Yleisradio Oy – YLE

• 773 871
  • 6 019

Byvajet

Jäsen
Täytyy antaa kritiikkiä.

Lasten luontoilta on järjetön erityisesti lasten näkökulmasta, koska lapset kysyvät miksi- ja miten-kysymyksiä. Näihin kysymyksiin ei voi vastata kuin menemällä syvälle asioiden perustaan. Yle on siis rakentanut ohjelman, jossa lapset kysyvät kysymyksiä, joiden vastaukset saattaa ymmärtää ainoastaan luonnontieteellisen koulutuksen saanut. Jos tehdään ohjelma lapsille, se tulisi rakentaa sellaiseksi, että vuorovaikutus tapahtuu lapsen maailman tasolla.

Jutut, joissa luodaan vahva vastakkainasettelu, harvoin toimivat. Kun studioon tuodaan kampanjanvetäjä, jonka porukka rinnastaa synnytyksen raiskaukseen ja väkivaltaan ja vastapuolella on jo valmiiksi loukattu kätilö, niin keskustelu itse aiheesta jää kepeäksi. Kumpikin osapuoli sekä hyökkää että varoo toistaan, eikä yleiskuvaa todellisuudesta muodostu.

Eri näkökulmien esiin tuonti ei vaadi sitä, että keskustelussa ovat ääripäät.

K

Kiekkokatsoja

Toistuvasti tulee sellaisia vihervassari myönteisiä puheita tältä kanavalta. Ja toisinaan "vihapuhetta" niitä kohtaan, jotka eivät ole samanmielisiä. Niinkuin vaikkapa tänään ykkösen aamutv keskustelussa. En muista tarkkoja sanoja, mutta siinä kehuttiin muodostuvaa hallitusta, ja moitittiin kok, kesk, persu linjaa. Kuulemma heillä olisi ollut kahlittua kuin keskitysleirillä.
Yle propagandaa.
Telkku meni kiinni.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Onko tosiaan niin ettei YLEn kanavat näy HD:nä antenniverkossa lainkaan?

Kanavanumerot ja taajuudet - Digita

Kanavajärjestys - Digita

Nimimerkillä: sijoitinko satoja euroja uhf/vhf yhdistelmäantenniin ja vahvistimiin turhaan?

Myös täällä meillä näkyvät, sijoitin yhdistelmäantenniin, jossa on elementtejä jotain perhana kuuskymmentä kai. En uskaltanut vetää sitä edes kovin ylös, vanhan tolpan nokkaan asti tuulikuormituksen pelossa mutta pelittää ilman vahvistintakin.
Tosin asun lakeurella.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tosiaan niin ettei YLEn kanavat näy HD:nä antenniverkossa lainkaan?

Kanavanumerot ja taajuudet - Digita

Kanavajärjestys - Digita

Nimimerkillä: sijoitinko satoja euroja uhf/vhf yhdistelmäantenniin ja vahvistimiin turhaan?

Näkyvät DNA:n verkossa, ei Digitan. Digitan ulkomaiset monopoliriistäjät vetivät hinnat niin pilviin, että sille piti saada kilpailua. DNA käyttää yksitaajuusverkkoa pienillä lähettimillä kännykkämastoissa niinkuin digi-telkkarilla pitääkin. Pieni miinus on alueuutisten puute.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Peltinen olet oikeassa, näinhän asianlaita onkin.

Minulla oli aikoinaan DNAn kanavapaketti ja sen näkyvyys vaati myös tuon antennin päivityksen ja suuntaamiseen pois vanhasta isosta Ylen eli nyttemmin Digitan isoosta antennista.

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suuret kiitokset infosta. Jatkan vehkeiden kanssa taistelua jotta saisin katsoa puoli ysin uutiset teräväpiirtona.

Katson televisiota Eurajoen maston kautta, se on käsittääkseni yksi isoista. Eli pitäisiköhän minun tähyillä jotain pienempää lähetintä...

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaa katsoa dnan karttapalvelusta, mistä päin lähetin löytyy. Itsellä vhf antenni osoittaa tasan päinvastaiseen suuntaan kuin uhf. Ihan koko Suomea dna ei vielä kata.

Isot kiitokset. Tein työtä käskettyä ja nyt kanavat näkyy. Homma oli vaan säädöistä kiinni, toisin sanoen kanavat näkyy kun ottaa signaalin suoraan antennin vahvistimelta, onneksi vahvistimessa oli kaksi outputtia,, eli jakaja pitää ohittaa. Nyt näkyy siis puoli ysin uutiset HD:nä ainoastaan talouden yhdestä vastaanottimesta. Mutta eiköhän tilanne aikaa myötä parane.

Parikymmentä vuotta sitten olen edellisen kerran televisioantennia viritellyt, oli se silloin huomattavasti yksinkertaisempaa.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valitsen tämän ketjun setämieheksi kasvamiseni ihmettelyyn, myös pikkuriikkisenä veronalaisena.

Yle tarjosi aikoinaan minulle Ponille kyytiä- sarjan, joka oli lähes tajunnan räjäyttävää. Kaverin vaimon Outin kanssa kippuroiden katseltiin pubissa, suurin osa jengistä ei vaikuttanut tajuavan lainkaan, ainakaan Juha. Luultavasti koska minä olen vasenkätinen ja Outi nainen, vähän erikoisia olentoja.
No, vuosikymmeniä tulee ja myös Siskonpeti. Ehkä paloittain kopiointia, mutta minusta paljon hauskoja arkkityyppejä jotka eivät ole Nooan aikaisia.
Ehkä siskonpedin petaajat vaativat jatkosta liikaa liksaa, kiinnostusta kai heillä oli, mutta Yle päätti säästää ja varmaan ideologisesti myös tarjota ruutuaikaa uusille kasvoille, uusille kirjoittajille eli hilloa nuorille.

Hillo. Kai tämä on jotenkin hauskaksi tarkoitettu tekelesarja? Olen nyt katsonut kaksi satunnaista jaksoa kokonaan nauramatta. Ensipuraisuni oli kymmenminuuttinen pätkäotos, josta lannistuneena en siis ryhtynyt aktiivisesti seuraamaan joka jaksoa.

Päädyn olettamaan kuuluvani väärään kohderyhmään ( setämiehiin).
Tämä ohjelma ei huvita minua mitenkään. Tässä samassa profiloinnissa Yle on onnistunut erinomaisesti myös Yle Puheen ohjelmistossa, ei kiinnosta.

Toisaalta vanhempi ihminen tuntee tiettyä turvallisuutta, kun tajuaa ettei tarvitse hektisesti säntäillä kuuntelemaan ja katsomaan jokaista ohjelmaa.
Yleen voi siis oikeastaan alkaa luottaa enemmän eli Puhetta ei tarvitse kuunnella ja Kakkosta ei tarvitse katsoa. Paitsi urheilut kummallakin.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suuret kiitokset infosta. Jatkan vehkeiden kanssa taistelua jotta saisin katsoa puoli ysin uutiset teräväpiirtona.

Katson televisiota Eurajoen maston kautta, se on käsittääkseni yksi isoista. Eli pitäisiköhän minun tähyillä jotain pienempää lähetintä...

Mulla on yhdistelmäantenni suunnattuna Eurajoen mastoon. Samasta suunnasta löytyy myös DNA:n vhf-lähetin (Eurajoki, Lauhtu).

Erillisellä vhf-antennilla sais HD-signaalin lähempääkin mutta en ole lähtenyt muuttamaan, kun näinkin toimii.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Europol: Ääri-islamistien tekemissä iskuissa kuolee EU-alueella vähemmän ihmisiä, äärioikeiston terroriin liittyvät pidätykset kasvussa
Olikohan YLE:lta loppunut bitit kesken, kun unohtui analysointi äärivasemmiston terrorismista? Hieman asenteellista uutisointia, mutta kaipa se kuuluu nykypäivän fakenews-ideologiaan, että toimittelijan oma agenda puskee läpi. Hienoa maksaa YLE-veroa, kun saa näin laadukasta uutisointia vastineeksi.
Harmi että sinulle tuli noin paha mieli tästä. Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Harmi että sinulle tuli noin paha mieli tästä. Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.
Saihan jihadismikin oman analyysin juuri siksi, että se oli myös vähentynyt. Sinun uskosi on kyllä kovin vahva, kun päästään nokittamaan äärioikeistoa ja varmuutesi syystä on kyllä omaa luokkaansa. Olihan siellä tosiaan yksi äärioikeiston suorittama teko.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinun uskosi on kyllä kovin vahva, kun päästään nokittamaan äärioikeistoa ja varmuutesi syystä on kyllä omaa luokkaansa.
Onko sinun usko sitten tosi epävahva? Eli voi olla että epäilysi Ylen motiiveista eivät ole totta?

Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko sinun usko sitten tosi epävahva?
En ainakaan usko minkään osapuolen tekemien tekojen peittelyn vähentävän vastakkainasettelua, kun keskustellaan ja uutisoidaan näinkin vakavasta aiheesta. Luulisi YLEn edes yrittävän vähentää tätä kuilua, mutta ehkä Jokisen linja saa niin suuren tuen taakseen, että agendajournalismi on uusi normaali.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä en kuitenkaan usko että Yle jotenkin kannattaisi vasemmistolaista väkivaltaa, vaan kyse on ainoastaan siitä että se oli viime vuonna vähentynyt ja oikeistolainen väkivalta kasvanut.

YLE:n uutisoinnin perusteella myös näin voisi päätellä. Mutta jos katsotaan varsinaista raporttia (Europol) vuodelta 2018, luvut ovat iskuina seuraavat:

Etnonationalistiset ja separistiset iskut 83
Jihadistiset 24
Äärivasemmistolaiset 19
Äärioikeistolaiset 1

Luokittelemattomat 1
Yksinäiset sudet 1

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YLE:n uutisoinnin perusteella myös näin voisi päätellä. Mutta jos katsotaan varsinaista raporttia (Europol) vuodelta 2018, luvut ovat iskuina seuraavat:

Etnonationalistiset ja separistiset iskut 83
Jihadistiset 24
Äärivasemmistolaiset 19
Äärioikeistolaiset 1

Luokittelemattomat 1
Yksinäiset sudet 1
Joo, pidätyksistähän siinä kohistiin. Toki tuo äärivasemmistolainen ei Suomea kosketa siinä määrin kuin näitä perinteisiä välimeren maita.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

Eikö olisi asiallista uutisoida siitä mitä raportissa kerrottiin - sen sijaan, että valikoiden otetaan palanen sieltä - ja palanen täältä.

Vasemmistolainen terrorismi muuten laski raportin mukaan viime vuonna "hieman".

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan ok uutisointi, koska itse raportin tiivistelmässä ei myöskään äärivasemmistoa mainita, vaan huolenaiheena siinäkin on jihadistien iskut ja äärioikeiston iskuja suunnnitelleiden lisääntyneet pidätykset. Jotka tulkitaan osoitukseksi suoran toiminnan suosion lisääntymisestä eri ääriryhmissä.

Kun suht tasapainoinen uutisointi saa aikaan näin voimakasta syytöstä vasemmiston suosimisesta, niin olisko oikeistolainen malka kommentoijan omassa silmässä?

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan ok uutisointi, koska itse raportin tiivistelmässä ei myöskään äärivasemmistoa mainita, vaan huolenaiheena siinäkin on jihadistien iskut ja äärioikeiston iskuja suunnnitelleiden lisääntyneet pidätykset. Jotka tulkitaan osoitukseksi suoran toiminnan suosion lisääntymisestä eri ääriryhmissä.

YLE:n artikkelissa käsitellään äärioikeiston terroritekojen määrää ja mainitaan sen olevan yksi. Myös separistit ja nationalistien määrä 83 kerrotaan. Sen sijaan äärivasemmiston terroritekojen määrää 19 ja jihadistien terroritekojen määrää 24 ei mainita lainkaan. Kun äärioikeistoon liittyvien kasvavien pidätysten määrä nostetaan otsikkoon asti, lukijalle voi jäädä käsitys, jonka mukaan äärioikeistolainen väkivalta lisääntyy. Pidätyksinä näin onkin, mutta Euroopan tasolla äärivasemmisto on edelleen iskuina mitattuna omaa luokkaansa verrattuna äärioikeistoon. Voi myös kysyä, onko jokin tietoinen syy jättää artikkelista jihadistien ja äärivassarien iskujen määrä pois, kun siinä tuodaan esille muiden ryhmien iskujen määrä. Esimerkiksi valitun otsikon kanssa äärioikeiston ja äärivasemmiston iskujen määrä ei trimmaa.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
IKun suht tasapainoinen uutisointi saa aikaan näin voimakasta syytöstä vasemmiston suosimisesta
Tasapainoinen? Uutisessa mainitaan jihadistit, äärioikeisto, separatistit ja äärikansalliset ainekset. Yksi puuttuu ja miksi näin? YLEltä en ymmärrä moista. Kansan Uutiset tai Tiedonantaja olisi voinut näin uutisoida, mutta että YLE.
Edit: yläpuolella samanlaista pohdintaa...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy