan kaikkea muutakin vähemmän mukavaa. Rokotteessa nämä riskit ovat paljon pienemmät.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Narkolepsia tuli rokotteessa käytetystä tehosteaineesta ja näitä tapauksia on Suomessakin yli 200 ja kaikki nuoria joiden elämä meni siihen. Se on merkittävästi kovempi hinta kun yli 80-v kuolleet.

Nyt vertaat pikkuisen eri tauteja. 90% sikainfluenssan takia sairaalaan joutuneista oli alle 65 vuotiaita ja sairaalaan päätyneiden keski-ikä oli 32 vuotta. Kuolleiden keski-ikä oli 56 vuotta. Kansasta rokotettiin 70% ja 10% väestöstä sairasti tämän. Sitten tietysti ajattelet narkolepsian olevan sellainen tauti, joka tuhoaa ihmisen elämän täysin, eikä ole mitään mahdollisuutta olla normaali ihminen yhteiskunnassa.

Lisävinkkinä tulevaisuutta varten. Älä puhu autismista tai elohopeasta rokotteisiin liittyen vaikka kuinka haluat.
 
F

Flonaldo

Osaako joku kertoa tuosta sikainfluenssan rokotteesta, kun itse olin vielä tuolloin sen verran nuori, ettei siitä ole hyvää tietoa enkä googlettamallakaan nopeasti löytänyt? Kuulin parturissa (jep), että sikainfluenssarokotteessa ei ollut tällaista kolmevaiheista testausta kuin nykyään. Onko tämä totta? Kuulostaa kyllä oudolta.

Lisäksi eikö narkolepsiaa todettu todella pienellä määrällä ja rokotteita jaettiin valtava määrä? Eli onko suhdeluvut sellaiset, että teoriassa noita ei havaittaisi tällaisessa testausprosessissa, jossa on vaikka 40 000 osallistujaa?
Kyllä Pandemrix kävi samanlaisen testausprosessin läpi. Sen sijaan sitä ei ollut testattu alle 18-vuotiailla, ja tästä huolimatta joissakin maissa päädyttiin antamaan suurissa määrin lapsille - vaikka sikainfluenssakaan ei ollut lapsille erityisen vaarallinen (tai varsinkaan niin vaarallinen kuin pääasialliset taudit, joita vastaan lapsia rokotetaan).

Suomessa narkolepsiatapauksia lapsissa todettiin toistasataa. Ilman mitään rokotettakaan se ei tietysti olisi ollut nolla. Esiintyvyys oli kuitenkin jotain selvästi useampaa kuin 1 / 40 000. Narkolepsian, rokotteen ja itse sikainfluenssan yhtälö on yhä epäselvä; mm. Kiinassa raportoitiin samaan aikaan kasvua narkolepsiatapauksissa, vaikka siellä ei Pandemrixia tai sen kaltaista adjuvanttirokotetta käytetty. Lisäksi esim. Ruotsissa todettiin lasten narkolepsiaan sairastumisen riskin nelinkertaistuneen, kun taas Suomessa se oli yhdeksänkertaistunut - mille erolle ei käsittääkseni ole mitään selitystä kukaan esittänyt.

Koronarokotetta ei missään ole tarkoitus antaa lapsille - joita ei ole siis ollut mukana testiryhmissä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Muistan lukeneeni, että yli 30-vuotiaista suomalaisista vain neljännes on normaalipainoisia (eli tässä kontekstissa normaalivartaloisia). Kolme neljäsosaa taas ei ole. Eli tuota ”ei mitään hätää” -porukkaa on kuitenkin selvä vähemmistö ainakin noilla sinun kriteereillä.
Niinpä. Eli ehkä parempi olla hakematta rokotetta, että kaikille näille ylipainoisille sitä riittää, koska heitä on niin paljon. Joten taitaa olla jopa fiksua olla ottamatta rokotetta, jos siltä tuntuu.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC

Nyt vertaat pikkuisen eri tauteja. 90% sikainfluenssan takia sairaalaan joutuneista oli alle 65 vuotiaita ja sairaalaan päätyneiden keski-ikä oli 32 vuotta. Kuolleiden keski-ikä oli 56 vuotta. Kansasta rokotettiin 70% ja 10% väestöstä sairasti tämän. Sitten tietysti ajattelet narkolepsian olevan sellainen tauti, joka tuhoaa ihmisen elämän täysin, eikä ole mitään mahdollisuutta olla normaali ihminen yhteiskunnassa.

Lisävinkkinä tulevaisuutta varten. Älä puhu autismista tai elohopeasta rokotteisiin liittyen vaikka kuinka haluat.
Ai löysit sen linkin jota olen tännekin linkannut useaan kertaa kun on puhuttu siitä kumpi on vaarallisempi aktiiviväestölle korona vai sikainfluenssa, nyt näet itsekin sikainfluenssa.

Tiedän tuon ja nimenomaan tuo oli sikainfluenssassa vaarallista kun se tuli nuorille ja aktiiviseen ikäryhmään kuuluville, rokotteesta huolimatta nuoria kuoli selvästi enemmän kuin vanhoja joten kokonaisuuden kannalta vaarallisempi tauti.
Koronaan kuolleiden mediaani-ikä kun on vieläkin se 84v.

Narkolepsia on nimenomaan sellainen tauti, joka tuhosi tuosta porukasta suuren osan mahdollisuuden toimia tuottavana jäsenä.
50-70v narkolepsiaa 200 ihmisen osalta on yhteiskunnan kannalta isompi miinus kuin muutama sata +80v ikäluokkaan kuuluuva hoitokodin asukasta, jotka kuolevat muutaman kuukauden aikaisemmin.
En tiedä kannattaako sinun puhua autismista vaiko lähipiirissäsi kyseistä sairautta? Itsellä sattuu olemaan ja ilman todella isoja yhteiskunnan panostuksia ei kyseinen yksilö pärjäisi yksin.

Ilmeisesti itse käytät elohopeaa säännöllisesti kun osaat siitä puhua? Kuuluko cocktailiin lisäksi myös hopeavesi?
 
Niinpä. Eli ehkä parempi olla hakematta rokotetta, että kaikille näille ylipainoisille sitä riittää, koska heitä on niin paljon. Joten taitaa olla jopa fiksua olla ottamatta rokotetta, jos siltä tuntuu.

Siinä vaiheessa kun rokote on kenen tahansa suomalaisen tarjolla, niin tuollaista uhrausta ei tarvitse tehdä. Voit siis ihan hyvin ottaa piikin ja olla luottavaisin mielin sitä riittävän myös ylipainoisille.

Toki tämä meni nyt näköjään maalitolppien siirtelyksi, joten annan olla.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Boldaamaani:
Ovatko he enää yksittäisiä? Mielestäni ei voida puhua yksittäisistä tapauksista. Varsinkaan maailman mittakaavassa. Toki voi olla, että jatkoajassa suurin osa voi olla koronarokotemyönteisiä, mutta harva täällä on täysin rokotevastainen tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Itse olen esimerkiksi mielelläni ottanut havrix-rokotteet koska ne ovat hyvin tutkittuja jo useamman vuoden ajalta ja antavat loppuelämän suoja paria hepatiittivirusta vastaan. Olen myös ottanut rokotekortin rokotteet viimeksi armeijassa ja sen lisäksi aivokuume?-rokotteen vai Mikä olikaan. En siis mielestäni ole rokotevastainen vaan tietoinen mitä rokotteita kehooni työnnän ja miksi.
Juurikin näin on täysin eri asia ottaa rokote, jonka tehosta ja seurauksista on näyttöä useiden vuosien ajalta kun olla koekaniini täysin uudelle lääkkeelle.
Kaikki perusrokoteet olen ottanut lisäksi vielä työn ja matkailun takia muutaman muun, mutta en ole ottanut kertaakaan mitään kausi-influenssa rokotetta ja en tule ottamaan tätä korona piikkiä ainakaan seuraavaan vuoteen.

En todellakaan ole rokote vastainen mutta en halua olla koekaniini rokotteelle, joka on tuolla menetelmällä valmistettu noin nopeasti.
Tämä tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää näille korona panikoijille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En todellakaan ole rokote vastainen mutta en halua olla koekaniini rokotteelle, joka on tuolla menetelmällä valmistettu noin nopeasti.
Tämä tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää näille korona panikoijille.

Teidän "rokote panikoijien" on jostain syystä helvetin vaikea ymmärtää, että tuo rokote on käynyt kaikki samat vaiheet läpi kuin mikä tahansa muukin rokote. Mikään vaihe ei ole jäänyt väliin. Ja viranomaiset arvioivat luotettavuuden ihan normaalien lupaprosessien mukaan.

Tämä on teille kerrottu jo moneen kertaan tässä ketjussa jopa paljon paremmin argumentein kuin tässä viestissäni. Tiedän, että ei tämä mene jakeluun, mutta yritän silti...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös