Sanna Marinin hallitus

  • 2 667 828
  • 21 464

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Storyvillen ex-keisarilla kaatuu seinät päälle Mäntyniemessä. Ei pääse valtiovierailulle eikä käy valtiovieraita kyläilemässä. Ja nyt paloi maakuntamatkatkin kun poliisit ja sotilaat* seisoo Uudenmaan rajoilla vartiossa. "Toiminnan mies" haluaisi mukaan actioniin mutta huulipunahallituksen typsyt ei lämpene setämiehen ehdotuksille.

*) Voiskohan Saukki Puolustusvoimien ylipäällikön ominaisuudessa karauttaa tiesululle ja määrätä sotilaat avaamaan puomit ja tarpeen vaatiessa riisua poliisit aseista? Ja sitten vaan Kultarantaan saunomaan! Normaalit saunajuomat mukana pressamobiilin takakontissa tietysti.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Niinistön unelmointi taitaa olla oire vanhuushöperöinnistä.

Hän toivoi jotain tiedustelu/analysointi/taktiikka-joukkuetta hallituspataljoonan käytettäväksi, Nyrkki hallituksen taskussa oli huono sanavalinta, ehkä lisäsilmäily, lisähaistelu ja lisäaivokapasiteetti-yksikkö olisi ollut turhan pitkä kyllä.
Sinänsä minusta kuitenkin hyvä lisä, ehkä monesta muustakin kansalaisesta, mutta aivan ilmiselvä unohdus koko utopian pohjalla: parlamentaarisuus.

Tämän viisasten kerhon, järkevien kerhon, Koronan nitistys-suosituskomitean kokoonpanon pitää kuvata hallituskoalition parlamentaarisia voimasuhteita, sukupuolettuneita sekä vaalipiireittäin sopivia älypäitä. Kuten ministerivalinnoissa on totuttu.
Jossain puolueissa tekisi tiukkaa löytää sopivan rakentava ja fiksu henkilö käsikorteistaan, ei edes pakasta löydy noin vaativaan hommaan lähtijää.
Ja vähintään yksi perustuslakiasijantuntia joukosta Ojanen, Lavapuro, Scheinin olisi pitänyt saada komiteaan mukaan, puimaan nyrkkiä.
Tämän porukan kerääminen olisi kestänyt pidempään kuin covid-19 jaksaa mellastaa.

Marin fiksuna tajusi tämän dilemman, Niinistö unelmoi, eli jossain perhanan sotavuosissa.
 

julkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
No minusta ajatus oli hyvä, toki riski, että liian monta keittäjää samassa sopassa olisi ollut olemassa. Mitään valtapeliä tämä ei kyllä ollut, se on nimittäin sen verran iso paska, joka on tulossa tuulettiimeen, että suhteellisen fiksun poliitikon luulisi tajuavan mitkä asiat tällä hetkellä ratkaisee. Ne ketkä tässä topicissa alkoi hassuttelemaan valtapelillä tms. ovat selkeästi täysin vieraantuneet minkälainen paskamyrsky tästä viruksesta vielä aiheutuu.
 

Hexa

Jäsen
Kieltämättä tuo Nyrkki-sanavalinta tuo mieleen jonkin sotilaallisen yksikön tai ryhmittymän sekä vivahteen jonnekin idän suuntaan. Sielläpäin on tapana antaa hieman mahtailevia ja korostavia nimiä iskuryhmille. Onkohan Sauli jutellut liikaa Putinin kanssa puhelimessa viime aikoina.
 

Analyzer

Jäsen
Tuota Marinin helmikuussa perustamaa Covid-19 varautumisryhmää vetää siis pääministerin oma valtiosihteeri Mikko Koskinen. Aiemmin Koskinen on työskennellyt SDP:n poliittisen valmistelun päällikkönä, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n koulutuspäällikkönä, opetus- ja viestintäministerin erityisavustajana ja eri tehtävissä Palvelualojen Ammattiliitto PAM:ssa.

Mitään en miehestä ja hänen kyvykkyydestään tiedä, mutta kun tällainen ryhmä on luotu, niin mielestäni taustansa puolesta erikoinen valinta. Vaativaan paikkaan mies heitetty ja aika kauas aiempien työtehtävien osaamisalueeltaan.

Toveruus pätevöittää!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ohisalo oli nyt mielestäni aika hyvä A-studiossa. Esiintyminen ja sisältö olivat kunnossa.

Uskon vahvasti, että sooloiluihin on puututtu, sillä nyt ei ole aika olla ensin Vihreiden puheenjohtaja ja sitten vasta sisäministeri.
 
4

444

En ole koskaan aikaisemmin kuullut tämän Martinin puhuvan, koska en seuraa politiikkaa, mutta onko kyseessä ns. jauholakki, vai miksi joutuu pitämään miettimistaukoa jokaikisen sanan välillä?
Kuka Martin? Saarikangas? Olet onnekas, jos et ole koskaan kuullut hänen puhuvan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ok. Otan kantaa tuohon Salmiseen ja luotien väistelyyn, koska näkyvästi THL:n osalta esillä.
Jos THL on oikeasti noin ulkona näistä asioista, kuin Salmisen esiintymisten perusteella kuvaa saa, koko paketti olisi syytä kriisin jälkeen leväyttää auki. Jos taas kyseessä on pelkästään Salmisen sopimattomuus esiintymään julkisuudessa, tuosta organisaatiosta löytynee ulosanniltaan ja esiintymiseltään selkeämpiä vaihtoehtoja. Rauhoitteleva tyyli on toki hyvä tällaisissa tilanteissa, mutta julkisuudessa kun esität väitteitä niin niistä joutuu myös vastaamaan. Edelleen vaikkapa tuo 29.1 annettu lausunto on jotain niin tyhmää, ettei tuollaisen organisaation johtaja saa tuollaisia laukoa. Joskus voi rehellisesti todeta, ettei tiedä eikä lähde asiaa arvailemaan, varsinkin kun on "uusi tuttavuus" kyseessä.
29.1. annettuun lausuntoon tai muihinkaan THL:n lausuntoihin ei saa palata enää jälkikäteen, vaikka ne lausunnot faktaa olisivatkin. Kyseiseen lausuntoon palaaminen on malinformaatiota, jonka on tarkoitus mustamaalata THL:ää.


Toivottavasti THL:n toimet ajalta ennen kuin epidemia rantautui Suomeen tutkitaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuo Faktabaari alkaa vetämään nelipyöräluisussa kohti ojaa, ihmeellistä väkisin parhain päin selittelyä minusta.
Ovat varmaan mielestään älykkäitä, ehkä jopa lukeneet tiedotusoppia.

Malinformaatio? Muutunko Maliniksi jos törmään malinformaation levittäjään?
Aina niin tieteskin, sehän on malinformaatio, pienellä kirjaimella.

Eikö nyt jumalauta tiedotusoppia ja ehkä jopa suomenkieltä opiskelleet valopäät keksi parempaa termiä kuin malinformaatio??
Tai ei kai sitten Faktabaaritarkastajaksi pääsisi, erottuisi nipona joukosta, kivan pössiksen särkisi väärän pilkun nussija.

stana, kohta mua ei huvita enää mikään
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mulle on ihan sama, mitä mikäkin faktabaari tarjoilee.
Jo ennen tuota päivää, olisko ollut viikkoa ennen, ihmeteltiin tämän toisen THL:n veijarin väitettä kavereiden kanssa, kun väitti ettei ole oikeastaan minkäänlaista riskiä että tauti Suomeen tulisi. Sanamuoto ei ollut juuri tuo, mutten jaksa enää kaivaa tuota haastattelua.
sanamuoto ja sisältö ei tosiaan ollut tuo, mutta kai se mikään syy ole olla naulaamatta että hän ei sellaista sanonut. Faktabaari kertoo sanamuodon ja sisällön, mutta jos sillä ei ole väliä, niin ei kai sitten.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...

Niinistö oli pakotettu julkaisemaan sähköpostit Marinin eilisten twiittien jälkeen. Demokratian kannalta oli hyvä, että nämä avattiin. Kriisin hoidon kannalta taas tämä koko vyyhti on vahingollinen. Niinistö on koko maan arvostetuin poliitikko ja nyt näyttää siltä, että hänen näkemyksensä on sivuutettu.Ei lisää luottamusta hallitukseen kansan parissa.

Sähköpostit julkaistiin julkisuuslain perusteella Suomen Kuvalehden Salla Vuorikosken pyynnöstä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Hallituksen toimet ovat mielestäni totaalisen riittämättömät yritysten ja yrittäjien suuntaan, mikä heijastuu koko yhteiskuntaan.

Moni yrittäjä on esimerkillisesti kantanut force majeure -ajassa yhteiskuntavastuuta sulkemalla toimintojaan vapaaehtoisesti erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla oman toimeentulonsa sekä elinkeinonsa uhalla. Todella iso arvostus heille, ja toki kaikille yrittäjille yleisestkin. Valtion taholta tarvittaisiin nyt - vastavuoroisena kädenojennuksena - poikkeuksellisen järeitä, VÄLITTÖMIÄ tukitoimia, jotta 1990-luvun laman kaltainen kansallinen tragedia voidaan välttää.

Lyhyellä aikajänteellä se tarkoittaa väistämättä valtionvelan kasvattamista, mutta kun vaakakupeissa ovat tuhannet yritykset, sadat tuhannet työpaikat, ihmishenget, terveydet, perheet, sukupolvet, yhteiskunnan ja kansantalouden kantokyky jne., on aivan se ja sama, onko Suomen valtionvelka 100 vai 140 miljardia. Eikä asiassa pitäisi olla mitään vastakkainasettelua.

En tiedä, onko hallituksen intresseissä kansallistaa pulaan joutuvia, konkurssikypsiä yrityksiä, mutta "ihmiskasvoisen kapitalismin" kannattajana suosisin toimintatapaa, jossa nyt otettaisiin käyttöön täysin poikkeuksellinen tukipaketti, jolla yritysten palkanmaksukyky ja kassavirta pystyttäisiin turvaamaan poikkeusoloissa. Samalla varmistettaisiin yhteiskunnan ja yritysten mahdollisimman häiriötön toiminta myös välittömästi kriisin jälkeen, ts. "sujuva paluu arkeen". Tämä on avainasia kansantaloudenkin kannalta.

Toinen vaihtoehto on 1990-luvun lamaakin syvempi kriisi, kansallinen tragedia, jonka laskuja koko yhteiskunta maksaa vielä vuosikymmenienkin päästä. Tai sitten voidaan tehdä vahvat, laajat ja kattavat ennaltaehkäisevät toimet. Kyse on arvovalinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko hallituksen intresseissä kansallistaa pulaan joutuvia, konkurssikypsiä yrityksiä, mutta "ihmiskasvoisen kapitalismin" kannattajana suosisin toimintatapaa, jossa nyt otettaisiin käyttöön täysin poikkeuksellinen tukipaketti, jolla yritysten palkanmaksukyky ja kassavirta pystyttäisiin turvaamaan poikkeusoloissa. Samalla varmistettaisiin yhteiskunnan ja yritysten mahdollisimman häiriötön toiminta myös välittömästi kriisin jälkeen, ts. "sujuva paluu arkeen". Tämä on avainasia kansantaloudenkin kannalta.

Herranjestas! Lisää valtionyhtiöitäkö? Eikö Suomella mene jo tarpeeksi huonosti ilman lisärahareikiäkin!

Sirpa Paaterohan kertoi omansa, ja kuulemma pääministeri Marinin kannan, että tärkeää on etteivät kunnat irtisanoisi ja lomauttaisi henkilöstöään.

Olisihan se kamalaa jos nuo kuntiemme kulttuuri-ja vapaa-ajanihmiset eivät voisi suunnitella kesän kulttuuririentoja, pitää auki uimahalleja,jäähalleja ja kirjastoja, tai suunnitella uusia turistihoukutuksia maallemme.

Tuon porukan lomauttaminenhan pahimmillaan tarkoittaisi, että urheilu-ja kulttuuritarjonta suorastaan romahtaisi, ja turistitkaan eivät Suomeen enää tulisi.

Kyllä kuntatyöläinen on aina palkkansa väärti
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lyhyellä aikajänteellä se tarkoittaa väistämättä valtionvelan kasvattamista, mutta kun vaakakupeissa ovat tuhannet yritykset, sadat tuhannet työpaikat, ihmishenget, terveydet, perheet, sukupolvet, yhteiskunnan ja kansantalouden kantokyky jne., on aivan se ja sama, onko Suomen valtionvelka 100 vai 140 miljardia. Eikä asiassa pitäisi olla mitään vastakkainasettelua.

En tiedä, onko hallituksen intresseissä kansallistaa pulaan joutuvia, konkurssikypsiä yrityksiä, mutta "ihmiskasvoisen kapitalismin" kannattajana suosisin toimintatapaa, jossa nyt otettaisiin käyttöön täysin poikkeuksellinen tukipaketti, jolla yritysten palkanmaksukyky ja kassavirta pystyttäisiin turvaamaan poikkeusoloissa. Samalla varmistettaisiin yhteiskunnan ja yritysten mahdollisimman häiriötön toiminta myös välittömästi kriisin jälkeen, ts. "sujuva paluu arkeen". Tämä on avainasia kansantaloudenkin kannalta.

Kyllä, nyt tarvitaisiin massiivinen tukipaketti pk-yrityksille. Suuryrityksille tämä voisi olla lähinnä lainantakausten ja pääomittamisen varassa, mutta pk-sektorille suoraa ja massiivista tukea lainarahalla. Väitän että pitkällä tähtäimellä tämä säästäisi todella paljon rahaa - työllisyyden ja kulutuksen tukeminen olisi ensiarvoisen tärkeää Suomen taloudelle.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kuka muistaa nämä kuukauden takaiset varmat opposition heitot: vappusatasen, 75%:n prosentin työllisyysasteen tai hirmusen taivastelun hallituksen avustajista?
Aikana, jolloin rajoitetaan liikumis- ja elinkeinovapautta. Aikana, jolloin powerpointhemmoilla ei ole juuri mitään virkaa ja taas hoitajat, siivoojat, poliisit, tavaroiden valmistajat sekä jakelijat ja perusinfran hoitajat ovat elämän ja kuoleman kysymys.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuka muistaa nämä kuukauden takaiset varmat opposition heitot: vappusatasen, 75%:n prosentin työllisyysasteen tai hirmusen taivastelun hallituksen avustajista?
Aikana, jolloin rajoitetaan liikumis- ja elinkeinovapautta. Aikana, jolloin powerpointhemmoilla ei ole juuri mitään virkaa ja taas hoitajat, siivoojat, poliisit, tavaroiden valmistajat sekä jakelijat ja perusinfran hoitajat ovat elämän ja kuoleman kysymys.
En oikein saa kiinni, mikä tämän viestin pointti on. Ihan oikeassa oppositio on tuolloin ollut.
Edelleen ne powerpoint-hemmot maksavat niiden elintärkeiden palkan.
 

hege

Jäsen
Aika vähän on ollut keskustelua siitä kuinka paljon rahaa kannattaa tai tulee laittaa koronan torjuntaan ja mistä tämä raha on pois tulevaisuudessa. Yleinen näkemys lienee (ja mistä olen samaa mieltä), että jokainen korona kuolema on tarpeeton mutta jossain täytyy olla raja minkä jälkeen koronaa vastaan taisteluun laitettu raha tuottaisi hyvinvointia enemmän muualla kuin koronan vastaisessa taistelussa. Jos vaikka nyt taisteluun kiinni laitettava raha on sitten pois perusterveydenhoidosta tulevaisuudessa niin onko olemassa riskiä, että nyt säästettyjen ihmishenkien kustannus onkin sitten x-kuollutta tulevaisuudessa?



Myös olisi mielenkiintoista jos hallitus voisi edes yrittää arvioida millaisia haittavaikutuksia rajoituksilla on muutenkin kuin suoraan taloudellisesti (mikä sekin on tärkeä tieto)? Missä määrin esimerkiksi koronatoimenpiteiden epäsuorat seuraukset kuten työttömyys yms. aiheuttavat sosiaalista syrjäytymistä, alkoholismia, työkyvyttömyyttä, masennusta, muita sairauksia, jne. ja mitkä näiden kustannukset ovat pidemmällä tähtäimellä. Äänestäjänä toivoisi, että olisi vaihtoehtoja mitä puntaroida ja niiden kokonaisvaikutuksista olisi paras mahdollinen sen hetkinen tieto minkä perusteella sitten poliitikot tekisivät päätökset. Aina tietenkin voi jälkeen päin viisastella, että olisi pitänyt tehdä toisin mutta jos kulloinenkin päätös on tehty käyttäen parasta kyseisellä hetkellä käytettävissä olevaa tietoa niin ei kovin paljoa tilaa jälkiviisaudelle ole.



Itse pidän myös kaikesta huolimatta hyvänä sitä, että poliitikot vetävät kuviota eikä ole mitään parlamentaarisen vastuun ulkopuolisia elimiä päättämässä asioista koska poliitikkojen onnistumien voidaan helposti arvioida seuraavissa vaaleissa, muiden osalta onnistumista pitäisi varmaankin arvioida sitten oikeudessa mikä ei liene kovin helppoa ja järkevää. Oli miten oli, niin on Marinin hallitus kyllä joutunut kovaan paikkaa ja minusta toistaiseksi hommat on mennyt ihan ok ja en edes uskalla ajatella missä oltaisiin nyt Rinteen kanssa…
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Edelleen ne powerpoint-hemmot maksavat niiden elintärkeiden palkan.

Ei se kyllä noin mene: nuo muut elinkeinot luovat pohjan sille, että esim. vientialat toimivat. Eiväthän ne toimisi ilman julkista (ja myös yksityistä) infraa. Hyvätuloiset maksavat veroja sijoitukseksi sille, että voivat toimia taloudellisesti menestyksekkäästi yhteiskunnassa. Opetus, sairaanhoito, poliisi, palokunta, sosiaalitoimi, siivousala jne. jne. ovat kovasti keskeisiä avainaloja sille, että täällä on mitään vapaata yritystoimintaa. Tuo on ehkä tyhmimpiä käsityksiä ikinä, että taloudellinen hyöty menisi vain yhteen suuntaan. Ja usein se vielä kuullaan niiden suusta, jotka ovat sitä mieltä, että ymmärtävät jotain taloudesta... Outua.
 

Morgoth

Jäsen
Kuka muistaa nämä kuukauden takaiset varmat opposition heitot: vappusatasen, 75%:n prosentin työllisyysasteen tai hirmusen taivastelun hallituksen avustajista?

Viimeinen asia saattaa vielä tulla puheeksi, kun joskus tulevaisuudessa selvitellään miten tässä kriisissä toimittiin. Hallituksellekin se loppullinen tuomio tulee vasta myöhemmin kunhan ensin on laskettu ruumiit ja taloudelliset tappiot. Mikäli meillä on 10 000 kuolutta ja 30 % työttömyys niin välttämättä Marin vakuuttava ensiintyminen tai hallituksen mitkään toimet ei kanna enää seuraavissa vaaleissa. Mielestä hallitus on tähän asti vetänyt ihan kelvolliesti, mutta turha kai arvailla vielä millaiset asiat nousee seuraavissa vaaleissa. Emmeköhän ole jo oppineet ainakin tähän mennessä, että aina välillä tapahtuu jotakin todella odottamatonta ja asiat voivat muuttua hetkessä täysin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei se kyllä noin mene: nuo muut elinkeinot luovat pohjan sille, että esim. vientialat toimivat. Eiväthän ne toimisi ilman julkista (ja myös yksityistä) infraa. Hyvätuloiset maksavat veroja sijoitukseksi sille, että voivat toimia taloudellisesti menestyksekkäästi yhteiskunnassa. Opetus, sairaanhoito, poliisi, palokunta, sosiaalitoimi, siivousala jne. jne. ovat kovasti keskeisiä avainaloja sille, että täällä on mitään vapaata yritystoimintaa. Tuo on ehkä tyhmimpiä käsityksiä ikinä, että taloudellinen hyöty menisi vain yhteen suuntaan. Ja usein se vielä kuullaan niiden suusta, jotka ovat sitä mieltä, että ymmärtävät jotain taloudesta... Outua.
Ei tässä lainatussa mitenkään kiistetä sitä mitä minä sanoin. En minä sanonut että hyöty menisi vain yhteen suuntaan. Ilman niitä powerpointin pyörittäjiä ei tulisi vientiä, vaikka kuinka olisi infra kunnossa. Ei tuossa kiistetän infran tarpeellisuutta, vaan otetaan kantaa siihen että powerpointin pyörittäjillä ei olisi mitään virkaa.

tähän litaniat itsestään selvyyksiä, joku argumentointivirhe ja kevyt tölväisy.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lyhyellä aikajänteellä se tarkoittaa väistämättä valtionvelan kasvattamista, mutta kun vaakakupeissa ovat tuhannet yritykset, sadat tuhannet työpaikat, ihmishenget, terveydet, perheet, sukupolvet, yhteiskunnan ja kansantalouden kantokyky jne., on aivan se ja sama, onko Suomen valtionvelka 100 vai 140 miljardia. Eikä asiassa pitäisi olla mitään vastakkainasettelua.
On sillä aika paljonkin väliä. Italia on oiva esimerkki maasta, jossa julkistalous on päästetty aivan hunningolle. Maan valtionvelka on luokkaa 140% BKT:sta, eli melkein tuplat Suomen vastaavasta. On sanomattakin selvää, että Italian talous on haavoittuvaisempi ja riskit esim. pankkikriisille suuret.

Vaikka nyt kriisi jyllää, niin painottaisin malttia vaatimuksissa. Ei valtiollakaan ole loputtomasti resursseja tilanteen korjaamiseksi. Pääosan elvytyksestä hoitanee EKP, joka syöttää lisää rahaa markkinoille. Suomi on nyt lähtenyt liikkeelle noin 10 miljardin paketilla, mikä on oikein vertailukelpoinen ja hyvä päänavaus.

Yleisen viisauden mukaan lyhyen aikavälin vaikutuksia yliarvioidaan ja pitkän aikavälin vaikutuksia aliarvioidaan. Varmasti tämäkin kriisi tulee näkymään kymmenen vuoden syklillä, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikki yritykset olisivat kriisissä tai konkurssin partaalla. Vakavaraiset yritykset selviävät kyllä, vaikka tukea ei jaettaisikaan rajattomasti. Pienten yritysten kohdalla on hankalampaa, mutta toisaalta ne eivät useinkaan ole kansantalouden kannalta yhtä kriittisiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kimmo Rentolalta oiva kirjoitus vallasta ja valtiosta. Sivuaa viruskriisiäkin, Italiaa, yksi poiminta:


Rentola pohtii sitäkin, että kriisin jälkeen nähdään, miten pysyväksi valtion uusi vahvistuminen jää ja mikä muu vahvistuu tai heikkenee. Voi tulla yllätyksiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei ollut. Tosin olisi aivan eri asia keskustella asiasta kulisseissa ja tehdä siellä ehdotuksia. Ja sitten ihan eri asia lähettää kirje noilla sanamuodoilla hallitukselle. Tuo on ihan selvää veneen keikuttamista ja olen totta puhuen aika hämmästynyt, en olisi tätä odottanut Niinistöltä. No, toivottavasti tämä episodi nyt armeliaasti unohtuu. Sinänsä on toki varmaa, että varaa on tehostamiseen eikä todellakaan mikään ihme, ettei ennen näkemättömässä kriisissä heti löydy parhaita mahdollisia toimintatapoja. Mutta perustuslaki ja vallanjako olisi syytä pitää hyvin visusti mielessä näinä aikoina.

Eiköhän Niinistön toiminta istu siihen muotoon, jonka Kimmo Rentola maalaa valtioiden toiminnasta ja vallasta ylempänä linkittämässäni Rentolan kirjoituksessa. Suomessa on "kovempi" valtio kuin Ruotsissa, koska Suomen lähihistoria on ankarampi. Presidentin rooli on ollut kriisioloissa merkittävä, ja sitä Niinistö ehkä kipuilee, vaikka Suomen johtaminen onnistuu vähintäänkin tyydyttävästi viisikolta ilman kravattia.

Rentola muuten nostaa pienenä yksityiskohtana esille populistien huteran otteen tosipaikan tullen. Tämän näkemyksen moni jakaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Nyrkki.
Marin yrittää liian paljon pitää valtaa käsissään. Tämä korona juttu tulee olemaan hyvin rasittava ja pitkäaikainen ongelma hallitukselle.
Viimeistään silloin kun Marin ja kumppanit väsähtää, tai joku menee väärin, huomataan, että kyllä olisi ainakin osittainen toiminta kannattanut jakaa nyrkille. Ainakin pienet ja keskisuuret asiat johon nyrkki olisi voinut reagoida nopeasti. Sekä suunnitella tulevia hieman isompia toimia, ja esittää niitä hallitukselle.
Mutta valta on soikaissut nuoren hallituksen. Edestään löytää, minkä taakseen jättää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös