Jatkoajan virallinen homoketju

  • 879 820
  • 8 125

Fordél

Jäsen
Öh, no eihän kaikille (valtaosalle) avioliitto ole myöskään homoliitto...

Erittäin huono vastine, kun keskustelimme avioliitosta hedelmällisyyden juhlasta. Eli argumentit loppui taas sulta kesken.

Suomi on kenties hävinnyt taistelun, en minä. Homoliitolla on seurauksensa joista ei kai tarvitse myöskään olla keskustelematta?

Niistä voi jopa keskustella, mutta uskon, että keskustelu menee sun johdolla taas näihin ihan samoihin jauhantoihin.

Taistelen myös mielelläni moniavioisten oikeuksien puolesta. Onhan heillä jo tv-ohjelmiakin. Itse asiassa ei eroa kovinkaan paljon (mies)homoilijoista, joilla on hyvin usein lyhytkestoisia sivusuhteita mukana kuviossa.

Ethän sinä taistele muiden kuin heteroiden puolesta, joilla muuten on myös hyvin usein lyhytkestoisia sivusuhteita mukana kuviossa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Erittäin huono vastine, kun keskustelimme avioliitosta hedelmällisyyden juhlasta. Eli argumentit loppui taas sulta kesken.

Etkö nyt ymmärtänyt, että itse perustelit homoliittojen puolesta poikkeuksilla (ei hedelmällisyyttä), itse taas vastasin että ei tuolla voi perustella homoliittoa. Siis vastasit negaatiolla koskien heteroliittoja etkä perustellut sitä itse homoliittoa.

Niistä voi jopa keskustella, mutta uskon, että keskustelu menee sun johdolla taas näihin ihan samoihin jauhantoihin.

Aha. Se on siis minun yksinoikeuteni, jota sinä esim. et harrasta? Eromme on ainakin se että minä en pyri erikseen estämään keskustelua, lähinnä päinvastoin (usein heikoin tuloksin).

Ethän sinä taistele muiden kuin heteroiden puolesta, joilla muuten on myös hyvin usein lyhytkestoisia sivusuhteita mukana kuviossa.

Älä viitsi valehdella. Kuten todettua, perustin erikseen (muistaakseni ensimmäistä kertaa vapaan puolella) ketjun tarkoituksena herättää keskustelua muiden liittojen asiasta. Yksi pointti on että moniavioisia ovat käytännössä monet muutkin kuin polyamoriset, silti heitä syrjitään.
 

Fordél

Jäsen
Etkö nyt ymmärtänyt, että itse perustelit homoliittojen puolesta poikkeuksilla (ei hedelmällisyyttä), itse taas vastasin että ei tuolla voi perustella homoliittoa. Siis vastasit negaatiolla koskien heteroliittoja etkä perustellut sitä itse homoliittoa.

Kuten jo aikaisemmin perustelin, avioliitto ei edellytä mahdollista lisääntyä. Voit unohtaa ihan kokonaan tämän perustelun käytön.

Aha. Se on siis minun yksinoikeuteni, jota sinä esim. et harrasta? Eromme on ainakin se että minä en pyri erikseen estämään keskustelua, lähinnä päinvastoin (usein heikoin tuloksin).

Ei, kyllä muutkin saavat asiasta keskustella. Enkä ole estämässä keskustelua. Olen vain todennut, että nämä keskustelut sun kanssa jauhaa koko ajan ihan samaa rataa. Eipä tule juuri mitään uutta vaan heität samoja perusteluita, jotka sitten kumotaan ja keskustelu loppuu, kunnes alkaa taas jonkun ajan päästä uudestaan, kiitos esim. jonkin uutisjutun. Nämä keskustelut eivät ole antaneet ainakaan mulle pitkään aikaan enää yhtään mitään.

Älä viitsi valehdella. Kuten todettua, perustin erikseen (muistaakseni ensimmäistä kertaa vapaan puolella) ketjun tarkoituksena herättää keskustelua muiden liittojen asiasta. Yksi pointti on että moniavioisia ovat käytännössä monet muutkin kuin polyamoriset, silti heitä syrjitään.

En valehtele. Sinä vastusta samaa sukupuolta olevien avioliittoja enkä usko, että todellisuudessa kannatat muitakaan avioliiton muotoja. Ajat vain perinteisten heteroavioliittojen asiaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Antti Holma näemmä jättää Suomen, koska Suomessa on liian hetero meininki.

Antti on kyllä ihan oikeassa halutessaan täältä pois, mutta syitä on mielestäni muita, kuin homojen diskriminointi. Itselleni tulee mieleen maan epäpätevä poliittinen johto, surkeat talousnäkymät, ay-mafia ja yleinen näköalattomuus.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kuten jo aikaisemmin perustelin, avioliitto ei edellytä mahdollista lisääntyä. Voit unohtaa ihan kokonaan tämän perustelun käytön.

Riippuu määritelmästä. Sinä saat kuvitella että oma määritelmäsi on ainut ja paras, ei se nyt vielä tarkoita että muidenkin pitäisi seurata ajatteluasi. Valtaosa maailmasta on eri mieltä!

Tuo ajattelu edellytyksistä on minusta outoa, joskin kertoo vain juurikin länsikulttuurista. Avioliitto on käytännön tasolla kulttuurinen konsepti, Suomessakin nämä tajuttiin aiemmin.

Ei, kyllä muutkin saavat asiasta keskustella. Enkä ole estämässä keskustelua. Olen vain todennut, että nämä keskustelut sun kanssa jauhaa koko ajan ihan samaa rataa. Eipä tule juuri mitään uutta vaan heität samoja perusteluita, jotka sitten kumotaan ja keskustelu loppuu, kunnes alkaa taas jonkun ajan päästä uudestaan, kiitos esim. jonkin uutisjutun. Nämä keskustelut eivät ole antaneet ainakaan mulle pitkään aikaan enää yhtään mitään.

Siis minä heitän samoja juttuja, edelleen etkö sinä tee samaa? Juuri tuo yksisilmäisyys on aika outoa. Aina välillä täälläkin joku sanoo jotakin mikä on ihan eri lailla kiinnostavaa.
Suomessa jotenkin luullaan että aihe on loppuunkäsitelty, suorastaan idioottimainen lähtökohta.
Jos intetään tarpeeksi kauan että 1+1=3, se hyväksytään niin en minä muuta laskutapojani.

En valehtele. Sinä vastusta samaa sukupuolta olevien avioliittoja enkä usko, että todellisuudessa kannatat muitakaan avioliiton muotoja. Ajat vain perinteisten heteroavioliittojen asiaa.

Heteroavioliitosta tietysti itse pidän, mutta kerran homoliitot sallitaan niin minussa heräsi kansalaisoikeustaistelija nähdessäni kaikkien muiden liittojen aivan törkeän syrjimisen.
Jostain syystä te homointoilijat sitten haluatte määritellä jopa muiden mielipiteet erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Riippuu määritelmästä. Sinä saat kuvitella että oma määritelmäsi on ainut ja paras, ei se nyt vielä tarkoita että muidenkin pitäisi seurata ajatteluasi. Valtaosa maailmasta on eri mieltä!

En usko, että esimerkiksi valtaosassa maista olisi säädetty laissa, että avioliitossa pitää lisääntyä. Suomessakaan ei tätä edellytetä, joten sikälikään ei ole mitään esteitä samaa sukupuolta olevien avioliitoille. Hyödytön argumentti.

Siis minä heitän samoja juttuja, edelleen etkö sinä tee samaa? Juuri tuo yksisilmäisyys on aika outoa. Aina välillä täälläkin joku sanoo jotakin mikä on ihan eri lailla kiinnostavaa.

Kyllä teen samaa, kiitos sinun. Olen idiootti, kun olen taas kerran lähtenyt tähän sun rumbaan mukaan. Nämä keskustelut eivät tuota mitään eri osapuolten lähentymistä, minkä vuoksi ovat niin ikään hedelmättömiä. Esimerkiksi uskonto-ketjussa on käyty paikoin todella hyvääkin keskustelua, joka on varmasti auttanut eri osapuolia ymmärtämään toisia. Keskustelut ovat muuttaneet omaakin ajattelua. Niin kävi aikanaan myös näissä keskusteluissa, mutta nykyisin nämä keskustelut junnaavat paikoillaan eikä mitään lähentymistä tapahdu. Sinä et hievahda näkökannoistasi eikä me muutkaan. En näe keskustelulle oikein mitään järkeä. Siksipä poistun nyt takavasemmalle.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Antti Holma näemmä jättää Suomen, koska Suomessa on liian hetero meininki.

Antti on kyllä ihan oikeassa halutessaan täältä pois, mutta syitä on mielestäni muita, kuin homojen diskriminointi. Itselleni tulee mieleen maan epäpätevä poliittinen johto, surkeat talousnäkymät, ay-mafia ja yleinen näköalattomuus.

Niin eihän tuossa jutussa edes homoja mainittu, eikä tosiaan ikävä kyllä tarvitsekaan.
Eniten Suomessa pielessä on kyllä sosiaalinen kulttuuri, mikä näkyy tälläkin palstalla.

Holma sanoo käyneensä oman elämänsä koulun, ja oppineensa.

– Kun tekee rehellisesti asioita itselleen, joihin uskoo, ei ole väliä, mitä muut ajattelevat, hän tietää nyt.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
HämeenSanomissa oli tänään juttu siitä, kuinka ihmisten brändi siirtyy tuotteisiin. Otsikossa oli tyyliin "Haluatko Jutan lihakset tai Antin elinvoiman". Siis Jutta Gustafffgggfbergin ja Antti Tuiskun brändi oli siirretty johonkin tuotteisiin. Sivulla oli myös kuva Jari Sillanpää-kahvista. Ostaako homot enemmän tätä?
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Homoseksuaalisuus on biologisesti luonnolista. Sitä esiintyy kaikkialla luonnossa. "Seksuaalisuus itsessään on voima, jota eläimet käyttävät eri tavoin populaatioiden selviämisen parantamiseen. Jos homoseksuaalisuudesta ei olisi lajeille mitään hyötyä, se häviäisi pikkuhiljaa. Jo se, että sitä on jäljellä, osoittaa, että sillä voi olla evoluution kannalta merkitystä."
Tutkija: Homoseksuaalisuutta esiintyy lähes kaikkien eläinten keskuudessa | Eläimet | HS
Homo pingviinipari:
Zookeepers wanted these gay penguins to breed with females, but they only had eyes for eachother · PinkNews

Pölyttyneen muumion, jota paaviksikin kutsutaan, ajatuksia turvaseksin opettamisesta lapsille/nuorille ja hänen mielestään pitäisi osoittaa "kunnioitusta ja arvostusta eroavaisuuksille", mutta se ei koske paavin mukaan kuitenkaan ihmisiä, jotka ovat eroavaisia eli esim. transsukupuolisia:
Pope Francis: It’s aggressive narcissism to teach kids about safe sex and protection · PinkNews
Paavi on liian uskonnollinen moraalisesti oikeiden johtopäätösten tekemiseen. Hän ei ymmärrä mitä vaikutuksia tällaisillä lausunnoilla on reaalimaailmassa.
Esimerkiksi Afrikassa, jossa on kovin uskonnollista väestöä ja jotka pitävät paavia vielä jonain auktoriteettihahmona, nämä lausunnot kondomin käytön huonoudesta ja turvaseksistä saavat aikaan lapsia tilanteisiin, jossa ei ole ruokaa, lääkehoitoa ja sukupuolitaudit leviää myös syntyviin lapsiin.
Mutta toki paavi sitten rukoilee kultatuolistaan nälkään kuolevien lasten puolesta, mutta mitään ei tapahdu...
Ja homoseksuaaleja esim. vainotaan edelleen tänä päivänä.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
En usko, että esimerkiksi valtaosassa maista olisi säädetty laissa, että avioliitossa pitää lisääntyä. Suomessakaan ei tätä edellytetä, joten sikälikään ei ole mitään esteitä samaa sukupuolta olevien avioliitoille. Hyödytön argumentti.

Sinähän se tässä nyt jauhat tuota samaa, heh.
Minkäs takia luulet että ihmiset menee virallisesti yhteen ja mistä niitä lapsia tulee? Jos tuo ei liity avioliittoon, niin etsi tilasto miten moni (hetero) avioliitossa on lapseton. Ymmärrä myös ettei heteroja voida/tarvitse erotella lisääntymiskykyisiin ja -kyvyttömiin. Riittää, että on eri sukupuolta. Eikä tässä edelleenkään ole mistään juridiikasta kyse. Maailmassa on n. 200 maata ja 22 niistä on homoliitto sallittu, laske siitä mikä on käytäntö.

Kyllä teen samaa, kiitos sinun. Olen idiootti, kun olen taas kerran lähtenyt tähän sun rumbaan mukaan. Nämä keskustelut eivät tuota mitään eri osapuolten lähentymistä, minkä vuoksi ovat niin ikään hedelmättömiä. Esimerkiksi uskonto-ketjussa on käyty paikoin todella hyvääkin keskustelua, joka on varmasti auttanut eri osapuolia ymmärtämään toisia. Keskustelut ovat muuttaneet omaakin ajattelua. Niin kävi aikanaan myös näissä keskusteluissa, mutta nykyisin nämä keskustelut junnaavat paikoillaan eikä mitään lähentymistä tapahdu. Sinä et hievahda näkökannoistasi eikä me muutkaan. En näe keskustelulle oikein mitään järkeä. Siksipä poistun nyt takavasemmalle.

Heh, uskonto eli Jumala-ketjussa homma loppui siihen, kun porukka ei pystynyt enää vastailemaan vaan ketju täyttyi ad hominem -tason solvauksista. Vähän sama käynyt täällä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Homoseksuaalisuus on biologisesti luonnolista. Sitä esiintyy kaikkialla luonnossa....

Myös minun mielestäni homous on täysin luonnollista, mutta en oikein ikinä ole ymmärtänyt, miksi perusteena käytetään asian ilmenemistä luonnossa ja siis biologiaan vedoten. Tai no, ymmärrän mä sen siltä osin, jos homofoobikot perustelevat omaa näkökulmaansa sillä, että homous olisi "luonnotonta", mitä se todistetusti ei ole.

Anyways, luonnossa esiintyy aika paljon kaikenlaista sellaistakin enemmän tai vähemmän säännöllisesti, josta ihmiskunta ihan syystä on pikemminkin pyrkinyt vuosisadat eroon ja jota ei tule sallia. En mä esimerkiksi kannata kannibalismia tai naapurin lapsien tappamista, vaikka tämäkin on biologisesti peruskauraa luonnossa.
 
Eniten Suomessa pielessä on kyllä sosiaalinen kulttuuri, mikä näkyy tälläkin palstalla.

Koostuuko sosiaalinen kulttuuri siitä mitä muut ajattelevat? Ja jos koostuu onko sillä mitään väliä koska:

Holma sanoo käyneensä oman elämänsä koulun, ja oppineensa.

– Kun tekee rehellisesti asioita itselleen, joihin uskoo, ei ole väliä, mitä muut ajattelevat, hän tietää nyt.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Pölyttyneen muumion, jota paaviksikin kutsutaan, ajatuksia turvaseksin opettamisesta lapsille/nuorille ja hänen mielestään pitäisi osoittaa "kunnioitusta ja arvostusta eroavaisuuksille", mutta se ei koske paavin mukaan kuitenkaan ihmisiä, jotka ovat eroavaisia eli esim. transsukupuolisia:
Pope Francis: It’s aggressive narcissism to teach kids about safe sex and protection · PinkNews
Paavi on liian uskonnollinen moraalisesti oikeiden johtopäätösten tekemiseen. Hän ei ymmärrä mitä vaikutuksia tällaisillä lausunnoilla on reaalimaailmassa.
Esimerkiksi Afrikassa, jossa on kovin uskonnollista väestöä ja jotka pitävät paavia vielä jonain auktoriteettihahmona, nämä lausunnot kondomin käytön huonoudesta ja turvaseksistä saavat aikaan lapsia tilanteisiin, jossa ei ole ruokaa, lääkehoitoa ja sukupuolitaudit leviää myös syntyviin lapsiin.
Mutta toki paavi sitten rukoilee kultatuolistaan nälkään kuolevien lasten puolesta, mutta mitään ei tapahdu...

Aika ajoin joutuu hämmästelemään, kuinka katolinen kirkko ja paavi nousee Suomessa tapetille, kun tiedetään, että maassamme on vain luokkaa 14 000 katolilaista ja pelkästään viime vuonna tänne saapui yli kaksinkertainen määrä homoseksuaalisuutta kuolemanrangaistuksen arvoisena pitävän uskontokunnan edustajaa

Ja homoseksuaaleja esim. vainotaan edelleen tänä päivänä.

Tämä kommentin jatkoksi olisi ollut hyvä saada jokunen esimerkki edes räikeimmistä vainon muodoista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Esiintyykö muuten homoseksuaaleilla ihmisillä, moniavioisuutta? Eli laumanjohtaja (uros tai -naaras) kerää ympärilleen perheen samaa sukupuolta olevista lajitovereista tai joukko homoseksuaaleja muodostaa kiinteän perheyhteisön.
Jos lainsäädäntö joskus tulevaisuudessa voisi tunnustaa moniavioisen homoperheen, tarjoaisi se paljon uusia ulottuvuuksia mm. sosiaali- vuokra-asunto- ja perheenyhdistämispolitiikalle.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esiintyykö muuten homoseksuaaleilla ihmisillä, moniavioisuutta?
Totta kai. Tai siis tietysti tarkoitan monisuhteisuutta. Mitä lailliseen moniavioisuuteen tulee, taitaa olla niin, että niissä maissa, joissa se on sallittua, homoseksuaalisuus on laitonta tai ainakaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja ei sallita.
Jos lainsäädäntö joskus tulevaisuudessa voisi tunnustaa moniavioisen homoperheen, tarjoaisi se paljon uusia ulottuvuuksia mm. sosiaali- vuokra-asunto- ja perheenyhdistämispolitiikalle.
Moniavioisuuden salliminen tosiaan mahdollisesti vaikuttaisi aika paljonkin mainitsemiisi asioihin. En tosin näe, mitä tekemistä seksuaalisuudella olisi tässä, siis miten "moniavioinen homoperhe" eroaisi "moniavioisesta heteroperheestä" tässä suhteessa.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Tämä kommentin jatkoksi olisi ollut hyvä saada jokunen esimerkki edes räikeimmistä vainon muodoista.

Afrikassa esim. Uganda: Uganda Anti-Homosexuality Act, 2014 - Wikipedia, the free encyclopedia
Afrikassa muutenkin: Ugandan homoviha jäävuoren huippu - homous laitonta yli 30:ssä Afrikan maassa - Suomenkuvalehti.fi

Venäjä: Seksuaalivähemmistöjen vaino Venäjällä johtaa yhä useammin turvapaikkahakemukseen Suomesta | Etelä-Saimaa

Saudi-Arabiassa homoja kivitetään.

jne jne.

Oikeus olla olemassa - homoseksuaalina Afrikassa - Ulkoasiainministeriö: Global.finland: Julkaisut: Artikkelit

Violence against LGBT people - Wikipedia, the free encyclopedia

Monasti näitä asenteita ja vainoja perustellaan uskonnolla eri puolilla maailmaa. Uskonto on siellä taustalla enemmän tai vähemmän. Afrikka esim. on hyvin uskonnollista väestöltään. Venäjällä myös. jne.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Totta kai. Tai siis tietysti tarkoitan monisuhteisuutta. Mitä lailliseen moniavioisuuteen tulee, taitaa olla niin, että niissä maissa, joissa se on sallittua, homoseksuaalisuus on laitonta tai ainakaan samaa sukupuolta olevien avioliittoja ei sallita.

Moniavioisuuden salliminen tosiaan mahdollisesti vaikuttaisi aika paljonkin mainitsemiisi asioihin. En tosin näe, mitä tekemistä seksuaalisuudella olisi tässä, siis miten "moniavioinen homoperhe" eroaisi "moniavioisesta heteroperheestä" tässä suhteessa.

Ehkä ei, mutta oletin tosiaan hieman vanhanaikaisesti, että mikäli moniavioisuus Suomessa virallistettaisiin, siihen eivät automaattisesti sisältyisi moniavioiset homoperheet. Saapa nähdä montako vuotta menee, ennen kuin tätä joku kansalaisjärjestö tms. ehdottaa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä ei, mutta oletin tosiaan hieman vanhanaikaisesti, että mikäli moniavioisuus Suomessa virallistettaisiin, siihen eivät automaattisesti sisältyisi moniavioiset homoperheet. Saapa nähdä montako vuotta menee, ennen kuin tätä joku kansalaisjärjestö tms. ehdottaa.
Minusta taas tuntuisi aivan älyttömältä, jos avioliittolakiin tuotaisiin moniavioisuuden myötä jälleen sukupuoleen liittyviä rajoituksia, kun ne sieltä juuri poistettiin kahden ihmisen avioliittoa koskien.

Edit. Mitkä muuten ovat ne uudet ulottuvuudet sosiaalipolitiikassa ym. jotka nimenomaan "moniavioiset homoperheet" toisivat myötään?
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

Ugandassa lienee melko suuri määrä katolisia, mutta muutoin pääpahiksen, eli paavin, rooli maissa, joissa homoseksuaalisuus on rikos, on aika vähäinen. Itse asiassa, Afrikan valtioita lukuunottamatta, monissa hyvin katolisissa maissa seksuaalivähemmistöjen asema on varsin kohtuullisella tolalla, jos sitä arvioidaan samaa sukupuolta olevien aivioliitto-oikeuden kautta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Siis mihin uhrata energiaa, asiaan millä ei ole muutenkaan väliä? Vai mitä tarkoitat?

Suomessa sillä on paljon enemmän vaikutusarvoa kuin vaikkapa Aasiassa.
Eihän se nyt sattumaa ole että trendinä on muuttaa pois muualle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Huvittavaa, kun keskustelussa vilahtelee Aasia, joka lienee globaalissa kaavassa seksuaalitrendeistään "monikulttuurisin". Löytyy heteroiden ja homojen lisäksi kaikki mahdolliset alakulttuurit aina pissanjuojiin jne asti.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Huvittavaa, kun keskustelussa vilahtelee Aasia, joka lienee globaalissa kaavassa seksuaalitrendeistään "monikulttuurisin". Löytyy heteroiden ja homojen lisäksi kaikki mahdolliset alakulttuurit aina pissanjuojiin jne asti.

Tosiaan homojakin on Aasiassa enemmän, mikä siinä niin huvittaa?
Tässähän nimenomaan yhteys oli kehittyneempi sosiaalinen kulttuuri.

Iso ero on siinä että Suomessa homot koitetaan legitimisoida säännöksien avulla. Sairasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös