Ihmettelyketju

  • 6 371 259
  • 38 789

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tästä huolimatta täytyy todeta, että vaikka tietokonepelien pelaaminen voidaan yllämainituin kriteerein laskea omanlaisekseen urheilumuodoksi tai ainakin kilpaurheilumuodoksi (liikuntaa se ei sen sijaan ole), niin eipä kyllä minua kiinnostaisi katsella kuinka joku korealainen hakkaa tuntikausia räiskintäpeliä.

Kaikkia ei nappaa, mutta maailmanlaajuisesti juuri katsojaluvut alkavat ole eSportsin asemaa vahvistava tekijä. Viime syksynä Staples Centerillä, jossa myös LA Kings pelaa NHL-pelinsä, League of Legendsin loppuottelut myytiin loppuun. Nyt vastaavanlaisen DOTA 2 -pelin seuraavien finaalien price pool tulee olemaan yli 10 miljoonaa dollaria.

Tässä vähän lisää lukuja. (Linkki vie. theverge.comin uutiseen)

Ei mene kovin kauaa, kun eSports ohittaa heittämällä shakit ja biljardit, kun väitellään mikä on urheilua ja mikä ei. Aasiassahan tämä taistelee jos samoista sijoista jalkapallon kanssa. Hymiö.

Itse en ole mikään himopelaaja, mutta esimerkiksi pari em. ottelua Staples Centeriltä tuli netistä tsiigattua ja ihan viihdyttävää tuo on. Pelit kuitenkin pystytään suunnittelemaan ja päivittämään suoraan yleisölle sopiviksi helpommin kuin "oikeiden" urheilulajien sääntökirjat.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ihmettelen sitä, miksi vähän joka toinen ketju Jatkoajalla menee poikkeuksetta pienen piirin toimesta offtopiciksi? Sivukaupalla väännetään jostain nyansseista, jotka eivät lopulta liity mitenkään ketjun teemaan.

Ei tää voi olla niin vaikeeta.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ihmettelen sitä, miksi vähän joka toinen ketju Jatkoajalla menee poikkeuksetta pienen piirin toimesta offtopiciksi? Sivukaupalla väännetään jostain nyansseista, jotka eivät lopulta liity mitenkään ketjun teemaan.

Ei tää voi olla niin vaikeeta.

Ihmettelen, miten porukka vetää todella usein eri ketjuissa herneen nenään siitä, että keskustelupalstalla keskustellaan sivukaupalla. Kyllä olisivat keskustelut yksitoikkoista paskaa, jos ne eivät ikinä saisi harhailla alkuperäisestä aiheesta.

EDIT: Voi toki johtua myös siitä, etten seuraa aktiivisesti yhtään ketjua, joka liittyisi Liigaan tai KHL:ään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mä ihmettelen sitä, että mikä siinä sukunimien oikeinkirjoituksessa tälläkin palstalla on niin ihmeen vaikeaa? Ärsyttää lukea kieliposkella kirjoitettuja tekstejä esim. TPS-osiossa, jossa Jakub Nakladal on on ollut Nakvadal ja milloin Nacdalal. Ymmärrän ettei spesifejä merkkejä kirjainten yläpuolella viitsi alkaa aina rustaamaan, varsinkin jos toistoa tekstissä tulee, mutta joku tolkku nyt sentään. Aikanaan myös TPS-sniper Mario Valery-Trabucco oli näille tulkitsijoille vaikea nimi. Milloin Valeri-Trapuko ja milloin Valeri-Trabuco jne.

Kai täällä sentään kaikki jonkilnaisia äidinkielen kursseja ovat käyneet?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuo urheilun määritys on kyllä hankala asia. Virallisestihan tosiaan esim. shakki on urheilua, vaikka tuollaisten "älypeli"urheilulajien määrää on rajoitettu. Sen sijaan käsittääkseni esports ei ole (vielä) urheilua urheilun kattojärjestö SportAccordin mukaan.

Henk. koht. määrittelen asian niin, että urheilulaji on sellainen laji, jossa huipulla ollessaan urheilijan pitää olla erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Ei siis edes mikään tuollainen himokuntoilijan taso siihen riitä, vaan pitää olla ihan jeepelin kova, ainakin jollain osa-alueella (voima, kestävyys, nopeus). Lisäksi lajissa ei saa olla tuomarin subjektiivisilla näkemyksillä liian päättävää sijaa. Esim. voimistelijat ovat tosi kovassa kunnossa, mutta tuomareiden subjektiivisuus kyllä rajoittaa urheilullisuutta. Lisäksi suorituksen pitää riippua urheilijoista itsestään, ei eläimistä tai välineistä/koneista. F1 ja hevoslajit eivät siis ole urheilua.

Toki tässä nyt tulee se rajanvedon vaikeus. Urheilulajien ja pelien spektri on melko liukuva. Darts ei mun mielestä ole urheilua, eikä biljardi. Golf on vähän lähempänä, muttei vielä sekään. Sitten taas purjehdusta pidän jo sen verran kovaa kuntoa vaativana, että kyllä se urheilusta menee.

Sen sijaan kaikissa näissä peleissä shakista golfiin ja esportsiin voi mun mielestä kyllä kilpailla siitä huolimatta, että ne ei urheilua olekaan, sekä ulkopuoliset voivat tätä kilpailua seurata. Esportsia nyt olen pari kertaa seurannut ja ihan mielenkiintoista se oli. Samaten jonkun kovatasoisen keilailuturnauksen tai vaikka pokerin seuranta menee kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Syväsalmi on kiinnostunut laillisuuden lisäksi Jokerien ja Betssonin sopimuksen poliittisesta, moraalisesta ja eettisestä puolesta. Siksi häntä kiinnostaa myös esimerkiksi Kansainvälisen olympiakomitean näkemys yhteistyösopimusten noudattamisesta.

Pitääkö tämä tulkita niin, että virkamies ei itsekään usko selvityksestä löytyvän mitään laitonta, mutta ministeriön kanta on jo selvä ja nyt se pitäisi jotenkin oikeuttaa? Kaikkia se leipäkin hengissä pitää.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Toisaalta...Ihmettelen kyllä kovasti Blues-kannattaja PK:n kommenttia.

Itsekin muualta tulleena kannatin erästä toista joukkuetta (ennen kuin Espoosta edes oli joukkuetta pääsarjassa).

Onko muita, jotka ovat vaihtaneet kannattamansa seuran toiseen? En vaan pysty millään ymmärtämään, miten tuo on mahdollista. En tuomitse, ihmettelen vaan, kun miettii omaakin kannattamista.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toisaalta...Ihmettelen kyllä kovasti Blues-kannattaja PK:n kommenttia.



Onko muita, jotka ovat vaihtaneet kannattamansa seuran toiseen? En vaan pysty millään ymmärtämään, miten tuo on mahdollista. En tuomitse, ihmettelen vaan, kun miettii omaakin kannattamista.

Jos omalla paikkakunnalla ei ole aiemmin ollut liigajoukkuetta, ja kun sitten sellainen saadaan, niin eihän tuossa vaihdossa mitään ihmeellistä ole.

Enemmän ihmetyttää Jatkoajan kirjoittajat, jotka kannttavat kahta eri liigaseuraa. Todella hämärää toimintaa...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Liiga-osiosta löytyy ketju, jossa kysellään seuran vaihtajien perään. Ketju on toki jo useamman vuoden vanha. Muistaakseni siellä on kuitenkin lähinnä lukutaidottomia IFK-faneja hokemassa jotain ruotsinkielistä mantraa.
 

Outsider

Jäsen
Kuuluuko Zell am See nykyisin jollekin arabimaalle, kun koko paikka on täynnä kummittelijoita?

Onks kymppi paljon vai vähän?
 
Aina ihmettelen kun jengi poraa jonkun vieraan ihmisen kuoleman takia.

En ole koskaan tainnut vielä itkeä tuntemattoman ihmisen kuoleman takia, mutta Gösta Sundqvistin kuolemasta kuullessani olin kyllä aidosti surullinen. Sen jälkeenkin olen monet kerrat itkenyt hänen kappaleitaan kuunnellessani.

Olen myös miettinyt sitä, että keiden vielä toistaiseksi elossa olevien julkkisten kuolema tulee olemaan pysäyttävä kokemus. Ei niitä montaa ole, mutta Seppo Räty ja Raimo Helminen ovat ainakin aikanaan olleet niin suuria sankareita minulle, että heidän poismenonsa tulen noteeraamaan.

Kai täällä sentään kaikki jonkilnaisia äidinkielen kursseja ovat käyneet?

Olen käynyt monia äidinkielen kursseja, mutta koska äidinkieleni ei ole tšekki, niistä kursseistä ei juurikaan ole hyötyä Nakladalin nimen kirjoittamisessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos omalla paikkakunnalla ei ole aiemmin ollut liigajoukkuetta, ja kun sitten sellainen saadaan, niin eihän tuossa vaihdossa mitään ihmeellistä ole.

Tässä on tiivistettynä suomalainen urheilukannattaminen. Ei haluta kannattaa omaa seuraa, vaan lähintä menestyvää seuraa. Keski-Euroopassa asia on toisin, sillä siellä kannatetaan oman kaupungin kolmosdivarin joukkuetta, vaikka parinkymmenen kilometrin päässä on pääsarjatason joukkueen kotikaupunki.

Eiköhän aika moni turkulainenkin kannata TPS:ää vain siksi, että se pelaa ylemmällä tasolla kuin Toverit tai Weikot. Ja sitten on tietysti niitä, jotka haluavat kannattavat TuToa vain, koska muut toiset kannattavat TPS:ää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Eiköhän aika moni turkulainenkin kannata TPS:ää vain siksi, että se pelaa ylemmällä tasolla kuin Toverit tai Weikot. Ja sitten on tietysti niitä, jotka haluavat kannattavat TuToa vain, koska muut toiset kannattavat TPS:ää.

On sitä kuitenkin niitäkin jotka kannattavat TuToa koska se on TuTo ihan riippumatta muusta. Vaikka tietty vastakkainasettelu ja vastarinta saman kaupungin isompaa seuraa kohtaan kuuluu tavallaan asiaan, niin ei vastustaminen määritä kannattamista, kannattaminen määrittää kannattamisen.

Sama pätee muihinkin paikkakuntiin. Tuskin Jokerit-faneistakaan kaikki seuraa kannattavat vain siksi, että se ei ole HIFK. Tai Tappara-fanit Tapparaa sen takia, että jotkut muut kannattavat Ilvestä.

Se on toki totta, että suuri osa kiekkokatsojista kannattaa ennen kaikkea menestystä, ei aina seuraa. Jos nyt vaikka TPS menestyy ja etenee johonkin välieriin asti, niin taatusti ovat lehterit pullollaan kansaa. Jos se konttaa sarjan pohjamudissa, niin väki vähenee. Tämä pätee mihin tahansa seuraan ja lajiin, myös maajoukkuetasolla. Vai oliko monikin intohimoinen curlingin seuraaja ennen kuin Suomi voitti siinä olympiahopeaa? Entäs sen jälkeen kun menestystä ei enää tullut?

En näe siinäkään erityistä ongelmaa, jos vaikkapa mutasarjassa pelannutta "Tuppukylän Kylä-Runkkareita" pienenä kannattanut henkilö muuttaa kaupunkiin, toteaa kaipaavansa jääkiekkopelejä livenä ja alkaa seuraamaan vaikkapa HPK:n pelejä. Tuppukylän Kylä-Runkkareilla on edelleen se erityinen paikka sydämessä.

Se sen sijaan on vähän erikoista, jos kannattaa kahta saman sarjatason seuraa aktiivisesti. Tai mikäs siinä, jos on aikaa ja rahaa, voihan sitä ostaa vaikka Tapparan ja Ilveksen kausikortit ja käydä kaikki pelit Hakametsän hallissa mitä on tarjolla. Silloin on kuitenkin enemmänkin tamperelaisen jääkiekkoilun kannattaja kuin erityisesti jomman kumman seuran kannattaja. On sitä Turussakin väkeä, jotka käyvät sekä Tepsin että TuTon matsit, he seuraavat ensisijaisesti ns. oman kylän poikien peliotteita. Kannatusta sekin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On sitä kuitenkin niitäkin jotka kannattavat TuToa koska se on TuTo ihan riippumatta muusta.

En minä niin väittänytkään, mutta hyvin moni suomalainen ei kannata lähimpää seuraa, vaan lähintä menestyvää seuraa. Eiköhän siellä Varsinais-Suomessakin laitilalaiset, loimaalaiset ja naantalilaiset kannata jotain SM-liigan joukkuetta sen sijaan, että kannattaisivat pääasiassa oman kylän joukkuetta.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En minä niin väittänytkään, mutta hyvin moni suomalainen ei kannata lähimpää seuraa, vaan lähintä menestyvää seuraa. Eiköhän siellä Varsinais-Suomessakin laitilalaiset, loimaalaiset ja naantalilaiset kannata jotain SM-liigan joukkuetta sen sijaan, että kannattaisivat pääasiassa oman kylän joukkuetta.

Olisikohan tässä maantieteellistä vaihtelua, olisi mielenkiintoista tietää.. Heitän veikkauksena, että Kouvolassa KooKoo kerää reippaasti suuremman kannatusmäärän kuin liki naapurikaupunkien SaiPa ja Pelicans.

Ihan toinen asia onkin sitten, että mikä on kannattamista ja mikä seuraamista. Henk. koht. kannatan KooKoota mutta pystyn myös sujuvasti seuraamaan SaiPan ja Pelicansin otteita. Saatan jopa käydä katsomassa pelin Lpr:ssa tai Lahdessa, jos siltä tuntuu. KooKoon kotipelit toki ajavat näiden edelle, jos valinta tulee eteen.

Jos/kun KooKoon liiganousu tapahtuu ensi kaudeksi niin SaiPa ja Pelicans muuttuvat paikallisvastustajiksi, mutta en minä näitä seuroja vihaamaan ala. Katsomo vain vaihtuu silloin "neutraalista" vieraskannattajien katsomoksi.
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En minä niin väittänytkään, mutta hyvin moni suomalainen ei kannata lähimpää seuraa, vaan lähintä menestyvää seuraa. Eiköhän siellä Varsinais-Suomessakin laitilalaiset, loimaalaiset ja naantalilaiset kannata jotain SM-liigan joukkuetta sen sijaan, että kannattaisivat pääasiassa oman kylän joukkuetta.

Erikoinen näkökulma. Olettaisin että SM-liigassa pelataan jossain määrin korkeampitasoista jääkiekkoa kuin nyt sitten vaikkapa Suomi-sarjassa tai sitä alemmalla sarjatasolla. Jos laji miellyttää niin ymmärrän hyvin, että henkilö alkaa seuraamaan lähistöllä korkeammalla pelaavaa joukkuetta ja muodostaa todennäköisesti hiljakseen tuohon myös jonkilaisen tunnesiteen mitä varmaan kannattamiseksi voinee kutsua.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta osaan kuvitella että vastaavaa tapahtuu myös ihan puhtaasti median läpi kannattamallakin. Aikaa ja toistoja niin jonkinlainen side sieltä varmaan pullahtaa esiin.

Olet ilmeisesti sitä mieltä, että urheilukannattamisen lisäksi pitää paikkakuntalähtöisen puristisesti kuunnella vain kotipaikkakunnan muusikkojen soittamaa musiikkia, lukea paikallisten kirjailijoiden kirjoja ja mm. ehdottomasti syödä ja juoda vain kotipaikkakunnalla kasvanutta ja jalostettua ruokaa?
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Ihmettelen näitä oikeinkannattamisen periaatteita. Jos kasvaa paikkakunnalla jonka jääkiekkotoiminta keskittyy ala-asteikäisiin, pitäisi varmaan sitten kannustaa naapurikuntien alasarjajoukkueita. Valitettavasti vanhemmat eivät kuljettaneet katsomaan minkään Kangasalan Kisan tai Valkeakosken Kiekko-Ahman pelejä, ei sillä ettäkö olisin halunnutkaan niitä nähdä. Media taas puski joka suunnasta SM-liigaa, lehdistö, radio, tv... Eipä tuossa paljoa vaihtoehtoja ole, luonnollisesti kannatus meni sitten SM-liigan suuntaan. Minun tapauksessani vaikutti vielä se, että isäni oli hurahtanut NHL:n, katsoi NHL Powerweekkiä, osti NHL97:sta alkaen kaikki NHL-pelit 8 vuotta putkeen, kertoi että kyseessä oli maailman kovin kiekkoliiga ja antoi tasaisella syötöllä NHL-keräilykortteja, jotka ovat vieläkin tallessa. Brett Hullin kortti vuodelta 2000 oli lapsuuteni rakkaimpia esineitä.

Mutta ei, minun pitäisi varmaan katsella kuinka Pälkäneen Luja-Lukon juniorit pörräävät jäällä, lisäksi ovat tainneet saada harrastejengin kasaan. Pappakiekkoakin olisi tarjolla.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisäksi suorituksen pitää riippua urheilijoista itsestään, ei eläimistä tai välineistä/koneista. F1 ja hevoslajit eivät siis ole urheilua.
Tästä senverran, että jostain TV-ohjelmasta tai vastaavasta olen kuullut että F1-kuljettajilta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa, koska formula-autoa ajettaessa G-voimat kohoavat melkoisiksi. Kimi Räikkönenhän on ilmeisesti tällä hetkellä vanhin formulakuski (korjatkaa jos olen väärässä) Sattumaako että vanhin kuski on Kimi, 34, eikä esimerkiksi kukaan kuusikymppinen herra. Mutta, suoritushan riippuu todella pitkälti siitä tallista ja siitä autosta, joten ymmärrän kyllä pointtisi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Lisäksi suorituksen pitää riippua urheilijoista itsestään, ei eläimistä tai välineistä/koneista. F1 ja hevoslajit eivät siis ole urheilua.

... purjehdusta pidän jo sen verran kovaa kuntoa vaativana, että kyllä se urheilusta menee.

...

Purjehdus on välineurheilua mitä suurimmassa määrin. F1 on enemmän joukkueurheilua kun jääkiekko. Selvästi muita parempi kiekkoilija voi ratkaista paskan joukkueen eduksi, mutta Räikkönen ei olisi ikinä voittanut mitään ilman toimivaa timiiä, joka rakentaa kunnon auton. Luultavasti Räikkösellä on melko kova kondis ja jotain speciaaleja fyysisiä kykyjä vaikkapa reaktioajoissa tms. puhumattakaan suoraan lajiin liittyviin taitoihin kuten vaikka "radan lukeminen".
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä puolestani ihmettelen tuota vladin ääretöntä tiedontasoa. Onko siellä tietokone vai ihminen kirjavuoren/nettihaun ääressä?=) Suorastaan alkanut pelottaa tuo ylivertaisuus muihin nähden.

Onko siellä immeinen olleskaan?;) *pus kuitenkin*
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Purjehdus on välineurheilua mitä suurimmassa määrin. F1 on enemmän joukkueurheilua kun jääkiekko. Selvästi muita parempi kiekkoilija voi ratkaista paskan joukkueen eduksi, mutta Räikkönen ei olisi ikinä voittanut mitään ilman toimivaa timiiä, joka rakentaa kunnon auton. Luultavasti Räikkösellä on melko kova kondis ja jotain speciaaleja fyysisiä kykyjä vaikkapa reaktioajoissa tms. puhumattakaan suoraan lajiin liittyviin taitoihin kuten vaikka "radan lukeminen".
Varmasti pitää paikkansa esim. America's Cupissa, ja siksi en sitä niin urheilukilpailuna pidäkään. Käsittääkseni esim. olympialajit käydään vakioidulla kalustolla, ja tällöin välineistä ei saa etua? Saa toki korjata, jos olen väärässä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En minä niin väittänytkään, mutta hyvin moni suomalainen ei kannata lähimpää seuraa, vaan lähintä menestyvää seuraa. Eiköhän siellä Varsinais-Suomessakin laitilalaiset, loimaalaiset ja naantalilaiset kannata jotain SM-liigan joukkuetta sen sijaan, että kannattaisivat pääasiassa oman kylän joukkuetta.
Erikoinen näkökulma. Olettaisin että SM-liigassa pelataan jossain määrin korkeampitasoista jääkiekkoa kuin nyt sitten vaikkapa Suomi-sarjassa tai sitä alemmalla sarjatasolla. Jos laji miellyttää niin ymmärrän hyvin, että henkilö alkaa seuraamaan lähistöllä korkeammalla pelaavaa joukkuetta ja muodostaa todennäköisesti hiljakseen tuohon myös jonkilaisen tunnesiteen mitä varmaan kannattamiseksi voinee kutsua.
Molemmilla on hyvät pointit tässä asiassa! Mutta sitä mä ihmettelen kaikkein eniten, kuinka jotkut alkavat kannattaa jotain tiettyä seuraa jostain toiselta puolen Suomea - ja (jopa) ilman minkäänlaisia perhe-, sukulaisuus- tai muita tunnesiteitä. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa joku koko ikänsä Naantalissa asunut, joka alkaa tuosta vain kannattaa Oulun Kärppiä. Sellainen tyyppi joka ei välttämättä ole koskaan käynyt edes Särkänniemeä pohjoisempana.

Tätä mä en vaan ymmärrä - mistä se tunneside tulee?

Täällä Jatkoajassakin näemmä tuosta suosikkijoukkueesta ei voi päätellä yhtään mitään. Mun ajatusmaailmassani TPS:n kannattaja on joko Turusta tai lähiseudulta (Varsinais-Suomi). Välillä tunkee täysin puskista joku "Mie oon Savosta, mutta kannatan Tepsiä." -tyyppi. Samaten esim. Ässien kannattajista vähintään puolet tuntuu asuvan Helsingissä tai Turussa. Jotenkin vain tällainen kannattaminen kuulostaa oudolta.

"Olen elämässäni käynyt kerran Turussa ja nyt harkinnassa vierasreissu ensimmäistä kertaa Turkuhalliin, mutta olen koko ikäni kannattanut Tepsiä."

Totta kai mä ymmärrän myös opiskelu- yms. kuviot jollain toisella paikkakunnalla. Olenhan itsekin asunut ja opiskellut neljä vuotta Porissa. En mä kuitenkaan koskaan itseäni porilaiseksi mieltänyt ja mulla oli koko ajan tarkka suunnitelma muutosta takaisin Turkuun. Pataa tulee seurattua edelleen muita SM-liigajoukkueita tarkemmin - mutta ei mun mustavalkoinen sydämeni koskaan muuksi muutu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös