Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 286
  • 3 865

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Jos viikossa ehtii neljä kertaa kuntoilemaan ja tavoitteena on juosta puolimaraton, niin ehdottomasti ennemmin kolme juoksulenkkiä + yksi salitreeni, kuin kaksi + kaksi. Juoksemalla se juoksukunto paranee.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pidä paikkansa, voimaharjoittelu tekee juoksusta taloudellisempaa ja on siksikin kannattavaa. Myös vammojen riski pienenee.

Juoksemisesta tekee ennen kaikkea taloudellisempaa tavoitevauhdilla juokseminen. Tietysti jotkut mäkivedot tai loikkajutut tekevät ihan hyvää sekä voiman että juoksutekniikan kannalta, eikä salilla sopivasti treenaamisesta mitään haittaakaan ole. Kuitenkin jos nyt vaikka puolimaratonista puhutaan, niin äärimmäisen harvalla rajoittava tekijä liittyy voimaan.

Itse harrastelen juoksua sen verran kuin perheellinen ja työssäkäyvä keski-ikäinen kuntoilija kohtuudella ehtii ja tänä vuonna nelivitosena puolimaraton on mennyt 1.21 haminoille. Talvikaudella kisoja tulee viikkoon 80-130 ja päälle yksi kerta punttia ja yksi kuntopiiri viikkoon. Huhtikuusta-syyskuuhun en käy salilla lainkaan, mutta corea teen pari kertaa viikkoon. Jos haluaisin tästä vielä kehittyä, niin kyllä oikea lääke olisi juoksun lisääminen eikä voimaharjoittelu. Hapenotto ja kestävyys minulla nopeammin tulee vastaan kuin voima.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juoksemisesta tekee ennen kaikkea taloudellisempaa tavoitevauhdilla juokseminen. Tietysti jotkut mäkivedot tai loikkajutut tekevät ihan hyvää sekä voiman että juoksutekniikan kannalta, eikä salilla sopivasti treenaamisesta mitään haittaakaan ole. Kuitenkin jos nyt vaikka puolimaratonista puhutaan, niin äärimmäisen harvalla rajoittava tekijä liittyy voimaan.

Riippuu tietysti, millaista matkaa juoksee. Mm. Mo Farah on kertonut voimaharjoittelusta olleen suurta hyötyä:

Olympiasankarin valmentaja: "Hän oli 41-kiloinen rääpäle"

Itse olen juossut puolimaratonin pituisia matkoja viimeksi reilu 10 v sitten. Nykyään matkat 5-15 km välillä, keskiarvo/mediaani 7-8 km luokkaa. Vaikka olen hoikkarakenteinen, niin nykyään fysiikka (190/90-95) ei ole enää sellainen, että hirveästi pitkiä matkoja jaksaisi vääntää. Vaikka tietty omasta mielestäni 10 km alle 50 minuuttiin on ihan hyvä suoritus kaverilta, joka nostaa 150 kg penkistä. *Hymiö*
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu tietysti, millaista matkaa juoksee. Mm. Mo Farah on kertonut voimaharjoittelusta olleen suurta hyötyä:

Niin kysehän on siitä, että mikä on eniten kehittymistä tai tuloksia rajoittava tekijä. Jos juoksee 10 vuotta 180 kilometrin viikkoja, kuten Mo Farah on varmaan tehnyt ennen kuin on saavuttanut Euroopan mestaruuden, niin varmaan se tie on kuljettu kehittymisen osalta loppuun ja uusia ärsykkeitä ja just esim voimapuutteiden korjaamista tarvitaan. Keskivertoharrastajalla kuitenkin tuloskehitystä rajoittava tekijä on ihan puhtaasti juoksukunto, joka saavutetaan nimenomaan juoksemalla ja juoksua lisäämällä. Se tietysti vielä voimassa, että core on oltava kunnossa tai tulee sellaista perse ämpärissä -juoksua, kun pito pettää ja lantio putoaa ja homma putoaa ns. reisille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lidliin saapuu näköjään tarjouslehden perusteella tänään noita heidän Crivit -merkkisiä juoksukenkiä lidlmäisen huokeaan kahdenkymmenen euron hintaan. Pitää käydä päivällä katsomassa tarjoilu ja minkälaisilta kengiltä ne muutenkin vaikuttavat. Kyseisiä kenkiähän on eri foorumeilla kovastikin kehuttu jopa alan ihmisten toimesta. Tuosta johtui mielenkiinto.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lidliin saapuu näköjään tarjouslehden perusteella tänään noita heidän Crivit -merkkisiä juoksukenkiä lidlmäisen huokeaan kahdenkymmenen euron hintaan. Pitää käydä päivällä katsomassa tarjoilu ja minkälaisilta kengiltä ne muutenkin vaikuttavat. Kyseisiä kenkiähän on eri foorumeilla kovastikin kehuttu jopa alan ihmisten toimesta. Tuosta johtui mielenkiinto.
Laitappas kommenttia, kun olet testannut noita kenkiä. Itsekin olen nimittäin kuullut noista positiivista palautetta aikaisemmin, joten voisi käydä hakemassa varakengiksi tai ihan vaan perus käyttölenkkareiksi.
 

axe

Jäsen
Lidliin saapuu näköjään tarjouslehden perusteella tänään noita heidän Crivit -merkkisiä juoksukenkiä lidlmäisen huokeaan kahdenkymmenen euron hintaan. Pitää käydä päivällä katsomassa tarjoilu ja minkälaisilta kengiltä ne muutenkin vaikuttavat. Kyseisiä kenkiähän on eri foorumeilla kovastikin kehuttu jopa alan ihmisten toimesta. Tuosta johtui mielenkiinto.

Mää oon kehunut varmasti tässäkin ketjussa. Vedin varmaan kymmenkunta vuotta putkeen tuhansia ja taas tuhansia kilsoja pelkillä Lidlin kengillä eikä olisi ongelmaa jatkaa niillä nytkään. Uusien ostaminen oli maailman helpointa, otti saman koon kuin ennenkin ja jalka meni sinne kuin kotiinsa. Ei tarvinnut sovittaa eikä miettiä eikä sisäänajaa. Yhdetkään "normaalit" satasen kengät eivät ole olleet miltään osaltaan yhtään parempia kuin nuo Crivitit, paitsi tietysti viisinkertaiselta hinnaltaan, että niillä on vähän jonkinlaista statusarvoa.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Lidliin saapuu näköjään tarjouslehden perusteella tänään noita heidän Crivit -merkkisiä juoksukenkiä lidlmäisen huokeaan kahdenkymmenen euron hintaan. Pitää käydä päivällä katsomassa tarjoilu ja minkälaisilta kengiltä ne muutenkin vaikuttavat. Kyseisiä kenkiähän on eri foorumeilla kovastikin kehuttu jopa alan ihmisten toimesta. Tuosta johtui mielenkiinto.

Voi perkule että vitutti. Mulla on ollut pahoja haasteita lenkkareiden kanssa ja ajattelin, että tässäpä olisi loistava ratkaisu: halvat, jotka ei harmita, vaikka ei toimisi. No, 41 oli pienin koko ja oli vähintään puoli numeroa minun jalkaan iso. On ne saksalaiset isokenkäistä sakkia, koska kyllä mulle kaikilta muilta valmistajilta monoja löytyy.
 

axe

Jäsen
Voi perkule että vitutti. Mulla on ollut pahoja haasteita lenkkareiden kanssa ja ajattelin, että tässäpä olisi loistava ratkaisu: halvat, jotka ei harmita, vaikka ei toimisi. No, 41 oli pienin koko ja oli vähintään puoli numeroa minun jalkaan iso. On ne saksalaiset isokenkäistä sakkia, koska kyllä mulle kaikilta muilta valmistajilta monoja löytyy.

Ota naisten kengät. Tuskin niissä mitään eroa on muuta kuin mahdollisesti väri.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä ja milloin syötte lenkin jälkeen. Hyvä olisi saada hiilaria ja roheiinia lenkin jälkeen siinä jossain vaiheessa, mutta itsellä on sellainen ongelma, ettei oikein mikään kiinteämpi tahdo mennä alas moneen tuntiin varsinkaan pidempien lenkkien jälkeen.

Pidempien lenkkien jälkeen otan heti, ennen suihkua, palkkarin, jossa heraproteiinin lisäksi normaalia enemmän maltodekstriiniä. Siitä 1-2 tunnin kuluttua yritän syödä, vaikka vaikeaa onkin. Itsellä uppoaa riisiruuat parhaiten ja kun vain syö hitaasti, niin menee alas. Lisäksi kesällä, jos on lämmin ja hiki irtoaa kunnolla, tankkailen nestettä vähän (2 dl) kerrallaan pari tuntia ennen lenkkiä. Ja myös lenkin jälkeen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pari kysymystä kokeneemmille Forrestereilta: miten venyttelette etusääriä? Sitten ruokavaliosta. Mitä ja milloin syötte lenkin jälkeen. Hyvä olisi saada hiilaria ja roheiinia lenkin jälkeen siinä jossain vaiheessa, mutta itsellä on sellainen ongelma, ettei oikein mikään kiinteämpi tahdo mennä alas moneen tuntiin varsinkaan pidempien lenkkien jälkeen.
Olen varmaan täysin väärä henkilö vastaamaan. En meinaan venyttele juuri lainkaan lenkkien jälkeen. Ei-staattinen pikavenytys akilleksille rappusissa, ja siinä se oikeastaan onkin. Ja syömisestä, mä syön samat ateriat ja välipalat riippumatta siitä, käynkö lenkillä vai en. Syön silloin kun on nälkä, mutta viimeinen lämmin ruoka yleensä ennen iltaseitsemää, ja arkisinkin se on jotain kevyemmän sorttista tavaraa.

Tuosta venyttelystä oppineetkin kinaavat, onko sillä mitään tekemistä palautumisen kanssa vai ei. Menen sieltä missä aita on matalin ja teen vain välttämättömän. Mulla jumittaa joskus akillekset. Mitään muuta kremppaa ei ole ollut. Siihenkin käytän enemmän rullaamista kuin venyttelyä, jos alkaa oireilla. Ja sen oireilunkin olen paikantanut enemmän kengistä johtuvaksi. Merkin vaihtamisen jälkeen ei ole enää tuotakaan riesaa ollut. Mutta sen verran haittaa elämää uusiutuessaan, että yritän ehkäistä sitä tuolla kevyellä venytyksellä.

Kun en harrasta säännöllisesti juuri mitään muuta, en tarvitse sitä lihashuoltoa oikeastaan mihinkään. Ennen venyttelin ahkerammin, koska niin kuulemma täytyi tehdä. Ei ollut mitään vaikutusta tuohon pikavenytykseen verrattuna, joten enää en vaivaudu. Ja kun elän muuten tavallista elämää, eikä mitään huippu-urheilijan askeesia, niin syön silloin kun huvittaa ja mitä huvittaa. Ruokavalio on viilattu riittävään kuntoon jo aikaisemmin, joten senkään suhteen en kaipaa muutoksia. Proteiinit ja palautusjuomat jätän ihan suosiolla ihan oikeille urheilijoille. Tavallinen kuntoilija pärjää ihan hyvin kotiruualla.

Niinpä neuvonkin sua kuuntelemaan kroppaasi. Jos ei tee mieli syödä vähään aikaan lenkin jälkeen, älä syö. Kunhan muistat nestetasapainosta huolehtimisen.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KiJoo siis oma ruokavalio on siis kohtuullisessa järjestyksessä. Sikäli huono kysymyksenasettelu. Lähinnä sitä, että millaisessa muodossa porukka lenkkien jälkeen vetää ravinnetta.

Ihan normaalia ruokaa syön, enkä oikeastaan koskaan mitään ihmeempiä palkkareita tai lisäravinteita. Jos lenkki menee kovin myöhäiseksi, niin monesti vedän siihen päälle iltapalaksi jonkun kaurapuuron ainoastaan. Noin muutenkin ihan normaalia monipuolista ruokaa ilman mitään kikkailuja, tosin lihaa en syö.

Viikottaiset kilsamäärät vaihtelevat aika paljon, mutta siihen 50-120 km väliin ne yleensä asettuvat. Tänä vuonna kasassa on noin 2400 km, eli 67 kilsaa keskimäärin viikkoon. Enin osa tuosta on kevyttä perusläpyttelyä, mutta pari kovempaa treeniä yleensä viikkoon mahtuu, mutta en niidenkään jälkeen mitään erityisiä kikkailuja harrasta syömisen osalta.
 

axe

Jäsen
Katsaus menneeseen vuoteen. Juoksukilometrit jonkin verran väheni, mutta pysyttiin kuitenkin selvästi 800 kilsan paremmalla puolella. Jotenkin tuntui, ettei ollut aikaa - tai ehkä ei vaan intoa - käydä pidemmillä lenkeillä, niin tuli hinkattua ihan liikaa pelkkää 6-8 kilsaa. Muutama viikko jäi välistä toukokuussa pohjevamman kanssa. Ei päässyt "Espanjan-leirillä" juoksemaan yhtään! Syksy ja alkutalvi meni selkäjäykkyyden häiritessä, mutta kaikenlaisten hierontojen ja venyttelyjen jälkeen se tuli jäljitettyä lopulta patjan syyksi.

Yleisemmin tuli sporttia näköjään tuntimäärässä eniten viiteen vuoteen. Uutena tuli ruvettua käymään salilla, kun keksi viimein miten sen saatanan tylsyyden saa kestettyä. Tuli sitten käytyä aamuisin ennen töihin menoa vain puoli tuntia kerrallaan ja tuo reilu sata käyntiä vuoteen oli noin tuplat enemmän kuin koko aiemman elämän aikana yhteensä. Vielä sadankaan kerran jälkeen salitouhussa ei ole kyllä mitään kivaa eikä innostavaa, enkä tiedä oliko siitä mitään hyötyäkään, mutta voipi sanoa käyneensä. Eikä tässä nyt mitään lihas- tai voimatavoitteita olekaan, kunhan ehkä hidastaa vähän vanhemisen vääjäämätöntä. Ja säästi vesilaskussa kotona, kun kävi salilla suihkussa!

Tälle vuodelle tuohon hölkkimiseen voisi ehkä keksiä jonkin oikean päämäärän tai tavoitteen, ettei vaan kävisi mettässä pyörimässä pelkästään siksi että se on kivaa. Joku Pirkan hölkkä syksylle tai vastaava.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ihan hyvillä mielin olen nyt, kun olen muutaman kerran pystynyt käydä juoksemassa. 4kk taukoa ja on tämä vain semmoista hommaa, että tätä haluaa tehdä. Tämmöinen pidempi tauko vahvistaa vielä tätä tunnetta ja toivottavasti jalka on nyt kokonaan parantunut. Kunto on kesästä pudonnut kyllä reippaasti, mutta tärkein asia nyt onkin, että pystyn ilman kipuja urheilemaan.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Kävin tänään reilu kuusi kilometriä juoksemassa. Ensimmäiset kilometrit uusilla kengillä, kesällä ja syksyllä käyttämilllä Adidas Bostoneilla on vain liian kylmä tällä hetkellä. Uudet Solar drivet toimivat todella hyvin ja vaikka ulkona surkea keli olikin niin lenkki maistui. Tästä on kiva jatkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiinnostaisi haastaa itsensä kesäkuun alussa ja mennä juoksemaan puolikas. Juoksukunto ei ole tällä hetkellä ihmeellinen, mutta ihan nollastakaan ei lähdetä.

Onko liian tiukka aikataulu, kun aikaa olisi reilu neljä kuukautta?
Miten tuota juoksukuntoa olisi fiksua rakentaa?

Onko palstan lenkkeilijöillä näkemystä asiasta?
Noooh.. mä viime vuonna suurin piirtein samassa ajassa tuon tein. PK-lenkeillä noita pohjia oli hyvä juosta. Eli keskisyke jossain 145-155 välissä. Kunnon kasvaessa lenkkien pituuksia pystyi sitten ruveta nostelemaan tuonne 10-15km väliin. Vähän kun tuli pohjia alle, niin mukaan oli sitten hyvä heittää jotain lyhyempiä 5km lenkkejä, jossa tarkoitus on juosta selkeästi kovempaa. Lisäksi ehkä jotain mäkijuoksua, joka kehittää pitkäkestoisempaa korkean sykkeen juoksua. Täällä on yksi semmoinen 7km lenkki tosi mäkisessä maastossa, joka soveltuu hyvin tuohon.

Nämä on siis ihan omia kokemuksiani, eikä mitään sen suurempia viisauksia. Koko syksy meni sivuun juoksemisesta ja samankaltaisilla eväillä aion kuntoa lähteä taas kohottamaan kesää kohti. Tärkeintähän hommasta on kuitenkin nauttiminen, eikä liian tiukkapipoinen suhtautuminen.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kiinnostaisi haastaa itsensä kesäkuun alussa ja mennä juoksemaan puolikas. Juoksukunto ei ole tällä hetkellä ihmeellinen, mutta ihan nollastakaan ei lähdetä.

Onko liian tiukka aikataulu, kun aikaa olisi reilu neljä kuukautta?
Miten tuota juoksukuntoa olisi fiksua rakentaa?

Onko palstan lenkkeilijöillä näkemystä asiasta?

Ei todellakaan ole tiukka aikataulu jos ei edes nollista lähetä liikenteeseen.

Itellä oli eka puolikas joitakin vuosia sitten sellainen, että kuukausi ennen sain tietää juoksevani puolikkaan. Kävin 3-4 kertaa viikossa ja pidensin vähitellen lenkkejä niin että viimeinen juoksulenkki ennen puolikasta oli 17 km. Näitä ennen en paljoa ollut juoksennellut. Puolikas meni sitten 1.58.

Neuvoisin lähtemään rauhallisesti ja vetämään erimittaisia ja myös erivauhtisia lenkkejä. Joku 15-17 km on pisin mitä kantsii juosta.

Puolikkaalle ei tarvi mitään tähtitieteellisen reeniä selvitäkseen mutta tietenkin jos haluaa mahdollisimman hyvän ajan niin asia on eri.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kiitos vinkeistä @adolf ja @Lert. Mulla olisi kerran viikossa tunnin futsaltreenit. Kannattaako tuo pitää treeninä vai keskittyä pelkästään juoksemiseen?

Pidä vain tuo. Sehän on hyvää intervallimaista harjoittelua. Päälle sitten aerobisia juoksulenkkejä, vauhti kannattaa pitää sellaisena että pystyy puhumaan.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Harrastaako joku täällä aamulenkkeilyä?

Ajattelin nyt aloittaa ennen töihin lähtöä päiväni 3-9km aamupyrähdyksellä. Vois jaksaa painaa päivän paremmin?
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Harrastaako joku täällä aamulenkkeilyä?

Ajattelin nyt aloittaa ennen töihin lähtöä päiväni 3-9km aamupyrähdyksellä. Vois jaksaa painaa päivän paremmin?
Mä harrastin aiemmin keväällä/kesällä kun oli valosaa niin sai ittensä ylös sängystä aamulla, sehän se tuossa oli vaikein asia. Lenkkihän tuntui aamulla kevyeltä ja töissä oli virkeä olo. Joskus oli töiden jälkeen aika sippi ja saattoi joutua nukkumaan päiväunet. Varmaan itsellä kaatui siihen että en mennyt aina tarpeeksi aikaisin nukkumaan.

Kannattaa kokeilla, itsellä on toi melko tyhjällä mahalla juoksu toiminut aina hyvin. Jotain kevyttä saatoin syödä tai vain juoda mehua siinä aamulla mutta lähdin käytännössä heti herättyä. Yleensä ne aamulenkit kesti mulla sen 30 min kun normaalisti teen tunnin lenkkejä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aamulenkit on parhaita. Mitä puolikkaaseen tulee, edeltävällä viikolla sitten mahdollisimman kevyttä reeniä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Mä tykkään myös aamulenkeistä. Pakko kyllä myöntää että ihan hirveän monta kertaa en ole saanut itseäni ylös ennen töitä, johtuen lähinnä siitä että menen aina viim. yhdeksään töihin. Joskus kesähelteillä on mahtavaa käydä kuuden kieppeissä vetäsemässä joku puolen tunnin hölkkä ennen töitä, mutta usein kyllä arkisin lenkit jää työpäivän jälkeen käytäviksi. Viikonloppuisin lähden mieluusti heti aamusta. Mulla ainakin vaikuttaa siihen että on energisempi olo loppupäivän, ja toisaalta kiva fiilis kun päivän treeni on suoritettu heti aamusta. @maken veivi jr. tavoin mitään kovin raskasta ei tule syötyä ennen lenkkiä.

Pimeällä on kyllä hirveän tuskaisa prosessi jaksaa vielä työpäivän jälkeen lähteä juoksemaan, mutta onneksi vähän helpottaa ajatus että kohti kevättä mennään ja päivät tästä pikkuhiljaa pitenee.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viileassä tai jopa hieman kylmässä (ei liian, max -5) säässä lenkkeily on ihan mukavaa hommaa, kunhan on sulat tiet ja voi normaaleilla lenkkareilla juosta.

Mutta Ihmettelen suuresti joidenkin varustusta siinä. Tänäänkin taas näin yhden juoksevan ilman lämpösuojaa akillesjänteille. Lyhyet jouksusukat näytti olevan ja pohkeiden alaosa paljaana kokonaan. Voi loppua juoksut aika lyhyeen, jos iskee krooninen akillesjännetulehdus. Huonolla tuurilla parane kokonaan ikinä. Sellasistakin tapauksista olen kuullut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös