Sanna Marinin hallitus

  • 2 594 301
  • 21 526

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Haluaisin kyllä nähdä leimaisivatko samat nimimerkit TP:n uudeksi kekkoseksi myös siinä hypoteettisessa tilanteessa että meillä olisi vallassa Antti Häkkäsen johtama porvarihallitus jonka koronaryhmää vetäisi joku kokoomusbroileri jonka työura koostuisi erinäisistä tehtävistä EK:ssa. Presidenttinä sitten joku pohjoiskoreamaista kansansuosiota nauttiva vanhempi valtiomies-demari.

Itse en ole tästä episodista mielipidettä muodostanut, enkä itse asiassa edes halua sitä tehdä vielä. Tulevaisuus näyttää, mikäli homma hoituu kunnialla hallitukselta kuten tähän mennessä on pääasiassa hoitunut voidaan todeta TP:n ylireagoineen...

Kekkosesta en tiedä, mutta aivan vastaavalla tavalla tuossa presidentti puuttuisi asiaan, joka ei hänelle kuulu. Presidentti-instituutio on suomalaiselle parlamentarismille jo aika vieras nykyisen perustuslain näkökulmasta ja se tulisi lakkauttaa. Seremoniat voi siirtää vaikka puhemiehelle. Ihan riippumatta, minkä värinen presidentti meillä on.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ja tässä skenaariossa presidentti on kuin Jatkoajan keskustelupalsta joka kuvittelee tietävänsä asiat paremmin ja olevansa joku mystinen osaamistaso, ilman että mitään siihen viittaavaa on nähtävissä.

Nää asiat on lopulta aika yksinkertaisia. Presidenttikin nähnyt tilanteen mielestäni oikein.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nää asiat on lopulta aika yksinkertaisia. Presidenttikin nähnyt tilanteen mielestäni oikein.
Jatkoaika on siis sitä mieltä että Jatkoaika on oikeassa.
Varsin vakuuttavaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sehän tässä juuri ihmetyttääkin, että lähetettiin kirje eli lähestyttiin hallitusta ja pääministeriä ihan muodollisesti. Suomen oloissa, näköjään edelleenkin (tämähän oli vitsi sota-aikana) tuollainen asiakirja leviää Helsingissä lähes välittömästi lehdistön tietoon. Sen kun kulisseissa vaikka miten rähisisi, mutta tuo oli todella outo veto, enkä olisi uskonut että Niinistö tälläiseen ryhtyisi.
Noh. Niinistö ehdottaa asiantuntijoita johtoon, Marin tyrmää ja pitää johdon poliitikoilla ja heidän frendeillään. Kohu vuotaa julkisuuteen. Kuka näyttää kansan edessä hyvältä ja kuka ei?

Siinä vastaus miksi Niinistö tämän meilin on lähettänyt.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Noh. Niinistö ehdottaa asiantuntijoita johtoon, Marin tyrmää ja pitää johdon poliitikoilla ja heidän frendeillään. Kohu vuotaa julkisuuteen. Kuka näyttää kansan edessä fiksulta ja kuka ei?

Siinä vastaus miksi Niinistö tämän meilin on lähettänyt.

Ihan oikeinko teet tämän lopputuleman aiheesta - Niinistö ehdottaa asiantuntijoita johtoon? Mihin johtoon, mitä päätöksiä tekemään? Kenet ja millä valtuuksilla? (Vielä kun mystisesti itse tekstissä sanotaan, ettei mihinkään johtoon eikä mitään päätöksiä tekemään.)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä ainakin olen yo. mieltä, vakuutuitpa tai et.
Pitäisiköhän lähettää presidentin kansliaan kirje ja ehdottaa, että ottaisin maanpuolustuksen hoidettavakseni, koska olen sitä mieltä että Suomen pitää liittyä natoon. Perusteluna mainitsisin että olen sitä mieltä.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäisiköhän lähettää presidentin kansliaan kirje ja ehdottaa, että ottaisin maanpuolustuksen hoidettavakseni, koska olen sitä mieltä että Suomen pitää liittyä natoon. Perusteluna mainitsisin että olen sitä mieltä.

Lähetä pois. Olen samaa mieltä, liitä mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan oikeinko teet tämän lopputuleman aiheesta - Niinistö ehdottaa asiantuntijoita johtoon? Mihin johtoon, mitä päätöksiä tekemään? Kenet ja millä valtuuksilla? (Vielä kun mystisesti itse tekstissä sanotaan, ettei mihinkään johtoon eikä mitään päätöksiä tekemään.)
Oli huono sanavalinta minulta. Pointti pysyy kuitenkin, joten voitko pysyä asiassa? Niinistö näyttää tämänkin jälkeen kansan silmissä hyvältä kun hän ehdotti asiantuntijoita mukaan, mutta Marin haluaa pitää mukana poliitikkoka.

Toki tähän on varmasti lakiteknisiä syitä, mutta Niinistön motiivi on mielestäni selvä.
 

Hexa

Jäsen
Ihan oikeinko teet tämän lopputuleman aiheesta - Niinistö ehdottaa asiantuntijoita johtoon? Mihin johtoon, mitä päätöksiä tekemään? Kenet ja millä valtuuksilla? (Vielä kun mystisesti itse tekstissä sanotaan, ettei mihinkään johtoon eikä mitään päätöksiä tekemään.)
Itse teksti oli kyllä taas sellaista poliitikko-virkamies-lakimies-diplomaatti jargonia, että loppujen lopuksi siitä ei tiedä onko se pyyntö, määräys, kehoitus, vaiko suositus. Tulkinta on itse kunkin mielikuvituksen varassa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oli huono sanavalinta minulta. Pointti pysyy kuitenkin. Niinistö näyttää tämänkin jälkeen kansan silmissä hyvältä.
No minä en nyt oikeastaan ole kiinnostunut siitä kuka näyttää hyvältä. Näyttäköön kuka näyttää ja jatkukoon kriisin vähintään kohtuullinen hoito sekä perustuslain määrittelemä vallanjako ennallaan. Ja varmasti sinänsä voi ja tulee virtaviivaistaa tilanteen hoitoa - ei mikään ihme, että ensimmäiset byrokraattiset viritelmät ovat kömpelöitä kun kriisi on ennennäkemätön ja maa tottunut vuosikymmeniä täysin normaalioloihin. Mutta suutari pysyköön lestissään ja neuvokoon taustalla, jos ja kun neuvottavaa on.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No minä en nyt oikeastaan ole kiinnostunut siitä kuka näyttää hyvältä. Näyttäköön kuka näyttää ja jatkukoon kriisin vähintään kohtuullinen hoito sekä perustuslain määrittelemä vallanjako ennallaan. Ja varmasti sinänsä voisi virtaviivaistaa tilanteen hoitoa - ei mikään ihme, että ensimmäiset byrokraattiset viritelmät ovat kömpelöitä kun kriisi on ennennäkemätön ja maa tottunut vuosikymmeniä täysin normaalioloihin. Mutta suutari pysyköön lestissään ja neuvokoon taustalla, jos ja kun neuvottavaa on.
Sinä kirjoitit, että et ymmärrä Niinistön motiivia. Minä avasin tämän motiivin sinulle. Nyt vastaat ettei se kiinnosta. Okei.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sinä kirjoitit, että et ymmärrä Niinistön motiivia. Minä avasin tämän motiivin sinulle. Nyt vastaat ettei se kiinnosta. Okei.

Niin, siis ajattelet, että Niinistön motiivina on näyttää hyvältä? Minä arvostan häntä kyllä selkeästi enemmän, että uskoisin itse noin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, siis ajattelet, että Niinistön motiivin on näyttää hyvältä? Minä arvostan häntä kyllä selkeästi enemmän, että uskoisin itse noin.
Minäkin arvostan Niinistöä. Uskon tosin myös, että jokainen poliitikko nauttii huomiosta ja suosiosta. Tämän lisäksi suosio ruokkii itsevarmuutta. Ehkä nämä kaksi asiaa yhdessä saivat Niinistön vähän liiankin innokkaaksi.
 

BaronFIN

Jäsen
Ymmärrän erittäin hyvin tuon hallituksen perustelun kieltäytymiselle vedoten virkavastuuseen ja selkeisiin vastuurajoihin. Komentosuhteiden on oltava selkeät niin ylhäältä alas päin kuin alhaalta ylöspäin. THL on tämän valtakunnan korkein terveysviranomainen ja laillisen hallituksen on kyettävä luottamaan siihen. Jos näin ei ole, niin se analysointi on myöhemmin ja sitten kehitytään. Näin se menee sodan aikana armeijassa; sivusta huutelijoille ei ole tilaa.

Ymmärrän toki myös Niinistön ajatuksen tässä takana, mutta tämä ei ole se hetki kun lennosta luodaan uusia valtarakenteita.

Virheitä on tehty, mutta Suomen oikeusvaltion valtarakenteita ei ole tehty tämänkaltaista kriisiä varten.Me emme olisi mitenkään voineet pistää maata kiinni tammikuussa emmekä helmikuussa vaikka jälkikäteen se olisi ollut fiksua ja nykyongelmat eivät ole neljän päivän viiveestä kiinni.

Ja jos ongelma on Helsinki-Vantaa, niin kuinka kädestä pitäen pitää tulla lukemaan THL:n tiedotteita kun ulkomailta palaajia on ohjeistettu THL:n nettisivujen toimesta karanteeniin viimeisen kuukauden ajan. Toki ymmärrätte myös ettei maassamme ole enää perinteitä työllistää julkisrahoitteisesti aulaemäntiä, koska tuottavuus ja tehokkuus.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ymmärrän toki myös Niinistön ajatuksen tässä takana, mutta tämä ei ole se hetki kun lennosta luodaan uusia valtarakenteita.

Eihän tuolla nyrkillä pitänyt olla mitään varsinaista päätösvaltaa. Käsitin, että se olisi ollut asiantuntijaryhmä, jota olisi toivottavasti kuunneltu kriisin hoidossa, vaikka päätökset olisi tehnyt joku muu. Niinistö oli tässä mielestäni ihan oikealla asialla. Olen aiemmin kehunut Marinia, mutta tästä hänelle miinus. Tämän kriisin hoidossa olisi kaikki asiantuntemus tarpeen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä olen Niinistöä äänestänyt presidentiksi parikin kertaa, mutta nyt tuntuu, että hän pyrkii todistamaan oikeaksi sen miksi presidenttikausien lukumäärä on rajattu kahteen. Valta tunnetusti turmelee ja johtuuko sitten siitä tuollainen omnipotentiaaliharha, että hänellä olisi ylivertainen käsitys asiasta kuin asiasta.
 

Hexa

Jäsen
Minä olen Niinistöä äänestänyt presidentiksi parikin kertaa, mutta nyt tuntuu, että hän pyrkii todistamaan oikeaksi sen miksi presidenttikausien lukumäärä on rajattu kahteen. Valta tunnetusti turmelee ja johtuuko sitten siitä tuollainen omnipotentiaaliharha, että hänellä olisi ylivertainen käsitys asiasta kuin asiasta.
Kerran olin lähellä erehtyä, mutta huomasin olleeni väärässä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ymmärrän erittäin hyvin tuon hallituksen perustelun kieltäytymiselle vedoten virkavastuuseen ja selkeisiin vastuurajoihin. Komentosuhteiden on oltava selkeät niin ylhäältä alas päin kuin alhaalta ylöspäin. THL on tämän valtakunnan korkein terveysviranomainen ja laillisen hallituksen on kyettävä luottamaan siihen. Jos näin ei ole, niin se analysointi on myöhemmin ja sitten kehitytään. Näin se menee sodan aikana armeijassa; sivusta huutelijoille ei ole tilaa.

Ymmärrän toki myös Niinistön ajatuksen tässä takana, mutta tämä ei ole se hetki kun lennosta luodaan uusia valtarakenteita.

Virheitä on tehty, mutta Suomen oikeusvaltion valtarakenteita ei ole tehty tämänkaltaista kriisiä varten.Me emme olisi mitenkään voineet pistää maata kiinni tammikuussa emmekä helmikuussa vaikka jälkikäteen se olisi ollut fiksua ja nykyongelmat eivät ole neljän päivän viiveestä kiinni.

Ja jos ongelma on Helsinki-Vantaa, niin kuinka kädestä pitäen pitää tulla lukemaan THL:n tiedotteita kun ulkomailta palaajia on ohjeistettu THL:n nettisivujen toimesta karanteeniin viimeisen kuukauden ajan. Toki ymmärrätte myös ettei maassamme ole enää perinteitä työllistää julkisrahoitteisesti aulaemäntiä, koska tuottavuus ja tehokkuus.

Hyvin sanottu. Jotenkin tuntuu siltä, että jo nyt on riittävän paljon tekijöitä ilman, että tosiaan tilanteen ollessa päällä luodaan vielä valtarakenteita. Näitä asioita voi hioa, mutta sen aika on myöhemmin.

Tosiaan luulo, että esimerkiksi koulujen ja kaiken muun sulkemisessa muutama päivä merkitsee, näyttää väärältä. Iso virhe oli ja on edelleen, kuten on monesti kaikkialla todettu, epävarmuus toimissa Helsinki-Vantaalla.

Jälkipyykki pestään myöhemmin, ei nyt.
 

Analyzer

Jäsen
Minä olen Niinistöä äänestänyt presidentiksi parikin kertaa, mutta nyt tuntuu, että hän pyrkii todistamaan oikeaksi sen miksi presidenttikausien lukumäärä on rajattu kahteen. Valta tunnetusti turmelee ja johtuuko sitten siitä tuollainen omnipotentiaaliharha, että hänellä olisi ylivertainen käsitys asiasta kuin asiasta.

Niinistö tuntee virkamieskentän eri ministeriöissä pitkältä ajalta ja takuulla hänelle on sieltä vuodettu tietoa miten asioita hoidetaan ja johdetaan kriisin tiimoilta. En usko, että kyseessä on vain hänen käsitys vaan laajemman piirin käsitys vallitsevasta tilanteesta. Ei tässä ole välttämättä takana Niinistön epäluottamus hallituksen ministereitä kohtaan, vaan juuri tätä valtiosihteeri/avustajakaartia kohtaan. Mikko Koskisen nimi toistuu eri yhteyksissä negatiivisessa valossa.
Niinistöltä on muuten aiemminkin kuultu kommentteja, jossa hän kritisoi virksmiesten jäämistä sivuraiteelle poliittisesti valittujen valtiosihteereiden kasvattaessa rooliaan.

Niinistö oli pakotettu julkaisemaan sähköpostit Marinin eilisten twiittien jälkeen. Demokratian kannalta oli hyvä, että nämä avattiin. Kriisin hoidon kannalta taas tämä koko vyyhti on vahingollinen. Niinistö on koko maan arvostetuin poliitikko ja nyt näyttää siltä, että hänen näkemyksensä on sivuutettu.Ei lisää luottamusta hallitukseen kansan parissa.
 

BaronFIN

Jäsen
Miten tämä nyt menee, onko se THL viranomainen vai ei?
THL:n Salminen? väitti A-studiossa, ettei THL ole viranomainen, eikä siten voi määritellä mitään toimenpiteitä, vaan antaa suosituksia ja dataa. Silti tälläkin palstalla jatkuvasti puhutaan THL:sta viranomaisena.
Pienenä kuriositeettina voi mainita, että tuollaisen tiedottamisen järjestäminen jonkin yksittäisen tason järkkäämänä olisi suunnittelusta toteutukseen vienyt muutaman tunnin. Kummaa ettei onnistunut combolta hallitus ja THL edes viikoissa.

Njoo, THL on terveyden ja hyvinvoinnintutkimuslaitos ja Valvira on se varsinainen viranomainen. THL on ministeriön alainen toimija ja siksi luonteva toimija tässä tilanteessa. Siinä missä Valvira on ärsyttävä kumileimasin ja kapulakieltä suoltava saippuanpala, niin THL on se joka linjaa käytännöntoimia ja ottaa kantaa käytännön toimiin janiiden vaikuttavuuteen.

Salminen toki väistää luoteja tällä hetkellä kun on ilmeisen kovapalkkainen johtaja ja johtajan vastuu on kovin epämieluisa asia tällä hetkellä. Hänkin tosin joutuu tasapainoittelemaan WHO:n suositusten ja käytännön resurssien välillä esim. testauskysumyksessä: meillä ei ole testauskapasiteettia, koska osa-optimoinnin nimissä Suomesta on ajettu turha testauskapasiteetti alas, koska julkisen on oltava tehokas (terveisin edelliset hallitukset ja sitä myöten mennyt resilienssi). Salmisen toimet arvioidaan myöhemmin.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
En ole koskaan aikaisemmin kuullut tämän Martinin puhuvan, koska en seuraa politiikkaa, mutta onko kyseessä ns. jauholakki, vai miksi joutuu pitämään miettimistaukoa jokaikisen sanan välillä?
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän erittäin hyvin tuon hallituksen perustelun kieltäytymiselle vedoten virkavastuuseen ja selkeisiin vastuurajoihin. Komentosuhteiden on oltava selkeät niin ylhäältä alas päin kuin alhaalta ylöspäin. THL on tämän valtakunnan korkein terveysviranomainen ja laillisen hallituksen on kyettävä luottamaan siihen. Jos näin ei ole, niin se analysointi on myöhemmin ja sitten kehitytään. Näin se menee sodan aikana armeijassa; sivusta huutelijoille ei ole tilaa.

Nythän juuri näin ei ole. Ministeriöt puuhastavat omiaan ja kunnon koordinaatiota ei ole. Karmein esimerkki oli korona alueilta palaavien matkailijoiden katastrofi. Viranomaiset itse myönsivät heikon tiedonkulun. Sodan ajasta puheenollen, esimerkiksi Karjalan armeija järjesteltiin useaan otteeseen uudelleen toimivampien komentosuhteiden ja tilanteen mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös