HIFK kaudella 2019–2020

  • 745 795
  • 3 319

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä käy vielä niin, että mikäli HIFK ei saa nelosen peliä toimimaan ja Nykopp on estynyt nelosen sentterin tonttia hoitamaan, niin se homma lankeaa Jääskälle, kun aletaan oikeasti pelata tuloksesta keväämmällä. Pitää muistaa että sentterin homma on muutakin, kuin aloitusten ottamista, joten aloitustilastoja tiirailemalla saa aika suppean kuvan sen homman vaatimuksista. Yleensä hyvä sentteri tuo rakennetta peliin vaatimattomimmillakin laitahyökkääjillä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tässä käy vielä niin, että mikäli HIFK ei saa nelosen peliä toimimaan ja Nykopp on estynyt nelosen sentterin tonttia hoitamaan, niin se homma lankeaa Jääskälle, kun aletaan oikeasti pelata tuloksesta keväämmällä. Pitää muistaa että sentterin homma on muutakin, kuin aloitusten ottamista, joten aloitustilastoja tiirailemalla saa aika suppean kuvan sen homman vaatimuksista. Yleensä hyvä sentteri tuo rakennetta peliin vaatimattomimmillakin laitahyökkääjillä.

Joo, nostin vaan esille tuon aloitusosaamisen, mutta kyllä mun papereissa Nykopp pystyy rakentamaan peliä ja tekemään peliä edistäviä asioita kentällä. Toki tarvitsee vierelleen jonkun joka pystyisi olemaan pelissä mukana.

Keväällä voi kyllä hyvinkin olla, että Jääskä pelaa 4. keskellä, jos Nykopp ei siihen pysty.

Toki katsomaton kortti sentterinä voisi olla Heljanko mutta vaatisi kovaa duunia seuraavat pari kuukautta, jotta saisi riittävästi lisää voimaa. Mun silmään Heljanko on jo nyt monella osa-alueella todella hyvä, mutta voi olla että kevät tulisi liian nopeasti.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nelosketjun sentteri ja mahdollisesti kiekollinen pakki. Siinä olisi tarvittavat palaset. Nykopp ei pysy kasassa ja Lyytisen suoritustaso on toistaiseksi ollut liian heikkoa. Lennu pelaa ei pelillisistä syistä, mutta uskon ettei kauaan. Ei tuommoista pelaaja voi loputtomiin katsoa vaikka kuinka on seura-ikoni ja "C" -merkki rinnassa. Ikävä kyllä aivan karmeaa pelaamista Lennulta ja mm. Engberg ajaa miehen ohi omissa papereissani kirkkaasti. Engbergistä tuskin koskaan kasvaa mitään top-6 hyökkääjää, mutta semmoinen alempien ketjujen energiapelaaja tuosta voi tulla. Röyhkeyttä tarvitsisi kyllä lisää tekemiseensä.

Harmittaa tämä Lennun tilanne.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Nelosketjun sentteri ja mahdollisesti kiekollinen pakki. Siinä olisi tarvittavat palaset.
Kiekollinen pakki jos saataisiin. Nyt ollaan liikaa Kousan varassa. Kousa saikulle ja meillä on yhtäkkiä ammottava aukko puolustuksessa. Muilla pelipaikoilla korvaajia ja leveyttä löytyy. Yleisellä tasolla meillä on ongelmana pari pykälää pahimpia vastustajia heikommat pelaajat. Jos verrataan vaikka Kärppiin meidän rosteria rooleittain; voimahyökkääjät, sentterit, kiekolliset pakit, maalivahdit, puolustavat puolustajat jne. me hävitään melkeinpä joka osa-alueella vähän. Vaihtamalla joku pelaaja toiseen, me ei olennaisesti muututa paremmaksi joukkueeksi. Näillä mennään, ei taistella ihan kärkisijoituksista mutta jossain sijoilla 3-5 on meidän realistiset mahdollisuudet.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Muilla pelipaikoilla korvaajia ja leveyttä löytyy.

Paitsi tuohon nelosketjun keskelle. Nykopp pelaa siinä silloin tällöin kun pysyy kasassa, mutta kaikki muut vaihtoehdot tuohon ovatkin sitten huonoja. Ei Keränen tai Åsten ole nelosketjun keskelle oikea ratkaisu, tuohon tarvitaan joku paljon parempi pelaaja joka ymmärtää oman roolinsa.

En mä näe mitään syytä miksi me ei voitaisi haastaa Kärppiä ja Tapparaa jos Pikkarainen saa tuohon joukkueeseen iskostettua oman pelisapluunansa oikein kunnolla. Materiaali on jo nyt vähintään hyvä ja täsmähankinnoilla tuosta saadaan vieläkin parempi. Ikävä kyllä Lennusta pitäisi päästä eroon, en siis meinaa sopimuksen purkua vaan, että ei miehellä voi olla vakiopaikkaa pelaavassa kokoonpanossa noilla otteilla.
 
J

Just-Ice-Hockey

Mun mielestä ei hävitä valmennuksessa.

Mun mielestä on kaikki osa-alueet aika tasoissa.

Se kummalla parempi tuuri ja parempi asenne ja lataus voittaa.

Kyllähän me tällä hetkellä ollaan melkein kaikessa perässä Kärppiä. Kaikilla sektorilla voidaan ero kuroa kiinni ja vaikka kurvata ohi, mutta kyllä me helvetinmoinen haastaja ollaan suhteessa Kärppiin (ja Tapparaan) tällä hetkellä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kyllähän me tällä hetkellä ollaan melkein kaikessa perässä Kärppiä. Kaikilla sektorilla voidaan ero kuroa kiinni ja vaikka kurvata ohi, mutta kyllä me helvetinmoinen haastaja ollaan suhteessa Kärppiin (ja Tapparaan) tällä hetkellä.

Ollaan ollaan, mutta eihän muutos parempaan ja uuden kulttuurin luominen tapahdu hetkessä. Joo, olen minäkin kyllästynyt noihin hemmetin projekteihin mitä tulee koko aika vain uusia ja uusia, mutta pitää nyt luottaa ja toivoa, että salmelainen ja Pike osaavat hommansa. Aikaa heillekin on annettava kuitenkin, ei se voi tapahtua muutamassa hassussa kuukaudessa.
 
J

Just-Ice-Hockey

Ollaan ollaan, mutta eihän muutos parempaan ja uuden kulttuurin luominen tapahdu hetkessä. Joo, olen minäkin kyllästynyt noihin hemmetin projekteihin mitä tulee koko aika vain uusia ja uusia, mutta pitää nyt luottaa ja toivoa, että salmelainen ja Pike osaavat hommansa. Aikaa heillekin on annettava kuitenkin, ei se voi tapahtua muutamassa hassussa kuukaudessa.

En kai missään kohtaa sanonutkaan, etteikö aikaa pitäisi antaa. En tuossa viestissä itseasiassa peräänkuuluttanut minkäänlaista muutosta.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En kai missään kohtaa sanonutkaan, etteikö aikaa pitäisi antaa. En tuossa viestissä itseasiassa peräänkuuluttanut minkäänlaista muutosta.

Enkä minä väittänyt, että näin olisit sanonut? Totesin vain, että olen samaa mieltä kanssasi siitä, että perässä ollaan nyt. Toivottavasti organisaatiossa kuitenkin paiskitaan hommia päivittäin sen eteen, että tuo etumatka saadaan kurottua kiinni ja mennään ohi. Hetkessä se ei tapahdu.

Itsellä ihan hyvät fiilikset Salmelaisesta vaikka aivan satavarma en olekaan hänen ensimmäisestä omasta päävalmentajavalinnastaan. Rohkea veto se kuitenkin oli ja toivottavasti myös oikea.
 
J

Just-Ice-Hockey

Enkä minä väittänyt, että näin olisit sanonut? Totesin vain, että olen samaa mieltä kanssasi siitä, että perässä ollaan nyt. Toivottavasti organisaatiossa kuitenkin paiskitaan hommia päivittäin sen eteen, että tuo etumatka saadaan kurottua kiinni ja mennään ohi. Hetkessä se ei tapahdu.

Itsellä ihan hyvät fiilikset Salmelaisesta vaikka aivan satavarma en olekaan hänen ensimmäisestä omasta päävalmentajavalinnastaan. Rohkea veto se kuitenkin oli ja toivottavasti myös oikea.

Ilmeisesti tulkitsin sitten viestisi sävyn väärin. Entisen valtionvarainministerin sanoin, sori siitä. Sinänsä en mitään ihmeitä odota, toisaalta mikään muu kuin mestaruus ei voi eikä saa tyydyttää IFK:ta tai sen faneja. Muutoksia en kuitenkaan tässä ja nyt johtoon halua.

Mitä tulee tämän kauden joukkueen rakentamiseen, olen varsin tyytyväinen hankintojen osalta. Siellä on pari kentällistä helvetin hyviä hankintoja ja kesken kauden tulleista hankinnoista ainakin Järvinen on just sitä, mitä lääkäri määrää. Keräsen osalta pitää vielä katsoa mitä ihan oikeasti tuo tullessaan. Tehoja ainakin pitää tulla, jotta loppukauden sopimus kannattaa seuran taholta lunastaa. Ne seikat mitä kritisoin Salmelaisen työssä kietoutuvat aika voimakkaasti yhteen. Ensinnäkin siellä on tehty useampikin päätön jatkosopimus. Jokainen toki on oikeutettu omaan mielipiteeseensä, mutta itse olisin jättänyt Petrellin, Kankaanperän, Nykoppin, Laakson ja Åstenin sopimukset tekemättä. Näistä Laakso on toki pelannut hyvin, mutta ei ole millään tasolla ollut silti korvaamaton. Nykopp oli hyvä, mutta hänen varaan ei valitettavasti voi vaan mitään laskea. Muut kolme ovatkin sitten Herran vuonna ja 2019 lähinnä huonoja vitsejä.

Ne isommat moitteet tulee tietyistä puutteista joukkueen miehityksessä. Edelleen olen sitä mieltä, että keskikaistaa ei ole miehitetty ideaalilla tavalla ja tasolla. Luontaisia senttereitä on liian vähän ja turhan paljon lasketaan myös sisäisen kasvun varaan. Liigan sisältä olisi ollut ihan kiistatonta laatua hankittavissa, esim. Morley. Ja edellä lausuttu pohjaa siihen, että uskon huutokaupassa pärjättävän Tapparalle. Todetaan nyt vielä, että en vaadi Morleya meille, kunhan käytän esimerkkinä, että keskikaista olisi ollut ollut saatavissa kondikseen ja ihan kunnolla.

Suurin moite tulee kuitenkin nelosketjun roolin suoranaisesta väheksymisestä. Meillä on nyt jo pari vuotta pyörineet samat tontut nelosessa selviytymässä, eikä mitään muutoksia ole tapahtunut. Ihan oikeasti, kuinka kauan nelosketju voidaan rakentaa Pistelin, Åstenin ja Nykoppin varaan? Toivoisin todella Salmelaisen kotiuttavan ensi kaudelle vaikka Kyrpä-Sailion ja Mulkku-Karvisen. Saa sitä laatua toki muualtakin kuin Oulusta hankkia, noilla elimillä kummallakin vaan on jotain yhtymäkohtia Stadiin. Hekin siis vain esimerkkeinä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@Provider mä ehkä vertaan suhteessa potentiaaliin ja miltä paperilla näyttää.

Kärppien Puljujärvi on ehkä tällä hetkellä parempi kuin Turunen mutta paperilla laittaisin silti tasan. Esim. Jokinen ja Pesonen on hyviä mutta onko liike ja muu tekeminen oikeasti niin kovaa.

Nelosessa Kärpät on toki tällä hetkellä meitä edellä mutta hyökkäyksen kokonaisuudessa aika tasoissa ollaan. Meillä toki kysymysmerkkejä on enemmän. Mulla on kuitenkin kova luotto Kangaskiemeen, Tallbergiin, M. Keräseen, Jääskään, Lundelliin ja Salliseen. Kaikkien kunnossa ollessa

Turunen - Paajanen - Dyk
Sallinen - Lundell - Kangasniemi
Saarinen - M. Keränen - Jääskä
Tallberg - Nykopp - J. Keränen
+ rotaatiossa Åsten, Petrell, Nordgren, Engberg

yo. kokoonpano hyökkäyksen osalta pitäisi riittää päätyyn asti. Rotaatiokin on laadukas. Jätkät on hyvässä kunnossa ja paljon nopeita pelaajia sekä pelaajia jotka pärjää väännöissä. Taitoakin on.

Puolustuksenkin pitäisi riittää. Ahonen ja Motin parantaneet, Laakso hyvä rooliinsa ja Kanki sekä Winberg ok tason paikkaajia. Varakas, Järvinen, Kousa hyvällä tasolla. Lyytisessä isoin potentiaalin lunastamisen mahdollisuus. Varakas, Ahonen sekä Motin parempia kuin mitä täällä välillä todettu.

Varakas - Kousa
Järvinen - Lyytinen
Ahonen - Motin
Laakso
+ Winberg, Kanki

Kyllä puolustuksenkin pitäisi olla mestaruuteen riittävällä tasolla.

Veskarit myös mestaruuteen riittäviä.

Suhteessa Tapparaan ja Kärppiin meillä hiotaan ja opetellaan pelitapaa. Vaihtuvuus ollut suurta. Alkukausi alkoi nihkeästi. Laiva voi kääntyä ihan toiseen suuntaa mitä syyskuussa ja koko ajan näyttää kääntyvän.

Pikkarainen on pystynyt tuomaan lyhyessä ajassa taas lisää variaatioita pelaamiseen.

Kyllä pitäisi riittää mitä tahansa liigajoukkuetta vastaan tämän hetken kokoonpano ja valmennus. Mutta tämä mun näkemys.
 
J

Just-Ice-Hockey

@EPK en ole tippaakaan eri mieltä siitä, etteikö voisi riittää Kärppiä tai Tapparaa vastaan. Olen vain rehellisesti sitä mieltä, että todennäköisyydet eivät näissä ottelupareissa ole meidän puolella. Samalla sanon kyllä, että muuan JJ:n hankinnan jälkeen ei Tappara ihan niin paljon pelota, varsinkin kun en usko Garteigin vai mikä se oli jatkavan ihan nykyisellä tasollaan koko kautta. Tapparan puolustus mua ei sinänsä huoleta, hyökkäys kylläkin. Kärppien osalta koen, että aika lailla kaikilla osa-alueilla ollaan perässä. Toki Annusen osalta samat sanat kuin Tapparan kanukista. Se vähän helpottaa pipon kiristystä.

Ainoa osa-alue missä nimenomaan koen meidän olevan Kärppiä edellä on ykköskenttä kiitos Turusen. Tässäkin siis ollaan eri mieltä, en missään kohtaa vaihtaisi päittäin Puljujärveen.

Muutenkin todettava, että aika monta jossaa sulla tossa viestissä. Toki ne kaikki voi vaikka toteutuskin. Siitä olen muuten aika varma, että myös Tappara ja Kärpät hiovat ja opettelevat pelitapaa. Jos ei, niin hyvä. Siinä on sitten meidän iskun paikka.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Seuroina ollaan edelleen Kärppiä ja Tapparaa perässä, mutta paha mennä vielä sanomaan miten pleijareissa käy.

Tällä hetkellä pelit Kärppiä vastaan 1-1 ja tappio tuli aika v:mäisellä peliohjelmalla.

Tappara-pelin jälkeen olin hieman masentunut, mutta se oli ennen Järvisen ja M.Keräsen hankintaa. Peli oli lisäksi aika hyvää siinä. Ollaan niitä vastaan häviöllä peleissä 0-1. Ja hävittiin maalin peli.

Runkkaria ei kyllä voiteta, joten jompaa kumpaa vastaan on (mahdollisissa) välierissä pelattava.

Sanoisin, että tämän hetken kokoonpanoilla molempia vastaan olisi edessä pomppu sinne pomppu tänne pleijarisarja. Ehkä kuitenkin hienoinen etu Tapparalla ja Kärpillä -voittamisen kulttuurin ja pitkäjänteisen valmentajatyön ansiosta.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
@EPK en ole tippaakaan eri mieltä siitä, etteikö voisi riittää Kärppiä tai Tapparaa vastaan. Olen vain rehellisesti sitä mieltä, että todennäköisyydet eivät näissä ottelupareissa ole meidän puolella. Samalla sanon kyllä, että muuan JJ:n hankinnan jälkeen ei Tappara ihan niin paljon pelota, varsinkin kun en usko Garteigin vai mikä se oli jatkavan ihan nykyisellä tasollaan koko kautta. Tapparan puolustus mua ei sinänsä huoleta, hyökkäys kylläkin. Kärppien osalta koen, että aika lailla kaikilla osa-alueilla ollaan perässä. Toki Annusen osalta samat sanat kuin Tapparan kanukista. Se vähän helpottaa pipon kiristystä.

Ainoa osa-alue missä nimenomaan koen meidän olevan Kärppiä edellä on ykköskenttä kiitos Turusen. Tässäkin siis ollaan eri mieltä, en missään kohtaa vaihtaisi päittäin Puljujärveen.

Muutenkin todettava, että aika monta jossaa sulla tossa viestissä. Toki ne kaikki voi vaikka toteutuskin. Siitä olen muuten aika varma, että myös Tappara ja Kärpät hiovat ja opettelevat pelitapaa. Jos ei, niin hyvä. Siinä on sitten meidän iskun paikka.

Niin en mäkään Puljujärveä vaihtaisi Turuseen, joten siitä ollaan kyllä ihan samaa mieltä.

Joo, totta se että on paljon jossittelua, mutta kuten mainitsinkin, niin hahmotan asiaa eri tavalla. En mä yllättyisi jos joulukuussa IFK olisi samanlaisessa tai jopa kovemmassa lennossa kuin mitä Kärpät ja Tappara ovat olleet.

Musta tuntuu, että me monesti arvioidaan juuri Kärpät ja Tappara ehkä vähän korkeammalle mitä oikeasti ovat.

Se toki voi ollakin ihan totta, että pelitapa ja kulttuuri tukee ja meillä ollaan niitä vasta rakentamassa. Toisaalta meillä on mentaalipuolella aika kovia pelaajia ja kokemuksesta ei jää kiinni, jos vertaillaan muita jengejä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meidän pakiston profiili on kyllä kovin kiekoton ja liikkeeltään kankea. Paineen alla peli menee näillä peruspakeilla sekoiluksi, hyviä avaavia pakkeja on vain Kousa, ja Varakas pystyy väläyttelemään. Lyytisellä ei tee tällä hetkellä mitään, ja Ahonen sekä Motin ovat aivan puukäsiä tällä tasolla. Tähän kun lisätään Pikkaraisen roiskimiseen kannustava pelitapa, niin otetaan heti isolla osa-alueella eli avaamispelaamisessa näiltä Kärpiltä turpaan.

Jopa KooKoo ja KalPa ovat pystyneet avaamaan peliä laadukkaammin, joka on aika nurinkurinen tilanne. IFK:n hyökkääjät joutuu tekemään valtavan työn jotta kiekot voitetaan keskialueella ja vastustajan päädystä, ja saadaan edes potentiaalinen hyökkäystilanne. Hyökkäysalueella kiekon saadessa kaksi ekaa kenttää sitten pystyvätkin osaamisellaan tekemään paikkoja.

Kärppien luudat / yleispakit Niemelät ja Kukkoset kykenee rajallisista taidoistaan huolimatta avaamaan peliä, koska Mannerilla on järkevä avauspelitapa. Myös Kärppien AV on toista kautta putkeen Liigan parasta, vaikka tällä kaudella siellä ei mitään Ohtamaan tai Hakanpään kaltaista ''isäntää'' olekkaan. Toki heidän Heshkat ja kumppanit ovat aika kookkaita, mutta paljon enemmän AV:llakin vaikuttaa AV:n organisointi, jossa Kärppien valmennus on tehnyt erinomaista työtä. Meillä paketti ei pysy kasassa, kuten eilen nähtiin.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkona edelliseen. Pikkarainen tykkää peruspakeista, koska he ovat hyviä kamppailemaan. Harmi vaan että pelkällä kamppailulla ei rakenneta hyviä pelitapoja. Liigassa oman alueen isännät ovat automaattisesti kiekollisesti ja liikkeeltään rajallisia. Hyökkäyskalustossa sitä kiekollisuutta ja liikettä meillä riittää, mutta pakisto on kyllä profiililtaan epäbalanssissa hyökkäyksen kanssa. Sattuu päähän Turusten puolesta, kun Motinit ja Järviset heittää ylikovia metrin ilmassa olevia avauksia, joita Turuset yrittää katkoa ilmasta. Paikoitellen tuo avauspelaaminen on aivan päätöntä touhua.

Valtavasti vaaditaan kiekollisessa pelissä kehitystä, jotta näkisin IFK:n voittavan Kärpät tai Tapparan keväällä neljä kertaa. Maalivahtipelissä tai erikoistilanteissa ei lähtökohtaisesti olla edellä, korkeintaan tasoissa. Rautakorpi ja Manner tietää Pikkaraisen IFK:n heikkoudet, ja pitkässä sarjassa pystyy hyödyntämään ne. Kun meidän pakit pakotetaan avaamaan paineen alla peliä, niin IFK on pulassa. Kun vastustaja kontrolloi kiekkoa kuten Kärpät teki kahdessa ensimmäisessä erässä, niin IFK:n hyökkäyskalustosta ei saada mitään irti. Kiekko on vallanväline. Kiekon hallinta kuuluu jokaiseen moderniin pelitapaan. Kiekon jatkuva roiskiminen omalla alueella ja keskialueella on jotain Pohjois-Amerikan muinaista lätkää.

E: Tämä avauspelaaminen oli myös Stögön lätkässä ns. pakollinen paha, sen sijaan että sillä olisi kontrolloitu peliä. Perkele haluaisin nähdä meidän penkin takana edes yhden koutsin, joka laittaisi avauspeliin nopeat ja jatkuvat kontrolloidut avaukset. Selinin aikaan tätä nähtiin ajoittain, mutta näköjään tästä kaksikosta Pikkarainen on se joka haluaa mennä lätkän evoluutiossa taaksepäin. Edelleenkään ei ole myöhäistä tuoda tuohon kiekolliseen peliin kontrolloituja ulottuvuuksia, jos Pikkarainen sitä vaan haluaa. Jos hän uskoo pelifilosofisesti tällä menevänsä mestaruuteen, niin pahoin pelkään että irokeesi on hakoteillä. Toivotaan että minä olen se joka on hakoteillä.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jatkona edelliseen. Pikkarainen tykkää peruspakeista, koska he ovat hyviä kamppailemaan. Harmi vaan että pelkällä kamppailulla ei rakenneta hyviä pelitapoja. Liigassa oman alueen isännät ovat automaattisesti kiekollisesti ja liikkeeltään rajallisia. Hyökkäyskalustossa sitä kiekollisuutta ja liikettä meillä riittää, mutta pakisto on kyllä profiililtaan epäbalanssissa hyökkäyksen kanssa. Sattuu päähän Turusten puolesta, kun Motinit ja Järviset heittää ylikovia metrin ilmassa olevia avauksia, joita Turuset yrittää katkoa ilmasta. Paikoitellen tuo avauspelaaminen on aivan päätöntä touhua.

Valtavasti vaaditaan kiekollisessa pelissä kehitystä, jotta näkisin IFK:n voittavan Kärpät tai Tapparan keväällä neljä kertaa. Maalivahtipelissä tai erikoistilanteissa ei lähtökohtaisesti olla edellä, korkeintaan tasoissa. Rautakorpi ja Manner tietää Pikkaraisen IFK:n heikkoudet, ja pitkässä sarjassa pystyy hyödyntämään ne. Kun meidän pakit pakotetaan avaamaan paineen alla peliä, niin IFK on pulassa. Kun vastustaja kontrolloi kiekkoa kuten Kärpät teki kahdessa ensimmäisessä erässä, niin IFK:n hyökkäyskalustosta ei saada mitään irti. Kiekko on vallanväline. Kiekon hallinta kuuluu jokaiseen moderniin pelitapaan. Kiekon jatkuva roiskiminen omalla alueella ja keskialueella on jotain Pohjois-Amerikan muinaista lätkää.

E: Tämä avauspelaaminen oli myös Stögön lätkässä ns. pakollinen paha, sen sijaan että sillä olisi kontrolloitu peliä. Perkele haluaisin nähdä meidän penkin takana edes yhden koutsin, joka laittaisi avauspeliin nopeat ja jatkuvat kontrolloidut avaukset. Selinin aikaan tätä nähtiin ajoittain, mutta näköjään tästä kaksikosta Pikkarainen on se joka haluaa mennä lätkän evoluutiossa taaksepäin. Edelleenkään ei ole myöhäistä tuoda tuohon kiekolliseen peliin kontrolloituja ulottuvuuksia, jos Pikkarainen sitä vaan haluaa. Jos hän uskoo pelifilosofisesti tällä menevänsä mestaruuteen, niin pahoin pelkään että irokeesi on hakoteillä. Toivotaan että minä olen se joka on hakoteillä.

Noi mainitsemasi jutut pakkien heikohkosta pelinavaamisesta paineessa on kyllä ihan totta. Eniten vaikeuksia ollut ehkä Motinilla ja Ahosella tehdä hyviä ratkaisuja siinä. Lyytinen taas on muuten vaan hazardi älyttömine riskeineen. Järvinen pystynee olemaan ihan hyvä avaamaankin, kunhan pääsee parhaalle tasolleen. Vähän on hakemista vielä.

Eli pitäisi nuo pakkiparit nykykalustolla ehkä pyöritellä niin, ettei Ahosta ja Motinia nyt ainakaan samaan pistä. Lyytinen on vähän ongelmatapaus nyt, kun varsinkin kotipeleissä tykkää leikkiä jotain Heiskasta kiekon kanssa, mutta liian usein hukkaa kiekon tai tekee muuten heikon ratkaisun, joista vastustaja kiittää.

Laittaisin pakkiparit ehkä näin:
Kousa-Ahonen
Varakas-Järvinen
Laakso-Motin
Lyytinen
(pikkusen Lyytisen peliaikaa vähemmälle, jos vaikka vähentäisi niitä jatkuvia typeriä riskejä).
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Onpas yllättävän universaali (@Provider @Walkin @Apassi @Erkka Lapanen) yksimielisyys nyt puutteista pelaajiston osalta (nelosen sentteri, jonka tontin oikeastaan vain Nykopp ollessaan kunnossa tai sitten Jääskä pystyy hoitamaan, muttei J.Keränen eikä Åsten; sekä pakiston kiekollisuus, Lyytisen ollessa riittämätön kakkosparin kiekolliseen rooliin ja Laaksonkin riittäessä vain kolmoseen).

En kuitenkaan muista kovin monen näitä puutteita allekirjoittaneen vielä keväällä ja kesällä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Edelleen ehdotttaisin, että (etenkin top9 hyökkääjistön ollessa terveenä) Jääskä voisi hoitaa tuon nelosen sentterin tontin, kunnes Nykopp palaa kehiin. Ja että Lyytiselle annetaan vielä hetken aikaa nostaa tasoaan rauhoittavan Järvisen rinnalla, mutta jos ei ala hommat skulaamaan, täytyisi siihen hommata "Auvitu". Alkukaudesta pidin tuota nelosen sentteriä tärkeämpänä hankittavana (Nykoppin loukkaantuminen kun tuntui olevan vain ajan kysymys) mutta nyt hankkisin kyllä pikkuhiljaa sen Auvitun ihan varmuuden vuoksi. Seuralle tuttu hyvin peliä avaava ja jalalla nostava varma kiekollinen pakki, joka lienee yhä toipumassa mutta josta saattaisi keväällä olla todella iso hyöty. Ja vaikka Lyytinen nostaisi lopulta tasoaan, mahtuvat he kummatkin kyllä tarvittaessa pakistoon*. Nelosen sentteriksi Nykopp on riittävä, ja hänen ollessa loukkaantuneena on myös Jääskä riittävä tuohon rooliin. Jotta olisi järkeä laittaa Jääskä tuohon rooliin on kuitenkin kaikkien 9 muun hyökkäyspotentiaalia omaavan (Turunen, Paajanen, Dyk, Sallinen, M.Keränen, Kangasniemi, Saarinen, Lundell ja Tallberg) oltava täydessä kunnossa.

Mutta koska nelosen sentteriksi on kuitenkin tarjolla useampaa vaihtoehtoa (Keränenkin C-vaihtoehtona on parempi kuin ei mitään), ja pakiston kiekollisuus on liikaa pelkän Kousan varassa (ei ole mitään C-vaihtoehtoa edes tarjolla, kun ei esim. Ulanderin tai Teräväisen koettu riittävän C-vaihtoehdoksi), on tuo kiekollinen pakki loppupeleissä kuitenkin se tärkeämpi ja ajankohtaisempi hankittava. Etenkin, jos on budjetin riittämättömyyden takia pakko valita jompi kumpi.

*Laittamalla Laakso/Ahonen katsomoon, esim. näin:
Varakas-Kousa
Järvinen-Auvitu
Lyytinen-Motin
Ahonen/Laakso
(toki Lyytisen tilalla voisi myös pelata Laakso, jos Lyytinen ei yksinkertaisesti tuosta paranna missään vaiheessa)
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpas yllättävän universaali (@Provider @Walkin @Apassi @Erkka Lapanen) yksimielisyys nyt puutteista pelaajiston osalta (nelosen sentteri, jonka tontin oikeastaan vain Nykopp ollessaan kunnossa tai sitten Jääskä pystyy hoitamaan, muttei J.Keränen eikä Åsten; sekä pakiston kiekollisuus, Lyytisen ollessa riittämätön kakkosparin kiekolliseen rooliin ja Laaksonkin riittäessä vain kolmoseen).

En kuitenkaan muista kovin monen näitä puutteita allekirjoittaneen vielä keväällä ja kesällä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Itse pidin tuota nelosen sentterihankintaa aika itsestään selvänä, mutta olen ja olin sitä mieltä, että tuon roolin pelaajan pystyy hankkimaan siirtorajan kynnyksellä, kun kerrankaan ei tarvitasisi metsästää ykköskorin vahvistuksia. Tuollainen nelosen sentteri lienee aika halpa hankinta johon on aina varaa, ellei nyt mitään "petteriwirtasta" tarvitse hankkia. Aina ykkösprioriteettina taito ja speciaaliosaamista rajallisia taidon ehtii hankkia loppukaudesta. Ei HIFK:n menetys tässä vaiheessa kautta ole kiinni nelosen onnistumisesta, vaikka ainahan sitä toivoisi roolien paikoilleen napsumista. Vasta nyt kun saikkulista on totutun pitkä avainpelaajien osalta, niin toivoisi tukea neloseltakin edes auttavasti.

Lyytisen vaihto kiekolliseen puolustajan taas ei mene yhtään yksi yhteen. Kyse on huomattavasta kustannuserästä. Lyytisen tason nostoa joutunemme vain odottelemaan.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Lyytisen vaihto kiekolliseen puolustajan taas ei mene yhtään yksi yhteen. Kyse on huomattavasta kustannuserästä. Lyytisen tason nostoa joutunemme vain odottelemaan.

En toki ole vaihdosta sinänsä puhunut, ja mainitsinkin että he tarvittaessa mahtuvat kummatkin kokoonpanoon. En tiedä mitä tarkoitat tuolla yksi yhteen. Eivät ehkä ole täysin samasta puusta veistettyjä, mutta parin vuoden takainen Auvitu on juuri sitä mitä tuo pakisto kaipaa.

Huomattavasta kustannuserästä voimme myös olla eri mieltä. Profiilipakin hommaaminen ei toki koskaan ole ilmaista, mutta nyt ollaan jo verorajan paremmalla puolella (en tiedä asuvatko Auvitut pysyvästi Helsingissä, Venäjällä vai tarpeeksi peräti Ranskassa?) eikä viime kauden loukkaantumisen ja sitä seuranneen kuntoutuksen jäljiltä olettaisi palkkapyynnönkään olevan täysin taivaissa. Ehkä voisi loppukauden diilistä selvitä niinkin maltillisella kuluerällä kuin 150-170k. Ja Auvitusta saisi sillä hinnalla huomattavasti Finleyä, Motinia, jopa O'Connoria enemmän hyötyä ja olisi täten varsin kohtuullinen kustannuserä ja hintansa väärti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tämä ajoittain aika hauskaa keskustelua. Alkukaudesta kaipailtiin "järvistä" pakistoon ja lisää pelinrakentelutaitoa hyökkäykseen ja kun saatiin Järvinen ja Keränen, on kaipailtu kiekollista pakkia ja nelssonin senaa (no joo, tämä toive on ollut alusta asti). Samaan hengenvetoon toivotaan lisää peliaikaa junnuille. Ainakin Winberg, Teräväinen, Seppälä, Heljanko, Myllylä ja Lambert pitäisi saada pelaavaan kokoonpanoon. Ei ehkä ihan täsmää tämä yhtälö, sano.
 
J

Just-Ice-Hockey

On tämä ajoittain aika hauskaa keskustelua. Alkukaudesta kaipailtiin "järvistä" pakistoon ja lisää pelinrakentelutaitoa hyökkäykseen ja kun saatiin Järvinen ja Keränen, on kaipailtu kiekollista pakkia ja nelssonin senaa (no joo, tämä toive on ollut alusta asti). Samaan hengenvetoon toivotaan lisää peliaikaa junnuille. Ainakin Winberg, Teräväinen, Seppälä, Heljanko, Myllylä ja Lambert pitäisi saada pelaavaan kokoonpanoon. Ei ehkä ihan täsmää tämä yhtälö, sano.

Toki näiden toiveiden takana taitaa olla eri nimimerkit. Sama kun toteaisi maailman olevan hassu, kun samaan aikaan toivotaan maailman laajuista kommunismia ja toisaalta lähes yövartijavaltion kaltaista yhteiskuntaa joka ei tarjoa mitään palveluita eikä juuri verotakaan.

Toki nuo Winbergit, Teräväiset ja kumppanit olisivat peliajan suhteen paremmassa asemassa, jos muutamakin jatkosopimus olisi jätetty rustaamatta. Olisi painotettu laatua määrän sijaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On tämä ajoittain aika hauskaa keskustelua. Alkukaudesta kaipailtiin "järvistä" pakistoon ja lisää pelinrakentelutaitoa hyökkäykseen ja kun saatiin Järvinen ja Keränen, on kaipailtu kiekollista pakkia ja nelssonin senaa (no joo, tämä toive on ollut alusta asti). Samaan hengenvetoon toivotaan lisää peliaikaa junnuille. Ainakin Winberg, Teräväinen, Seppälä, Heljanko, Myllylä ja Lambert pitäisi saada pelaavaan kokoonpanoon. Ei ehkä ihan täsmää tämä yhtälö, sano.
En tiedä miten olet tätä keskustelua kaiken kaikkiaan lukenut, mutta ei toi asia nyt ihan noinkaan ole mennyt.
Täällä haaveiltiin useammankin nimimerkin toimesta noita selkeästi (ja edelleenkin osin) puuttuvia pelaajia joukkueeseen, ja mm senttereiden määrää ihmeteltiin kovastikin ennen kaudne alkua.
Junnuja toki on kiva saada nousemaan mukaan, mutta ei se voi myöskään ihan itsetarkoitus olla, kun puhellaan eurooppalaisesta huippuseurasta, jonka tarkoitus on olla muutakin kuin kasvattajaseura.

Itse en erityisemmin haaveillut tälle kaudelle junnuinvaasiosta vaan enemmänkin kokonaisuudessaan tasapainoisesta joukkueesta. Mutta kun se oikein UJ:n toimella esiin tuotiin, että nuoret saavat nyt REILUN näytönpaikan nousta mukaan kokoonpanoon, ja sillä myös perusteltiin se, että ei puutteita edes yritetä paikata, niin tietenknin odotukset sitten kohdistuivat siihen juniori-invaasion odotteluun kun puutteita oli, niin tiedossa olevia kuin sittemin osoittautuneita. Vaan sitä ei sitten jostakin syystä tapahtunutkaan, ja joukkue väkisin puurtaa nyt paskalla nelosella ja vähän puuttellisella kolmosellakin koska se kassaminen jäi vaiheeseen, eikä vielä ainakaan junnuja ole liialti näkynyt tai eivä tole vastanneet huutoon (vielä).

Nyt on siis toki tehty hankintoja puutteiden korjaamiseksi, ja Järvinen eittämättä oli yksi jo ennen kauden alkuakin mukaan haaveiltu vaihtoehto tasapainottamaan puolustusta. Valitettavasti sen jälkeen on osoittautunut että ei se puolustuksen kiekkollinenkaan osaaminen ole lainkaan sillä tasolla, johon ennen kautta niin kovin uskottiin, joten edelleenkin siellä olisi tarvetta hankinnoille, tai sitten niiden junnujen vahvemmalle nostamiselle sinne edareihin.

Sama koskee valittaen sitä nelosen sentteriäkin, ja erityisesti jos joudutaan toteamaan etti Nykoppista tällä(kään) kaudella ole sinne saatavissa tukea loukkantumisensa vuoksi. Nelonen itseasiassa pitäisi liki kokonaan rakentaa uusiksi ja modernimmaksi. Maalintekoon ja paineeseen kykeneväksi, eikä vain selvitymään, joka sekään ei ole mainittavasti onnistunut, joten IFK:n kohdalla nelonen on juuri nyt vain rasite, eikä edistä peliä yhtään millään tavalla. Tämä alkaa myös näkymään eräiden peliajoissa, eikä kausi ole kuin vasta hikisesti alussa.

Joten kyllä se taitaa nyt vaan vika tällä kertaa olla omassa tulkinnassasi muiden logiikasta tai olet yhdistellyt niitä haluamallasi tavalla. Kyllä siellä on ihan selvästi jo todettu ennen kauden alkua kaikki puutteet, ja sitten on vain odoteltu että miten homma ratkaistaan IFK:ssa.

Vaikka sitä en toki kiellä, etteikö tässä useampikin henkilö/nimimerkki (mahdollisesti myös minä), ole jo useammankin kerran vaihtanut ajatuksiaan siitä, miten mahdollista dynamiikkaa korjattaisiin tällä kaudella. Varmaa kuitenkin on se, että sormi persiissä se ei tapahdu, ja onneksi siellä nyt Salmelainen on ainakin jotakin korjauksia yrittänyt tehdä puuttelisesti kasattuun(kasaamaansa) joukkueseen.

Se taas, että riittäkö tehdyt likkeet, jää nähtävöksi kauden edetessä. Minä en usko että riittää, mutta mahdollista se voi kuitenkin olla.
 
Viimeksi muokattu:

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.97
  • 3.70
  • 3.50
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös