Olisikohan tässä maantieteellistä vaihtelua, olisi mielenkiintoista tietää.. Heitän veikkauksena, että Kouvolassa KooKoo kerää reippaasti suuremman kannatusmäärän kuin liki naapurikaupunkien SaiPa ja Pelicans.
Erikoinen näkökulma. Olettaisin että SM-liigassa pelataan jossain määrin korkeampitasoista jääkiekkoa kuin nyt sitten vaikkapa Suomi-sarjassa tai sitä alemmalla sarjatasolla. Jos laji miellyttää niin ymmärrän hyvin, että henkilö alkaa seuraamaan lähistöllä korkeammalla pelaavaa joukkuetta ja muodostaa todennäköisesti hiljakseen tuohon myös jonkilaisen tunnesiteen mitä varmaan kannattamiseksi voinee kutsua.
Ihmettelen näitä oikeinkannattamisen periaatteita. Jos kasvaa paikkakunnalla jonka jääkiekkotoiminta keskittyy ala-asteikäisiin, pitäisi varmaan sitten kannustaa naapurikuntien alasarjajoukkueita. Valitettavasti vanhemmat eivät kuljettaneet katsomaan minkään Kangasalan Kisan tai Valkeakosken Kiekko-Ahman pelejä, ei sillä ettäkö olisin halunnutkaan niitä nähdä. Media taas puski joka suunnasta SM-liigaa, lehdistö, radio, tv... Eipä tuossa paljoa vaihtoehtoja ole, luonnollisesti kannatus meni sitten SM-liigan suuntaan.
Kouvola on asia erikseen, sillä se on "iso" kaupunki, joka voidaan rinnastaa Lahteen ja Lappeenrantaan. Olen asunut Keski-Euroopassa muutamaan otteeseen ja huomasin, että siellä ihmiset kannattavat oman kaupungin joukkuetta, pelasi se sitten kolmosdivaria tai ylintä sarjaa. Samat ihmiset voivat käydä isommassa lähikaupungissa katsomassa parempitasoista kiekkoa, mutta ovat silti vain yhden joukkueen kannattajia. Mutta miten on asian laita esimerkiksi Raahessa?
Voipi olla, että suomalainen urheilukulttuuri olisi korkeammalla tasolla, mikäli täällä olisi sama kulttuuri kuin Keski-Euroopassa. Täällä pienet sarjat ja jopa lajit ovat pulassa, koska se, jossa ollaan menestyneempiä, on suositumpaa. Uskoakseni esimerkiksi ottamassani Raahessa käydään katsomassa paikallisen seuran pelejä, mutta suurin osa ihmisistä kannattaa Kärppiä (korjatkaa, jos olen väärässä). Mikäli Raahessa koettaisiin paikallinen seura omaksi seuraksi, nostaisi se divarien kiinnostusta ja yleisömääriä, mikä taas vaikuttaisi taloudellisesti seurojen tilanteeseen.
Olen aivan varma, että jos kannattamani joukkue sattuisi putoamaan sarjaporrasta alemmas, kävisin katsomassa SM-liigaa jatkossakin. Joukkuetta minä taas en tulisi vaihtamaan, vaan unelmoisin noususta takaisin pääsarjatasolle.
Tähän nyt ei voi sanoa kuin paskat vitut. Juuri lauantaina haastateltiin Liverpoolin johtajaa, joka kertoi kuinka ylpeä on miljoonista faneista ympäri maailmaa. Näillä miljonilla olisi varmasti omassa kylässäänkin joukkue kannatettavaksi. Ei ole mikään suomalainen keksintö.
En tiedä oliko tämä vitsi, mutta yhden maailman tunnetuimman jalkapalloseuran ottaminen mukaan keskusteluun, jossa aiheena on kansallinen urheilukannattaminen, on täysin turhaa.