Tuo urheilun määritys on kyllä hankala asia. Virallisestihan tosiaan esim. shakki on urheilua, vaikka tuollaisten "älypeli"urheilulajien määrää on rajoitettu. Sen sijaan käsittääkseni esports ei ole (vielä) urheilua urheilun kattojärjestö SportAccordin mukaan.
Henk. koht. määrittelen asian niin, että urheilulaji on sellainen laji, jossa huipulla ollessaan urheilijan pitää olla erinomaisessa fyysisessä kunnossa. Ei siis edes mikään tuollainen himokuntoilijan taso siihen riitä, vaan pitää olla ihan jeepelin kova, ainakin jollain osa-alueella (voima, kestävyys, nopeus). Lisäksi lajissa ei saa olla tuomarin subjektiivisilla näkemyksillä liian päättävää sijaa. Esim. voimistelijat ovat tosi kovassa kunnossa, mutta tuomareiden subjektiivisuus kyllä rajoittaa urheilullisuutta. Lisäksi suorituksen pitää riippua urheilijoista itsestään, ei eläimistä tai välineistä/koneista. F1 ja hevoslajit eivät siis ole urheilua.
Toki tässä nyt tulee se rajanvedon vaikeus. Urheilulajien ja pelien spektri on melko liukuva. Darts ei mun mielestä ole urheilua, eikä biljardi. Golf on vähän lähempänä, muttei vielä sekään. Sitten taas purjehdusta pidän jo sen verran kovaa kuntoa vaativana, että kyllä se urheilusta menee.
Sen sijaan kaikissa näissä peleissä shakista golfiin ja esportsiin voi mun mielestä kyllä kilpailla siitä huolimatta, että ne ei urheilua olekaan, sekä ulkopuoliset voivat tätä kilpailua seurata. Esportsia nyt olen pari kertaa seurannut ja ihan mielenkiintoista se oli. Samaten jonkun kovatasoisen keilailuturnauksen tai vaikka pokerin seuranta menee kyllä.