Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 005 079
  • 81 135

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Britannian tapa hoitaa asiaa herättää kummastusta laajalti. Boris Johnsonin jonkinlaisena ajatuksena on antaa viruksen raivota ja saada siten populaatioon laumaimmuniteetti. Tämä on peribrittiläinen "hardening" ajattelu, joka tässä tapauksessa perustuu joko harhaiseen käsitykseen NHS:n toimintakyvystä tai silkkaan kyynisyyteen. Jos viruksen todella annetaan levitä ilman merkittäviä rajoitustoimia, niin piikki tulee olemaan terävä ja se johtaa suurempaan määrään kuolemia kuin rajoitustoimien jälkeen tapahtuisi. Myöskään immuniteetin saavuttaminen sairastamalla ei ole varmaa: virus voi muuntua nopeastikin.

Kyllä vain. WHO:n Maria Van Kerkhoven näkemys viruksen levittämisestä enemmän taudin varhais- kuin myöhäisvaiheessa tukisi erilaisia toimia kuin Britanniassa. Tai Suomessa. Eiköhän ECDC:n päivitetyt toimet johdu omien asiantuntijoiden lisäksi WHO:n asiantuntijoiden näkemyksistä. THL käyttää molempia ja tänään kuullaan, mitä hallitus on päättänyt niiden pohjalta. EI taida valmiuslakia olla tulossa käyttöön vielä, mutta muuta tulee.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitos vastauksista. Soitin firman johtoon ja heillekin tilanne luonnollisesti niin ainutlaatuinen, että kukaan ei vielä osannut vastata.

Minua ei voi luottamusasemasta johtuen lomauttaa.
Meillä ollu lapset enemmän ja vähemmän kuumeisia viime viikon lopulta ja itselläkin lämmöt seilannu normaalista vajaaseen 38 asteeseen. Ilmoittauduin sairaslomalle ainakin täksi päiväksi eikä tuolla kyllä kukaan ottanut edes puheeksi mitään eristyshommia tai palkanmaksun katkaisemista. Luonnollisesti oletan kaiken menevän kuin normaalien sairaslomien osalta ja sellaisesta tietysti kyse onkin.

Oletko ollut jossain ulkomailla tai vastaavassa paikassa jossa on kohonnut todennäköisyys tartunnalle?
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Ehkä mielenkiintoisin anti tän päivän hallituksen setissä on se että kuinka vartaloa myötäilevä asuste Kulmunilla on. Muutoin varmaan sepittävät samat setit ja "tilannetta tarkastellaan asiantuntijoiden kera".

Itse en jaksa uskoa mihinkään radikaaleihin toimiin. Tuntuu että Suomessa sekoaminen on lähellä ja kaikki vähänkin radikaali suistaisi maan hulluuteen. Äskenkin oli meinaan kaaosta lähikaupassa.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahden jälkeen ollaan viisaampia, mutta ilmeisesti ainakin koulut menossa kiinni. Pääsiäisen jälkeen uusi yritys.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Paljostako olet valmis lyömään vetoa tuleeko kovat toimet käyttöön ottaneissa länsimaissa epidemian jälkeenkin esiintymään normaalia yritystoimintaa ja yhteiskunta on moderniksi länsimaiseksi yhteiskunnaksi tunnistettavissa? Entäpä sinä @IceWalker ? Minä olen tässä positiivisella kannalla, mutta ilmeisesti talouden osalta tuo tuomiopäivän ennustaminen on jotenkin hyväksytympää kuin minkäänlaiset negatiiviset kommentit itse epidemiaan liittyen.
Suomi ei ole vieläkään ylittänyt niitä 2008 finanssikriisin lukemia talouden suhteen niin täällä isku tulee olemaan merkittävästi kovempi kuin monessa muussa maassa.

Ei vaan siinäkin on syytä pitää realismi mukana kuolleita tulee varmasti mutta kuten muuallakin on huomattu niin se on lähes poikkeuksetta vanhusväestöä joilla on sairauksia.

Heidän suojeluun tehokkain tapa olisi nimenomaan eristää heidät eikä suinkaan rajoittaa muiden toimintoja.
Suomen todella harva asutus toimii meillä suojana siihen asti kunhan yhteiskunta toimii jos paikat pistetään kiinni se tarkoittaa todella isoa liikennettä maan sisällä ja tällöin ne harvaan asutut paikat saavat myös tartunnat kuten Italiassa kävi kun väki lähti maalle.

Talouden osalta on huomattavasti helpompaa tehdä ennusteet kun niistä on jo hyvin melkoisen monet toimet alkaneet.
YT-neuvottelut ovat menossa todella monessa työpaikassa ja niiden määrä kasvaa kokoajan.
Tämä jatkuu ja moninkertaistuu kokoajan, sairauden leviämisen suhteen taas ei ole ainakaan toistaiseksi käynyt niin.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oletko ollut jossain ulkomailla tai vastaavassa paikassa jossa on kohonnut todennäköisyys tartunnalle?

En ole ollut. Seitsemältä olisi alkanut oma työvuoro. Ilmoitin jo eilen illalla, että olen hoitovapaalla. Yhdeksän jälkeen toimipaikanjohtaja soitti ja ilmoitti olevansa yhteydessä työterveyteen miten minun tilanteessa edetään ja annetaanko minulle lupa tulla huomenna töihin.

Sen jälkeen soitin koko Pohjoismaiden vastaavalla ja hän sanoi että ohjeistukset tulisivat tänä iltana. Ihan hyvässä hengessä edetään ja tiedän että työnantaja on joustava minua kohtaan tapahtuipa sitten tässä miten vaan.

Itsekin olen nyt siinä uskossa, että karanteeniin ei voi näin helposti määrätä.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@BigRedCat Ihan oikeasti, täällä on aikuisia ihmisiä, jotka saavat tehdä ihan vapaasti omat tulkintansa tästä taudista ja siihen varautumisesta, hellitä saarnaavan otteen kanssa.

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen on kyllä huono uutinen, omaan katsomukseeni nähden.
 

12961

Jäsen
Alkaa mietityttää oma taannoinen tilanne.

Tulin Dubaista kotiin 28.1. Muiden turistien joukossa oli uutta vuottansa juhlimaan tulleita kiinalaisia ja joukosta erottui selvästi paljon yskiviä ja pärskiviä potilaita.

No, tultiin suomeen ja koko perhe sai flunssan. Kurkkukipu, kuiva, hakkaava yskä, lihaskipu ja pari pahinta päivää hengityskin hieman vinkui ja rohisi tuoden mieleen aiemmin sairastetut keuhkokuumeet. Meni kuitenkin itsellään ohi yleiskunnon pahasti heikentymättä eikä lääkärissä tullut käytyä, yrittäjänä kun saikkupaperillakin voi käytännössä pyyhkiä persettä.

Jälkeenpäin ajateltuna oireet menisivät ihan 1:1. Oliskohan meillä perhana voinut olla Dubain tuliaisina korona...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Edelleen, on hyvä olla varovainen. Mielestäni olisi vain järkevämpää jos riskiryhmät itse pistäisivät itsensä karanteeniin sen sijaan, että muu yhteiskunta lyödään polvilleen..

Juuri näin. Hyvä olisi yrittää elääkin ja tehdä duunia siinä sivussa, kun pian valtio määrittelee uusiksi nukkumis-asennotkin. Onneksi tietäjiä on ympäristö tulvillaan, niin tietää kysäistä fakiireilta.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Näiden olkinukkejuttujen kohdalla aina miettii, että missä niin on kehotettu "koko yhteiskunnan alasajoon"? Toisille vessapaperin hamstraaminen satunnaisten toopejen toimesta on merkki hirvittävästä paniikista ja liikkumisen rajoittaminen julkisilla paikoilla ja koulujen mahdollinen sulkeminen on yhtä kuin "koko yhteiskunnan alasajo".
Tietoa kulutuksen rakenteesta. Tilastokeskus - Kulutus on tärkein talouskasvun tekijä

Kotitalouksien kulutus on hyvin merkittävä tekijä talouskasvussa. Kun kulutus sakkaa, kynnetään syvältä. Eli vielä kerran: kun puututaan kotitalouksien kulutuksiin julkisin toimin, samalla vaikutetaan siihen, että saadaan aikaan lama. Tämä jos mikä on sitä alasajoa.

Nyt kilpaillaan siitä, kuka tekee näyttävimmät toimet viruksen vaikutuksien ehkäisemisessä. Koulut kiinni, rajat kiinni, ravintolat kiinni yms.: tämän kautta moni pienyritttäjä joutuu vaikeisiin ongelmiin. Valtion täytyy siis taata yrityksien rahansaanti ja näihin talkoisiin pitää saada pankkisektori mukaan. Jos yrittäjä ei saa tuloja, eipä tässä tilanteessa pitäisi pankinkaan karhuta saataviaan.

Ketju ei tietenkään katkea siihen, jonkun täytyy tämänkin sotkun lopulta rahoittaa. Valtio ei, yllättävää kyllä, ole runsaudensarvi. Se puolestaan joutuu rahoittamaan tukitoimensa lainarahan kautta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tietoa kulutuksen rakenteesta. Tilastokeskus - Kulutus on tärkein talouskasvun tekijä

Kotitalouksien kulutus on hyvin merkittävä tekijä talouskasvussa. Kun kulutus sakkaa, kynnetään syvältä. Eli vielä kerran: kun puututaan kotitalouksien kulutuksiin julkisin toimin, samalla vaikutetaan siihen, että saadaan aikaan lama. Tämä jos mikä on sitä alasajoa.

Nyt kilpaillaan siitä, kuka tekee näyttävimmät toimet viruksen vaikutuksien ehkäisemisessä. Koulut kiinni, rajat kiinni, ravintolat kiinni yms.: tämän kautta moni pienyritttäjä joutuu vaikeisiin ongelmiin. Valtion täytyy siis taata yrityksien rahansaanti ja näihin talkoisiin pitää saada pankkisektori mukaan. Jos yrittäjä ei saa tuloja, eipä tässä tilanteessa pitäisi pankinkaan karhuta saataviaan.
Eiköhän se taantuma tule. Jos loppuu keikat, työt yms. niin millä sitä kuluttaa? Kuka voi moittia tällä hetkellä kuluttajaa, joka hädissään linnoittautuu wc-paperirullien taakse ja on aloittanut säästämisen? Paniikki kun tulee, niin järki menee.
 
Jyväskylän kaupungin sairaalassa 50 työntekijää laitettu karanteeniin. Kyllä tässä loppuu kohta hoitajat ja lääkärit, kun heidän kaikkien lempi lomapaikka tuntuu olevan Tiroli ja Pohjois-Italia.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BigRedCat Ihan oikeasti, täällä on aikuisia ihmisiä, jotka saavat tehdä ihan vapaasti omat tulkintansa tästä taudista ja siihen varautumisesta, hellitä saarnaavan otteen kanssa.

Koulujen ja päiväkotien sulkeminen on kyllä huono uutinen, omaan katsomukseeni nähden.

Minusta "aikuisuus" ei ole kauhean hyvä peruste jättää viranomaisohjeita pandemian aikana noudattamatta. Sellainen asenne jossa niihin suhtaudutaan vakavasti vasta sitten kun väkipakolla määrätään, mikä muuten Suomessa ei ole ihan yksinkertaista, kielii minusta enemmänkin lapsellisuudesta.

Ja minä olen suuri yksilönvapauden kannattaja, mutta siihen kuuluu erottamattomana osana yksilönvastuu. Pyrin omalla käytökselläni olemaan vahingoittamatta muita silloinkin kun minua ei siihen pakoteta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietoa kulutuksen rakenteesta. Tilastokeskus - Kulutus on tärkein talouskasvun tekijä

Kotitalouksien kulutus on hyvin merkittävä tekijä talouskasvussa. Kun kulutus sakkaa, kynnetään syvältä. Eli vielä kerran: kun puututaan kotitalouksien kulutuksiin julkisin toimin, samalla vaikutetaan siihen, että saadaan aikaan lama. Tämä jos mikä on sitä alasajoa.

Nyt kilpaillaan siitä, kuka tekee näyttävimmät toimet viruksen vaikutuksien ehkäisemisessä. Koulut kiinni, rajat kiinni, ravintolat kiinni yms.: tämän kautta moni pienyritttäjä joutuu vaikeisiin ongelmiin. Valtion täytyy siis taata yrityksien rahansaanti ja näihin talkoisiin pitää saada pankkisektori mukaan. Jos yrittäjä ei saa tuloja, eipä tässä tilanteessa pitäisi pankinkaan karhuta saataviaan.

Ketju ei tietenkään katkea siihen, jonkun täytyy tämänkin sotkun lopulta rahoittaa. Valtio ei, yllättävää kyllä, ole runsaudensarvi. Se puolestaan joutuu rahoittamaan tukitoimensa lainarahan kautta.

Eli sinun tulkintasi tilastokeskuksen kulutustilastoista vs. THL, WHO, ylipäätään valtaosa asiantuntijoista... Onpa kyllä vaikeaa päättää kumpaa tässä uskoisi.

Ei kukaan kiistä talousvaikutuksia. Ilmeisesti nyt ollaankin jo julkistamassa tukipakettia vaikutusten tekemiseksi siedettävämmäksi. Niin ja mites se esittämäni vedonlyöntivalmius? Talous tuhoutuu sinusta nyt sitten, vai kuinka?
 
Edelleen, on hyvä olla varovainen. Mielestäni olisi vain järkevämpää jos riskiryhmät itse pistäisivät itsensä karanteeniin sen sijaan, että muu yhteiskunta lyödään polvilleen.
Vaikka muitakin toimia voisi tehdä niin tuo yli 70-vuotiaiden pakollinen karanteeni olisi kyllä järkevää. Sama voisi koskea myös ainakin vakavasti perussairaita ihmisiä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Voiko tämä olla niin, etten saa mistään rahaa?

Tätä ollaan vähän mietitty meilläkin kun on tuo maksajan rooli. Ihmettelen että Teknologiateollisuus ei ole antanut ohjeita, eikä ilmeisesti metalliliitto miehille sen enempää. Ilmeisesti kukaan ei ehkä ihan selvästi tiedä.

Itse tiedotin, että mikäli karanteeni tulee oman toiminnan johdosta, eli matkustamisesta niin sen saa istua ihan omineen. Jos taas tulee viranomaisten/terveydenhuollon määräämä karanteeni niin sen korvannee kela ja jos sairastuu niin se maksetaan niinkuin normaalistikin, paitsi jos sairastuminen tulee matkustamisen vuoksi.
Tuo menee metallin ja teknologian työehtosopimuksen kohtaan 31.1.5.

En korjaa alussa olevaa, mutta näköjään Teknologia kotisivullaan kertoo aikalailla samaa, jos matkustaminen on tapahtunut ohjeistuksen 12.3. jälkeen.

E: ja jos on niin, että jäät sairaan poikasi vuoksi kotiin ja työantaja ehdottaa kotiin jäämistä niin itse katsoisin tuollaisessa tapauksessa olevani maksuvelvollinen, koska mitään tahallisuutta ei ole poissaololle osoittaa.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Minusta "aikuisuus" ei ole kauhean hyvä peruste jättää viranomaisohjeita pandemian aikana noudattamatta. Sellainen asenne jossa niihin suhtaudutaan vakavasti vasta sitten kun väkipakolla määrätään, mikä muuten Suomessa ei ole ihan yksinkertaista, kielii minusta enemmänkin lapsellisuudesta.

Ja minä olen suuri yksilönvapauden kannattaja, mutta siihen kuuluu erottamattomana osana yksilönvastuu. Pyrin omalla käytökselläni olemaan vahingoittamatta muita silloinkin kun minua ei siihen pakoteta.

Laumasieluisuudelta tuo kuulostaa kuin miltään muulta, jos ei itse osaa ns. parempana aikuisena erottaa riskiryhmää ja heidän suojeluaan, platinakuntoisesta adoniksesta joka jää tärisemään kotiinsa kun saattaa 40-70% todennäköisyydellä seuraavan 3-7 kuukauden sisällä sairastua tautiiin, joka aiheuttaa hänelle 99% todennäköisyydellä vähän flunssamaista heikkoa happea hetkeksi.

Yhtälailla se yksilönvastuu on riskiryhmäläisillä, jopa korostuneesti ja taas puhun vain niistä, jotka pystyvät tämän harkinnan ja toimenpiteet itse tekemään.

Se että leimataan normaalin arjen jatkaminen näissä oloissa toisten vahingoittamiseksi on minun mielestäni hulluutta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laumasieluisuudelta tuo kuulostaa kuin miltään muulta, jos ei itse osaa ns. parempana aikuisena erottaa riskiryhmää ja heidän suojeluaan, platinakuntoisesta adoniksesta joka jää tärisemään kotiinsa kun saattaa 40-70% todennäköisyydellä seuraavan 3-7 kuukauden sisällä sairastua tautiiin, joka aiheuttaa hänelle 99% todenneköisyydellä vähän flunssamaista heikkoa happea hetkeksi.

Yhtälailla se yksilönvastuu on riskiryhmäläisillä, jopa korostuneesti ja taas puhun vain niistä, jotka pystyvät tämän harkinnan ja toimenpiteet itse tekemään.

Se että leimataan normaalin arjen jatkaminen näissä oloissa toisten vahingoittamiseksi on minun mielestäni hulluutta.

Tässä kyllä tuli hyvin tiivistettyä lapsellisen itsekeskeinen maailmankuva, jollaisen omaavat tätäkin tautia parhaiten levittävät. Viranomaissuosituksista ei tarvitse välittää, koska "minä aikuisena tiedän paremmin". Ja eihän tämä sitäpaitsi minua koske.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Eli sinun tulkintasi tilastokeskuksen kulutustilastoista vs. THL, WHO, ylipäätään valtaosa asiantuntijoista... Onpa kyllä vaikeaa päättää kumpaa tässä uskoisi.

Ei kukaan kiistä talousvaikutuksia. Ilmeisesti nyt ollaankin jo julkistamassa tukipakettia vaikutusten tekemiseksi siedettävämmäksi. Niin ja mites se esittämäni vedonlyöntivalmius? Talous tuhoutuu sinusta nyt sitten, vai kuinka?
Kukas se taas on olkiukkoa kyhäämässä. Minä en ole väittänyt talouden tuhoutuvan. Lama ei merkitse talouden tuhoutumista. Talouden tuhoutuminen ilman ihmiskunnan samanaikaista tuhoutumista on mahdottomuus. Myöskin niillä Borneon saarilla on taloutta, vaihdantaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ässien puolelle tästä jo laitoinkin, mutta laitan vielä tänne.

Ässien entinen valmentaja Pasi Kaukoranta matkusti viikko sitten lomalle Floridaan ja on nyt siellä jumissa.

Pasi SK:ssa: ”Tänne pitäisi lähettää kone tyhjänä hakemaan suomalaiset pois. Kestämätön tilanne, että meitä pidetään täällä Trumpin takia.”

Ymmärrän, että vituttaa, mutta ei kai tämä korona-asia ihan yllätyksenä voinut tulla, vaikka rajut toimenpiteet ehkä nyt yllättävätkin.
Trump trump trump. Kaikkeen hänet pitää syylliseksi saada. Taas valtion pitäisi lähteä pelastamaan suomalaisia. Oivoi.

Alkaa mietityttää oma taannoinen tilanne.

Tulin Dubaista kotiin 28.1. Muiden turistien joukossa oli uutta vuottansa juhlimaan tulleita kiinalaisia ja joukosta erottui selvästi paljon yskiviä ja pärskiviä potilaita.

No, tultiin suomeen ja koko perhe sai flunssan. Kurkkukipu, kuiva, hakkaava yskä, lihaskipu ja pari pahinta päivää hengityskin hieman vinkui ja rohisi tuoden mieleen aiemmin sairastetut keuhkokuumeet. Meni kuitenkin itsellään ohi yleiskunnon pahasti heikentymättä eikä lääkärissä tullut käytyä, yrittäjänä kun saikkupaperillakin voi käytännössä pyyhkiä persettä.

Jälkeenpäin ajateltuna oireet menisivät ihan 1:1. Oliskohan meillä perhana voinut olla Dubain tuliaisina korona...
Ei teillä ollut koronaa, koska tartuntaketjut olivat kaikki THL:llä tiedossa ja hallinnassa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kukas se taas on olkiukkoa kyhäämässä. Minä en ole väittänyt talouden tuhoutuvan.

Aivan, aivan... Pahoittelen hirvittävää olkinukkeani. Tarkka sanamuoto jota käytit olikin "koko yhteiskunnan alasajo". Sitähän sinusta suositellaan "jossain" ja "joidenkin" toimesta.

Eli edelleen väitän ettei "koko yhteiskuntaa ajeta alas" jos koulut suljetaan ja julkisilla paikoilla liikkumista rajoitetaan. Älä venkoile vaan kerro oletko samaa vai eri mieltä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tässä kyllä tuli hyvin tiivistettyä lapsellisen itsekeskeinen maailmankuva, jollaisen omaavat tätäkin tautia parhaiten levittävät. Viranomaissuosituksista ei tarvitse välittää, koska "minä aikuisena tiedän paremmin". Ja eihän tämä sitäpaitsi minua koske.

Sanoo suuri yksilönvapauden kannattaja, joka ei kuitenkaan osaa tehdä mitään päätelmiä itsenäisesti tai vastata ihmisten näkemyksiin millään muulla kuin virtuaalisesti huutamalla päälle. Bravo.

Lopeta panikointi ja mene vaikka töihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös