Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 288
  • 5 576

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä pitää paikkansa, Poliisi priorisoi tehtävät A, B ja C kiirellisyysluokkiin. Ainoastaan et tunnu ymmärtävän että Poliisilla ei ole rajattomasti partioita.

Jätit vastaamatta siihen vaikeimpaan kysymykseen, olisitko ollut valmis sitouttamaan resursseja ilman kaasua tapahtuvaan putkaan viemiseen (=priorisoinut tämän mielenilmaisun kiireellisyysluokkaan A tarpeeksi monelle poliispartiolle) niin että muita prioriteetin A tehtäviä olisi jäänyt hoitamatta? Olisitko jättänyt kenties kotihälytystehtävän, ryöstön, pahoinpitelyn, raiskauksen tai muun hoitamatta?

Ei se ole minulle mitenkään vaikea kysymys, ja olen tähän jo aiemmin vastannutkin. Minä olisin hoitanut tämän parilla partiolla niin, että olisin ohjannut liikenteen Kaisaniemenkadun toista puolta yksi kaista per suunta ja odotellut, että mielenosoitus loppuu. Liikennemäärät lauantai-iltapäivänä ja -iltana ovat täysin marginaalisia ja haitta jäisi varmaankin oleellisesti pienemmäksi kuin esimerkiksi samana päivänä järjestetystä juoksutapahtumasta koituvat liikennehaitat.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tai sopineet mielenosoittajien kanssa vaihtoehtoisesta tavasta osoittaa mieltään siinä paikassa.
Tällä kertaa nuo neuvottelut vaihtoehtoisesta tavasta eivät näyttäneet toimivan, koska mielenosoittajia valui tielle uudestaan edellisten tilalle.

Tuo liikenteenohjaaminen on minusta hyvin slippery slope, että kuuluuko poliisin oikeasti joka kerta vaan nöyrtyä ohjaamaan liikennettä muualle, kun laki aivan selkeästi kuitenkin antaa heille toimivaltuudet ja velvoitteen poistaa tälläinen liikennehäiriö. Toki voimankäyttöön pitää aina olla hyvin pitävät perusteet. Ja kuten tässä on nyt tullut jo monesti sanottua, niin sen päättää jotkut muut ihmiset, että täyttyivätkö ne perusteet tässä.

Täällä oli aiemmin se kuva siitä, kun jossain istui se kahdeksan ihmistä keskellä tietä ja poliisi kantoi heitä autoon. Se ei oikein minun mielestäni vertaudu tähän, koska nyt oli paikalla niin paljon enemmän ihmisiä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Edelleen, minusta on kestämätön tilanne että poliisia voi vaan jättää tottelematta lakia rikottaessa ja se on sitten siinä. Tietenkään poliisi ei saa lakia rikkoa, mutta ei nyt ole mitenkään selvää että niin olisi tapahtunutkaan vaikka palstan perustuslaki- ja ihmisoikeustuomioistunasiantuntijat varmoja kommenttejaan antavatkin.

Tämä.

Vastaavasti taas, toinen osapuoli (mielenosoittajat) ovat ihan todistetusti rikkoneet lakia ainakin kahdella tapaa, varmaan kolmaskin täyttyy tuolla toiminnalla (haitanteko virkamiehelle).
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei se ole minulle mitenkään vaikea kysymys, ja olen tähän jo aiemmin vastannutkin. Minä olisin hoitanut tämän parilla partiolla niin, että olisin ohjannut liikenteen Kaisaniemenkadun toista puolta yksi kaista per suunta ja odotellut, että mielenosoitus loppuu. Liikennemäärät lauantai-iltapäivänä ja -iltana ovat täysin marginaalisia ja haitta jäisi varmaankin oleellisesti pienemmäksi kuin esimerkiksi samana päivänä järjestetystä juoksutapahtumasta koituvat liikennehaitat.

No näinhän se juu menisikin suht kivuttomasti.

Paitsi että ensi lauantaina meillä olisi ties ketä istumassa ties missä osoittamassa mieltään ties mistä, eikä enää riittäisikään niitä partioita liikenteenohjaukseen joka helvetin kaupunginosaan, kun niitä oikeitakin poliisitehtäviä tarvitsee suorittaa.

Eiköhän kerätä muutaman sadan henkilön Jatkis-porukka, ja istahdeta Kaivokadulle vaatimaan Pentti Lindegreniä takaisin selostushommiin?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vastaavasti taas, toinen osapuoli (mielenosoittajat) ovat ihan todistetusti rikkoneet lakia ainakin kahdella tapaa, varmaan kolmaskin täyttyy tuolla toiminnalla (haitanteko virkamiehelle).
Sepä tässä just on, ja sen takia minusta onkin hyvin ongelmallista sen kertominen, että poliisin olisi vain kuulunut ruveta ohjaamaan liikennettä. Tilanteessa, jossa nämä ihmiset aivan ilmiselvästi rikkovat lakia. Ja poliisin pitäisi ruvetaan toimimaan vielä oikein siinä lain rikkomisena mahdollistajana? Että siitä sitten vaan rikkomaan, vaikka joka päivä samalla tavalla lakia, ja kiltit poliisisedät lukittaa useiksi tunneiksi joka kerta sinne pari partiota ohjaamaan liikennettä?

Ei nyt oikein vetele tämmöinen peli.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Nykyään on oikeutettua pullikoida vastaan poliiseille ja muulle virkavallalle. Oikeastaan se on kai jonkinlainen meriitti, jolla sitten saa omassa yhteisössään kunnioitusta. Ei ole itsellä ollut virkavallan kanssa ikinä ongelmia. Luulen, että olisi jos kävisin keskelle tietä istumaan, poistumatta kehoituksista huolimatta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En keksi näitä päästäni. En tunne tätä henkilöä, ilmestyi fb-kaverini seinälle kommentoimaan, kun tästä aiheesta oli kirjoittelua.

Enhän minä sinua epäillyt. Hyvä, että virkavalta ilmestyy fb-kaverisi seinälle kommentoimaan. Plussaa siitä. En tosin ottanut kantaa lainkaan kirjoitteluun, vaan itse tapahtumaan.

Tämä on se aspekti josta pitäisi myös puhua. Luultavasti itse asiasta saadaan aitoa keskustelua vasta mikäli odinit tms. porukka muodostaa rauhanomaisen ihmisketjun vaikkapa vasemmistoliiton puoluetoimiston ympärille. Ja kyllä, tällaiset "mitä jos" -skenaariot ovat hyvä tapa miettiä toiminnan kestävyyttä. Jos itse olisin järjestämässä mielenosoituksia ja tavoittelisin maksimaalista huomiota, käyttäisin aivan varmasti hyväkseni tällaisia mahdollisia porsaanreikiä sitä mukaa kun niitä aukeaa.

Aina nämä keskustelut ovat myös poliittisia. Esimerkiksi ainakin pariin kertaan lauantain jälkeen mainitut nasset on järjestönä kielletty, mutta harva nousi kieltoa vastaan, vaikka nyt puhuaa rauhanomaisesta mielenilmaisusta heidän osalta... Itse kannatan kaikkien vapaata mielenilmaisua, myös nasset mukaan lukien. Kohtuutonta haittaa ei tule kuitenkaan aiheuttaa.

Katsotaan, mihin tulokseen tutkinnassa päädytään.

Kommentit aiheen tiimoilta osoittavat kuitenkin yhteen suuntaan

Kyllä vain ja tässäkin asiassa tulee seurata asiantuntijoita, jos tämä suunta on laajempi kuin muutaman jo kantaa ottaneen oikeusproffan näkemys. Toisin sanoen, jos perusteltu linjaus on jatkossa se, että 24 - XX tuntia rauhallisesti mieltään osoittavat ja vaikkapa itäväylän joukkoliikenteen tukkivat ovat kiellettyjä voimatoimien osalta, poliisin ohjeistus, laki ja resurssit sitten sen mukaan. En kannata, mutta tähän voidaan päätyä, ja sen mukaan mennään.

Tällöin suhteellisen pienikin mielenosoitus voi sitoa satoja poliiseja. Kyseessä on mielenosoittajien toimesta enemmän kiusanteko, sillä heidän asiansa jää poliisin toiminnan jalkoihin. Aikanaan tämä opittiin itse.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No näinhän se juu menisikin suht kivuttomasti.

Paitsi että ensi lauantaina meillä olisi ties ketä istumassa ties missä osoittamassa mieltään ties mistä, eikä enää riittäisikään niitä partioita liikenteenohjaukseen joka helvetin kaupunginosaan, kun niitä oikeitakin poliisitehtäviä tarvitsee suorittaa.

Eiköhän kerätä muutaman sadan henkilön Jatkis-porukka, ja istahdeta Kaivokadulle vaatimaan Pentti Lindegreniä takaisin selostushommiin?

Kannatan. Tosin en itse osallistu, koska kieltäydyn kategorisesti osallistumasta mielenosoituksiin ihan aiheesta riippumatta ja pyrin vaikuttamaan muilla keinoin. Pidän kuitenkin erittäin hienona, että mieltä osoitetaan, siihen on asiallinen mahdollisuus ja erityisesti, että Jatkoajassakin halutaan käyttää tätä kansalaisyhteiskuntaan kuuluvaa välinettä itselle tärkeän asian edistämiseen.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä kertaa nuo neuvottelut vaihtoehtoisesta tavasta eivät näyttäneet toimivan, koska mielenosoittajia valui tielle uudestaan edellisten tilalle.

Tuo liikenteenohjaaminen on minusta hyvin slippery slope, että kuuluuko poliisin oikeasti joka kerta vaan nöyrtyä ohjaamaan liikennettä muualle, kun laki aivan selkeästi kuitenkin antaa heille toimivaltuudet ja velvoitteen poistaa tälläinen liikennehäiriö. Toki voimankäyttöön pitää aina olla hyvin pitävät perusteet. Ja kuten tässä on nyt tullut jo monesti sanottua, niin sen päättää jotkut muut ihmiset, että täyttyivätkö ne perusteet tässä.

Täällä oli aiemmin se kuva siitä, kun jossain istui se kahdeksan ihmistä keskellä tietä ja poliisi kantoi heitä autoon. Se ei oikein minun mielestäni vertaudu tähän, koska nyt oli paikalla niin paljon enemmän ihmisiä.

Eli jatkossa ei voi liikkua enää milloinkaan ajoneuvolla kun hipit sulkevat kaikki tiet ja poliisi on keinoton? Kyseessä oli vain yksi risteysalue ja haitta oli minimaalinen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään elämästä, vandalismista tai suuresta haitanteosta kyse. Onko sitten jatkossa poliisilla keinovalikoimassa vain voimankäyttö. Onkohan suhteellisuuden taju vähän hakuteillä useammalla henkilöllä? Varokaa rauhanomaiset mielenosoittajat valtaavat maailman! Hipit istuvat joka nurkassa.

Ymmärtäisin voimankäytön ehkä, jos kyseessä olisi ollut joku mellakka tai muu väkivaltainen tapahtuma. Tai joku muu vaaratilanne olisi syntynyt. Väkivallaton mielenilmaus on kuitenkin ollut peri suomalainen keino esim. venäläistymistä vastaan tsaarinvallan aikaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eli jatkossa ei voi liikkua enää milloinkaan ajoneuvolla kun hipit sulkevat kaikki tiet ja poliisi on keinoton? Kyseessä oli vain yksi risteysalue ja haitta oli minimaalinen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään elämästä, vandalismista tai suuresta haitanteosta kyse. Onko sitten jatkossa poliisilla keinovalikoimassa vain voimankäyttö. Onkohan suhteellisuuden taju vähän hakuteillä useammalla henkilöllä? Varokaa rauhanomaiset mielenosoittajat valtaavat maailman! Hipit istuvat joka nurkassa.

Eli jatkossa ei voi istahtaa enää minnekään, kun poliisi tulee kuitenkin heittämään pois? Kyseessä oli vain muutama hippi ja heillekin haitta oli minimaalinen. Kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään lyöminen, potkiminen tai pamputus virkavallan taholta. Onkohan suhteellisuudentaju vähän hakoteillä useammalla hippiaatteen kannattajalla?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Enhän minä sinua epäillyt. Hyvä, että virkavalta ilmestyy fb-kaverisi seinälle kommentoimaan. Plussaa siitä. En tosin ottanut kantaa lainkaan kirjoitteluun, vaan itse tapahtumaan.
Ok, kuitenkin epäilit jotain? Sinulle ei ole tämän poliisin kertomalla ilmeisesti mitään arvoa, kun et siihen mitään kantaa viitsinyt ottaa. Osallistui toki keskusteluun, sen mitä osallistui, yksityishenkilönä vaikka virkavallan edustajana itse tilanteessa toimikin. Tarkoitukseni ei ollut esittää tätä minään savuavana aseena, lähinnä nyt yritin tuohon kaasutuksen toimivuuteen antaa lisäarvoa. Muutenhan perustelunsa olivat samankaltaisia mitä täälläkin on esitetty pl. hipittely.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokonaisuutta katsoen kyseessä oli johdettu kenttätilanne, jossa on tehty ratkaisu passiivisen vastarinnan murtamiseksi ja väkijoukon hajottamiseksi, ottaen huomioon merkittävän liikennehaitan ja poliisin kehotuksien ja käskyjen noudattamatta jättämisen sekä tilanteen keston lauantai-iltapäivällä ja alkuillasta.
Edelleen kyseenalaistan että kyseessä olisi ollut merkittävä liikennehaitta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ok, kuitenkin epäilit jotain? Sinulle ei ole tämän poliisin kertomalla ilmeisesti mitään arvoa, kun et siihen mitään kantaa viitsinyt ottaa. Osallistui toki keskusteluun, sen mitä osallistui, yksityishenkilönä vaikka virkavallan edustajana itse tilanteessa toimikin. Tarkoitukseni ei ollut esittää tätä minään savuavana aseena, lähinnä nyt yritin tuohon kaasutuksen toimivuuteen antaa lisäarvoa. Muutenhan perustelunsa olivat samankaltaisia mitä täälläkin on esitetty pl. hipittely.

Nyt menee taas ohi asian. Totesin jo aikoja sitten, että kaasutus auttoi tapahtuman päättämiseen, koska uusia mielenosoittajia ei enää ainakaan samalla tavalla ottanut paikkaansa kannettujen tilalla kuin ennen kaasutusta. Tällöin kaasutuksella oli kokonaisuutena vaikutusta. Yksittäinen henkilö voi olla fb:ssa tai Jatkoajassa täysin eri mieltä. Videoiden perusteella asia kuitenkin näyttäisi olevan kuten minä ja moni muu kirjoitti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo, eiköhän tämä jankkaaminen ala omalta osaltani olemaan tässä. Kehää alkaa jo pahasti jutut kiertämään.

Sanon kuitenkin tämän tähän lopuksi niille nimimerkeille joiden kanssa tässä on ollut erimielisyyksiä. että onhan teilläkin ilman muuta pointtinne. Noissa voimankäyttövälineissä on sellainen linjaus, että ne on ensisijaisesti tarkoitettu puolustautumiseen fyysistä uhkaa vastaan. Tälläistä uhkaa poliisille ei edes hyväkään koomikko pysty tuosta tilanteesta löytämään.

Se tästä. Ehkä jatkankin jatkossa vouhottamistani taas tuolla koronaketjussa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko sitten jatkossa poliisilla keinovalikoimassa vain voimankäyttö.

Ei tietenkään, eikä ollut tässäkään tapauksessa. Myös putkaan raahaaminen on voimankäyttöä. Poliisi nimenomaan on se taho, joka saa käyttää voimaa ilman että se olisi itsepuolustusta.

Jos kuvitellaan tilanne, että poliisi on takavarikoimassa natsilippuja mielenilmauksessa, mutta klanipäät kieltäytyvät niitä luovuttamasta ja siirtymästä poliisien edestä. Pitääkö poliisin takavarikoida liput tarvittaessa voimaa käyttäen vai todeta että "ei mahda mitään", jos väkivaltaa ei mielenosoittajien toimesta esiinny? Minusta on ihan päivänselvää, että tuossa kuvitellussa tilanteessa poliisin pitää napata liput tarvittaessa voimaa käyttäen. Ei se tietenkään tarkoita mitään lippaan tyhjennystä väkijoukkoon.

Suhteellisuudentaju tuntuu olevan hukassa niilläkin, jotka näkevät etukäteisvaroituksen jälkeisen laimeahkon pippurisumutteen (jota käytettiin vasta pitkän neuvottelun ja käskyjen sekä kantamisen jälkeen) olevan niin kertakaikkiaan raju keino ja puhuvat asiasta kun siellä olisi ison maailman malliin "kaasutettu" ja menty poliisihevosrynnäköllä keskelle elokapinaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Edelleen kyseenalaistan että kyseessä olisi ollut merkittävä liikennehaitta.

Täysin mahdollista. Ei mulla ole mitään taulukkoa liikennehaitoista. Siksi lainasin poliisin arviota, joka meni seuraavasti (lihavonti mun):

"Osa siirtyi Unioninkadulta vilkasliikenteiselle Kaisaniemenkadulle noin klo 16.15, missä joukko sulki ajoradan ja liikenne pysähtyi. Kyseessä on ollut poliisin johdettu kenttätilanne, jossa on tehty ratkaisu passiivisen vastarinnan murtamiseksi ja väkijoukon hajottamiseksi, ottaen huomioon merkittävän liikennehaitan ja poliisin kehotuksien ja käskyjen noudattamatta jättämisen sekä tilanteen keston lauantai-iltapäivällä ja alkuillasta".

Itse en pysty sanomaan, että poliisin arvio olisi väärä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Nyt menee taas ohi asian. Totesin jo aikoja sitten, että kaasutus auttoi tapahtuman päättämiseen, koska uusia mielenosoittajia ei enää ainakaan samalla tavalla ottanut paikkaansa kannettujen tilalla kuin ennen kaasutusta. Tällöin kaasutuksella oli kokonaisuutena vaikutusta. Yksittäinen henkilö voi olla fb:ssa tai Jatkoajassa täysin eri mieltä. Videoiden perusteella asia kuitenkin näyttäisi olevan kuten minä ja moni muu kirjoitti.
No ei mene, kun olen eri mieltä siitä, että kaasutus olisi tätä tilannetta helpottanut. En toki voi minäkään sanoa olevani varmasti oikeassa. Uskoisin tämän tilanteessa toimineen virkavallan edustajan kertoneen kaasutuksen olleen hyödyllinen toimenpide, jos niin ollut, eikä siis olisi kertonut, että siitä ei ollut hyötyä. No, ehkä se oli sellainen poliisi, joka ei vaan tajunnut.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten herkästi ajattelu lipsuu vaarallisille urille. Poliisin tehtävänä ei taatusti ole yhteiskunnassamme muodostaa väkivallan uhkaa tukahduttamaan halua osoittaa mieltä. Mielenosoittaminen on perustuslain takaama oikeus.

Tämä on täysin totta, mutta poliisin tehtävä on myös turvata yhteiskuntarauha ja järjestys. Sen takia minusta olennaisin kysymys on se, voiko poliisin käskyjä jättää vain noudattamatta. Ja poliisin tehtävä yhteiskunnassa ihan taatusti on nimenomaan muodostaa tietynlainen väkivallanuhka sen suhteen, että jos et kunnioita kanssakansalaistesi oikeuksia noudattamalla lakia ja yhteisiä pelisääntöjä, toimintaasi puututaan tarvittaessa voimalla ja vapautesi voidaan viedä. Missään nimessä poliisi-instituution idea ei ole, että poliisin totteleminen on yhteinen sopimus jota voi vain jättää noudattamatta.

Tietenkin poliisin voimankäyttöä tulee sitten valvoa tarkasti ja siihen puuttua mikäli aihetta on.

edit: Esim. poliisia käsittelevässä Wikipedia-artikkelissa on oppikirjasta Crime, justice and society: An introduction to criminology otettu kohta:

Poliisin toimintakyky pohjautuu viime kädessä voimakeinojen käyttöön tai voimakeinojen käytöllä uhkaamiseen.

En viittaa sinuun arvon @Telaketju mutta välillä tuntuu että osalta ihmisistä on hävinnyt mielestä nämä tietyt perustavanlaatuiset jutut. Poliisi on se taho joka vahtii että lainsäätäjän ja tuomioistuinten tahto toteutuu pohjimmiltaan legitiimin väkivallan avulla. Jätetään voimankäytön uhka pois niin poliisi ei ole poliisi.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos kuvitellaan tilanne, että poliisi on takavarikoimassa natsilippuja mielenilmauksessa, mutta klanipäät kieltäytyvät niitä luovuttamasta ja siirtymästä poliisien edestä. Pitääkö poliisin takavarikoida liput tarvittaessa voimaa käyttäen vai todeta että "ei mahda mitään", jos väkivaltaa ei mielenosoittajien toimesta esiinny? Minusta on ihan päivänselvää, että tuossa kuvitellussa tilanteessa poliisin pitää napata liput tarvittaessa voimaa käyttäen. Ei se tietenkään tarkoita mitään lippaan tyhjennystä väkijoukkoon.

Tämä on osuva vertaus ja kertoo, miten vaikea poliisin on toimia päättäväisen ja organisoidun mielenosoituksen kanssa. Toki lähemmäksi päästäisiin, jos natsit valtaisivat tien ja istuisivat siinä tunteja tunnukset esillä ja liikennettä estäen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Poliisi on selventänyt juuri äsken tapahtumia:


"Tälle tehtävälle oli hälytetty kaikki saatavilla olevat partiot mukaan. Mielenosoitukseen liittyvissä tehtävissä oli neljän tunnin ajan ollut 24 partiota kiinni. Lauantain alkuillan muita hälytystehtäviä alkoi olla jonossa.

Poliisi pyrki neuvoin, käskyin ja kehotuksin useaan kertaan poistamaan henkilöitä Kaisaniemenkadulta. Lopulta normaalin johtamisjärjestelmän mukaisesti on tehty päätös käyttää sumutetta tavoitteena väkijoukon hajottaminen ja vastarinnan murtaminen, jotta heidät pystyttäisiin kantamaan tai ohjaamaan pois ajotieltä.

Tässä tilanteessa OC-sumutetta pystyttiin käyttämään nimenomaisesti heihin, jotka eivät poliisin käskyjä totelleet ja heitä varotettiin selkeästi ennen kaasun käyttämistä".


Tarkempaa tietoa tulee viikon aikana. Kun mielenosoituksessa oli väkeä luokkaa 150, poliisin olisi tullut varata ennakkoon noin 300-500 poliisia tapahtumaan, jos lähdettäisiin siitä, että kaikki kannetaan tarvittaessa ja pidetään huoli, että kukaan ei pääse sivusta takaisin. Jos näin olisi mentelty, homma olisi voinut toimia. Mutta resursseja ei taida olla. Pidättämiseen rauhanomaisesta mielenosoituksesta ei taida laki antaa mahdollisuutta, joten kamarille kuskaus olisi saanut sekin ehkä saanut oikeusoppineiden tuomion.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kuvitellaan tilanne, että poliisi on takavarikoimassa natsilippuja mielenilmauksessa, mutta klanipäät kieltäytyvät niitä luovuttamasta ja siirtymästä poliisien edestä. Pitääkö poliisin takavarikoida liput tarvittaessa voimaa käyttäen vai todeta että "ei mahda mitään", jos väkivaltaa ei mielenosoittajien toimesta esiinny? Minusta on ihan päivänselvää, että tuossa kuvitellussa tilanteessa poliisin pitää napata liput tarvittaessa voimaa käyttäen. Ei se tietenkään tarkoita mitään lippaan tyhjennystä väkijoukkoon.

Mutta kun tätä tilannetta ei tarvitse edes kuvitella. Jonkin aikaa sitten poliisi otti pois natsilipun marssivalta mielenosoittajalta voimakeinoin. Iltapäivälehdistössä oli tapauksesta ihan videokin. Luvallisessa kulkueessa kannettiin lippua. Ottamatta kantaa lipun edustamiin arvoihin tätä ei haitaltaan voi pitää ainakaan pääkaupungin valtaväylän katkaisemista suurempana varsinkaan kun se lippu ei ole kielletty tunnus. Ei ollut vihreitä eikä juuri ketään muutakaan paheksumassa poliisin toimintaa. Googleen jos heittää pari avainsanaa löytyy uutinen asiasta. Vasemmalla laidalla näyttää poliisin voimankäyttö olevan OK, jos kohde on oikea ja oikealla, muuten sitten ei.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta kun tätä tilannetta ei tarvitse edes kuvitella. Jonkin aikaa sitten poliisi otti pois natsilipun marssivalta mielenosoittajalta voimakeinoin. Iltapäivälehdistössä oli tapauksesta ihan videokin. Luvallisessa kulkueessa kannettiin lippua. Ottamatta kantaa lipun edustamiin arvoihin tätä ei haitaltaan voi pitää ainakaan pääkaupungin valtaväylän katkaisemista suurempana varsinkaan kun se lippu ei ole kielletty tunnus. Ei ollut vihreitä eikä juuri ketään muutakaan paheksumassa poliisin toimintaa. Googleen jos heittää pari avainsanaa löytyy uutinen asiasta. Vasemmalla laidalla näyttää poliisin voimankäyttö olevan OK, jos kohde on oikea ja oikealla, muuten sitten ei.

Muistaakseni tuossa tapauksessa mielenosoittajat käyttäytyivät tilanteessa aggressiivisesti joten sen osalta tilanne ei vertaudu elokapinan kiistatta ei-aggressiiviseen toimintaan. Siksi otin hypoteettisen esimerkin.

Se mitä sanot vasemman laidan suhtautumisesta on tietysti totta, saman pätiessä oikeaankin laitaan. Näitä ääripäitä yhdistää mm. katkera viha poliisia kohtaan ja tunne, että poliisi on juuri "meitä" vastaan. Se kertonee poliisin tasapuolisuudesta. Mutta muistan minäkin kuinka somessa samat tyypit kauhistelivat ylipäänsä sitä, että poliisi sallii jonkun 612-kulkueen, mutta nyt tietenkin aiheeseen katsomatta "kaikilla on oikeus osoittaa mieltä".
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tarkempaa tietoa tulee viikon aikana. Kun mielenosoituksessa oli väkeä luokkaa 150, poliisin olisi tullut varata ennakkoon noin 300-500 poliisia tapahtumaan, jos lähdettäisiin siitä, että kaikki kannetaan tarvittaessa ja pidetään huoli, että kukaan ei pääse sivusta takaisin. Jos näin olisi mentelty, homma olisi voinut toimia. Mutta resursseja ei taida olla. Pidättämiseen rauhanomaisesta mielenosoituksesta ei taida laki antaa mahdollisuutta, joten kamarille kuskaus olisi saanut sekin ehkä saanut oikeusoppineiden tuomion.
Minulle käy vallan mainiosti, jos selvityksessä tullaan siihen tulokseen, että kaasutus oli ainoa järkevä vaihtoehto tuossa tilanteessa. Poliisiorganisaation tiedotteelle poliisin voimankäytösä en ihan mahdottoman isoa painoarvoa anna.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Poliisiorganisaation tiedotteelle poliisin voimankäytösä en ihan mahdottoman isoa painoarvoa anna.
Mielestäni olisi syytä antaa syytetynkin puhua, vaikka se onkin toki vain yhden tahon näkökanta. Esimerkiksi poliisin paikallisiin resurssehin tuskin löytyy parempaa tietoa mistään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näin "viihdekuluttajan" näkökulmasta tilanne näyttäytyy niin, että mielenosoittajat aloittivat homma sovitusti. Koska sillä ei saanut tarvittavaa huomiota, he alkoivat istumaan jalkakäytävälle. Kun sekään ei tehonnut siirryttiin autotielle suht.rauhalliselle osuudelle. Jos poliisi olisi todennut, että siinähän olette ja mielenosoittajat eivät olisi saaneet kaipaamaansa huomiota, niin olisiko seuraavana tukittu joku vilkkaampi väylä? Niin hakemalla haettu tämä reaktio oli, että pidän sitä todennäköisenä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös