Mun mielestä HIFK:lla menee lataus kotona ennemminkin yli kuin jää vajaaksi. Toki rehellisyyden nimissä olen nähnyt myös tällä kaudella nähnyt muutaman kerran hyvin suorittavan HIFK:n, joka tulee vikaan erään valmiiksi voittaneena ja asennevammaisena. Kotona häviämistä pelätään liikaa, varsinkin silloin, kun edellinen peli kotona on hävitty. Ja nythän niitä kotitappioita alkaa olla jo niin paljon, että kotivoitosta on tullut suuria paineita. Allekirjoitan täysin Pikkaraisen lausunnon siitä, että kun pyörä lähtee pyörimään väärään suuntaan, sitä on vaikea pysäyttää. Jos sen muuttaminen olisi helppoa, se olisi tehty jo. Kukaan ei halua pelata huonosti Nordiksella ja se kääntyy jo joukkuetta vastaan. HIFK on kotona aina ennakkosuosikki ja se sopii HIFK:lle yhä vain kovin huonosti.
HIFK:n pitää kotona pelata tietyllä tavalla ja voittaa. Jos voitto tulee jotenkin muuten kuin aggressiivisesti pelaten, alkaa nillitys siitä, että ei tolla tavalla vaan voi pelata himassa. Nyt pitäisi kylmän viileästi ottaa muutama kotivoitto vieraspelaamisella tulos edellä tyylistä välittämättä, jotta saadaan putki katki. Pikkarainen voi sitten pressissä antaa lausunnon, että nyt mennään täysin tulos edellä ja tyylistä itkijät voi pussata hänen persettään. Samaan syssyyn joukkue voisi lähteä vieraspelityylisesti vaikka hotelliin ennen kotipeliä ja toistaa vieraspelien rutiineja, jotta fokus pysyy oikeissa asioissa eikä normaali siviilielämä häiritse keskittymistä.
Mutta en mä huolissani ole vieläkään, vaikka toki tappiot turhauttaa. Kova nimilista tarkoittaa myös sitä, että siellä on omasta mielestään ykköskentän jätkiä nyt kolmosessa ja näiden pelaajien tyytyväisenä pitäminen on vaativaa. Pleijareissa, kun näyttää siltä, että nyt on mahdollisuus mestaruuteen, tämä ongelma katoaa. Mutta ennen sitä se tuo haasteita valmennukselle. Kaikki eivät saa kovassa kilpailutilanteessa itsestään parasta irti, varsinkaan, kun peliaikaa ei tule rajattomasti. Tässä tehdään tavallaan nyt samalla ihmiskoetta, miten tietyt pelaajat asiaan suhtautuvat ja mitä saavat itsestään irti. Olen silti sitä mieltä, että esim. kolmosketju saa ihan riittävästi peliaikaa tuloksen tekemiseen, että sen taakse ei kukaan voi mennä, ettei saisi vastuuta.
Olen pomminvarma, että Pikkaraisella on muutama ässä hihassa pleijareita ajatellen. Olisi tyhmyyttä paljastaa niitä vielä, koska vastustaja kyllä hinkkaa videoita ja ehtii opetella ne moneen kertaan ennen sitä. Fokus on nyt kuitenkin tässä hetkessä eikä kukaan voi mennä asioiden edelle. Tämä koskee myös pelaajia. Mitään hätää ei ole, ainakaan vielä, mutta siihen ei sovi tuudittautua liikaa, vaan se pitää kääntää vahvuudeksi. Kenelläkään ei ole varaa ohipeleihin tai edes ohivaihtoihin.